Την Skoda δεν την έχουμε δει μόνο στην δεύτερη κατηγορία, αλλά και παλαιότερα, κάνοντας τα δειλά της βήματα στο θεσμό και προσφέροντάς μας πολύ θέαμα.
Μέχρι το 1998, η τσέχικη εταιρεία συμμετείχε στο θεσμό ως ιδιωτική με τα αξέχαστα 130 RS, 130 LR, Felicia και Favorit. Η Skoda παρήγαγε δύο μοντέλα αυτοκινήτων προδιαγραφών ράλλυ το 130 RS τη δεκαετία του '70 και το 130 LR το 1985, το οποίο εκμεταλλεύτηκε τη μεγαλύτερη ελευθερία που επιτρεπόταν από τους κανονισμούς του Group B, καθώς είχε πολύ ελαφρύ αμάξωμα, περισσότερη ισχύ και πολλές άλλες βελτιώσεις. Αυτά τα δύο αυτοκίνητα έγραψαν ιστορία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, αφού πάντα τερμάτιζε στην πρώτη δεκάδα. Το 1989, έδωσε τη σκυτάλη στο μπροστοκίνητο αυτοκίνητο Favorit, το οποίο η ομάδα το χρησιμοποίησε μέχρι το 1994, όπου και κέρδισε τον τίτλο στην Formula 2 ανάμεσα στους αντιπάλους Opel Astra και Nissan Sunny. Με την θέσπιση των κανόνων του Kit-Car, οι Τσέχοι παρήγαγαν ένα άλλο ειδικό μοντέλο, το Felicia, το οποίο βασίστηκε πάνω στο Favorit. Παρά την εξέλιξη του, κέρδιζε τακτικά σε αγώνες στην κατηγορία 1500cc και 1600cc, αλλά δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί τα αυτοκίνητα στην κατηγορία 2000cc της Formula 2.
Όμως,το 1999, επέστρεψε ως κατασκευάστρια εταιρεία με ένα Octavia WRC. Το αυτοκίνητο αυτό αμέσως ξεχώρισε για την αισθητική του. Από τα πληρώματα του, πέρασαν ταλαντούχοι οδηγοί, όπως οι Armin Schwarz, Jan Kopecky και Didier Auriol. Παρά το γεγονός ότι δεν συμμετείχαν σε όλους τους γύρους του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, είναι γνωστό ότι δεν πέτυχε τα αποτελέσματα που περίμεναν και δεν μπόρεσε να ανταγωνιστεί τα σκληροπυρηνικά Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer Evolution VI , αφού συνεχώς ή καταλάμβαναν κακές θέσεις ή είχαν πολλές εξόδους.
Το 2003, υιοθετούν μία άλλη τακτική. Οι Τσέχοι ρίχνουν στη μάχη, όχι μόνο το Octavia WRC, αλλά και το Fabia WRC, δείχνοντας αποφασισμένοι για καλύτερα αποτελέσματα. Μάλιστα, αναθέτουν στον Didier Auriol να τρέξει τους μισούς γύρους του WRC με το Octavia και τους άλλους μισούς με το Fabia, θέλοντας να το εξελίξουν στα χέρια ενός πολύ έμπειρου οδηγού. Ένα χρόνο μετά, τρέχουν μόνο με Fabia και πάλι όχι σε όλους τους αγώνες, έχοντας για μία ακόμη φορά κακά αποτελέσματα. Η τσέχικη ομάδα, μάλιστα, εμπιστεύθηκε στον Mikko Hirvonen το Fabia στο Rally Japan, ο οποίος είχε έξοδο, ενώ είδαμε για τελευταία φορά την Skoda να αγωνίζεται το 2005.
Τα τελευταία τρία χρόνια, οι Τσέχοι ξεκίνησαν ένα νέο εγχείρημα. Συμμετέχουν στην δεύτερη κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος με το Fabia R5. Στα πληρώματα της, έχει τον Παγκοσμίου κλάσης Andreas Mikkelsen, τον Jan Kopecky και τον Pontus Tidemand, ενώ πέρασε από εκεί κι ο Esapekka Lappi, ο οποίος εξέλιξε το αμάξι το 2013 και τώρα θα τον δούμε να τρέχει με ένα Toyota Yaris WRC από το ράλλυ Κορσικής και μετά.
Το νέο Fabia R5 κάνει απίστευτους χρόνους έναντι του Ford Fiesta. Μήπως αυτό, άραγε, προμηνύει την επιστροφή της στη μεγάλη κατηγορία, παρά το γεγονός ότι η μαμά Volkswagen αποχώρησε; Ο χρόνος μόνο θα δείξει.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify