Η αλήθεια για την αθλητικογραφία του μηχανοκίνητου στην Ελλάδα

JEDDAH STREET CIRCUIT, SAUDI ARABIA – MARCH 26: Marshals remove the damaged car of Mick Schumacher, Haas VF-22, after his crash in Q2 during the Saudi Arabian GP at Jeddah Street Circuit on Saturday March 26, 2022 in Jeddah, Saudi Arabia. (Photo by Andy Hone / LAT Images)

Την περασμένη Παρασκευή, 25 Μαρτίου, το TotalRacing.gr γιόρτασε τα ενδέκατα γενέθλιά του. Σε αυτή την πορεία έντεκα ετών, όπου το εύρος των πρωταθλημάτων επεκτάθηκε από νωρίς πέρα από την Formula 1 και πλέον καλύπτει το MotoGP και το WRC εδώ και πολλές σεζόν, άτομα ήρθαν και έφυγαν από την συντακτική ομάδα, υποχρεώσεις μεταβλήθηκαν, οι ζωές μας προχρώρησαν. Ένας κοινός παρανομαστής αυτών των έντεκα ετών ήταν η άνευ όρων προσήλωση στην σωστή, αντικειμενική ειδησεογραφική κάλυψη όλων των γεγονότων, χωρίς clickbait, καφρίλες και εκμετάλλευση καταστάσεων, απλά για ένα εύκολο κλικ. Μετά από έντεκα χρόνια, ήρθε η ώρα να πούμε την αλήθεια.

Αφορμή αποτέλεσε το άθλιο τριήμερο του Grand Prix Σαουδικής Αραβίας. Έχω (επιτρέψτε μου το πρώτο ενικό πρόσωπο για αυτό το άρθρο) εκφράσει πολλάκις την δυσαρέσκειά μου για τον σχεδιασμό της πίστας στην Jeddah, όμως η τρομοκρατική επίθεση της περασμένης Παρασκευής, η ανούσια και μουδιασμένη απάντηση της Liberty Media και της FIA σε αυτή, αλλά και το μεγάλο ατύχημα του Mick Schumacher, ήταν οι σταγόνες που ξεχείλισαν το ποτήρι. Φυσικά οι Έλληνες δημοσιογράφοι και οι αναλυτές θα έγραφαν κάτι σχετικά με τις άθλιες συνθήκες αυτές ή την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Σαουδική Αραβία έτσι; Όχι. Όχι, εκτός από το TotalRacing.gr και ένα άλλο άτομο το οποίο αναφέρουμε με το όνομά του παρακάτω. Κανένα Μέσο δεν έγραψε τίποτα ουσιώδες, αντιθέτως πήγαν όλοι να εκμεταλευτούν το drama, όπως το λένε τα παιδιά. Αυτό φυσικά είναι η καθημερινότητα εδώ και χρόνια. Ας εξηγήσω.

Η αθλητικογραφία του μηχανοκίνητου στην Ελλάδα είναι γεμάτη προβλήματα, τα οποία φυσικά πηγάζουν από την συμπεριφορά των ίδιων των αθλητικογράφων και αναλυτών. Όταν οι ίδιοι είναι αυτοί που παράγουν περιεχόμενο το οποίο υποβαθμίζει την ελληνική κοινότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όση θέληση και να υπάρχει από τα αξιοπρεπή μέλη αυτής, πάντα θα επικρατούν οι απροσάρμοστοι. Ας δούμε τα παραδείγματα.

Υπάρχει πασίγνωστο site αθλητικού ρεπορτάζ, το οποίο κάνει συνεχώς clickbait άρθρα μόνο για την Formula 1, συνήθως όποτε σημειώνεται κάποιο ατύχημα ή λάθος των αγωνοδικών. Δεν υπάρχει καμία αναφορά σε οποιαδήποτε άλλη πτυχή της F1, ούτε των υπολοίπων πρωταθλημάτων των motorsports, αφού «έλα μωρέ, δεν πουλάνε». Γενικά μετά τον τελικό-παρωδία στο Abu Dhabi πέρυσι και τα τεκτενόμενα στην Jeddah το περασμένο τριήμερο, το εν λόγω site πρέπει να έτριβε τα χέρια του. Κατά τα άλλα, το υπόλοιπο περιεχόμενό του είναι όπως γνωρίζουμε όλοι, τι κούρεμα έκανε το δεξί μπακ του Ατρόμητου κτλ. Όπως μπορείτε να προβλέψετε, τα σχόλια σε κάθε ποστ του όσον αφορά την F1, είναι ίδια με εκείνα στης «μπάλας», γεμάτα βρισιές, ομοφοβικά σχόλια και προσβολές που οποιοσδήποτε φυσιολογικά σκεπτόμενος άνθρωπος δεν θα πετούσε με τόση ευκολία.

Υπάρχει συγκεκριμένος πρώην σχολιαστής αγώνων Formula 1, όταν το πρωτάθλημα μεταδιδόταν από ιδιωτικό κανάλι ελεύθερης εμβέλειας, ο οποίος μάλιστα έχει ως χορηγό πολυεθνική εταιρία ενεργειακών ποτών. Ο εν λόγω άνθρωπος επίσης «ζει» από το clickbait, αφού το όνομά του εμφανίζεται συχνά σε άρθρα του στυλ «Είμαι καλά», αναφερόμενος στον Mick Schumacher και το ατύχημα που είχε πρόσφατα. Ο ίδιος άνθρωπος έχει γίνει διαχειριστής του μεγαλύτερου group για Formula 1 στο ελληνικό Facebook, το οποίο τελείως τυχαία δεν δέχεται ποστ από κανένα άλλο Μέσο εκτός από το δικό του κατά την διάρκεια των τριημέρων των αγώνων. Κατά κάποιο τρόπο, οι υπόλοιποι διαχειριστές, άνθρωποι που επιτρέπουν τελείως ακραία σχόλια να παραμένουν κάτω από τα ποστ του γκρουπ, δεν θεωρούν ότι αυτό είναι ανήθικο.

Υπάρχει Μέσο, το οποίο έχει ιστοσελίδα και ραδιοφωνικό σταθμό ο οποίος μετρά πάνω από 20 χρόνια ύπαρξης πάνω σε αυτόν τον δύσμοιρο πλανήτη, το οποίο επίσης καλύπτει μόνο μια φορά στο τόσο αποκλειστικά την Formula 1, πολλές φορές με λάθη και ανακρίβειες που σε άλλη περίπτωση θα οδηγούσαν σε απολύσεις. Το Μέσο αυτό ιδιαίτερα αρέσκεται στο να αναβάζει άρθρα σχετικά με το αν «ξύπνησε» ο Schumacher και «τι λέει η οικογένειά του», μόνο για να ανοίξει κανείς το άρθρο και να δει ότι κυριολεκτικά δεν περιέχει τίποτα αξιόλογο. Υποθέτω ότι η προσκόλληση στον εφτά φορές παγκόσμιο πρωταθλητή έχει να κάνει με την ηλικία του μέσου αναγνώστη του.

Υπάρχει αναλυτής, γιος γνωστού αθλητικογράφου, ο οποίος κάνει τεχνικές αναλύσεις στο στυλ των αναλύσεων από Μέσα του εξωτερικού. Προκειμένου να ξεχωρίσει από την μάζα, χρησιμοποιεί ασυνήθιστους όρους όπως «αρνητική άντωση» προκειμένου να ξεχωρήσει από εμάς τους πληβείους που γνωρίζουμε μόνο τους «σωστούς» όρους.

Υπάρχουν άλλα, πολύ μικρά, μη επαγγελματικά Μέσα, όπως είναι και το TotalRacing.gr εξάλλου, τα οποία streamάρουν παράνομα αγώνες της Formula 1 και του MotoGP στο Discord ή ακόμα και στο YouTube. Καθώς η Ελλάδα είναι μικρή αγορά σε σχέση με άλλες, η δράση αυτή όχι μόνο δεν τους έχει βάλει σε νομικούς μπελάδες, αλλά αντ’ αυτού τους έχει βοηθήσει να βελτιώσουν τα στατιστικά τους. Ακόμη, τα εν λόγω Μέσα αντιγράφουν λέξη προς λέξη, συνήθως λανθασμένα αφού δεν γνωρίζουν στοιχειώδη Αγγλικά, τις τεχνικές αναλύσεις που τα τελευταία ένα με δύο χρόνια δημοσιεύει η Formula 1.

Υπάρχει σχολιαστής του MotoGP σε κανάλι γνωστής εταιρείας τηλεπικοινωνιών, ο οποίος έβαλε λυτούς και δεμένους να απολυθεί ο σχολιαστής του Moto2 και Moto3, διότι ήταν κλάσεις καλύτερός του και δεν μπορούσε να το δεχτεί. Ο σχολιαστής αυτός έχει κονέ με πολλές αντιπροσωπίες μοτοσυκλετών στην Ελλάδα, με ιδιοκτήτες καταστημάτων ελαστικών για μοτοσυκλέτες, αλλά και με άλλους αθλητικογράφους και δοκιμαστές μοτοσυκλετών. Όταν μάλιστα αυτό το ζήτημα συζητήθηκε ανοικτά στο μεγαλύτερο ελληνικό γκρουπ του MotoGP στο Facebook από τον άνθρωπο που απολύθηκε, ο εν λόγω σχολιαστής μάθαμε πως έκανε ό,τι περνά από το χέρι του ώστε το ζήτημα να ξεχαστεί, μπλοκάροντας όσους περισσότερους μπορούσε από το να επικοινωνήσουν μαζί του. Παρ’ όλα αυτά, όχι μόνο το κανάλι συνεχίζει να τον έχει ενταγμένο στο προσωπικό του, αλλά αγνοεί και τα παράπονα των πελατών του όσον αφορά το χαμηλό επίπεδο του σχολιασμού που παρέχει το συγκεκριμένο άτομο.

Ας πάρουμε μια βαθειά ανάσα. Δεν μπορεί η κάλυψη του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα να είναι αυτή, έτσι; Δυστυχώς είναι, αφού τα μεγάλα αθλητικογραφικά ΜΜΕ δεν ενδιαφέρονται πραγματικά για τα motorsports, παρά μόνο για τα εύκολα κλικς που θα φέρει κάποιο άρθρο για την F1 μια στο τόσο. Όπως όμως με όλα σχεδόν τα πράγματα σε αυτή την ζωή, υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος. Στην άλλη όχθη του ποταμού λοιπόν, βρίσκεται το TotalRacing.gr και ένα με δύο άλλα άτομα, με το εν εξ αυτών να είναι ο Δημήτρης Μπίζας, ο οποίος αποτέλεσε αρχισυντάκτης του site μας για αρκετά χρόνια. Το άλλο άτομο είναι πασίγνωστο και μας έχει τιμήσει με άρθρα του στο site μας, οπότε δεν θα ήθελα να το κατονομάσω, ως ένδειξη σεβασμού. Σωστή, έγκαιρη κάλυψη των ειδήσεων και τεχνικές αναλύσεις που δεν βρίσκονται στα προαναφερόμενα Μέσα ή στα social media των παραπάνω ατόμων. Αυτό που κέρδισε το TotalRacing.gr από αυτή την πορεία είναι να μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι, γνωρίζοντας ότι δεν γράψαμε ποτέ ψέματα, ούτε κάτι που μοναδικό σκοπό είχε να δημιουργήσει τζέρτζελο. Αυτό που δεν κέρδισε είναι η χρηματική επιβράβευση που του αξίζει, ώστε τουλάχιστον να μην «μπαίνουμε μέσα» από την λειτουργία του και την παραγωγή των άρθρων, των podcast και των βίντεο.

Είναι εύκολο να φανούμε αχάριστοι ή υπερόπτες. Αναρωτηθήκαμε με μεγάλη ανησυχία αν όντως γίναμε κάπου στην πορεία χωρίς να το καταλάβουμε, σε κάθε μια από τις δεκάδες συναντήσεις που έχουμε κάνει. Μια νηφαλιώδης παρατήρηση του κλίματος όλα αυτά τα χρόνια όμως δείχνει μια διαφορετική κατάσταση. Η διόγκωση του TotalRacing.gr είναι πολύ πιο αργή και δεν συμβαδίζει με τις αναλογίες. Έχουμε υπάρξει αποδέκτες απαξίωσης από πολλούς ανθρώπους και πολλά Μέσα, εκπρόσωποι των οποίων έχουν πει στο παρελθόν ότι δεν είχαν καν ακουστά το TotalRacing.gr. Παρ’ όλα αυτά, σε όποιον αγώνα έχουμε δώσει το «παρών» οι υπεύθυνοι ζητούν να μας συναντήσουν και μας συγχαίρουν για την δουλειά μας. Σχεδόν σε κάθε ποστ μας υπάρχουν λίγα άτομα που μας προσβάλουν, ανάλογα με το ποια ομάδα υποστηρίζουν, διότι μάλλον δεν είμαστε αρκετά γνωστοί ως οντότητες ώστε να αξίζουμε τον τυπικό, βασικό βαθμό σεβασμού μεταξύ αγνώστων. Από την άλλη, οι ίδιοι και οι ίδιες που ισχυρίζονται ότι μας σέβονται, δεν έχουν πατήσει καν ένα πλήκτρο ώστε να μας υποστηρίξουν έστω και τυπικά.

Αν διαβάζετε αυτές τις λέξεις και νοιώθετε ότι το αξίζουμε, συνεχίστε να μας στηρίζετε με όποιον τρόπο μπορείτε. Ένα like, μια κοινοποίηση, ένα retweet, ένα story, ένα σχόλιο, ένα «γεια χαρά» στον server μας στο Discord. Πείτε στους φίλους και στις φίλες σας που είναι πραγματικοί fans του μηχανοκίνητου αθλητισμού για εμάς. Είναι ο μόνος τρόπος να μεγαλώσουμε και άλλο την κοινότητά μας, με νέους, υγιείς οπαδούς των διαφόρων πρωταθλημάτων που αγαπάμε. Θα κάνουμε λάθη, κάποια πράγματα θα μας ξεφύγουν γιατί θα μπουν οι υποχρεώσεις μας στην μέση. Τουλάχιστον όμως δεν θα εξαπατήσουμε κανέναν για μερικά κλικς, ούτε θα μιλήσουμε με βρισιές, όσα χρόνια και αν περάσουν.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
5
Shares
Previous Article
Ogier Shakedown

FIA: Αλλαγές στους Rally1 κανονισμούς μετά από απαίτηση ομάδων

Next Article
GP Αργεντινής πρόγραμμα

MotoGP: Αργεντινή - Το πρόγραμμα κι η τηλεοπτική κάλυψη

Related Posts