Ο Lewis Hamilton δήλωσε μετά το Grand Prix Σαουδικής Αραβίας πως η φετινή Red Bull είναι το πιο γρήγορο μονοθέσιο που έχει δει στην F1 και βρήκαμε τα πιο κυρίαρχα αγωνιστικά στην ιστορία του πρωταθλήματος.
Το φετινό μονοθέσιο της Red Bull σίγουρα είναι εκείνο που αποσκοπούν οι υπόλοιπες ομάδες να ξεπεράσουν, όμως είναι πολύ νωρίς για να πούμε ότι οι Αυστριακοί θα κάνουν… παρέλαση το 2023. Αντ’ αυτού, βρήκαμε τα δέκα μονοθέσια με τα υψηλότερα ποσοστά νικών σε μια σεζόν στην ιστορία του θεσμού της Formula 1. Η λίστα ενδεχομένως να εξέπληττε τον Lewis…
#10: Mercedes 2020
Η W11 της «περίεργης» σεζόν του 2020 εν μέσω της πανδημίας πήρε 13 από τις συνολικά 17 νίκες, ήτοι 76% των αγώνων, 11 για τον Hamilton και 2 για τον Valtteri Bottas. Ο Βρετανός πανηγύρισε το έβδομο πρωτάθλημά του στον 14ο γύρο, το Grand Prix Τουρκίας, νικώντας στον αγώνα όπου την pole position είχε καταλάβει ο Lance Stroll. Ισοφάρισε έτσι το ρεκόρ τίτλων του Michael Schumacher. Η Mercedes έκανε πολλά ζευγάρια φρυδιών να ανασηκωθούν ήδη από τις χειμερινές δοκιμές, όπου αποκαλύφθηκε το DAS, ένα σύστημα το οποίο επέτρεπε στον οδηγό να μεταβάλει το toe των μπροστινών τροχών, κινώντας το τιμόνι μέσα-έξω.
#9: Red Bull 2022
Με την Red Bull να έχει βρει όλα τα μυστικά του ground effect, ο Max Verstappen είχε μια αρκετά εύκολη πορία προς τον δεύτερο παγκόσμιο τίτλο του. Η RB18 κατέκτησε το 77% των πιθανών νικών, κερδίζοντας 17 από τους 22 αγώνες, 15 για τον Ολλανδό και 2 για τον Sergio Perez. Παρά την αλλαγή των σχετικών κανονισμών όσον αφορά τόσο το purposing, όσο και τα wear planks, η RB18 ήταν με διαφορά το καλύτερο μονοθέσιο σε ρυθμό αγώνα, κάτι που εκτός από τον τίτλο στον Verstappen, έδωσε και στην Red Bull το πρώτο πρωτάθλημα κατασκευαστών από το 2013.
#8: Ferrari 2004
H F2004 ήταν το τελευταίο κυρίαρχο μονοθέσιο των Ιταλών πριν την αλλαγή των κανονισμών και την επικράτηση της Renault. Χρόνια εμπειρίας με το τότε ruleset, σε συνδυασμό με το οδηγικό ταλέντο του Michael Schumacher και την σταθερότητα του Rubens Barrichello, οδήγησαν σε ποσοστό νικών ίσο με 83%, δηλαδή 15 από τους 18 αγώνες, με δύο εξ αυτών να πηγαίνουν στον Βραζιλιάνο. Ο Γερμανός κατέκτησε τον έβδομο τίτλο του στον 14 γύρο και το Grand Prix του Βελγίου. Ενδεχομένως το πιο αξιομνημόνευτο χαρακτηριστικό της F2004 ήταν ο ρυθμός της στον ένα γύρο, αφού με τους ανεφοδιασμούς ακόμα εντός κανονισμών, τα κόκκινα μονοθέσια μπορούσαν να σταματούν συχνά, πραγματοποιώντας σχεδόν qualifying stints μεταξύ των pit stops.
#7/#6: Mercedes 2014 και 2015
Το μονοθέσιο του Enstone κατάφερε να κερδίσει το ίδιο ποσοστό αγώνων το 2014 και το 2015, το οποίο ήταν ίσο 84% ή 16 από τους 19 αγώνες. Βρίσκοντας την… μαγική συνταγή, η Mercedes δεν είχε ουσιαστικό αντίπαλο, καθώς ακόμα και οι μεγάλοι κατασκευαστές (γκουχFerrariγκουχ) αντιμετώπισαν δυσκολίες με την τότε νέα τεχνολογία των υβριδικών μονάδων ισχύος. Μόνο ο Sebastian Vettel και ο Daniel Ricciardo κέρδισαν αγώνες πλην των Hamilton και Rosberg εκείνες τις δύο χρονιές, ενώ ενδεικτικό είναι πως στον τελευταίο γύρο του 2014, οι δύο οδηγοί της Mercedes πάλευαν για την νίκη μπροστά και παρ’ όλα αυτά άνοιξαν την διαφορά από την τρίτη θέση σε πάνω από 20 δευτερόλεπτα. Έτσι, ο Lewis Hamilton πρόσθεσε δύο πρωταθλήματα στο ενεργητικό του.
#5: Alfa Romeo 1950
Για το συγκεκριμένο μονοθέσιο ταξιδεύουμε πολλές δεκαετίες πίσω, με τους Ιταλούς να κερδίζουν έξι από τους επτά αγώνες, δηλαδή το 86%. Το πρωτάθλημα της Formula 1 προφανώς δεν είχε ούτε κατά διάννοια το ίδιο μέγεθος και την ίδια βαρύτητα με σήμερα ή με περασμένες δεκαετίες, όμως η κυριαρχία της Alfa Romeo 158, με την οποία ο Giuseppe Farina κατέκτησε το πρώτο πρωτάθλημα οδηγών που διοργανώθηκε από την παγκόσμια ομοσπονδία, ήταν εμφανής. Το εν λόγω μονοθέσιο είχε ουσιαστικά κατασκευαστεί αρκετά χρόνια πριν, έχοντας κερδίσει σχεδόν όλους τους αγώνες στις σεζόν πριν το 1950. Το 1951 τα πράγματα ήταν λίγο δυσκολότερα για την Alfa, με την Ferrari να ξεκινά μια ισχυρότερη εμπλοκή της στον θεσμό και να κερδίσει τρεις αγώνες έναντι των τεσσάρων της Alfa Romeo, ενώ το 1952 η εταιρία αποχώρησε από το πρωτάθλημα, λόγω του αυξανόμενου κόστους.
#4: Ferrari 1952 και 1953
Οι Ιταλοί είχαν το καλύτερο μονοθέσιο και τις δύο εκείνες χρονιές, με την Ferrari 500 να αποτελεί ξεκάθαρα το benchmark, κερδίζοντας 14 από τους 16 αγώνες, δηλαδή το 87.5% αυτών. Η Ferrari εκτίμησε τους νέους κανονισμούς σχεδόν σε απόλυτο βαθμό, με τον Alberto Ascari να νικά έξι φορές το 1952 και πέντε το 1953, κατακτώντας το πρωτάθλημα και τις δύο χρονιές. Οι αλλαγές στο μονοθέσιο μεταξύ των σεζόν ήταν μικρές, όμως η Ferrari ταίριαζε απόλυτα στο πνεύμα του ruleset, όντας ευκίνητη και ελαφριά και έτσι είχε το πάνω χέρι τόσο σε ρυθμό αγώνα, όσο και κατακτακτήριων. Το σκηνικό μετέπειτα άλλαξε, με κατασκευαστές να έρχονται και να φεύγουν, αλλά κυρίως την Mercedes να μπαίνει στο πρωτάθλημα και να εξισορροπεί τα πράγματα.
#3: Ferrari 2002
Το μονοθέσιο που χάρισε στον Michael Schumacher τον πέμπτο τίτλο του ήταν τόσο κυρίαρχο, ειδικά στα χέρια του Γερμανού, που ο πολυπρωταθλητής τερμάτισε όλους τους αγώνες της σεζόν στο βάθρο. Η F2002 κατέκτησε την νίκη στους 15 από τους 17 αγώνες (88%), με τον Schumacher να νικά ή να έρχεται δεύτερος σε κάθε γύρο, εκτός από εκείνον του Grand Prix Μαλαισίας. Με τον Rubens Barrichello να ανεβαίνει τέσσερεις φορές στο κορυφαίο σκαλί του βάθρου, η Ferrari είχε μια σχεδόν τέλεια σεζόν, κατακτώντας και τους δύο τίτλους. Παρά την ταχύτητά τους σε ρυθμό αγώνα, η F2002 δεν ήταν ξεκάθαρα το γρηγορότερο μονοθέσιο σε ρυθμό ενός γύρου, αφού ο Juan Pablo Montoya με την Williams πήρε επτά pole positions. Όπως και αν έχει, το μονοθέσιο ήταν αρκετά καλό ώστε να χρησιμοποιηθεί και το 2003 εν μέρει, μέχρι την αντικατάστασή του από το νέο εν μέσω της σεζόν.
#2: Mercedes 2016
Είναι ενδεχομένως ταιριαστό που μια από τις πιο ταραχώδεις σεζόν είχε ως πρωταγωνιστή ένα από τα πιο κυρίαρχα μονοθέσια. Οι Hamilton και Rosberg κονταροχτυπήθηκαν για το πρωτάθλημα μέχρι και τον τελευταίο αγώνα, με τον Γερμανό να ανακηρύσσεται πρωταθλητής στο τέλος και να σοκάρει τον κόσμο ανακοινώνοντας την απόσυρσή του από την ενεργό δράση λίγες ημέρες αργότερα. Η W07 ήταν το μονοθέσιο του νικητή στο 90% των αγώνων, εννέα για τον Rosberg και δέκα για τον Hamilton, ο οποίος ήταν άτυχος με την αξιοπιστία του δικού του μονοθεσίου, επιτρέποντας στον Rosberg να τον εκτοπίσει από την θέση του πρωταθλητή. Ο Daniel Ricciardo και ο Max Verstappen ήταν εκείνοι που κέρδισαν στους εναπομείναντες δύο αγώνες, με τον δεύτερο μάλιστα να το κάνει στο γνωστό πλέον Grand Prix Ισπανίας, όπου οι δύο Mercedes συγκρούστηκαν μεταξύ τους στην αρχή του αγώνα.
#1: McLaren 1988
Το πιο κυρίαρχο μονοθέσιο στην ιστορία της Formula 1 είναι μέχρι στιγμής η McLaren ΜP4/4. Το κόσμημα των Βρετανών κατέκτησε την νίκη στους 15 από τους 16 αγώνες (94%), σε μια σεζόν που δύσκολα θα επαναληφθεί. Με τους Ayrton Senna και Alain Prost στο τιμόνι, κερδίζοντας οκτώ και επτά αγώνες αντίστοιχα, η McLaren αναδείχθηκε πρωταθλήτρια για ακόμα μια φορά και ο Βραζιλιάνος πανηγύρισε τον πρώτο του τίτλο, σε μια καριέρα συνυφασμένη με την Formula 1, αλλά και τον παγκόσμιο αθλητισμό γενικότερα. Ενδεικτικό είναι ότι στο Grand Prix του San Marino, στην ίδια πίστα που ο Senna θα έχανε την ζωή του έξι χρόνια αργότερα, ο Βραζιλιάνος σταμάτησε το χρονόμετρο στις κατατακτήριες στο 1:27.148, με τον Prost στο 1:27.919, οκτώ ολόκληρα δέκατα πίσω, ενώ ο Nelson Piquet ολοκλήρωσε την διαδικασία τρίτος, με χρόνο 1:30.500, σχεδόν τρία δευτερόλεπτα πίσω.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify