WRC| Αφιέρωμα στη Subaru World Rally Team

H Subaru είναι μια Ιαπωνική εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων,μέλος του ομίλου Fuji Heavy Industries που ιδρύθηκε το 1953.
Το όνομα της στα Ιαπωνικά σημαίνει “ενώνω” ενώ το σύμβολο της με τα 6 αστέρια είναι εμπνευσμένο απ΄την Ελληνική μυθολογία και απεικονίζει τις Πλειάδες,τις κόρες του Τιτάνα Άτλαντα.
Eπί δεκαετίες κατασκεύαζε αυτοκίνητα δρόμου ενώ το 1972 παρουσίασε το 1ο της τετρακίνητο όχημα,το Subaru Leone.Με το αυτοκίνητο αυτό αποφάσισε να συμμετάσχει στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 1980 με την ομάδα Subaru Rally Team Japan.

1980-1989
O 1oς της αγώνας ήταν το Rally Safari του 1980 με οδηγό τον Hirabayashi.
Για αρκετά χρόνια η ομάδα συμμετείχε σε επιλεκτικούς αγώνες και έδινε κυρίως βάση στους αγώνες αντοχής.
Το καλύτερο της αποτέλεσμα ως Subaru Rally Team Japan ήρθε το 1987 στο Rally New Zealand όπου ο Peter Bourne τερμάτισε 3ος οδηγώντας το Subaru RX Turbo.
Για την ομάδα οδήγησαν περιστασιακά και κάποια απ΄τα μεγάλα ονόματα της εποχής όπως οι Ari Vatanen,Per Eklund,Shekhar Mehta,Mike Kirkland και Ian Duncan.

1989-1992
To 1989 η Subaru συνεργάστηκε με την Prodrive του David Richards,μεταφέρθηκε η βάση της απ΄την Ιαπωνία στo Banbury της Αγγλίας και μετονομάστηκε σε Subaru Tecnica International Europe.
To 1990 συμμετείχε σε 4 αγώνες με τον Markku Alen και αυτοκίνητο το Subaru Legacy RS.Μια 4η θέση στη Φινλανδία ήταν το καλύτερο αποτέλεσμα της ομάδας εκείνη τη χρονιά.
Το 1991 παρέμεινε ο Alen στην Ιαπωνική εταιρία και κατάφερε να πετύχει το 1ο της βάθρο καταλαμβάνοντας την 3η θέση στα χιόνια της Σουηδίας ενώ ο Γάλλος Francois Chatriot βοηθούσε με την πείρα του στα ασφάλτινα κυρίως rally.
Το 1992 έφυγε ο Alen και ήρθαν οι Ari Vatanen και ο νεαρός ταλαντούχος Σκοτσέζος Colin McRae.H Subaru έλαβε μέρος σε 6 αγώνες και πέτυχε 2 δεύτερες θέσεις,με τον McRae στη Σουηδία και τον Vatanen στη Μ.Βρετανία οδηγώντας πάντα το Subaru Legacy RS Group A.Τα αποτελέσματα αυτά ήταν αρκετά ώστε να χρίσουν τη Subaru υπολογίσιμη δύναμη και να της δώσουν το έναυσμα για πλήρη εμπλοκή στο πρωτάθλημα.

1993-1996
To 1993 η Subaru υπέγραψε χορηγία με την State Express 555,μια εταιρία τσιγάρων μέλος της British American Tobacco και λάνσαρε στα αυτοκίνητα της το γνώριμο μπλε-κίτρινο χρώμα.Ήταν επίσης η 1η χρονιά που η Subaru είχε πλήρη συμμετοχή.Με οδηγούς τους Vatanen,McRae και τον Alen που επέστρεψε για λίγες εμφανίσεις,η oμάδα είχε το δύσκολο έργο να τα βάλει με την πρωταγωνίστρια εκείνης της περιόδου Toyota αλλά και τη Ford που παρουσίασε το άκρως ανταγωνιστικό Escort RS Cosworth.
O ΜcRae με την 3η του θέση στη Σουηδία απέδειξε ότι η Ιαπωνική ομάδα μπορεί να διεκδικήσει κορυφαία αποτελέσματα,ακόμα και νίκη.Αυτή ήρθε δια χειρός του νεαρού Σκοτσέζου στο Rally New Zealand.Ήταν η 1η νίκη της εταιρίας στο WRC όπως και η 1η του McRae.
Παρά την επιτυχία αυτή όμως,το αυτοκίνητο άρχισε να δείχνει ξεπερασμένο και η Subaru είχε ήδη αρχίσει την εξέλιξη του νέου της όπλου.Αυτό ήταν το Impreza που έκανε την παρθενική του εμφάνιση στη Φινλανδία και τερμάτισε στη 2η θέση στα χέρια του Πρωταθλητή του ΄81 Ari Vatanen.Το Impreza ήθελε ακόμα λίγη εξέλιξη και γι΄αυτό η ομάδα αποφάσισε μέχρι το τέλος της χρονιάς να μην το ξαναχρησιμοποιήσει.Ωστόσο με 4 συνολικά βάθρα και 112 βαθμούς,η ομάδα στην 1η της χρονιά πλήρους εμπλοκής κατάφερε να τερματίσει στη 2η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών δείχνοντας πως το μέλλον της ανήκει.
To 1994 η ομάδα μετονομάστηκε σε Subaru World Rally Team και το οδηγικό δίδυμο αποτελούσαν οι Colin McRae και Carlos Sainz.Με την πρόσληψη του δις πρωταθλητή,η ομάδα έκανε γνωστό σε όλους ότι έχει σκοπό να διεκδικήσει και γιατί όχι να κατακτήσει τα πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών.Με σύμμαχο το Subaru Impreza 555 Group A,το πρώτο αυτοκίνητο στο πρωτάθλημα που χρησιμοποίησε ενεργά διαφορικά,η εταιρία έμεινε στο κυνήγι και των 2 τίτλων μέχρι τέλους.
Κάποια οδηγικά λάθη όμως του ενθουσιώδη McRae κόστισαν στην ομάδα πολύτιμους βαθμούς και έτσι πρωταθλήτρια στέφθηκε η Toyota και στους οδηγούς ο Didier Auriol που έδωσε σκληρή μάχη για τον τίτλο σε όλη τη χρονιά με τον Sainz.
Ωστόσο ο “Εl Matador” έδωσε την 1η νίκη στο Impreza κερδίζοντας το Rally Acropolis ενώ άλλες 2 νίκες κατέκτησε ο McRae σε Νέα Ζηλανδία και Μ.Βρετανία.
To 1995 με τους ίδιους οδηγούς και τον Richard Burns σε επιλεγμένους αγώνες,η Subaru ήταν η απόλυτη πρωταγωνίστρια.Κέρδισε τους 5 απ΄τους 8 αγώνες της χρονιάς,κατέκτησε τον τίτλο στους κατασκευαστές ενώ οι 2 της οδηγοί μονομάχησαν για τον τίτλο οδηγών ο οποίος κρίθηκε στο φινάλε της σεζόν.Για να συμβεί βέβαια αυτό,η ομάδα είχε φροντίσει στον προτελευταίο αγώνα,το Rally Catalunya,να δώσει εντολές στον McRae να μην παλέψει για τη νίκη έτσι ώστε να κερδίσει ο Ισπανός ομόσταβλος του και να οδηγηθούν οι 2 οδηγοί στη Βρετανία ισοψηφώντας.Η απόφαση αυτή ήταν λογικό να μην αρέσει στον Σκοτσέζο ο οποίος υπάκουσε μεν αλλά έκανε εμφανή τον εκνευρισμό του.
Στη Μ.Βρετανία δεν υπήρξαν εντολές και οι McRae,Sainz μονομάχησαν μέχρις εσχάτων με τελικό νικητή τον Colin,o οποίος κέρδισε τον αγώνα.Έτσι έγινε ο 1ος πρωταθλητής της Subaru αλλά και ο νεαρότερος της ιστορίας.
Την επόμενη χρονιά ο Carlos Sainz αποχώρησε απ΄την ομάδα και στη θέση του ήρθαν οι Kenneth Eriksson και Piero Liatti.Aυτή ήταν η τελευταία χρονιά των αυτοκινήτων Group A και η Subaru με τις 3 νίκες του McRae και τους πολύτιμους βαθμούς των team mates του κατάφερε να πάρει για 2η συνεχόμενη φορά τον τίτλο στους κατασκευαστές.Στους οδηγούς ωστόσο ο Tommi Makinen της Mitsubishi επικράτησε επιβλητικά αφήνοντας τον Colin στη 2η θέση και με διαφορά.Στο Rally Catalunya η Subaru πήρε την 1η της νίκη σε αμιγώς ασφάλτινο rally αποδεικνύοντας ότι είναι ανταγωνιστική σε κάθε επιφάνεια.

1997-2000
To ΄97 υπήρξαν κάποιες σημαντικές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς του WRC και η κυριότερη αφορούσε τα ίδια τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που πλέον έγιναν προδιαγραφών world rally cars.H Subaru παρουσίασε το Subaru Impreza WRC,ένα αυτοκίνητο που βασιζόταν στο ίδιο μοντέλο παραγωγής με το απερχόμενο Impreza Group A αλλά είχε πολλές διαφοροποιήσεις τόσο μηχανικές όσο και στο πλάτος του αυτοκινήτου,στη γεωμετρία της ανάρτησης,στην αεροδυναμική και αλλού.
Το αυτοκίνητο αποδείχτηκε πολύ γρήγορο και κέρδισε με τoν Piero Liatti το Rally Monte Carlo,1ο αγώνα της χρονιάς.Aκολούθησε η νίκη του Kenneth Eriksson στo χιονισμένο Rally Sweden και του McRae στο Rally Safari.Ήταν κάτι περισσότερο από εμφανές ότι το νέο αγωνιστικό της Ιαπωνικής εταιρίας ήρθε για να πρωταγωνιστήσει.Με άλλες 5 νίκες μέχρι το τέλος της σεζόν,η Subaru πήρε τον 3ο της σερί τίτλο στους κατασκευαστές και έγινε η 1η Ιαπωνική φίρμα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι που καταφέρνει κάτι τέτοιο.
Ο Colin McRae πάλεψε για τον τίτλο αλλά τον έχασε στο φινάλε απ΄τον Tommi Makinen για μόλις 1 βαθμό.
Το ΄98 οι McRae και Liatti ήταν οι εργοστασιακοί οδηγοί της ομάδας.Ο Σκοτσέζος κέρδισε 3 αγώνες αλλά δεν κατάφερε να μείνει μέχρι τέλους στη μάχη του πρωταθλήματος ενώ ο Ιταλός ομόσταβλος του δεν βοήθησε την ομάδα όσο χρειαζόταν και έτσι μετά από 3 χρόνια η Subaru έμεινε χωρίς τίτλο σε μία βέβαια απ΄τις ανταγωνιστικότερες περιόδους του WRC.
To ΄99 ο McRae αποχωρεί απ΄την ομάδα μετά από 7 χρόνια επιτυχημένης συνεργασίας.Το οδηγικό δίδυμο αποτελούν πλέον οι Richard Burns και ο 4κις πρωταθλητής Juha Kankkunen.To Impreza WRC εφοδιάζεται με ένα πρωτοποριακό ημι-αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που ελέγχεται με paddles πίσω απ΄το τιμόνι,όπως συμβαίνει με τα μονοθέσια της Formula 1.
H oμάδα κερδίζει 5 αγώνες στη χρονιά,3 με τον Burns και 2 με τον Kankkunen και κάνει σε 3 απ΄αυτούς το 1-2.
Ωστόσο λίγο η απειρία του Burns,λίγο κάποια τεχνικά προβλήματα στην αρχή της σεζόν και λίγο η υστέρηση του αυτοκινήτου στους ασφάλτινους αγώνες,αφήνει την ομάδα ξανά χωρίς τίτλο.
Το 2000 η Subaru κέρδισε 4 αγώνες,όλους με τον Burns.Tο νέο της αγωνιστικό που παρουσιάστηκε στο Rally Portugal μπορεί εμφανισιακά να έμοιαζε ίδιο με το μοντέλο του ΄99 αλλά κάτω απ΄το καπό ήταν κατά 80% διαφοροποιημένο και εξελιγμένο απ΄τον Christian Loriaux της Prodrive( o Βέλγος είναι απ΄το 2002 τεχνικός σχεδιαστής της Ford World Rally Team).Το αυτοκίνητο ήταν ταχύτατο και το απέδειξε με το καλημέρα κερδίζοντας στο ντεμπούτο του στην Πορτογαλία.Ο τίτλος έμοιαζε να άνηκε στο νεαρό Άγγλο οδηγό της Ιαπωνικής φίρμας που απέκτησε από νωρίς σημαντικό προβάδισμα στη βαθμολογία αλλά κάποια μηχανικά προβλήματα σε κρίσιμο σημείο της χρονιάς,η έξοδος στη Φινλανδία και η υπεροχή της Peugeot στη άσφαλτο,άφησαν τον Burns να ψάχνεται πως χάθηκε ένα σχεδόν σίγουρο πρωτάθλημα.

2001-2002
To 2001 ο Kankkunen αποχωρεί και στη θέση του έρχεται ο νεαρός Νορβηγός Petter Solberg.Η Subaru παρουσιάζει το Impreza WRC 2001 που βασίζεται στο Impreza παραγωγής 2ης γενιάς.Ωστόσο το αυτοκίνητο μηχανικά δεν έχει ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το 2000.Τα πράγματα δεν ξεκίνησαν καλά για την ομάδα και μετά από 4 αγώνες το καλύτερο αποτέλεσμα ήταν μια 4η θέση του Burns στην Πορτογαλία.Στη συνέχεια ο Άγγλος ανέβασε ρυθμό και με 3 δεύτερες θέσεις και μια νίκη στη Νέα Ζηλανδία,μπήκε στη διεκδίκηση του τίτλου σε ένα απ΄τα ανταγωνιστικότερα πρωταθλήματα στην ιστορία του θεσμού.
Ο τίτλος κρίθηκε στον τελευταίο αγώνα μεταξύ 3 οδηγών και κατέληξε τελικά στον Burns που απέφυγε τα λάθη εν αντιθέσει με τους αντιπάλους του.Ήταν ο 1ος και μοναδικός τίτλος του Burns,o 1ος Άγγλου οδηγού και ο 2ος τίτλος οδηγών για τη Subaru.
Την επόμενη χρονιά o Richard Burns πήρε το νο1 του πρωταθλητή και πήγε στην ομάδα της Peugeot.H Subaru όμως είχε πλέον στις τάξεις της τον πιο επιτυχημένο οδηγό εκείνης της εποχής,τον 4 φορές πρωταθλητή Tommi Makinen.
Ωστόσο ο Tommi δεν έδεσε τόσο καλά με το αυτοκίνητο και η μοναδική του νίκη ήρθε στο Rally Monte Carlo.Ηγέτης της ομάδας αποδείχτηκε τελικά ο Petter Solberg που με σταθερά αποτελέσματα όλη τη χρονιά,4 βάθρα αλλά και τη νίκη του στη M.Bρετανία,τερμάτισε 2ος στο πρωτάθλημα δίνοντας ελπίδα στη Subaru για τα επόμενα χρόνια.

2003-2005
To 2003 η Subaru παρουσίασε το Impreza WRC 2003,ένα αυτοκίνητο που βασιζόταν στο Impreza παραγωγής της προηγούμενης χρονιάς που είχε υποστεί facelift.Eκτός από εξωτερικές είχε και πολλές αλλαγές στα μηχανικά και λοιπά μέρη όπως στον κινητήρα,στον υπερτροφοδότη,στις αναρτήσεις και στο αμάξωμα που έγινε πιο ελαφρύ,πιο άκαμπτο και με χαμηλότερο κέντρο βάρους.Το οδηγικό δίδυμο της ομάδας δεν άλλαξε με τους Makinen και Solberg να το αποτελούν.Η χρονιά είχε πολύ ανταγωνισμό από τις Peugeot,Ford και Citroen.
Στο 1ο μισό του πρωταθλήματος το καλύτερο αποτέλεσμα ήταν η 2η θέση του Makinen στη Σουηδία.Η 1η νίκη για τα μπλε αυτοκίνητα ήρθε με τον Petter Solberg στον 7ο αγώνα της χρονιάς,το Rally Cyprus.Aκολούθησαν άλλες 3 και η μάχη για τον τίτλο οδηγών πήγε στον τελευταίο αγώνα με 3 διεκδικητές.Εκεί νικητής του rally μετά από σκληρή μάχη με τον Loeb ήταν ο Solberg που πήρε τον 1ο και μοναδικό προσωπικό του τίτλο και έδωσε παράλληλα τον 3ο τίτλο οδηγών στη Subaru.O σπουδαίος Tommi Makinen μετά το τέλος της σεζόν αποσύρθηκε απ΄τo WRC.
Την επόμενη χρονιά η Subaru με τον Solberg προσπάθησε να κερδίσει τον Loeb αλλά κάποια λάθη του Νορβηγού στα μέσα της χρονιάς δεν του επέτρεψαν κάτι τέτοιο.Παρά τις 5 νίκες του,ο τίτλος κατέληξε στο Γαλλικό στρατόπεδο.
Το 2005 τα πράγματα ήταν ακόμα πιο δύσκολα για τους ανταγωνιστές της Citroen.H χρονιά χαρακτηρίστηκε απ΄την απόλυτη κυριαρχία των Γάλλων με τον Loeb να κερδίζει τους 10 απ΄τους 16 αγώνες,να κατακτά τον τίτλο οδηγών 4 αγώνες πριν το τέλος του πρωταθλήματος και η Citroen τον αντίστοιχο στους κατασκευαστές.Η Subaru σε συνεργασία πάντα με την Prodrive,φάρδυνε το αγωνιστικό της κατά 30mm και έκανε κάποιες τροποποιήσεις στο σύστημα ψεκασμού καυσίμου όπως και στο turbo και προσέλαβε τον Αυστραλό Chris Atkinson να πλαισιώσει τον Noρβηγό Πρωταθλητή του 2003.Kέρδισε 3 αγώνες,όλους με τον Solberg.H τελευταία νίκη ήρθε στο Rally G.Britain,τον αγώνα που είχαμε το τραγικό γεγονός του θανάτου του Michael Park.
Αυτή έμελε να είναι και η τελευταία νίκη της Ιαπωνικής φίρμας στο WRC.

2006-2008
To 2006 είχαμε κάποιες αλλαγές στους κανονισμούς των world rally cars.Κυριότερες ήταν η απαγόρευση των ενεργών διαφορικών και του ψεκασμού νερού.Αυτό ανάγκασε όλες τις ομάδες να παρουσιάσουν τα τροποποιημένα τους αυτοκίνητα απ΄το Rally Monte Carlo.To Impreza του 2006 φάνηκε απ΄την αρχή πως είχε κάποια βασικά προβλήματα να λύσει.Οι οδηγοί παραπονιούνταν για υποστροφή αλλά και έλλειψη δύναμης ενώ μηχανικά προβλήματα έκαναν συχνά την εμφάνιση τους.Το καλύτερο αποτέλεσμα για την ομάδα ήταν οι τρεις 2ες θέσεις του Solberg σε Μεξικό,Αργεντινή και Αυστραλία.O Nορβηγός τερμάτισε στην 6η θέση του πρωταθλήματος ενώ αυτή ήταν η 1η χρονιά που η Subaru έμεινε χωρίς νίκη έπειτα απ΄το 1993.
Το 2007 δεν υπήρξε σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις του αυτοκινήτου παρά τις τροποποιήσεις σε ανάρτηση,διαφορικά και κατανομή βάρους.Πέρα απ΄την αύξηση της αξιοπιστίας,τα βασικά προβλήματα χειρισμού παρέμειναν.Για 2η σερί χρονιά η ομάδα μένει χωρίς νίκη και τερματίζει 3η στους κατασκευαστές έχοντας λιγότερους απ΄τους μισούς βαθμούς απ΄την πρωταθλήτρια Ford.
Οι ιθύνοντες της Subaru συνειδητοποιούν ότι το συγκεκριμένο μοντέλο δεν αποτελεί καλή βάση για εξέλιξη και ήδη απ΄τα μέσα του ΄07 ξεκινούν να σχεδιάζουν το καινούριο τους αγωνιστικό που βασίζεται στο hatchback Impreza 3ης γενιάς και προσλαμβάνουν δοκιμαστή τον Markko Martin.
Το 2008 ξεκίνησαν με το μοντέλο της περασμένης χρονιάς έως ότου λύσουν κάποια προβλήματα νεότητας με το καινούριο τους όχημα.Τελικά το ντεμπούτο του Impreza WRC 2008 έγινε στο Rally Acropolis.Χάρη στο μικρότερο μήκος του,το αυτοκίνητο ήταν πιο συμπαγές ενώ χρησιμοποιούσε διπλά ψαλίδια στην πίσω ανάρτηση.Ο 1ος του αγώνας κρίθηκε άκρως επιτυχημένος με τον Solberg να καταλαμβάνει τη 2η θέση.
Η συνέχεια έδειξε ότι το νέο αυτό όχημα ήταν ένα βήμα εμπρός σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο αλλά εξακολουθούσε να υπολείπεται του ανταγωνισμού.Μία φορά κατάφερε ακόμα να ανέβει στο βάθρο χάρη στην 3η θέση του Atkinson στη Φινλανδία.H χρονιά τελειώνει με τη Subaru 3η στους κατασκευαστές και τους Atkinson,Solberg στις θέσεις 5 και 6 αντίστοιχα στο πρωτάθλημα οδηγών.

Απόσυρση
Το Δεκέμβριο του 2008 έρχεται η μεγάλη είδηση.Η Subaru World Rally Team αποφασίζει να αποσυρθεί απ΄το πρωτάθλημα.Ο λόγος που επικαλούνται απ΄τα κεντρικά της ομάδας είναι η ευρεία οικονομική ύφεση που πλήττει ολόκληρη την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αλλά είναι σχεδόν σίγουρο πως και οι αγωνιστικές επιδόσεις της ομάδας τα τελευταία χρόνια έπαιξαν το ρόλο τους στην απόφαση αυτή.
Έτσι μετά από σχεδόν 2 δεκαετίες επιτυχημένης πορείας,η Subaru αποχωρεί απ΄το WRC αφήνοντας πίσω της σπουδαία αγωνιστική κληρονομιά αλλά και την ελπίδα ότι θα επιστρέψει όταν υποχωρήσει η οικονομική κρίση.

Στατιστικά για τη Subaru WRT
-Έχει κατακτήσει 3 Πρωταθλήματα Κατασκευαστών και 3 Οδηγών.
-Έχει πετύχει 47 νίκες και 128 βάθρα σε σύνολο 218 αγώνων που έλαβε μέρος.
-Έχει κερδίσει 17 διαφορετικούς αγώνες.
-Ο αγώνας που κέρδισε τις περισσότερες φορές είναι το Rally G.Britain (9 νίκες).
-Περισσότερες νίκες σε 1 χρονιά είχε το 1997 με 8.
-Έχει πετύχει 2 φορές το 1-2-3 και 6 φορές το 1-2.
-Έχουν οδηγήσει γι΄αυτή 7 Παγκόσμιοι Πρωταθλητές.
-Ο πολυνίκης οδηγός της ομάδας είναι ο Colin McRae έχοντας κερδίσει 16 αγώνες.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify