Ένα από τα ερωτήματα που συνεχώς ανακύπτουν στην σύγχρονη εποχή της Formula 1 είναι το αν και κατά πόσο τα χρήματα, οι χορηγίες και γενικότερα οι μεγάλοι προϋπολογισμοί των ομάδων κρίνουν και τις επιτυχίες της.
Τα παραδείγματα ομάδων που λόγω οικονομικών δυσχερειών είτε αποσύρθηκαν είτε παραπαίουν συνεχώς είναι αρκετά. H HRT έφυγε από το σπορ στο τέλος του 2012 λόγω χρεωκοπίας, η Caterham στο τέλος του 2014 δεν είναι χρήματα να τρέξει και με τη μέθοδο του crowdfunding μπόρεσε να βρεθεί στο Άμπου Ντάμπι, ενώ τώρα η Manor-Marussia υφίσταται επειδή πέρυσι ο Jules Bianchi πήρε την 9η θέση στο Μονακό, και ως συνέπεια έφερε 10 εκ. ευρώ στα ταμεία της ομάδας από το πουθενά.
Οπότε, το ερώτημα που τίθεται και στον ίδιο τον τίτλο απαντάται ήδη από τις πρώτες δύο παραγράφους. Ή μήπως όχι;
Φέτος, μία ακόμη μικρομεσαία ομάδα, η Lotus, αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου στο Spa, αρκετοί απλήρωτοι προμηθευτές της κίνησαν νομικές διαδικασίες για να κατασχέσουν μέρος του εξοπλισμού της ομάδας, ούτως ώστε έτσι να πάρουν τα χρωστούμενά τους. Αυτό δεν έγινε, αλλά το γεγονός ότι έφτασαν τόσο κοντά στην κατάσχεση, σημαίνει πως τα χρέη είναι μεγάλα και η κατάσταση μη αναστρέψιμη. Παραδόξως, σε ένα δύσκολο – παρασκηνιακά – Σ/Κ για την Lotus, o Romain Grosjean πήρε μία εξαιρετικά σημαντική 3η θέση, ανεβάζοντας έτσι το ηθικό της ομάδας.
Εδώ έρχεται ο παράγοντας Renault να λύσει τα χέρια τους. Αν η γαλλική εταιρία εξαγοράσει τους Βρετανούς και γυρίσει στην F1 ως εργοστασιακή ομάδα, θα αποπληρώσει τα χρέη της και θα λυθεί το πρόβλημα.
Χθες, στην Monza, ήρθε μία διπλή εγκατάλειψη. Αυτό ήταν βαρύ χτύπημα, σε έναν ακόμη αγώνα που τα οικονομικά και όχι τα αγωνιστικά της Lotus απασχόλησαν τον Τύπο.
Ωστόσο, το Spa ήρθε να αποδείξει κάτι: αν υπάρχει θέληση, ταλέντο, όρεξη για δουλειά, ακόμα και με λιγοστούς πόρους μπορείς να κάνεις την υπέρβαση. Η Lotus του 2012 και του 2013 ήταν μία δυνατή ομάδα, σταθερά 3η δύναμη στο σπορ, με 2 νίκες και αρκετά βάθρα στο ενεργητικό της με τους Raikkonen και Grosjean. Τότε, υπήρχαν χρήματα. Υπήρχαν οι πόροι.
Το 2014 τόσο η μονάδα ισχύος της Renault και η έλλειψη σταθερότητας από τους Maldonado και Grosjean, όσο και η αρχή της οικονομικής δυσπραγείας της κόστισαν αρκετά. Κατ’ουσίαν, μέσα σε μερικούς μήνες, η ομάδα του Enstone βρισκόταν σε δυσμενή θέση, λόγω οικονομικών και αγωνιστικών παραγόντων.
Φέτος, εν έτει 2015, με τα αγωνιστικά να φαίνεται να έχουν λυθεί με την μετάβαση στους κινητήρες της Mercedes και μία διαφορετική προσέγγιση στο σχεδιασμό του σασί, μένει μόνο το οικονομικό πρόβλημα.
Κι όμως, αν συγκρίνει κανείς την πορεία της πέρυσι ως την Monza με την φετινή, θα δει τεράστια βελτίωση. Η βελτίωση ήρθε εν μέσω οικονομικών δυσχερειών. Όπως είπαμε και πριν, τα χρέη έχουν φτάσει σε τέτοια επίπεδα που η κατάσχεση μοιάζει μονόδρομος.
Άρα, είναι τελικά το χρήμα το παν; Σε κρατάει πίσω; Εν μέρει ναι. Σε περιορίζει, διότι ενδέχεται να έχεις ιδέες και λύσεις για να βελτιωθείς και να πας ένα βήμα παραπέρα αλλά να μην έχεις το budget για να τις υλοποιήσεις.
Αν, όμως, έχεις την ψυχή και το μυαλό να κάνεις μεγάλα πράγματα με λιγοστά μέσα, τότε είναι που αποδεικνύεις ότι είσαι μεγάλος και συ. Η Lotus δεν έχει άπειρο δυναμικό, όπως και η Force India, που μπορεί και αυτή κάλλιστα να συμπεριληφθεί στην κατηγορία των ομάδων που κάνουν αξιόλογες εμφανίσεις με πενιχρούς προϋπολογισμούς. Απλά έτυχε να μην έχουν τα λεφτά της Ferrari…
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify