Το 2017 ξεκινά με σημαντικές αλλαγές στα front offices αρκετών ομάδων. Mercedes, Renault, Williams έχουν χάσει ανθρώπους-κλειδιά, αλλά είναι κι έτοιμες να τους αντικαταστήσουν επάξια. Πόσο θα επηρεάσει αυτό τα πράγματα;
Από τα μέσα Νοεμβρίου και την περίπτωση του Paddy Lowe (πρώην τεχνικού διευθυντή της Mercedes), έχει διαπιστωθεί μία έντονη κινητικότητα μεταξύ των μεγάλων ομάδων, στο κατώφλι της τέταρτης χρονιάς υπό τους νέους κανονισμούς.
Το 2017 θα αποτελέσει την 4η σεζόν με υβριδικούς κινητήρες, αλλά την πρώτη που η όψη και η αεροδυναμική απόδοση των μονοθέσιων θα γνωρίσει μία διαφοροποίηση, η οποία ίσως και να μας γυρίσει 20 χρόνια πίσω, με τα πιο φαρδιά ελαστικά, τα πιο φαρδιά αμαξώματα.
Σε αυτήν ακριβώς την κομβική στιγμή, εκεί όπου διακυβεύονται πολλά, ομάδες που μέχρι πρότινος δεν είχαν προβλήματα (βλ. Mercedes), ή ομάδες που θέλουν να κάνουν το κάτι παραπάνω (βλ. Renault και Williams) επιχειρούν να αναδιαμορφώσουν εις βάθος το προφίλ των υψηλών στελέχων τους.
Αρχικά, ο Paddy Lowe είναι κι επισήμως από χθες ξένο σώμα για τους πρωταθλητές, μιας και -σύμφωνα με πληροφορίες- δεν μπόρεσε να έρθει σε συμφωνία με την ομάδα του Brackley για το νέο του συμβόλαιο, μετά από 3,5 χρόνια παρουσίας του σε αυτήν. Σίγουρα όμως δεν είναι μόνο χρηματικό το ζήτημα της αποχώρησης. Το πιθανότερο είναι η γερμανική ομάδα να θέλει να δώσει κάτι σαν «αντάλλαγμα» στη Williams, ούτως ώστε να μπορέσει να αποσπάσει τον Valtteri Bottas για τη θέση που άφησε κενή ο N. Rosberg. Αν κι ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί κάτι, ο νέος προορισμός του Βρετανού μηχανικού θα είναι η ομάδα του Grove, την οποία και γνωρίζει πολύ καλά, καθώς εκεί ξεκίνησε την καριέρα του στη Formula 1.
Βέβαια, πρέπει να τονιστεί ότι η Mercedes τον ανάγκασε σε gardening leave (ή, αλλίως, σε αναγκαστική άδεια/αποχή από το σπορ), επομένως δεν θα είναι σε θέση να αναλάβει άμεσα καθήκοντα στην νέα του ομάδα. Και πάλι όμως μοιάζει όλο αυτό να αποτελεί απλώς τον μοχλό για να γίνει επιτέλους η μεταγραφή που όλοι περιμένουμε, όλοι ξέρουμε, αλλά κανείς δεν επιβεβαιώνει ακόμη.
Έπειτα, η μετάβαση του Lowe στη Williams βασίζεται και στην απρόσμενη αποχώρηση του Pat Symonds από την ομάδα, με τον 63χρονο πια μηχανικό να θέλει να αποσυρθεί. Αν και υπήρχε το ενδεχόμενο να μείνει ως και το τέλος του 2017 ώστε να προετοιμάσει τον διάδοχό του (Lowe) για το 2018, εντούτοις ο Symonds αποφάσισε πως είχε έρθει η ώρα να αφήσει το πόστο του, δημιουργώντας έτσι ένα ντόμινο κινήσεων, που πάντοτε καταλήγει στον Bottas και στην ανάγκη της Mercedes να τον ντύσει στα γκρι. Εν ολίγοις, αυτές οι τρεις κινήσεις στη «σκακιέρα» έχουν ως στόχο να σκοτώσουν τον βασιλιά – ή, πιο απλά, να φέρουν τον Φινλανδό στους πρωταθλητές.
Στο μέτωπο των «Ασημί Βελών», ο αντικαταστάτης ήδη έχει βρεθεί και είναι -κατά τα φαινόμενα- ο James Alisson. Τα τελευταία νέα αναφέρουν πως ο πρώην τεχνικός δ/ντής της Ferrari είναι κοντά στο να βρεθεί και πάλι στα paddock μετά τον θάνατο της συζύγου του τον Μάρτιο του περασμένου έτους. Αυτή θα είναι μία πρόσληψη-κλειδί για το 2017, όχι μόνο γιατί ένας εκ των κορυφαίων της γενιάς του θα βρίσκεται στην καλύτερη -μέχρι στιγμής- ομάδα του grid, αλλά και γιατί αφήνει τη Scuderia χωρίς επιλογές, με «δεμένα χέρια» και αναγκασμένη να χτίσει τις ελπίδες της πάνω στο υπάρχον δυναμικό (με ό,τι συνεπάγεται αυτό).
Τέλος, η είδηση της ημέρας είναι η απομάκρυνη του Fred Vasseur από την Renault. Μπορεί ο Γάλλος να μην είχε καμία εμπειρία από Formula 1 μέχρι πρότινος, όμως ήταν ένας άνθρωπος που στο GP2 με την ASM (μετέπειτα ART Grand Prix) κατάφερε να χτίσει μία δυναστεία, με ονόματα που θα έκαναν καριέρα μετέπειτα, όπως ήταν ο Sutil, ο Hamilton, ο Rosberg. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι έχει πετύχει τόσα μέσα σε 20 χρόνια στο τιμόνι ομάδων, ανεξαρτήτως της βαθμίδας. Ωστόσο, το πρόβλημα έγκειται στην έλλειψη κοινών στόχων, με αποτέλεσμα το Enstone να μοιάζει με σωστό «Πύργο της Βαβέλ» όλη τη χρονιά.
Η φυγή Vasseur δεν είναι τόσο αμελητέα όσο μοιάζει· με δεδομένο ότι η Renault έχει αποκτήσει τον Nico Hulkenberg για να βγει από το τέλμα στο οποίο έχει περιέλθει λόγω των λαθών της Lotus, θα περίμενε κανείς πως δεν θα θέλει να διαταράξει τις ισορροπίες στο εσωτερικό της. Όμως βλέπουμε πως ακόμα και σε μία ομάδα που μόλις αναγεννήθηκε αναδύονται ζητήματα υψίστης σημασίας, που εν πολλοίς καταφέρνουν να ανακατέψουν την τράπουλα.
Γιατί είναι σημαντικές αυτές οι αλλαγές; Γιατί μπορούν να μας δώσουν νέα σειρά των ομάδων στο grid περισσότερο κι από την αλλαγή ενός οδηγικού δίδυμου.
Όταν αλλάζουν πρόσωπα οι ομάδες σε τόσο υψηλά κλιμάκια, σημαίνει πως θα αλλάξουν και ρότα. Όχι ριζικά, αλλά σίγουρα δεν θα είναι της ίδιας νοοτροπίας ο διάδοχος του Vasseur. Το ίδιο ισχύει και για τους τεχνικούς διευθυντές, που μπορεί να αναλάβουν ένα ημιτελές project και να θελήσουν να δώσουν τη δική τους ματιά στο μονοθέσιο – πιθανότατα εντελώς διαφορετική από τον προκάτοχό τους.
Το ζητούμενο είναι σε μία ομάδα/οργανισμό να διασφαλίζεται η συνέχεια. Αν σε όλες αυτές τις ομάδες οι άνθρωποι που παίρνουν τις αποφάσεις δεν είναι πια στις θέσεις τους ενόψει μίας νέας σεζόν, θα πρέπει αυτή η μεταβατική περίοδος να είναι κατά το δυνατόν ομάλη. Θα είναι;
Εκεί είναι το στοίχημα, κυρίως για τη Williams που έχασε τον Symonds, τον ενορχιστρωτή της ανόδου της.
Κι αν μπορούμε να βγάλουμε κερδισμένο κάποιον από όλο αυτό, σίγουρα θα είναι η Mercedes που θα έχει στο δυναμικό της έναν πολύ καλό οδηγό, ένα team σχεδόν απαράλλακτο με φέτος (μην ξεχνάμε πως ο Aldo Costa θα ηγείται πλέον της προσπάθειας) και το μομέντουμ από τις περασμένες σεζόν.
Over and out.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify