Στο πλαίσιο του GP Ρωσίας, καταφέραμε να μιλήσουμε με τον οδηγό της Williams Racing, Nicholas Latifi, σε μία συνέντευξη με πάρα πολλά θέματα.
Ο Latifi μας μίλησε για το τριήμερο στην πίστα του Σότσι, που ξεκίνησε το πρωί της Παρασκευής, την βελτίωση της Williams, τα όσα περιμένει από την επόμενη σεζόν και για πολλά ακόμη που μπορείτε να διαβάσετε στην συνέντευξη που ξεκινάει παρακάτω:
Καλησπέρα Nicholas. Πρώτα απ’όλα θα ήθελα να σε ρωτήσω για το GP Ρωσίας. Πως βλέπεις το τριήμερο στο Σότσι και θα ήθελα την άποψη σου για τον καιρό που θα έχει το Σάββατο, καθώς φαίνεται πως θα είναι δύσκολος.
Φυσικά. Νομίζω πως είμαστε αισιόδοξοι και θα έχουμε ένα δυνατό τριήμερο. Είναι δύο τρόποι που μπορώ να το δω, γιατί είναι μία πίστα που στο παρελθόν δεν ήταν ιδιαίτερα καλή για την ομάδα, όμως φέτος υπάρχουν πίστες που περιμέναμε να είμαστε πολύ γρήγοροι και δεν ήμασταν ανταγωνιστικοί, όπως και το αντίθετο, όπου σε πίστες που δεν περιμέναμε να έχουμε ταχύτητα και παλεύαμε για πολύ καλές θέσεις. Θέλω να πιστεύω ότι θα έχουμε την πιο θετική… συνειδητοποίηση αύριο.
Για τον καιρό, σίγουρα μπορεί να μας δώσει κάποιες παραπάνω πιθανότητες, αλλά ταυτόχρονα δυσκολεύει και το να μπορέσουμε να πετύχουμε έναν πολύ καλό γύρο. Φυσικά, καταφέραμε να το κάνουμε σωστά στο Σπα, αλλά εφόσον βρέξει εδώ, θα είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα. Είμαι, σε κάθε περίπτωση, ενθουσιασμένος να δω πως θα πάνε τα πράγματα.
Η δεύτερη σου χρονιά στην ομάδα είναι πολύ πιο πετυχημένη από την πρώτη, με τερματισμούς στους βαθμούς, καλύτερα αποτελέσματα και με καλύτερη απόδοση γενικά. Πως αξιολογείς τη σεζόν μέχρι τώρα;
Ναι, νομίζω πως σίγουρα είναι πιο δυνατή από την περσινή και είναι φυσικό πως θα ήμουν απογοητευμένος εάν ένιωθα ότι αυτή η σεζόν είναι χειρότερη από την προηγούμενη. Και δεν το λέω μόνο από πλευράς αποτελέσματος, αλλά και απλά από την προσωπική μου αίσθηση για την πρόοδο που έχω κάνει και την εμπιστοσύνη που έχουμε με την ομάδα.
Νιώθω πως εδώ και μερικούς αγώνες, μετά την καλοκαιρινή διακοπή ότι ανεβαίνουμε σταθερά σε απόδοση και μπορώ να είμαι πιο σταθερά στο επίπεδο που θέλω. Οπότε, μετά το πρώτο μισό της σεζόν που δυσκολευόμασταν κάπως, έχουμε ένα πολύ διαφορετικό δεύτερο μισό και θα χώριζα αυτά τα δύο κομμάτια, στο πρώτο που δεν ήμουν τόσο ικανοποιημένος και στο δεύτερο που νιώθω πολύ πιο καλά με την απόδοση και τα αποτελέσματα.
Με βάση αυτό που είπες για την πρόοδο που κάνατε στο δεύτερο μισό, υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος τομέας στο αυτοκίνητο που σας επέτρεψε να βελτιωθείτε; Κάτι που να σου άρεσε περισσότερο;
Δεν θα έλεγα ότι υπήρχε κάτι συγκεκριμένο που φέραμε στο μονοθέσιο που από μόνο του να βοήθησε σε αυτήν την βελτίωση. Φυσικά, έχουμε φέρει νέα κομμάτια που έχουν βελτιώσει το μονοθέσιο από την αρχή της σεζόν και σε συγκεκριμένους αγώνες, αλλά δεν ήταν αυτά ο βασικός λόγος που βελτιωθήκαμε. Είναι ένας συνδυασμός πολλών πραγμάτων, ο τρόπος που δουλεύουμε με την ομάδα, η καλύτερη κατανόηση του μονοθεσίου και τι χρειάζεται από εμένα σαν οδηγός να προσφέρω και να βελτιώσω. Και το μεγαλύτερο γεγονός είναι ότι πλέον μπορώ να παίρνω περισσότερα με μεγαλύτερη σταθερότητα από το μονοθέσιο. Έτσι, η μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και η εμπιστοσύνη που έχω πλέον στην ομάδα βοήθησαν στο να διατηρήσουμε ένα μομέντουμ, το οποίο είναι πολύ σημαντικό στην Formula 1.
H ομάδα με βοήθησε να κατανοήσω περισσότερα, όχι απλά σαν αυτός που κάθεται πίσω από το τιμόνι, αλλά σαν μέλος της ομάδας με τους μηχανικούς μου και να είμαι σε θέση να πάρω πιο καλά αποτελέσματα.
Ήσουν μέλος της ομάδας, εν μέσω μιας ιστορικής αλλαγής στην ιδιοκτησία και την αποχώρηση της οικογένειας Williams. Μπορείς να πεις ποιες είναι οι πιο σημαντικές αλλαγές σε αυτή τη νέα εποχή της Williams?
Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο γεγονός και το πιο προφανές είναι η οικονομική δύναμη και σταθερότητα που έχει η ομάδα, η οποία προτού έρθει η Dorilton δεν υπήρχε για πολλούς λόγους και ειδικά μετά το ξεκίνημα της πανδημίας. Ήταν μία πολύ δύσκολη περίοδος για την ομάδα και την οικογένεια Williams, που έπρεπε να αποφασίσουν ποια ήταν η σωστή κατεύθυνση για το μέλλον της ομάδας.
Τελικά το έκαναν αυτό, που ήταν και το σωστό νομίζω. Από αγωνιστικής πλευράς, το πιο σημαντικό είναι ότι με την οικονομική σταθερότητα, όλοι από εμάς τους οδηγούς και τους μηχανικούς, τους ανθρώπους που δουλεύουν στο εργοστάσιο και γενικώς όσοι είναι μέλη της ομάδας μπορούν να επικεντρωθούν στη δουλειά τους, που είναι να κάνουμε το μονοθέσιο ταχύτερο, να βελτιώσουμε το πακέτο που έχουμε, χωρίς να έχουμε την έγνοια για το τι θα γίνει με την ομάδα. Και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα έχει βοηθήσει στην απόδοση, καθώς και σε κάποιες αλλαγές, με τη νέα διοίκηση, με νέους επικεφαλής στα τεχνικά τμήματα και μία νέα δομή όλου του οργανισμού που μας πηγαίνει προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Έχουμε ανθρώπους που δεν είχαν θέση σε κάποια ομάδα για κάμποσο καιρό, οπότε προκαλούνται αλλαγές σε πολλά πράγματα, στα οποία βλέπουμε διαρκή πρόοδο.
Η Williams είναι μία ομάδα που βρίσκεται σε αγωνιστική άνοδο στη φετινή σεζόν εξαιτίας όλων αυτών. Την επόμενη σεζόν όμως έχουμε νέους κανονισμούς, νέα μονοθέσια. Ποιοι είναι οι στόχοι σου και τι περιμένεις να δεις από τα νέα μονοθέσια;
Αυτό που περιμένω κι αυτό που ελπίζω να δω και νομίζω ότι κι εσύ έχεις την ίδια γνώμη, είναι να δούμε μονοθέσια που μπορούν να αγωνίζονται μεταξύ τους. Να μπορούμε να μένουμε κοντά στα προπορευόμενα αυτοκίνητα, να μην επηρεαζόμαστε από τον βρώμικο αέρα. Και ειδικά για εμάς, περιμένω να έχουμε ένα πιο ανταγωνιστικό αυτοκίνητο και να είμαστε πιο ψηλά τουλάχιστον στη μάχη του midfield. Στόχος για τώρα είναι να βρισκόμαστε σταθερά στους βαθμούς, σε πολύ περισσότερους αγώνες απ’ότι φέτος. Φυσικά, όλοι στην ομάδα θέλουμε να επιστρέψουμε στο επίπεδο που αξίζει και βρισκόταν η ομάδα τα παλαιότερα χρόνια κι είναι κάτι που θέλω πάρα πολύ.
Προφανώς, από προσωπικής πλευράς, θέλω να κάνω κι άλλα βήματα προόδου και αισθάνομαι ότι θα συνεχίσω να προοδεύω για το μέλλον με τους οκτώ τελευταίους αγώνες της χρονιάς. Πέρα από αυτό είναι δύσκολο να οριοθετήσω τον στόχο μου με μία θέση ή με κάποιους βαθμούς ή να είμαι μπροστά από κάποιον άλλον οδηγό, χωρίς να ξέρω την απόδοση των άλλων ομάδων και της δικιάς μου φυσικά. Είναι πολύ δύσκολο για την ώρα, αλλά είμαστε αισιόδοξοι πως οι αλλαγές θα πετύχουν και θα είμαστε πολύ πιο ανταγωνιστικοί.
Του χρόνου εκτός από νέο αυτοκίνητο, θα έχεις κι έναν νέο teammate, τον Alexander Albon, ο οποίος ήταν και teammate σου στην Formula 2. Τι περιμένεις από αυτόν την επόμενη σεζόν;
Περιμένω έναν πάρα πολύ γρήγορο οδηγό, ο οποίος θα αντικαταστήσει έναν επίσης πάρα πολύ γρήγορο οδηγό. Με τον Alex τα πηγαίνουμε πολύ καλά, ήμασταν όπως είπες teammates το 2018 και είχαμε μία πολύ καλή σχέση, τόσο επαγγελματικά μέσα στο γκαράζ, όσο κι εκτός πίστας. Και τα δύο είναι πολύ σημαντικά, ειδικά όταν η ομάδα είναι σε μία φάση αναμόρφωσης και όλοι λειτουργούν προσπαθώντας να χαράξουν τη νέα της πορεία. Ειδικά όταν υπάρχουν νέοι κανονισμοί και νέα αυτοκίνητα, αυτή η συνεργασία είναι πολύ σημαντική σε όλους τους τομείς.
Ξέρω ότι θα πιέσουμε αρκετά ο ένας τον άλλον όταν είμαστε μέσα στα μονοθέσια, κάτι που θα βοηθήσει και την ομάδα, αλλά ταυτόχρονα ξέρω ότι θα τα πάμε καλά κι εκτός πίστας και θα κάνει καλό στην ατμόσφαιρα της ομάδας. Δεν θα έβγαινε νόημα με το να έχουμε μία τοξική αντιπαλότητα, ακόμη κι αν παλεύαμε για την πρώτη θέση του πρωταθλήματος, κάτι που δεν μπορεί κανείς να ξέρει, μπορεί και να το κάνουμε, αλλά μιλώντας ρεαλιστικά και οι δύο αγωνιζόμαστε για την Williams και η ομάδα έρχεται πρώτη, οπότε θα πρέπει να δουλέψουμε μαζί.
Μιλώντας για την Formula 2, πέρασες αρκετά χρόνια στο πρωτάθλημα αυτό. Πως πιστεύεις ότι σε βοήθησε να βελτιωθείς σαν οδηγός και πως σε προετοίμασε για την Formula 1? Θυμάμαι ότι είχες προλάβει και την μετάβαση από το GP2 στην F2.
Ναι. Βέβαια τα μονοθέσια δεν άλλαξαν πολύ με την μετάβαση αυτή, αλλά με την Formula 2 έχεις ούτως ή άλλως ένα πολύ σημαντικό σκαλοπάτι για να προετοιμαστείς κατάλληλα προτού ανέβεις στην Formula 1. Βλέπουμε και τώρα τους οδηγούς που έρχονται από την Formula 2, πόσο γρήγορα προσαρμόζονται στο περιβάλλον του μεγάλου πρωταθλήματος. Το πιο προφανές είναι ότι στην Ευρώπη τουλάχιστον, είναι τα πιο γρήγορα μονοθέσια που μπορείς να τρέξεις μετά την Formula 1, οπότε είναι κάτι που πρέπει να υπολογίσεις. Επίσης τρέχεις στις περισσότερες από τις πίστες της Formula 1, με παρόμοια ελαστικά που έχουν κοινά χαρακτηριστικά με ακόμη πιο extreme φθορά και πτώση απόδοσης σε κάθε γύρο. Οπότε το να το κατανοήσεις αυτό είναι πολύ σημαντικό, ειδικά φέτος που είχαμε λιγότερες δοκιμές εξέλιξης, καμία ημέρα δοκιμών μέσα στη χρονιά και μία ώρα λιγότερη σε κάθε τριήμερο, είναι κάτι που συνηθίζεις πιο εύκολα εάν είχες περάσει από την Formula 2, όπου δεν είχες ποτέ αρκετή ώρα στην πίστα και ελάχιστα σετ ελαστικών. Εκεί είχαμε 40 λεπτά δοκιμών, που μπορείς να κάνεις μονάχα 2 ή 3 καλούς γύρους με ένα σετ ελαστικών και μετά κατευθείαν στις κατατακτήριες. Οπότε με βοήθησε να μπορώ να βρίσκω αμέσως την ταχύτητα που θέλω και να προσαρμόζομαι στο μονοθέσιο που έχω. Γενικά, η Formula 2 είναι πάρα πολύ βοηθητική και νομίζω ότι έμαθα πάρα πολλά αυτά τα χρόνια.
Η Formula 1 στην Βόρεια Αμερική δεν είναι τόσο δημοφιλής, όσο είναι στην Ευρώπη. Όμως είχατε το GP Καναδά, κι εσύ που ήσουν από το Τορόντο έμενες κοντά στο Μόντρεαλ.
Σωστά, είχα γεννηθεί στο Μόντρεαλ κι έμενα στο Τορόντο.
Οπότε υποθέτω πως πήγαινες στο Grand Prix.
Ναι πάρα πολλές φορές.
Σε βοήθησε ο αγώνας να εξοικιωθείς με το πρωτάθλημα και σε ώθησε να γίνεις τελικά ένας οδηγός της Formula 1?
Η πρώτη μου εμπειρία από το Grand Prix στο Μόντρεαλ, δεν θυμάμαι βέβαια ακριβώς πόσων χρονών ήμουν, ίσως 8 ή 9. Όμως τότε σίγουρα δεν είχα ξεκινήσει να τρέχω, δεν είχα καν κάποιο πάθος για τους αγώνες ακόμη. Ήταν απλώς ένα ωραίο τριήμερο με την οικογένεια μου, μπορεί να έμενα στο Τορόντο, όμως όλοι οι υπόλοιποι συγγενείς μου έμεναν στο Μόντρεαλ, οπότε ήταν ένα όμορφο καλοκαιρινό τριήμερο, ήταν το πρώτο τριήμερο μετά το τέλος του σχολείου ή πιο μετά, αφότου είχαν τελειώσει οι εξετάσεις. Οπότε ήταν όμορφο να πηγαίνουμε στο Μόντρεαλ για να βλέπουμε την υπόλοιπη οικογένεια, να πηγαίνουμε στο Grand Prix και να το απολαμβάνουμε.
Ξεκίνησα να τρέχω όταν ήμουν 13, όμως όλα τα χρόνια που πήγαινα προηγουμένως δεν σκεφτόμουν ότι αυτό είναι που θέλω να κάνω την καριέρα μου. Φυσικά, όταν ξεκίνησα να τρέχω, κάθε φορά που πήγαινα στο Grand Prix, το οποίο νομίζω ότι έχασα μόλις μία χρονιά από τότε, γιατί έτρεχα σε άλλο πρωτάθλημα, ήταν κάτι που με βοήθησε να αναπτύξω περισσότερο το πάθος μου. Ήταν πολύ cool να βρίσκομαι εκεί με τόσο κόσμο και φυσικά το βίωσα σε ένα FP1 πριν δύο χρόνια, αλλά δυστυχώς ποτέ μέχρι τώρα σε έναν κανονικό αγώνα. Έχει ακυρωθεί δύο χρονιές συνεχόμενες, που είναι πολύ απογοητευτικό, αλλά έχω μια αίσθηση του χρόνου θα τρέξω επιτέλους εκεί.
Αυτή ήταν η επόμενη μου ερώτηση.
Ναι θέλω πάρα πολύ να τρέξω στην πίστα, νομίζω το καταλαβαίνεις, όπως και όλοι δηλαδή.
Ωραία, για να κλείσουμε, έχω δύο fun ερωτήσεις.
Τέλεια
Πρώτα, ποιος πιστεύεις ότι είναι ο καλύτερός σου αγώνας στην Formula 1?
Ο καλύτερος αγώνας; Χμμ, από πλευράς αποτελέσματος προφανώς είναι στη Βουδαπέστη, γιατί αυτό που πετύχαμε, ο διπλός τερματισμός στους βαθμούς, η τρίτη θέση σε όλο το πρώτο stint και η διατήρηση στη δεκάδα ήταν τρομερά.
Αλλά ειλικρινά νιώθω ότι ο προηγούμενος αγώνας στην Μόντζα ήταν πιθανότατα ο καλύτερός μου αγώνας, γιατί χωρίς την ατυχία με το timing στο pitstop και το Safety Car, θα ήμουν στους βαθμούς, αγωνιζόμενος με πολλά μονοθέσια που είναι από τα πολύ καλά στο midfield, σε μία πίστα όπου τα προσπεράσματα είναι πιο εύκολα απ’ότι στη Βουδαπέστη.
Εκεί κάναμε αυτό που θέλαμε να κάνουμε, οπότε πιστεύω ότι η απόδοσή μας στην Μόντζα ήταν η καλύτερη αυτά τα δύο χρόνια.
Επίσης, δεν είδαμε ζωντανά το προσπέρασμα στον Esteban Ocon, το οποίο πρέπει να ήταν πολύ ικανοποιητικό.
Ναι, δεν μεταδόθηκε ζωντανά, αλλά δεν ήταν ένα κανονικό προσπέρασμα. Με άφησε να περάσω, γιατί στην εκκίνηση, τον πέρασα στο πρώτο σικέιν κι έκοψε το δεύτερο σικέιν για να με περάσει, οπότε έπρεπε να μου δώσει τη θέση πίσω. Δεν το έκανε αμέσως και ήμουν στην ενδοεπικοινωνία για να το απαιτήσω. Δεν μπόρεσα να το κάνω καθώς είχε βγει το Αυτοκίνητο Ασφαλείας, όμως μετά του δόθηκε εντολή μετά από εννέα γύρους. Ήμουν όμως μπροστά του κι έκοψε τη στροφή (γέλιο).
Το πήρα χαμπάρι σε ένα replay, ήταν στο background μίας άλλης μάχης και είδα δύο μονοθέσια να πηγαίνουν πλάι-πλάι στην ευθεία.
Ναι έπρεπε ίσως να με είχε αφήσει νωρίτερα, αλλά ΟΚ, συμβαίνουν αυτά.
Τελευταία ερώτηση. Ποια πίστα, όχι μόνο από το πρόγραμμα της Formula 1, είναι η αγαπημένη σου;
Θα έλεγα το Μακάο, που τρέξαμε με τα μονοθέσια της Formula 3. Κανονικό σιρκουί πόλης, αλλά με πολύ γρήγορες στροφές και πολύ υψηλές ταχύτητες. Από αυτές της Formula 1, πιστεύω το Silverstone μου αρέσει περισσότερο.
Δεν έχω άλλες ερωτήσεις, σε ευχαριστώ πολύ κι ελπίζω να σε ξαναδούμε στην Ελλάδα.
Ευχαριστώ πολύ, το ελπίζω κι εγώ!
Ευχαριστούμε πολύ την ομάδα της Williams για την δυνατότητα και την οργάνωση της συνέντευξης.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify