Ο Ott Tanak είναι ο νέος Παγκόσμιος Πρωταθλητής του WRC, τερματίζοντας το σερί των Sebastien Loeb και Ogier – κι ας είχε δει την πόρτα της εξόδου πριν μερικά χρόνια.

Το ταλέντο του Ott Tanak ήταν εμφανές από την αρχή της καριέρας του, καθώς κέρδισε το πρωτάθλημα Εσθονίας το 2008 και το 2009, με την ομάδα του Markko Martin, που έμελλε να γίνει ο μέντορας και μάνατζέρ του.

Το 2009 στο Rally Πορτογαλίας έκανε και το ντεμπούτο του στο WRC, οδηγώντας ένα Subaru Impreza STi N14 της κατηγορίας Ν4.

Την ίδια χρονιά συμμετείχε στον διαγωνισμό Pirelli Star Driver στην Αυστρία, τον οποίο και κέρδισε, κάτι που του έδωσε την ευκαιρία να συμμετάσχει σε 6 αγώνες του WRC την ερχόμενη χρονιά στην κατηγορία PWRC, με το Mitsubishi Lancer Evolution X. Ο Εσθονός κατάφερε να πάρει την νίκη στην κατηγορία του, στους 2 από τους 6 αγώνες, στο Rally Φινλανδίας και στο Rally Μ. Βρετανίας.

Ott Tanak – Rally Φινλανδίας 2010 (1η θέση).

Το 2011 τον βρήκε στην οικογένεια της M-Sport, με την οποία υπέγραψε 5ετές συμβόλαιο. Εκείνη την χρονιά οδηγούσε ένα Ford Fiesta S2000. Μόλις στην πρώτη του συμμετοχή με το αυτοκίνητο, στο ιδιαίτερο Rally Μεξικού, κατάφερε να τερματίσει στην 10η θέση, και 3ος στην κατηγορία του, παίρνοντας έτσι τους πρώτους του βαθμούς.

Τα καλά αποτελέσματα συνεχίστηκαν και στο Rally Σαρδηνίας, όπου τερμάτισε στην 7η θέση της γενικής κατάταξη και στην πρώτη της κατηγορίας του. Στον επόμενο αγώνα, στο Rally Ακρόπολις εγκατέλειψε, αλλά επέστρεψε στο Rally Φινλανδίας με μία τρίτη θέση και στο Rally Γερμανίας με ακόμα μία νίκη. Το σερί νικών συνεχίστηκε και στον προτελευταίο αγώνα του στην σεζόν, στο Rally Γαλλίας, ενώ στο Rally Ισπανίας τερμάτισε στην 6η θέση της κατηγορίας του.

Η χρονιά του έκλεισε στο Rally Μεγάλης Βρετανίας, στο τιμόνι ενός Ford Fiesta RS WRC, καταφέρνοντας να τερματίσει στην 6η θέση, αφήνοντας πολλές υποσχέσεις για το μέλλον.

Το 2012 τον βρίσκει στην μεγάλη κατηγορία, φυσικά στην ομάδα της M-Sport, ως teammate του Evgeny Novikov.

Ott Tanak -Rally Γαλλίας 2012 (6η θέση).

Στην πρώτη του συμμετοχή στο Rally Μόντε Κάρλο καταφέρνει να τερματίσει στην 8η θέση, αλλά στον επόμενο αγώνα, στο Rally Σουηδίας είχε έξοδο στην πρώτη ειδική της Παρασκευής με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει. Στο Μεξικό επέστρεψε πεισμωμένος για ένα καλό αποτέλεσμα, τερματίζοντας 5ος, παίρνοντας το καλύτερο αποτέλεσμα του μέχρι εκείνη την στιγμή.

Στο Rally Πορτογαλίας που ακολουθούσε, έδειξε και εκεί την ταχύτητα του την πρώτη ημέρα, αλλά στην πρώτη ειδική της επόμενης μέρας, είχε έξοδο. Ούτε στην Αργεντινή τα πράγματα πήγαν καλά για τον ίδιο, αφού στην πρώτη ειδική της Παρασκευής είχε κλατάρισμα, ενώ στην επόμενη έσπασε η κρεμαγιέρα του. Ούτε στον εθνικό μας αγώνα τα πράγματα κύλισαν ομάδα για τον Tanak, αφού σταμάτησε στην 7η ειδική.

Το κακό σερί συνεχίστηκε με εγκατάλειψη και στην Νέα Ζηλανδία. Ωστόσο, στο Rally Φινλανδίας κατάφερε να επιστρέψει στα καλά αποτελέσματα με μία έκτη θέση, την οποία ακολούθησαν δύο εγκαταλείψεις σε Γερμανία και Μ. Βρετανία.

Στον επόμενο αγώνα, στην Γαλλία κατάφερε να πάρει ακόμα μία έκτη, πριν το πρώτο του βάθρο στο Rally Σαρδηνίας, όπου τερμάτισε τρίτος. Στον τελευταίο του αγώνα της σεζόν, στην Ισπανία, βρισκόταν στην 5η θέση μετά και το πρώτο loop των ειδικών της Κυριακής, αλλά δύο ειδικές πριν το τέλος είχε έξοδο και εγκατέλειψε.

Αυτά τα συνεχόμενα κακά αποτελέσματα, και οι έξοδοι τον έθεσαν εκτός WRC για το 2013. Η επόμενη χρονιά τον βρήκε ξανά στις ειδικές της Εσθονίας, στο τιμόνι του Subaru Impreza. Από τους 6 αγώνες που πήρε μέρος κατάφερε να κερδίσει τον έναν, ενώ στους υπόλοιπους τερμάτισε δεύτερος, πίσω από τον Georg Gross, που οδηγούσε Ford Focus WRC.

Αυτή η χρονιά ήταν πολύ σημαντική για το μέλλον του, καθώς έπρεπε να αλλάξει τρόπο σκέψης, αφού την ταχύτητα ήταν φανερό ότι την είχε. Αυτό που έλειπε ήταν το αποτέλεσμα, η συνέπεια.

Το 2014, με την ομάδα της DMACK επέστρεψε στις ειδικές του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, κάνοντας τρεις αγώνες με Fiesta RS WRC, και ακόμα 7 στο τιμόνι του νέου Ford Fiesta R5.

Στο Rally Σουηδίας, με το Fiesta RS WRC, κατάφερε να κινηθεί γρήγορα και με συνέπεια, τερματίζοντας στην 8η θέση. Στο Μεξικό, με το Fiesta R5 δεν συνέχισε το σερί των καλών αποτελεσμάτων, αφού εγκατέλειψε στην 3η ε.δ.

Στο Rally Πορτογαλίας, στον 2ο αγώνα του με το Fiesta WRC, έδινε μάχη για το βάθρο, μέχρι και την 9η ειδική, όταν έσπασε την πίσω αντιστρεπτική δοκό. Στην επόμενη ειδική είχε έξοδο και εγκατέλειψε. Στην Αργεντινή ακολούθησε ακόμα μία έξοδος και εγκατάλειψη. Στην Σαρδηνία δεν είχε εύκολο αγώνα, αφού τερμάτισε στην 8η θέση της κατηγορίας του. Στην Πολωνία πήρε την πρώτη νίκη στην κατηγορία WRC2. Την νίκη ακολούθησε μία τρίτη θέση στην Φινλανδία, και μία δεύτερη στην Γερμανία, μόλις 1.8 δευτερόλεπτα πίσω από τον νικητή της κατηγορίας Pontus Tidemand. Το σερί έσπασε στην Αυστραλία, όπου και εγκατέλειψε. Στην Μ.Βρετανία επέστρεψε στο τιμόνι του Fiesta RS WRC, και τερμάτισε στην 7η θέση.

Το 2015 επέστρεψε για πλήρη σεζόν με την Μ-Sport στην μεγάλη κατηγορία. Στο πρώτο αγώνα της χρονιάς, στο Μόντε Κάρλο βρισκόταν μέσα στην πρώτη πεντάδα μέχρι την 10η ειδική, όπου είχε έξοδο σε ένα σημείο που είχε μπει αρκετό χώμα στην ειδική.

Στην Σουηδία ήταν ταχύς και σταθερός από την αρχή μέχρι το τέλος, τερματίζοντας στην 4η θέση. Στο Μεξικό είχε έναν αγώνα που σίγουρα δεν θα ξεχάσει ποτέ, αφού στην 3η ειδική το Fiesta RS WRC βρέθηκε στον βυθό μίας λίμνης, με τον ίδιο και τον συνοδηγό του, Raigo Molder, να βγαίνουν από το αυτοκίνητο έγκαιρα. Σε εκείνο τον αγώνα του βγήκε το ψευδώνυμο TiTanak.

Οι Ott Tanak και Raigo Molder στην εκκίνηση του Rally Αργεντινής.

Στην Αργεντινή επέστρεψε, με αρκετό χιούμορ, αφού στην εκκίνηση, τόσο αυτός όσο και ο συνοδηγός του φορούσαν μάσκα να αναπνευστήρα. Στον αγώνα ξεκίνησε αρκετά δυναμικά, βρισκόμενος στην 4η θέση μέχρι την 4η ειδική, όπου χτύπησε μία πέτρα στο πέρασμα από κάποια νερά, προκαλώντας ζημιά στο αυτοκίνητό του. Ωστόσο, κατάφερε να ανακάμψει και να τερματίσει την 11η θέση.

Στην Πορτογαλία έκανε ακόμα έναν εξαιρετικό αγώνα, τερματίζοντας στην 5η θέση. Στην Σαρδηνία συνέχισε στον ίδιο ρυθμό, αλλά ένα πρόβλημα στο κιβώτιο ταχυτήτων του στέρησε έναν ακόμα τερματισμό στο βάθρο.

Στην Πολωνία πήρε το δεύτερο βάθρο της καριέρας του, με ακόμα μία τρίτη θέση, το οποίο ακολούθησαν μία 5η θέση την Φινλανδία, μία 8η στην Γερμανία, μία 6η στην Αυστραλία και μία 10η στην Γαλλία. Στην Ισπανία βρισκόταν στην 3η θέση μέχρι και την 11η ειδική, αλλά είχε έξοδο και εγκατέλειψε. Η χρονιά έκλεισε με ακόμα μία εγκατάλειψη στην Μ. Βρετανία.

Το 2016 «έφυγε» από την ομάδα της M-Sport, αλλά συνέχισε να οδηγεί ένα Ford Fiesta RS WRC της DMACK, το οποίο είχε την υποστήριξη της Βρετανικής ομάδας. Στην χρονιά αυτή ταλαιπωρήθηκε με αρκετά προβλήματα, κυρίως από το εμπρός διαφορικό, το οποίο έσπαγε, και του στέρησε αρκετά καλά αποτελέσματα. Ωστόσο, κατάφερε να κάνει εξαιρετικές εμφανίσεις, τερματίζοντας 2ος στην Πολωνία, αφού έχασε την πρώτη θέση από κλατάρισμα στην προτελευταία ειδική. Η χρονιά του έκλεισε ιδανικά με ακόμα μία δεύτερη θέση το Rally Μ. Βρετανίας.

Το Fiesta RS WRC του Ott Tanak στο Rally Πορτογαλίας μετά από έξοδο και φωτιά από την καυτή εξάτμιση και τα ξερά χόρτα.

Κατά την διάρκεια του 2016 ο Tanak είχε αναλάβει και την εξέλιξη του νέου Fiesta WRC, για τους νέους κανονισμούς του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Και όπως έδειξαν τα αποτελέσματα έκανε εξαιρετική δουλειά.

Η νέα εποχή ξεκίνησε αρκετά καλά, αφού πήρε μία τρίτη θέση στο Μόντε Κάρλο, μία δεύτερη στην Σουηδία και μία τέταρτη στο Μεξικό. Στην Κορσική είχε έξοδο και τερμάτισε στην 11η θέση, αλλά επέστρεψε με μία τρίτη θέση στην Πορτογαλία, ενώ έσπασε το ρόδι στην Σαρδηνία, παίρνοντας την πρώτη του νίκη.

Στο αρκετά δύσκολο Rally Πολωνίας εγκατέλειψε ενώ πάλευε για την πρώτη θέση με τον Thierry Neuville. Στην Φινλανδία είχε κλατάρισμα και τερμάτισε στην 7η θέση, ενώ στο αρκετά βρεγμένο Rally Γερμανίας πήρε την δεύτερη νίκη της καριέρας του. Στην Ισπανία ακολούθησε ακόμα μία τρίτη θέση, μία 6η στην Μ. Βρετανία και μία δεύτερη στον τελευταίο αγώνα, στην Αυστραλία. Έτσι τερμάτισε τρίτος στην βαθμολογία των οδηγών, ενώ η M-Sport κατέκτησε το πρωτάθλημα των κατασκευαστών, και ο teammate του, Sebastien Ogier το πρωτάθλημα των οδηγών.

Οι Ott Tanak και Martin Jarveoja πανηγυρίζουν την πρώτη τους νίκη στο Rally Σαρδηνίας.

Το 2018 άλλαξε στρατόπεδο και βρέθηκε στην ομάδα της Toyota, στην οποία έδειξε να προσαρμόζεται γρήγορα, αφού τερμάτισε τρίτος στον πρώτου αγώνα. Στην Σουηδία δυσκολεύτηκε, τερματίζοντας στην 9η θέση, ενώ στο Μεξικό εγκατέλειψε με πρόβλημα στο turbo. Στην Κορσική επέστρεψε στο βάθρο, με μία δεύτερη θέση, ενώ πήρε την πρώτη του νίκη με την Ιαπωνική ομάδα στην Αργεντινή. Στην Πορτογαλία εγκατέλειψε μόλις στην δεύτερη ειδική, αφού χτύπησε μία πέτρα στην αγωνιστική γραμμή, προκαλώντας ζημιά στον κινητήρα του Yaris WRC.

Στην Σαρδηνία ήρθε ακόμα μία εγκατάλειψη, αφού σε ένα άλμα το Yaris WRC προσγειώθηκε με το ψυγείο, κάτι που τον ανάγκασε να εγκαταλείψει, ενώ βρισκόταν στην τρίτη θέση. Μετά το καλοκαιρινό διάλειμμα ξεκίνησε μία μεγάλη αντεπίθεση, αφού πήρε διαδοχικές νίκες σε Φινλανδία, Γερμανία και Τουρκία.

Στο Rally Μ. Βρετανίας βρισκόταν άνετα στην πρώτη θέση, μέχρι την 16η, όπου χτύπησε μία πέτρα στην ποδιά, προκαλώντας ζημιά στο ψυγείο, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει. Στην Ισπανία πάλι βρισκόταν στην πρώτη θέση, αλλά ένα κλαταρισμένο ελαστικό τον έριξε στην 6η θέση.

Στον τελευταίο αγώνα, στην Αυστραλία, βρισκόταν στην μάχη του τίτλου και πίεζε στο όριο για να καταφέρει να τον κατακτήσει. Ωστόσο, είχε έξοδο δύο ειδικές πριν τον τερματισμό. Όπως αποκάλυψε στο Rally Μ. Βρετανίας έναν χρόνο μετά, είχε χάσει τον πίσω προφυλακτήρα, με όλο τον θόρυβο της εξάτμισης να περνά μέσα στο αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα να μην ακούσει καλά τον συνοδηγό του. Έτσι τερμάτισε για ακόμα μία χρονιά στην τρίτη θέση της βαθμολογίας, με την Toyota να στέφετε πρωταθλήτρια στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Οι Tanak-Jarveoja στην πρώτη μέρα του Rally Αυστραλίας 2018.

Το 2019 ήταν πιο προετοιμασμένος και προσηλωμένος στον στόχο του από ποτέ. Ξεκίνησε την χρονιά με βάθρο στο Μόντε Κάρλο, το οποίο ακολούθησε νίκη στην Σουηδία, και μία δεύτερη θέση στο Μεξικό. Στην Κορσική βρισκόταν στην πρωτοπορία, αλλά ένα κλατάρισμα τον έριξε πίσω, τερματίζοντας στην 6η θέση. Στην Αργεντινή είχε μάχη με τον Thierry Neuville για την πρώτη θέση, αλλά ένα πρόβλημα στα ηλεκτρικά του Yaris WRC τον έριξε στην 8η θέση.

Τα δύο κακά αποτελέσματα ακολούθησαν δύο νίκες σε Χιλή και Πορτογαλία. Όλα έδειχναν ότι θα πήγαινε για την τρίτη του σερί νίκη στην Σαρδηνία, αλλά στα πρώτα μέτρα της Power Stage το τιμόνι του κλείδωσε, έχασε την υδραυλική υποβοήθηση, πέφτοντας στην 5η θέση.

Η επίθεση συνεχίστηκε σε Φινλανδία και Γερμανία, όπου πήρε ακόμα δύο νίκες, πριν την εγκατάλειψη στην Τουρκία από πρόβλημα στην ECU. Στην Μ. Βρετανία μετά από σπουδαία μάχη με τον Thiery Neuville πήρε ακόμα μία νίκη, και με την δεύτερη θέση στην Ισπανία κλείδωσε τον πρώτο του παγκόσμιο τίτλο, έναν γύρο πριν το τέλος του πρωταθλήματος.

Οι Ott Tanak και Martin Jarveoja πανηγυρίζουν την κατάκτηση του πρώτους του τίτλου στον τερματισμό της Power Stage του Rally Ισπανίας.

Ο Tanak είναι η απόδειξη ότι έναν γρήγορο οδηγό μπορείς να τον κάνεις να παραμείνει στον δρόμο, ενώ έναν αργό οδηγό δεν μπορείς να τον κάνεις να πάει γρήγορα.

Στην καριέρα του το 2013, αλλά και οι Malcolm Wilson, που του έδωσε αρκετές ευκαιρίες, ο Markko Martin, που ήταν δίπλα του, και τον βοήθησε βήμα βήμα να φτάσει εκεί που δεν κατάφερε ο ίδιος, μετά την πρόωρη απόσυρσή του, αλλά και η γυναίκα του, Janika Tanak, με την οποία παντρεύτηκαν το 2016, και έχουν αποκτήσει 2 παιδιά, που στον στήριζε και τον βοήθησε να βρει τον δρόμο του.

Ο Ott Tanak φαίνεται πως στο τέλος της χρονιάς θα αφήσει την ομάδα της Toyota και θα μεταβεί στην ομάδα της Hyundai, εν αναμονή των επίσημων ανακοινώσεων.

Η ταχύτητα και η σταθερότητα του Εσθονού είναι κάτι που τον καθιστά φαβορί για την κατάκτηση των πρωταθλημάτων για τα επόμενα χρόνια, μέχρι να βρεθεί το επόμενο «παιδί θαύμα».

Ακούστε επίσης:

Ακολουθήστε μας στο Twitter, στο Instagram, και στο Youtube.

No more articles
X