Blog: Γιατί ξαφνικά η F1 αντέγραψε το MotoGP όσον αφορά τις F2 και F3;

Τα υποστηρικτικά πρωταθλήματα της Formula 1 πέρασαν πολλά χρόνια στην αφάνεια. Πολλοί ήξεραν την ύπαρξή τους, αλλά μόνο πρόσφατα τα πρωταθλήματα αυτά υπάχθηκαν στην FIA. Φέτος, η προώθηση των Formula 2 και Formula 3 είναι η πιο έντονη που έχει υπάρξει. Τι άλλαξε ξαφνικά και η F1 αντέγραψε το MotoGP ως προς την προώθηση των F2 και F3; Επίσης, τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτά;

Το MotoGP…

Το MotoGP εδώ και πολλές σεζόν προωθεί τα feeder series του, τα Moto2 και Moto3, με έναν απόλυτα άμεσο τρόπο. Δεν υπάρχουν διαφορετικά social media ή κανάλι YouTube για τα πρωταθλήματα αυτά. Δεν υπάρχει καν διαφορετική ιστοσελίδα. Στατιστικά, classifications, ανακοινώσεις, τα πάντα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του MotoGP. Οτιδήποτε σχετικό με τα δύο αυτά πρωταθλήματα δημοσιεύεται από τους υπευθύνους τους, δημοσιεύεται υπό το branding του MotoGP. Νέα σχετικά για αναβάτες και ομάδες των feeder series αντιμετωπίζονται με την αντίστοιχη σοβαρότητα και λαμβάνουν την αντίστοιχη προσοχή. Τέλος, και πιο σημαντικά από τα παραπάνω, τα τηλεοπτικά συμβόλαια του MotoGP συμπεριλαμβάνουν τα Moto2 και Moto3. Έτσι, όποια κανάλια μεταδίδουν την μεγάλη κατηγορία, μεταδίδουν και κάθε session των άλλων δύο πρωταθλημάτων, με παρόμοια περιγραφή και τα ίδια γραφήματα. Αυτή είναι η κατάσταση από το 2012, όταν και θεσπίστηκε το Moto 3 με την τρέχουσα μορφή του, με το Moto2 να εισάγεται δύο χρόνια νωρίτερα.

Η αλήθεια είναι ότι αυτή είναι η παράδοση των αγώνων μοτοσυκλετών. Τέτοιοι αγώνες διοργανώνονταν από το 1949 υπό την FIM, πολλές δεκαετίες πριν την γέννηση του brand του MotoGP το 2002. Σε κάθε event πραγματοποιούνταν πολλαπλοί αγώνες για διάφορους κυβισμούς μοτοσυκλετών. Με την πάροδο των χρόνων κάποιες κατηγορίες καταργήθηκαν, κάποιες άλλαξαν, όμως ο διαχωρισμός του κάθε τριημέρου σε διαφορετικές κατηγορίες παρέμεινε συνυφασμένος με το άθλημα. Το τρέχον τρίπτυχο των MotoGP, Moto2 και Moto3 απλά αντικατοπτρίζει την ανάγκη ανάδειξης νέων αναβατών, οι οποίοι δοκιμάζονται πρώτα σε μοτοσυκλέτες μικρότερου κυβισμού και γενικότερων επιδόσεων.

…και η Formula 1.

Αυτό φυσικά δεν ισχύει για την Formula 1, η οποία από την θέσπισή της την δεκαετία του 1950 έστεκε μόνη της. Παρά το ότι η FIA τα τελευταία χρόνια έχει βελτιώσει πολύ την δομή των υποστηρικτικών πρωταθλημάτων της F1, το πεδίο ήταν ομιχλώδες για δεκαετίες. To 1985 θεσπίζεται η (International) Formula 3000, που σχεδιαζόταν να είναι το τελευταίο σκαλί πριν την Formula 1. Η F3000 αντικατέστησε μάλιστα την Formula 2, η οποία προϋπήρχε, αλλά απλά αποτελούσε μια φθηνότερη λύση για τους ενδιαφερόμενους σε σχέση με την Formula 1. Η F3000 αποδείχθηκε επιτυχημένη και σταδιακά απέκτησε όντως τον χαρακτήρα του «εισαγωγικού» πρωταθλήματος, προετοιμάζοντας τους οδηγούς για το μεγάλο βήμα. Το πρωτάθλημα συνεχίστηκε μέχρι και το 2004, όταν το μειωμένο ενδιαφέρον λόγω των αυξημένων εξόδων έδειξε στην FIA ότι δεν είχε νόημα να συνεχίζει να την διοργανώνει. Έτσι, το πρωτάθλημα αντικαταστάθηκε από το GP2.

Δείτε επίσης:

GP2: Μαθήματα ιστορίας

To GP2 ήταν ιδέα των Flavio Briatore και Bruno Michel, οι οποίοι αναγνώρισαν την αδυναμία της F3000 και θέλησαν να δημιουργήσουν και πάλι ένα πρωτάθλημα μονοθεσίων το οποίο θα είχε λογικά έξοδα για τις ομάδες, αλλά και θα αποτελούσε ένα πραγματικό τεστ ικανοτήτων για νεαρούς οδηγούς. Έτσι, όλες οι ομάδες του GP2 χρησιμοποιούσαν το ίδιο σασσί, τον ίδιο κινητήρα και τα ίδια ελαστικά. Τo GP2 δεν ήταν αναγνωρισμένο από την FIA και τα δικαιώματά του δεν άνηκαν σε κάποια εταιρία του Formula One Group. Παρ’ όλα αυτά, αναδείχθηκε αμέσως ως το πραγματικό προηγούμενο βήμα για την Formula 1, ακολουθώντας την σε πολλά Ευρωπαϊκά GP, αλλά και κάποια εκτός Ευρώπης. Το σχετικό συμβόλαιο σήμαινε ότι το GP2 εκμεταλλευόταν τις υποδομές ενός F1 Grand Prix, όπως είναι οι αγωνοδίκες και οι ιατρικές εγκαταστάσεις. Το 2010 αποτέλεσε την χρονιά που έκανε ντεμπούτο και το GP3, φυσικά ως feeder του GP2.

Καθώς οι σεζόν περνούσαν και τα GP2 και GP3 αποδείκνυαν ότι οι… απόφοιτοί τους μπορούσαν όχι μόνο να σταθούν στην F1, αλλά και να επιτύχουν σε αυτή, η FIA αντιλήφθηκε ότι τα δικά της Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα F2 και F3 δεν είχαν το αγωνιστικό επίπεδο, ούτε το εύρος απείχησης των GP2 και GP3. Έτσι, το 2017 και το 2019 αντίστοιχα, τα GP2 και GP3 συγχωνεύτηκαν με τα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα της FIA και είναι πλέον γνωστά ως FIA Formula 2 και FIA Formula 3. Από τότε, τα δικαιώματα ανήκουν στο Formula One Group, το οποίο ως γνωστόν αγόρασε η Liberty Media το 2017. Η εταιρία δηλαδή έχει πλέον τον έλεγχο των εμπορικών δικαιωμάτων της F1, της F2 και της F3.

Το μοντέλο που δουλεύει

Το σύντομο αυτό μάθημα ιστορίας δείχνει ότι το μοντέλο του ενιαίου πρωταθλήματος, το οποίο είναι οικονομικό όσον αφορά τα έξοδα που καλούνται να καλύψουν οι ομάδες, αλλά και που οργανικά αναδεικνύει τους καλύτερους οδηγούς κάθε σεζόν, δουλεύει όσον αφορά τους ίδιους τους οδηγούς. Το σημείο κλειδί είναι ότι αυτή η επιτυχία οδηγεί και σε ενδιαφέρον από το κοινό, αφού πολλοί είναι αυτοί που θα ήθελαν να παρακολουθήσουν το πρωτάθλημα στο οποίο συμμετέχουν οι αυριανοί πρωταθλητές της F1.

Αυτό το είχε κατανοήσει πολύ νωρίτερα η Dorna Sports, η εταιρία που διαχειρίζεται τα εμπορικά δικαιώματα του MotoGP και η Liberty Media, σε συνεργασία φυσικά με την FIA, αντιγράφει πλέον ακριβώς αυτό το μοντέλο. Έχοντας το ίδιο ή παρόμοιο πρόγραμμα και πάλι, εφάρμοσε τα ίδια γραφήματα κατά την μετάδοση των αγώνων, ενώ το cross-promotion από τα social media και το YouTube της F1 έχει αυξηθεί πολύ σε σχέση με το παρελθόν. Σίγουρα αυτό δεν γίνεται στο επίπεδο του MotoGP, κάτι που δικαιολογείται από την ύπαρξη ξεχωριστών λογαριασμών στα social media, αλλά και ιστοσελίδων.

Σε σύγκριση όμως με το παρελθόν, οι αναφορές στις δύο μικρότερες κατηγορίες από τα Μέσα της F1 είναι εμφανώς συχνότερη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο θεατής εισάγεται σε άλλα δύο πρωταθλήματα τα οποία δίνουν την αίσθηση του διαφορετικού, αλλά συνάμα και του οικείου. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ψυχολόγος για να καταλάβει ότι αυτός είναι ο απόλυτος συνδυασμός επιτυχίας.

Ο στόχος ήταν πάντοτε γνωστός

Με το να συστήσει περισσότερο ποσοστό του κοινού της στην F2 και την F3, η Liberty Media καταφέρνει να κρατήσει περισσότερους θεατές στο οικοσύστημά της. Είναι ο ίδιος λόγος που τα τηλεοπτικά κανάλια προσπαθούν να γεμίσουν το πρόγραμμά τους με διαφορετικές εκπομπές όλο το εικοσιτετράωρο, ώστε να μην χάσουν κοινό από άλλα κανάλια. Είναι ο ίδιος λόγος που οι αυτοκινητοπαραγωγοί προσπαθούν να παράγουν ένα μοντέλο για κάθε κατηγορία Ι.Χ.. Είναι ευρέως γνωστό ότι μετά την Formula 1 το ενδιαφέρον του παγκόσμιου πληθυσμού για άλλα πρωταθλήματα πίστας πέφτει σημαντικά (πόσα άτομα γνωρίζετε για παράδειγμα που παρακολουθούν WTCC ή WEC;), όμως το να κρατάς περισσότερο κόσμο κατειλημμένο με την ευρύτερη “Formula”, οδηγεί σε μεγαλύτερο δέσιμο με το γενικότερο brand και άρα σε αύξηση των εσόδων από όλες τις διαθέσιμες πηγές (τηλεθέαση, merchandise κτλ).

Διαβάστε επίσης: GP Ντόχα – Αγώνας: Τρομερός αγώνας με σπουδαία νίκη Quartararo (totalracing.gr)

 

Γιατί τώρα;

Τα αυξημένα έσοδα λοιπόν είναι ο λόγος της προώθησης αυτής. Γιατί όμως η F1 αντέγραψε το MotoGP τώρα και μάλιστα τόσο απότομα; Η απάντηση είναι απλή. Η αύξηση των εσόδων απαιτείται καθώς η πανδημία έχει οδηγήσει σε μεγάλες απώλειες, κάτι που μπορεί ο οποιοσδήποτε να καταλάβει εάν διαβάσει την ανακοίνωση της Liberty Media για τον ισολογισμό του 2020. Μπορεί το “brand loyalty” να είναι γνωστός όρος στο marketing εδώ και δεκαετίες, όμως η Liberty Media ποντάρει σε αυτό όσο ποτέ άλλοτε, πολύ απλά για να καλύψει… την χασούρα.

 

Οι όποιες επιδράσεις, θετικές ή αρνητικές, μένει μόνο να φανούν στις επόμενες σεζόν και φυσικά θα εξαρτηθούν από το εάν θα εντατικοποιηθεί η προώθηση αυτή ή όχι. Η Dorna και η FIΜ έχουν βρει τον συνδυασμό που δουλεύει, διατηρώντας το ενδιαφέρον συνεχές, χωρίς οι αναβάτες των μικρότερων πρωταθλημάτων να «καίγονται». Αυτό είναι κάτι που οφείλει να προσέξει η FIA όσον αφορά τις F2 και F3, αφού ήδη το πρόγραμμα των τριημέρων και στα δύο πρωταθλήματα περιλαμβάνει έναν παραπάνω αγώνα για το 2021. Η αλλαγή αυτή προκλήθηκε από την μείωση των γύρων του πρωταθλήματος και στα δύο series, με στόχο την μείωση του κόστους, φυσικά λόγω της πανδημίας. Καθώς όμως μιλάμε για νεαρούς αθλητές, πρέπει να υπάρξει η απαιτούμενη νηφαλιότητα, ώστε οι F2 και F3 να αποτελέσουν μια πραγματικά διασυνδεδμένη επέκταση της Formula 1, χωρίς θυσίες και με περισσότερο θέαμα για όλους μας.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify