Η υβριδική κίνηση είναι εδώ και αρκετά χρόνια πλέον το status quo στην Formula 1, αλλά και σημαντικό μέρος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Καθώς, όμως, η μετάβαση προς την πλήρως ηλεκτροκίνητη εποχή πλησιάζει, η γνωστή προσπάθεια της FOM να προσελκύσει νέες ομάδες φαντάζει ανούσια.

Η στροφή του ενδιαφέροντος των μεγάλων κατασκευαστών προς την Formula E είναι εμφανέστατη, καθώς η τεχνολογία βελτιώνεται χρονιά με χρονιά. Δεν θα αργήσει πολύ η στιγμή που το μονοθέσιο της Formula E θα μπορεί να ολοκληρώσει το full race distance σε πραγματικές πίστες και όχι στα Mario Kart σιρκουί που κατακλύζουν το τρέχον καλεντάρι της.

Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι βασικό κίνητρο της ένταξης μιας νέας ομάδας στο grid της Formula 1 εν έτει 2021 θα είναι η προβολή των όποιων χορηγών και το χρηματικό κέρδος στο οποίο μεταφράζεται αυτή. Το όφελος σε τεχνολογικό know-how δεν είναι ελκυστικό για τους μεγάλους κατασκευαστές, οι οποίοι ήδη έχουν ξεπεράσει την υβριδική φάση. Αυτό φυσικά αποκλείει τα μεγάλα ονόματα τα οποία είχαν ακουστεί τα τελευταία χρόνια, όπως εκείνο της Porsche, η οποία τελικά αποφάσισε να συμμετάσχει στην Formula E. Έτσι, οι όποιες βλέψεις της Liberty Media για αύξηση του αριθμού των ομάδων πρέπει ρεαλιστικά να περιλαμβάνουν μόνο ιδιωτικές ομάδες, όπως η Campos.

Με δεδομένο ότι μιλάμε για μικρές ομάδες και όχι για κολοσσούς παγκόσμιας εμβέλειας, το μοναδικό εμπόδιο ένταξής τους είναι το κόστος. Παρά την σύσταση των διαφόρων ομάδων εργασίας της FIA και της Liberty Media, δεν έχουν γίνει ουσιαστικές προσπάθειες ώστε τα χρηματικά μεγέθη να οδηγήσουν σε μια πιο εύφορη κατάσταση για την προσέλκυση νέων ομάδων. Εδώ μπαίνει στην εξίσωση το concept των open-source σχεδίων.

Open-source (ή ανοικτός κώδικας): Ένα μοντέλο ανάπτυξης, το οποίο προωθεί την καθολική πρόσβαση μέσω της ελεύθερης άδειας για το σχεδιασμό ή προσχέδιο ενός προϊόντος, και την καθολική αναδιανομή του εν λόγω σχεδίου ή προσχέδιο, συμπεριλαμβανομένης της περαιτέρω βελτίωσής της από οποιονδήποτε.

Σύμφωνα με άρθρο του Motorsport.com, οι τρέχουσες ομάδες της F1 είναι θετικές απέναντι στην ιδέα ορισμένα εξαρτήματα των μονοθεσίων να σχεδιάζονται από τις ίδιες και τα σχέδια αυτά να δημοσιοποιούνται ώστε άλλες ομάδες να μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν. Η ιδέα αυτή είναι ιδιαιτέρως έξυπνη, καθώς οι μεγάλες ομάδες δεν θα επηρεαστούν από τα σχέδια άλλων ομάδων παρόμοιας δυναμικής με εκείνες. Η δημοσιοποίηση εξάλλου αναμένεται να γίνεται λίγο πριν την έναρξη κάθε σεζόν, οπότε η… αντιγραφή των καλύτερων concept, θα γίνεται και πάλι μέσω της παρατήρησης των επιδόσεων των μονοθεσίων μέσα στην πίστα και το που υπερτερεί το καθένα. Δίνεται όμως έτσι η δυνατότητα σε μικρότερες ομάδες να αξιοποιούν κάποια σχέδια για εξαρτήματα τα οποία ενδεχομένως να τις δυσκολεύουν ή η ανάπτυξή τους να ξεπερνά τον προϋπολογισμό τους.

Τα open-source σχέδια δεν θα μειώσουν την διαφορά μεταξύ των κορυφαίων ομάδων από τις μικρότερες εν μια νυκτί. Ακόμα και εάν η αρχική ιδέα των τυποποιημένων εξαρτημάτων, της οποίας το open-source αποτελεί αντεπιχείρημα, είχε επεκταθεί σε ένα πλήρως τυποποιημένο μονοθέσιο όπως συμβαίνει στην Formula 2 για παράδειγμα, οι κορυφαίες ομάδες θα παρέμεναν στην κορυφή, χωρίς βέβαια οι μικρότερες ομάδες να είναι ανήμπορες για κάποια καλά αποτελέσματα. Θα δώσει όμως μια χείρα βοηθείας στους «νεοεισαχθέντες», προκειμένου να μην βρεθούν εκτός κλίματος με το «καλημέρα» και να μπορέσουν να βρουν έναν τρόπο λειτουργίας που τους βολεύει.

Μιλήσαμε λοιπόν για την προσέλκυση νέων, μικρών ομάδων μέσω του open-source, το οποίο θα προσθέσει ένα κάποιο ενδιαφέρον στο πρωτάθλημα και θα επιτρέψει και σε άλλους οδηγούς να κάνουν την είσοδό τους στο κορυφαίο πρωτάθλημα μηχανοκίνητου αθλητισμού. Αυτό όμως θα επιφέρει και μια αρνητική απόρροια, η οποία ίσως να θυμίσει τις δεκαετίες του ’80, ’90 και ’00.

Αυτή η απόρροια δεν είναι άλλη από την ίδια την έλευση αυτών των μικρών ομάδων, οι οποίες είναι αρκετά πιθανό να μην έχουν το αναμενόμενο ελάχιστο επίπεδο επιδόσεων, θυμίζοντας τις (σχεδόν) δεκάδες ομάδες που άντεξαν μόνο μερικές σεζόν στην Formula 1, πριν αποχωρήσουν από τον θεσμό, έχοντας να επιδείξουν μόνο μερικούς τερματισμούς εκτός βαθμών και αμέτρητες εγκαταλείψεις. Έτσι, η FOM καλείται να κάνει σωστό vetting των υποψήφιων ομάδων που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα θελήσουν να ενταχθούν στην Formula 1. Διαφορετικά, οι αλλαγές στα των χρηματικών ζητημάτων και η ένταξη του open-source θα είναι μια πραγματική τρύπα στο νερό, η οποία θα υποβαθμίσει το πρωτάθλημα και θα δημιουργήσει ακόμα μια βαθμίδα δυναμικότητας.

Ό,τι και αν γίνει στο προσεχές μέλλον, η Formula 1 σίγουρα βρίσκεται σε μια περίεργη θέση, προσπαθώντας ίσως για πρώτη φορά στην ιστορία της να τρέξει πίσω από την τεχνολογία και όχι η τεχνολογία πίσω από την Formula 1. Προκειμένου να επιβιώσει, το σπορ θα χρειαστεί να κοιτάξει στο εσωτερικό του, αλλά και αρκετά χρόνια μπροστά.

Ακολουθήστε μας στο Twitter, στο Instagram, και στο Youtube.

No more articles
X