Πάγωμα εξέλιξης των κινητήρων: Συναίνεση ή αλτρουισμός;

Η επιτροπή της F1 ανακοίνωσε επίσημα την συμφωνία των ομάδων, σχετικά με το πάγωμα της εξέλιξης των κινητήρων, αρχής γενομένης από την επόμενη χρονιά, μέχρι την επόμενη αλλαγή κανονισμών στον τομέα αυτόν, το 2025.

Η ομοφωνία που ανέκυψε, από το σύνολο των συμμετεχόντων του παγκοσμίου πρωταθλήματος, κρύβει έντονο παρασκήνιο, δεδομένων των συνθηκών που οδήγησαν στην συγκεκριμένη απόφαση και των γεγονότων που προηγήθηκαν μέχρι την οριστικοποίηση της. Η αποχώρηση της Honda από το σπορ στο τέλος του τρέχοντος έτους, άφησε εμβρόντητους τους υπεύθυνους της Red Bull, οι οποίοι ουσιαστικά βρέθηκαν χωρίς προμηθευτή μονάδων ισχύος, την χειρότερη χρονικά στιγμή, εν όψει και των αλλαγών στους τεχνικούς κανονισμούς. Με τις πόρτες των υπόλοιπων προμηθευτών ερμητικά κλειστές για την Αυστριακή ομάδα, η προώθηση του αιτήματος για πάγωμα της εξέλιξης, ήταν μονόδρομος. Εντούτοις, δεν επρόκειτο για μια απλή διαδικασία, μιας και απαιτούνταν η συμφωνία όλων των εμπλεκομένων, ώστε να μετουσιωθεί σε πράξη η επιθυμία των Αυστριακών.

Μόλις έγινε γνωστή η αποχώρηση της Ιαπωνικής εταιρείας από την F1, o Ηelmut Marko και ο Christian Horner, κατέστησαν σαφή τα διαμορφωθέντα δεδομένα, κάνοντας λόγο ουσιαστικά για αποχώρηση και των ιδίων από το άθλημα, αν και εφόσον δεν πρόκυπτε μια βιώσιμη λύση. Ο κυριότερος στόχος ήταν βέβαια η διατήρηση της ομάδας στο υψηλότερο επίπεδο ανταγωνισμού, κάτι που δεν θα συνέβαινε αφενός με την χρήση ενός νέου πελατειακού κινητήρα, αφετέρου η λύση της κατασκευής in-house μονάδας ισχύος, κρίθηκε δαπανηρή και χρονοβόρα, αν αναλογιστούμε την πολυπλοκότητα που διέπει τους κινητήρες, στην υβριδική εποχή της F1. Η λύση της απόκτησης των πνευματικών δικαιωμάτων της μονάδας ισχύος της Honda και η εξέλιξη τους από την Red Bull, ήρθε ως φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, με την δημιουργία της “Red Bull Powertrains Limited” με έδρα το τεχνολογικό κέντρο του εργοστασίου της ομάδας στο Milton Keynes.

Η προσέγγιση των υπόλοιπων κατασκευαστών γύρω από τις εξελίξεις είναι εκείνη που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Η Mercedes δήλωσε από την αρχή την προθυμία της να συμπορευτεί με το πλάνο του παγώματος των κινητήρων, μια κίνηση που σε καμία περίπτωση δεν θεωρούταν τυχαία. Ήταν αδύνατο για τον άμεσο αντίπαλο της να εξασφαλίσει κάποια λύση που θα έδινε άμεσα πλεονέκτημα απέναντι τους, άρα δεν υφίστατο λόγος να παρεμποδιστεί η πρόθεση της Red Bull, διότι μια ενδεχόμενη αποχώρηση θα ζημίωνε πολύ περισσότερο το άθλημα, παρά θα το ωφελούσε. Από την άλλη πλευρά είχαμε τις Ferrari και Renault, οι οποίες ήταν ενάντιες στην πρόταση των Αυστριακών και ως εκ τούτου πρόβαλαν μια σειρά από διαφορετικά επιχειρήματα, στο πλαίσιο της επεξήγησης της στάσης τους. Στο σημείο εκείνο ήταν καίρια η παρέμβαση της F1 και της FIA, μιας και ανέλαβαν το κομμάτι της διαμεσολάβησης ανάμεσα στις αντιμαχόμενες πλευρές, με γνώμονα την εύρεση της βέλτιστης λύσεως για το καλό του σπορ.

Το αποτέλεσμα ήταν να επέλθει συμφωνία και το κλίμα που επικράτησε εν τέλει ήταν αλτρουιστικό, καθ’ ότι ξεπεράστηκαν διαφορές και αντιθέσεις, οι οποίες σε διαφορετικές συνθήκες θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να αντιμετωπιστούν. Τούτου δοθέντος, ένδειξη αποτελούν οι δηλώσεις του Christian Horner σχετικά με μια άτυπη συμφωνία μεταξύ των ομάδων, για ίση απόδοση όλων των μονάδων ισχύος. Αυτό σημαίνει πως αν για οποιοδήποτε λόγο κάποιος από τους κατασκευαστές αντιμετωπίσει προβλήματα, θα δίνεται το περιθώριο αλλαγών με την σύμπνοια των υπολοίπων. Εντούτοις, η πραγματικότητα είναι πως οι κατασκευαστές μάλλον συναίνεσαν παρά προχώρησαν σε μια κίνηση “καλή τη πίστη”. Η Ferrari εξακολουθεί και ψάχνει τρόπους να επανέλθει στο πρότερο επίπεδο απόδοσης της μονάδας ισχύος της, αν και μεσολάβησε η σιωπηλή τιμωρία της FIA πέρσι, άρα η λύση της Red Bull σε συνδυασμό με το budget cap που θα μειωθεί ακόμα περισσότερο φέτος, θα δώσουν χρόνο στους Ιταλούς, να επεξεργαστούν άμεσα τον τρόπο με τον οποίο θα λύσουν τα προβλήματα τους. Η Renault με την σειρά της παρά το ότι δεν αποδεχόταν το πάγωμα, λόγω του βαθμού εξέλιξης και προσπάθειας που είχε αφιερωθεί στη μονάδα ισχύος του 2022, εν τέλει υποχώρησε υπό το βάρος των πιέσεων που ασκήθηκαν από τους συντελεστές της F1 και την παγκόσμια ομοσπονδία.

Φτάσαμε λοιπόν σε μια σημαντική απόφαση που κατά κάποιο τρόπο οριοθετεί το μέλλον του αθλήματος σε βάθος τετραετίας. Μένει να δούμε τι θα μπορέσει να καταφέρει η Red Bull και η Alpha Tauri μέσα από την συνέχιση της χρήσης των Ιαπωνικών μονάδων ισχύος. Η εξέλιξη τους θα είναι μια εξαιρετικά δύσκολη διαδικασία και μένει να δούμε ποια θα είναι η μέθοδος προσέγγισης που θα ακολουθηθεί όταν και εφόσον ανακύψουν προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση η πολυπλοκότητα των σημερινών κινητήρων, όπως προαναφέρθηκε δεν δίνει περιθώρια για μακρά περίοδο προσαρμογής σε νέα δεδομένα, ειδικά αν και εφόσον μια ομάδα επιθυμεί να διεκδικεί νίκες και τίτλους. Παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον η στάση των Αυστριακών λοιπόν, καθώς και το κατά πόσο η σύμπνοια που παρατηρείται ανάμεσα στις ομάδες θα διατηρηθεί μέχρι και το 2024 όπως επισημάνθηκε. Το παρελθόν έχει δείξει βέβαια ότι οι ανατροπές διαδέχονται η μία την άλλη και συμβαίνουν απρόσμενα…

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify