Παιχνίδια εξουσίας

SINGAPORE, SINGAPORE – SEPTEMBER 17: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB19 on track during the F1 Grand Prix of Singapore at Marina Bay Street Circuit on September 17, 2023 in Singapore, Singapore. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202309170425 // Usage for editorial use only //

Οι τελευταίες εξελίξεις αναφορικά με τον τρόπο μετάδοσης του επικείμενου Ιαπωνικού GP, αποτελούν την αφορμή για μία μακροσκοπική ανάλυση της αντίληψης που υφίσταται στην χώρα μας, για την F1. Τα τεκταινόμενα γύρω από την κάλυψη του αντικειμένου, οι όποιες αστοχίες και αβλεψίες στον προγραμματισμό της προβολής του, έρχονται σε συνέχεια μίας κουλτούρας που έχει καλλιεργηθεί ουσιαστικά εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα, υπονομεύοντας την αίγλη και την αξία της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Στις αρχές του τρέχοντος έτους, ο όμιλος Ant1 δαπάνησε ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό, ώστε να αποκτήσει εκείνος τα δικαιώματα μετάδοσης του παγκοσμίου πρωταθλήματος. Υπερκέρασε τον ανταγωνισμό που υφίστατο στον συγκεκριμένο τομέα, αλλάζοντας την υφιστάμενη δομή, που ήθελε μέχρι και πέρσι ένα κανάλι πανελλαδικής εμβέλειας, από κοινού με ένα συνδρομητικό, να μοιράζονται την προβολή στους δέκτες του κοινού στην χώρα μας. Το μοντέλο αυτό με ορισμένες παραλλαγές, από τόπο σε τόπο, συναντάται ως και σήμερα, αν και ομολογουμένως βρισκόμαστε εν το μέσω μίας εποχής, όπου συνολικά τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα εδράζονται ,βάσει κάλυψης, σε πλατφόρμες επί πληρωμή. Την στρατηγική αυτή υιοθέτησε και ο Ant1 κατά κάποιο τρόπο, στον οποίο δόθηκε το έναυσμα εκμετάλλευσης της νεοπαγούς συνδρομητικής του υπηρεσίας, προς τέρψη της αύξησης του αριθμού των εγγεγραμμένων χρηστών της. Έπειτα από το φιάσκο που προηγήθηκε στην περίοδο του Μουντιάλ, όπου λόγω πολυποίκιλης ανεπάρκειας τα παιχνίδια κατέληξαν στην ελεύθερη συχνότητα, για τους ανθρώπους του σταθμού η ανάθεση προβολής ολόκληρου του προγράμματος της F1, ήταν φαινομενικά η χρυσή ευκαιρία για ρεβάνς. Το ίδιο το κανάλι διατήρησε την ζωντανή προβολή των αγώνων, με το σχετικό πλαίσιο να ολοκληρώνεται με ειδική εκπομπή πριν τους αγώνες, σε παράλληλη μετάδοση.

Προτού συνεχίσουμε αξίζει να επισημάνουμε κάτι. Ουδείς λόγος πρόκειται να γίνει σε αυτές τις γραμμές για την ποιότητα ή και τον τρόπο περιγραφής των αγώνων, που σε τελική ανάλυση αποτελεί υπόθεση που άπτεται σε υποκειμενικά και μόνο κριτήρια. Το βασικό ζήτημα του κειμένου εστιάζεται στον άξονα της εκμετάλλευσης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων του σπορ και ως εκ τούτου όπως αποδεικνύεται στην εργαλειοποίηση τους. Αρχικά, είναι απολύτως κατανοητή, όσο ενοχλητική και κουραστική κι αν καταλήγει, η προβολή διαφημίσεων στην διάρκεια των αγώνων. Άλλωστε πρόκειται για ένα ζωντανό πρόγραμμα, διάρκειας μιάμισης ώρας κατά μέσο όρο, δίχως μεγάλες διακοπές στο ενδιάμεσο, που καλώς ή κακώς ένας ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός, θα θελήσει να εκμεταλλευτεί προς όφελος του. Επομένως, το πρόβλημα εντοπίζεται σε μία άλλη πτυχή της υπόθεσης, την ηθική.

Στην χώρα μας η F1 βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού, με το ενδιαφέρον γύρω από τα όσα συμβαίνουν στις πίστες ανά την υφήλιο, να σημειώνει περαιτέρω άνοδο και δει τα τελευταία χρόνια, επ’ αφορμή και των γεγονότων του 2021, Η πολυπληθής αυτή μάζα, κατά πλειοψηφία θα παρακολουθήσει αμιγώς τον αγώνα της Κυριακής, ενώ τα υπόλοιπα κομμάτια της πίτας μοιράζονται σε νέα αναλογία, με το μικρότερο να αφορά την θέαση όλων των διαδικασιών από το ξεκίνημα των τριημέρων. Για τον κάθε Ant1 λοιπόν, η απόκτηση των δικαιωμάτων συνιστά επένδυση, με βέβαια και συγκεκριμένα οφέλη. Ο φετινός προγραμματισμός προέβλεπε, όπως προαναφέρθηκε, την εκμετάλλευση της συνδρομητικής πλατφόρμας. Η μέθοδος της προσέλκυσης κοινού, κατά την διάρκεια των μεταδόσεων, όπου μάλιστα δίνεται “το τυράκι” της αποφυγής των πολύκροτων διαφημίσεων, αποτελεί μέρος μίας άκρως επιθετικής πολιτικής μάρκετινγκ και αποκτά εκβιαστική υπόσταση. Πόσοι είναι άραγε εκείνοι που υπέκυψαν; Ασχέτως του κόστους, πρέπει να γίνει εκ νέου ένας διαχωρισμός των όποιων προτεραιοτήτων του κοινού. Υπάρχουν άνθρωποι που αδυνατούν για πολλούς και διαφορετικούς λόγους να διαθέσουν το χ ποσό που ζητείται και άλλοι που αντιδρούν στην άνωθεν πολιτική, προτιμώντας να καταθέσουν τον οβολό τους στην-διαθέσιμη και στην Ελλάδα- πλατφόρμα μετάδοσης της F1.

Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν οι πρόσφατες εξελίξεις. Ενόψει του GP Ιαπωνίας, ο Ant1 έκανε γνωστό ότι το σύνολο του τριημέρου θα βρει στέγη, στον συνδρομητικό Ant1+, με τον αγώνα να μεταδίδεται σε μαγνητοσκόπηση, στην ελεύθερη συχνότητα, το απόγευμα της Κυριακής. Πρόκειται για μία αλλοπρόσαλλη και ακατανόητη απόφαση. Στους 15 αγώνες που προηγήθηκαν, μεταξύ αυτών και η Αυστραλία σε αντίστοιχα ωράρια με το τριήμερο στην Suzuka, δεν υπήρξε καμία απολύτως διάθεση μεταβολών του υφιστάμενου προγραμματισμού, όπως αυτός οριοθετήθηκε στο ξεκίνημα της περιόδου. Προκαλεί αλγεινή εντύπωση η φαεινή ιδέα των επιτελούντων, να προσαρμόσουν την ζήτηση του προϊόντος, μια τακτική που αναμφίβολα αφήνει περιθώρια για διαφορετικές ερμηνείες και εμπλέκουν την όποια εμπορική επιτυχία της πλατφόρμας ως τώρα. Κερασάκι στην τούρτα είναι αναμφίβολα, η έτερη επιλογή του σταθμού, να προβάλει ζωντανά σε πανελλαδική εμβέλεια, το Show-Run της Red Bull στην Θεσσαλονίκη, το απόγευμα του Σαββάτου.

Κρίνοντας συνολικά τις δράσεις αυτές, μιλάμε για υποτίμηση του αντικειμένου που οι ίδιοι επένδυσαν σημαντικά κεφάλαια. Σύμφωνοι, οι εμπορικές συμφωνίες με χορηγούς δεν πρέπει να λησμονούνται, εφόσον αποτελούν κινητήριο δύναμη της λειτουργίας ενός καναλιού, από την άλλη πλευρά όμως τίθεται το εξής απλό ερώτημα: Αξίζει ένα μεμονωμένο θέαμα, περισσότερα από ένα ολόκληρο πρωτάθλημα; Έπειτα, δεν προκύπτει λόγος εκτροπής του προγράμματος, από υφιστάμενα γεγονότα που αφορούν την επικαιρότητα και την ενημέρωση του ευρέως κοινού. Ο επόμενος σταθμός του καλενταριού, το GP Κατάρ-σε βραδινές για την Ελλάδα ώρες- συμπίπτει με τις αυτοδιοικητικές εκλογές, επομένως δημιουργούνται ,αυτομάτως, συνειρμοί εκτροπής και της συγκεκριμένης μετάδοσης. Αγώνας που σημειωτέον θα μας δώσει-υπό φυσιολογικές συνθήκες- και μαθηματικά τον φετινό παγκόσμιο πρωταθλητή. Η κατά το δοκούν προσέγγιση που ακολουθείται λοιπόν, αναφορικά με την F1, καταλήγει βλαπτική, τόσο για την αξία του περιεχομένου, όσο και για τους φίλους του σπορ, που εξαναγκάζονται σε εύρεση διαφορετικών λύσεων για την παρακολούθηση του. Είναι ζήτημα μείζονος σημασίας η εύρεση μιας ισορροπίας, που αφενός δεν θα απομακρύνει, αφετέρου δεν θα καταστήσει ανενεργό το φιλοθεάμων κοινό, ειδικότερα απ’ την στιγμή που δεν ανακύπτουν συνεχώς και αδιαλείπτως, σεζόν όπου το ενδιαφέρον για την έκβαση τους, δεν διατηρείται στα ίδια υψηλά επίπεδα.

Όπως έχει αποδείξει η πρόσφατη ιστορία της κατοχής των δικαιωμάτων από ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, οι εκάστοτε διευθυντές προγράμματος, δεν διστάζουν να φαλκιδέψουν το εν λόγω προϊόν, για την εξυπηρέτηση των εταιρικών, εμπορικών και οικονομικών τους συμφερόντων. Υπάρχει παρελθόν άλλωστε με τον συγκεκριμένο σταθμό, ο οποίος κάποτε προέβη σε ανάλογη λύση, θέλοντας να αποτινάξει όπως αποδείχθηκε τα δικαιώματα της F1. Άλλη μια πτυχή αυτής της ιστορίας, είναι αυτή που αναπτύσσεται στο σήμερα. Πρόκειται λοιπόν για ένα μοτίβο συμπεριφοράς, αν ενσκύψουμε μακροσκοπικά στο ζήτημα αυτό. Μια δυστυχής συγκυρία που εν τέλει οδηγεί στην ημιμάθεια ή και την αμάθεια. Δεν είναι εφικτό να καλλιεργηθούν οι πραγματικές αξίες, να προσεγγιστούν με τον κατάλληλο τρόπο, τα όσα πρεσβεύει ο κόσμος της F1. Διότι οι τάσεις αντιστοιχίας της, με τα λοιπά αθλήματα που βρίσκονται στο προσκήνιο και ακολούθως την οπαδική λογική, μονοπωλούν τις εκφάνσεις από τις οποίες εκφράζονται απόψεις γύρω από αυτήν. Aυτό συνεπικουρείται ομολογουμένως από τις τάσεις πλάσης αντιπαλοτήτων και της όξυνσης των πνευμάτων, στον βωμό του παιχνιδιού των εντυπώσεων. Παρά ταύτα πρέπει οι ιθύνοντες να λάβουν εκείνες τις αποφάσεις, που θα ανοίξουν τον δρόμο, σε μία νέα πραγματικότητα, ανάλογη εκείνης χωρών του εξωτερικού, όπου η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, απολαμβάνει του σεβασμού που της αρμόζει, μακριά από τα όποια παιχνίδια εξουσίας.

 

 

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

GP Ινδίας - Sprint: Τρίτη σερί νίκη για Martin, στο βάθρο ο Marquez

Next Article
Verstappen F1

GP Ιαπωνίας - Αγώνας: Άνετη νίκη Verstappen, πρωτάθλημα Red Bull

Related Posts