Η FIA ήρθε σε μία συμφωνία με τη Ferrari, και την οποία θα κρατήσει ανάμεσα σε εκείνη και τους Ιταλούς. Η Formula 1, όμως, δε λειτουργεί έτσι.

Το μεγάλο story του 2019 ήταν ο κινητήρας της Ferrari, κι αν συμβαδίζει με όλους τους κανονισμούς. 

Αυτό που ξεκίνησε ως καχυποψία από τη Red Bull κατά το Ιαπωνικό Grand Prix, κατέληξε να γίνει η βασική θεματική στο κλείσιμο της περυσινής σεζόν, με αρκετές εξελίξεις στο μεσοδιάστημα.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η μονάδα ισχύος της Scuderia ετίθετο υπό αυστηρό έλεγχο. Στις αρχές του 2018, υπήρξαν ψίθυροι στο paddock πως η Ferrari χρησιμοποιούσε παραπάνω ενέργεια από το επιτρεπόμενο. Για αυτό, η Mercedes κατέθεσε ένσταση, θέλοντας να βεβαιωθεί πως η άμεση αντίπαλός της δεν ξεπερνούσε το όριο των 120 kW ενέργειας.

Του θέματος επιλήφθηκε προσωπικά ο εκλιπών Charlie Whting, επισπεύδοντας τις διαδικασίες.

Η έρευνα έγινε και, λίγες ώρες πριν την έναρξη του GP στο Μονακό, η Ομοσπονδία έβγαλε το πόρισμά της. Καμία παρανομία, ή έστω παρατυπία, παρά μόνο μία σημαντική ανακάλυψη: η Ferrari τρέχει με μία μπαταρία, «σπασμένη» σε δύο μέρη. Ο λόγος για τον οποίον γίνεται κάτι τέτοιο δεν είναι σαφής, και ούτε θα γίνει γνωστός -τουλάχιστον όχι στο εγγύς μέλλον. Το ζητούμενο είναι πως η μπαταρία και το σύνολο του ηλεκτροκινητήρα (MGU-K, MGU-H, control electronics και ERS) στη μονάδα ισχύος των Ιταλών δεν παραβαίνει κάποιον κανονισμό.

Πέρυσι, ένας νέος γύρος ισχυρής αμφισβήτησης από τον ανταγωνισμό ήρθε να σκεπάσει με ένα πέπλο αβεβαιότητας τη νομιμότητα του κινητήρα της SF90, κυρίως λόγω του τεράστιου πλεονεκτήματος των Ιταλών στις ευθείες, που ορισμένες ομάδες το μετρούσαν στα 0,7 δλ.

Οι εικασίες, αρκετές. Τα αρχικά δημοσιεύματα μετέδιδαν μόνο φήμες, αλλά δεν άργησε να τοποθετηθεί και επίσημα η Red Bull για τις «ανησυχίες» της για τη χρήση που έκανε η Ferrari σε δύο βασικούς τομείς: στα καύσιμα και στο λάδι, τα λιπαντικά του κινητήρα.

Η μία υπόθεση ήθελε τη Scuderia να παραβιάζει συστηματικά το όριο στη ροή καυσίμου (110 κιλά/ώρα), παραπλανώντας τον σένσορα της FIA μέσω ηλεκτρικών παλμών που τον απενεργοποιούσαν στιγμιαία. 

Η άλλη εικασία αφορούσε την παράνομη ροή καυσίμου από τον intercooler στο θερμικό κινητήρα, εντείνοντας την καύση, κι άρα την ιπποδύναμή του.

Η FIA δε δέχθηκε, όμως, ποτέ μία επίσημη καταγγελία (αν κι η Red Bull ήταν έτοιμη να καταθέσει ένσταση στο Μεξικό, σε περίπτωση που κέρδιζε η Ferrari), οπότε και δεν μπορούσε (ή δεν ήθελε) να εξετάζει τον κινητήρα – μέχρι που το έκανε.

Μετά από μία σειρά τεχνικών ντιρεκτίβων (στην ουσία, υπενθυμίσεων κανονισμών ή εντατικοποίηση ήδη υπάρχοντων), δημοσίευμα του Auto Motor und Sport ανέφερε πως η Ομοσπονδία κατάσχεσε το σύστημα καυσίμου της Scuderia, κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ.

Η χθεσινή ανακοίνωση της FIA, πάντως, υποδηλώνει πως αυτή η κατάσχεση έγινε, και ο συνακόλουθος έλεγχος έδειξε πως οι ντιρεκτίβες δεν ήταν τυχαίες, αλλά στοχευμένες:

«Η FIA ανακοινώνει πως, μετά από ενδελεχή τεχνικό έλεγχο, έχει ολοκληρωθεί η ανάλυση της λειτουργίας της μονάδας ισχύος της Scuderia Ferrari, και έχει έρθει σε συμφωνία με την ομάδα. Οι λεπτομέρειες αυτής της συμφωνίας θα παραμείνουν μεταξύ των δύο μερών.

«Η FIA και η Ferrari έχουν συμφωνήσει σε μία σειρά τεχνικών συμβιβασμών που θα βελτιώσουν τον έλεγχο όλων των μονάδων ισχύος της Formula 1 μέσα στα επόμενα χρόνια, και που θα βοηθήσουν και τη FIA σε άλλες ερευνητικές δραστηριότητες πάνω στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και στα καύσιμα.»

Αποδομώντας κανείς αυτή τη λιτή δήλωση, παρατηρεί δύο πράγματα: ήρθε σε μία άκυρη στιγμή, μήνες μετά τις εξελίξεις που έμοιαζαν να έχουν «παγώσει», και έπειτα, αναφέρεται σε μία συμφωνία που «οι λεπτομέρειες αυτής θα παραμείνουν μεταξύ των δύο μερών».

Δεν είναι σύνηθες η εξέταση ενός τόσο σημαντικού μέρους ενός μονοθέσιου να μένει σε μία τύποις «μυστικότητα». Τα αποτελέσματα, τα ευρήματα του εκάστοτε ελέγχου γίνονται γνωστά όχι μόνο για τη διαφάνεια προς τις υπόλοιπες ομάδες και το κοινό, αλλά και για να αποσαφηνιστούν κανονισμοί ή να κλείσουν «παραθυράκια» – προς γνώσιν και συμμόρφωση, εν ολίγοις.

Επομένως, αν η FIA εντόπισε μία παρατυπία, είτε στη ροή του καυσίμου, είτε στη χρήση των λιπαντικών, όφειλε να τη δημοσιοποιήσει. 

Η επιλογή να μην γνωστοποιήσει σε κανέναν τι είδε/βρήκε στον Ferrari 064, αφήνει στη φαντασία πολλά.

Κι είναι επικίνδυνο να αφήνεις στον ανταγωνισμό και τον Τύπο (αλλά και το απλό κοινό) ερωτηματικά και απορίες σχετικά με το μεγαλύτερο story της χρονιάς. Δεν δημιουργείται η αίσθηση της νομιμότητας.

Το DAS, που τόσο δίχασε και οδήγησε σε μία σωρεία φημών και δηλώσεων για τη νομιμότητά του, αποσαφηνίστηκε σε χρόνο dt. Στην πραγματικότητα, τόσο η Mercedes, όσο και η FIA είχαν εκφράσει τις θέσεις τους επίσημα επ’ αυτού μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες. Δεν υπήρξε περιθώριο αμφισβήτησης, σεναρίων, και άλλων τέτοιων παραφιλολογιών. 

Στην περίπτωση της Ferrari, έχουμε να κάνουμε με μία σκιώδη ανακοίνωση, η οποία αναφέρεται σε μία «μυστική» συμφωνία (μυστική ως προς τις λεπτομέρειες της), μη δίνοντας μία φυσική κατάληξη στο φλέγον αυτό θέμα.

Κι έτσι ξεκινά και η συζήτηση αν τελικά η Scuderia όντως παρανόμησε, αν εκμεταλλεύτηκε ένα κενό στους κανονισμούς ή αν εξετράπη τελείως από αυτούς. Δε γνωρίζουμε τίποτα.

Αυτό αντιτίθεται στο πνεύμα της Formula 1, που ευνοεί και επικροτεί την καινοτομία, αλλά μισεί και την αδιαφάνεια. Ή, μήπως, όχι;

Υ.Γ.: Τα ίδια θα γράφονταν κι αν στη θέση της Ferrari ήταν η Mercedes, η Honda ή η Renault. Δεν χρειάζεται να εξηγεί κανείς τα αυτονόητα.

Ακολουθήστε μας στο Twitter, στο Instagram, και στο Youtube.

No more articles
X