Μετά από πολλές σεζόν επικράτησης άλλων κατασκευαστών στην F1 όσον αφορά την επίδοση στις ευθείες, η Red Bull έχει φέτος το μονοθέσιο το οποίο αποτελεί την μεγαλύτερη απειλή όταν δεν χρειάζεται να στρίβει κανείς το τιμόνι. Πού οφείλεται όμως αυτό το χαρακτηριστικό και τι ισχύει με την πραγματική τελική ταχύτητα των μονοθεσίων, το Vmax;
Τόσο στο Grand Prix της Τζέντα, αλλά κυρίως στο Grand Prix του Μαϊάμι, παρακολουθήσαμε την Red Bull στα χέρια του Max Verstappen να είναι απόλυτα κυρίαρχη στις ευθείες της νεοσύστατης πίστας. Με μια έξυπνη κίνηση, ο Ολλανδός εκμεταλεύτηκε το ότι ο Carlos Sainz είχε μπροστά του τον ομόσταυλό του, Charles Leclerc και πέρασε δεύτερος στην πρώτη στροφή. Από εκεί και έπειτα, δεν χρειάστηκε παρα μόνο μια ενεργοποίηση του DRS για να πάρει την πρωτοπορία του αγώνα και να την διατηρήσει. Μια απλή παρατήρηση των δεδομένων κατά τις προσπάθειες του Charles Leclerc να περάσει τον Ολλανδό μας δίνει ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Υπάρχουν δύο τρόποι να φτάσει κανείς στην μέγιστη δυνατή τελική ταχύτητα, το επονομαζόμενο Vmax (v από το velocity, ταχύτητα). Ο ένας είναι το γρηγορότερο δυνατόν, κάτι που είναι συνδυασμός ρύθμισης κινητήρα, γρανάζωσης του κιβωτίου ταχυτήτων και ρύθμισης των αεροδυναμικών βοηθημάτων. Καθώς όμως ο κόσμος μας διέπεται από κανόνες της φυσικής που θέτουν αντίσταση σε οτιδήποτε κινείται, αν ένα μονοθέσιο στην προκειμένη φτάνει στην τελική του αρκετά γρήγορα, τότε αυτή η τελική δεν μπορεί να είναι ιδιαίτερα υψηλή. Στον αντίποδα, αν ο σχεδιασμός και οι ρυθμίσεις που προαναφέρθηκαν επιτρέπουν στο μονοθέσιο να φτάσει μια πολύ υψηλή τελική ταχύτητα, αυτό δεν μπορεί να συμβεί πολύ γρήγορα από άποψης χρόνου.
Φυσικά, ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι ένα επιστημονικό πεδίο και όπως όλα τα μεγέθη που σχετίζονται με ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, το Vmax βελτιστοποιείται με βάση την εκάστοτε πίστα και τις συνθήκες. Στην Monza όλες οι ομάδες προσπαθούν να φέρουν αεροδυναμικά πακέτα με ελάχιστη κλίση, ώστε το μονοθέσιο να έχει την μικρότερη δυνατή οπισθέλκουσα, ενώ η γρανάζωση του κιβωτίου είναι ρυθμισμένη ώστε οι σχέσεις να είναι «μακριές». Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιτυχαίνεται ένα αργό, αλλά υψηλό Vmax. Προφανώς σε πίστες όπως το Monaco, που αποτελούν το αντιδιαμετρικό αντίθετο της Monza, οι ρυθμίσεις του μονοθεσίου αποσκοπούν σε ένα πολύ χαμηλότερο Vmax, το οποίο όμως επιτυγχάνεται γρηγορότερα.
Θα ήταν ευτυχές για την Ferrari να λέγαμε ότι η Red Bull μπορεί φέτος να κάνει μόνο το ένα από τα δύο, όμως τα speed traps από τις κατατακτήριες του περασμένου τριημέρουν δείχνουν μια άλλη πραγματικότητα, όπως και τα speed traps των προηγούμενων αγώνων για να είμαστε ακριβείς. Τα μονοθέσια με μονάδες ισχύος Honda κατέλαβαν τέσσερις από τις πέντε πρώτες θέσεις, με την Ferrari του Leclerc μόλις 13η και με υστέρηση 9 χλμ/ώρα. Στον αγώνα, ήταν εμφανές ότι οι δύο Red Bull έφταναν στην ανώτερη αυτή ταχύτητα πιο γρήγορα από την Ferrari. Οι Αυστριακοί είχαν δηλαδή υψηλότερο Vmax από τους Ιταλούς και το έφταναν γρηγορότερα. Μπορεί να ακούγεται απίστευτο, ειδικά μετά τα πολύ δύσκολα χρόνια που πέρασε η Honda μετά την επιστροφή της στο πρωτάθλημα, αλλά η Ιαπωνική εταιρεία έχει την καλύτερη μονάδα ισχύος φέτος.
Φυσικά, η επίδοση στις ευθείες είπαμε ότι δεν είναι αποτέλεσμα μόνο ενός παράγοντα. Το συμπέρασμα είναι ότι, ειδικά από το Grand Prix του Miami, η Red Bull έχει ένα πολύ καλό μονοθέσιο, το οποίο η ομάδα γνωρίζει καλά. Αυτό για παράδειγμα δεν μπορεί να το πει η Mercedes για το δικό της φετινό αυτοκίνητο, καθώς οι εργαζόμενοί της ακόμα δεν μπορούν καταλάβουν τι ισχύει με το sidepod zero concept της. Μπορεί να μην έχει την επίδοση της Ferrari στις αργές στροφές, κάτι που απαιτεί κάθετη δύναμη από ένα πολύ αποδοτικό αεροδυναμικό πακέτο, αλλά η βελτιστοποίηση του setup και της στρατηγικής με βάση τα θετικά χαρακτηριστικά του μονοθεσίου είναι όλα όσα χρειάζεσαι ενίοτε για να κερδίσεις. Το grand slam του Charles Leclerc στην Αυστραλία έδειξε ότι η Ferrari βρίσκεται σε αντίστοιχη κατάσταση, μπορώντας να κερδίσει εμφατικά, μην έχοντας και πάλι τις υψηλότερες τελικές.
Όπως όλα δείχνουν, ο Μονεγάσκος και ο Ολλανδός θα μας χαρίσουν πολλές ενδιαφέρουσες μάχες ακόμα μέχρι το τέλος της σεζόν και γιατί όχι μετά από αυτήν, όπου κάθε κίνηση και κάθε απόφαση επί του μονοθεσίου θα έχει τεράστια σημασία, ανάλογα με την πίστα και τις συνθήκες, ενώ είναι σίγουρο ότι ο άλλος αγώνας, εκείνος των αναβαθμίσεων, σίγουρα θα ενταθεί.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify