Μεγάλη συζήτηση έχει προκαλέσει τον τελευταίο καιρό η συμμετοχή της ομάδας της Hyundai με αυτοκίνητα WRC σε εθνικούς αγώνες και το πόσο αυτό είναι ηθικά νόμιμο ή όχι.
Οι ομάδες έχουν συγκεκριμένο αριθμό ημερών δοκιμών κάθε σεζόν και θα πρέπει να τις αξιοποιούν όσο γίνεται καλύτερα για τις συνθήκες κάθε αγώνα αλλά και ανάμεσα στους οδηγούς της. Ο περιορισμός στις ημέρες των δοκιμών εισήχθει έτσι ώστε να περιοριστεί το κόστος για τους κατασκευαστές.
Ωστόσο, η συμμετοχή κάποιον πληρωμάτων σε εθνικούς αγώνες με WRCars είναι κάτι που υπήρχε διάσπαρτα μέσα στις σεζόν. Για παράδειγμα ο Kalle Rovanpera είχε αγωνιστεί με το Toyota Yaris WRC στo Arctic Rally το 2020, ο Takamoto Katsuta σε χωμάτινους αγώνες στο Φινλναδικό πρωτάθλημα. Την ίδια χρονιά στο Φινλανδικό πρωτάθλημα συμμετείχε και ο Jari Huttunen, με το Hyundai i20 Coupe WRC.
Φέτος η Hyundai το πήγε ένα επίπεδο παραπάνω, με τους Thierry Neuville, Ott Tanak, Craig Breen, Oliver Solberg και Ole-Christian Veiby να συμμετέχουν στους αγώνες του Ιταλικού πρωταθλήματος είτε με αυτοκίνητα WRC είτε με R5. Αυτό έφερε συζητήσεις κατά πόσο η Hyundai ακολουθεί τους κανονισμούς.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που άνθρωποι των ομάδων κάνουν παράπονα για το συγκεκριμένο θέμα. Πιο συγκεκριμένα η Citroen είχε κάνει παράπονα το 2019, όταν και υπήρξαν κάποιες συμμετοχές της Toyota και της Hyundai σε αγώνες όπως το Rally Εσθονίας.
Τι θέση πήρε ο Yves Matton
Πάνω στο θέμα τοποθετήθηκε και ο υπεύθυνος του WRC στην FIA, Yves Matton, ο οποίος δήλωσε: «Θέλω να ευχαριστήσω την Hyundai Motosport για την διαφήμιση που κάνει στο WRC σε όλο τον κόσμο. Είμαι υπέρ αυτού. Μπορώ να πω ότι είναι μόνο θετικό για το WRC να έχει αυτούς τους κορυφαίους οδηγούς και αυτά τα αυτοκίνητα να αγωνίζονται σε μικρότερους αγώνες σε όλο τον κόσμο δείχνοντας τι είναι το WRC.
«Πιστεύω ότι οι άλλες ομάδες, αν έχουν το κίνητρο να το κάνουν και οι οδηγοί τους έχουν το ίδιο κίνητρο με αυτούς της Hyundai τότε μπορούν να το κάνουν – σίγουρα δεν είναι κάτι που θα περιορίσουμε,» δήλωσε ο Matton στο dirtfish.com.
Παραθυράκι στους κανονισμούς ή παρανομία;
Οι ελεύθερες συμμετοχές σε εθνικούς αγώνες αποτελούν ένα παραθυράκι στον κανονισμό για τις ημέρες δοκιμών. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω ο κανονισμός για τις ημέρες δοκιμών τέθηκε για να μειωθεί το κόστος για τις ομάδες με μικρότερο budget, όπως η M-Sport. Από κει και πέρα αν μία ομάδα έχει το budget και οι οδηγοί της θέλουν να συμμετέχουν σε εθνικούς αγώνες, τότε μόνο καλό για το WRC είναι.
Τα θετικά των συμμετοχών σε εθνικούς αγώνες
Η συμμετοχή εργοστασιακών οδηγών και αυτοκινήτων σε εθνικούς αγώνες σίγουρα αποτελεί διαφήμιση για το WRC αλλά και τους αγώνες που υπάρχουν οι συγκεκριμένες συμμετοχές. Δηλαδή, αν υπάρξουν συμμετοχές με WRCars σε εθνικό αγώνα τότε θα προσελκύσει περισσότερο κοινό, ίσως, και νέο κοινό, που στην συνέχεια θα παρακολουθήσει το WRC.
Συνήθως τέτοιες συμμετοχές αποσκοπούν στην βελτίωση του αυτοκινήτου και στο να νιώσουν πιο άνετα με αυτό οι οδηγοί. Αυτό μπορεί να ισχύει τόσο για οδηγούς που πήγαν πρόσφατα στην ομάδα (βλ. Tanak) ή νέους οδηγούς όπως οι Katsuta, Rovanpera, Solberg κλπ. Έτσι αυξάνεται ο ανταγωνισμός στους αγώνες του WRC, με ακόμα πιο κλειστές μάχες μεταξύ των πληρωμάτων.
Από την άλλη πλευρά
Αυτό, όμως, έχει και την αρνητική του πλευρά, καθώς κάποιες ομάδες, με λιγότερα χρήματα θα μείνουν αρκετά πίσω από τον ανταγωνισμό. Μία τέτοια περίπτωση είναι η ομάδα της M-Sport, η οποία έχει το χαμηλότερο budget (η Toyota έχει το υψηλότερο). Για παράδειγμα πέρσι οι Βρετανοί δεν πραγματοποιούσαν δοκιμές πριν τους αγώνες, καθώς ο Covid-19 περιόρισε κατά πολύ τον προϋπολογισμό τους.
Συμπέρασμα
Εν κατακλείδι οι συμμετοχές στους εθνικούς αγώνες έχουν τα θετικά τους αλλά και τα αρνητικά τους, αλλά με τα θετικά να υπερισχύουν, και πιθανότατα αυτό να βλέπουν οι άνθρωποι της FIA, και πιο συγκεκριμένα ο Yves Matton, και δεν περιορίζουν τις συμμετοχές των ομάδων του WRC στους εθνικούς αγώνες.
Απίθανο ξέσπασμα Ostberg μετά από κλατάρισμα (+video)
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify