Οι λεγόμενες ‘B teams’ είναι κομμάτι της F1 πολύ πριν την σύγχρονη μορφή τους, και -παραδόξως- αποτελούν τη μόνη πραγματικά βιώσιμη λύση αν θέλει μία ομάδα να συνεχίσει να υφίσταται.

Ο ερχομός του υβριδισμού στη Formula 1 το 2014 υπήρξε μία τεράστια μετάβαση για το σπορ, σε κάθε πιθανό επίπεδο. Πέρα από την προφανή αλλαγή στην τεχνολογία των μονοθέσιων και στους αγώνες αυτούς καθαυτούς, το ζήτημα της βιωσιμότητας των ομάδων ήταν πλέον στο επίκεντρο των παρασκηνιακών εξελίξεων. Κοινώς, το να είσαι μία μικρομεσαία ομάδα, ήταν σχεδόν απαγορευτικό.

Η πολυπλοκότητα των μονάδων ισχύος ανέβασε τα έξοδα στα ύψη, κι η αυθαιρεσία των εργοστασίων (Ferrari, Mercedes, Renault) στο κομμάτι της τιμολόγησής τους ήταν κάτι που επηρέαζε άμεσα και σε τεράστιο βαθμό το midfield.

Οι οικονομικές ανισότητες ανάμεσα στους έχοντες και τους μη έχοντες είναι ένα εγγενές στοιχείο του σπορ, και είναι κάτι που διατηρείται και ανανεώνεται με τη Συμφωνία Ομονοίας.

Αρκεί κανείς να ρίξει μία ματιά στα εκτιμώμενα έσοδα των ομάδων για την σεζόν που πέρασε. Η διαφορά από την πρώτη Ferrari (που πέραν των εσόδων που δικαιούται για την απόδοσή της, λαμβάνει και bonus ιστορικότητας και μεγάλης κατασκευάστριας), μέχρι την McLaren, ή τη Haas, και πολλώ δε μάλλον την Toro Rosso, είναι χαοτική. Όταν ο πρώτος έχει να λάβει 205 εκ. δολάρια και ο τελευταίος 52 εκ. δολάρια, καταλαβαίνει κανείς πόσο δύσκολο είναι για αυτόν που παίρνει το 1/5 των χρημάτων να ανταγωνιστεί το μεγαθήριο.

TeamΣυνολικό ποσό ($)2018 +/- (%)Θέση στο πρωτάθλημα του 2018
Ferrari205+5.72
Mercedes177+4.11
Red Bull152+4.13
McLaren100+23.56
Renault73+17.74
Haas70+32.15
Williams60-21.110
Racing Point59-14.57
Sauber56+21.78
Toro Rosso52-7.19

(Πηγή: racefans.net)

Το εν λόγω σύστημα κάνει τους πλούσιους πλουσιότερους, και τους φτωχούς φτωχότερους, χωρίς καμία αιδώ. Και είναι ένα σύστημα που, όπως αναφέρεται και πιο πάνω, διαιωνίζεται συνεχώς, και μόνο η Liberty Media έχει τη δύναμη να το αλλάξει.

Ως τότε, όμως, θα επικροτεί το μοντέλο της Haas, που μπήκε στο σπορ με επαρκές budget, αλλά και μία σημαντική τεχνική συμφωνία με τη Ferrari.

«Το μοντέλο της Haas είναι ενδιαφέρον,» δήλωσε ο Ross Brawn, επικεφαλής αγωνιστικών θεμάτων για τη FOM. Είναι επιτυχημένο και είναι κάτι που πρέπει να διατηρήσουμε στο μέλλον – να μπορεί μία ομάδα να εισέρχεται στο σπορ και να είναι αξιοπρεπής. Πρέπει να κάνουμε μερικές αλλαγές σε αυτό, αλλά δεν βλέπω πώς θα μπορούσαν να γίνουν πολλές αλλαγές στο μοντέλο της Haas.»

Αλλά, κρίσιμα, συνέχισε:

«Θέλουμε κάθε ομάδα να έχει τον ίδιο εξοπλισμό για τα pits. Υπάρχουν πολλά πράγματα που είναι κοινά. Υπάρχουν πράγματα που συμφωνούμε πως δεν πρέπει να αλλάξουν, και κάποια για τα οποία ακόμα γίνονται συζητήσεις. Όλοι κάνουν τους δικούς τους πυροσβεστήρες. Είναι μία ωραία τεχνική πρόκληση, αλλά δεν προσφέρει τίποτα. Μπορούμε να τα τυποποιήσουμε αυτά και να ρίξουμε τα έξοδα.»Το «κλειδί» είναι η μείωση του κόστους. Στη σύγχρονη F1, αν μία ομάδα δεν χαίρει της στήριξης ενός μεγάλου εργοστασίου (βλ. Mercedes, Ferrari, Renault, Red Bull-Honda), η μόνη της επιλογή για να συνεχίσει να αγωνίζεται και να μην πέσει στην ένδεια είναι να γίνει ‘b-team’ για μία από αυτές.

Είναι ένας φαύλος κύκλος, αφού όσο το σύστημα μένει ως έχει, τόσο η οικονομική βιωσιμότητα των ασθενέστερων θα είναι εξαιρετικά αμφίβολη, και αυτό θα τροφοδοτεί επ’ άπειρον το φαινόμενο των «φόρου υποτελείς» ομάδων, που θα αναγκάζονται να δέχονται την χρηματική, τεχνική και υλική βοήθεια ενός «μεγάλου» για να μπορέσουν να βρίσκονται στο grid.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε πως ένα τέτοιο σύστημα απλώς καταστρέφει το σπορ, καθιστά αδύνατο για μία ομάδα όπως η Toro Rosso να ανταγωνιστεί τη Red Bull, και διατηρεί το status quo άθικτο, προς όφελος των ισχυρών. Και, ειλικρινά, δεν έχουν άδικο.

Αλλά, με αυτό το σύστημα (που σίγουρα βάζει ένα τεράστιο εμπόδιο στην Alfa Romeo να νικήσει τη Ferrari όπως τη δεκαετία του ’50) έχουμε ένα από τα πιο κλειστά midfield στην ιστορία της F1, ειδεμή το πιο ανταγωνιστικό από κάθε άλλη μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού αυτή τη στιγμή.

Στόχος της Liberty είναι να εξαλείψει τις όποιες ανισότητες στον οικονομικό τομέα και να εξισορροπήσει τους προϋπολογισμούς, δίνοντας σε όλους ίσες ευκαιρίες να πετύχουν – όλοι γνωρίζουν πως αυτό θα είναι απίθανο να συμφωνηθεί από τους μεγάλους, χωρίς σημαντικές υπαναχωρήσεις από τη μεριά της διοικούσας αρχής.

Αυτό που μπορεί να γίνει είναι η τυποποίηση μερών, κάτι που έχει ήδη δρομολογηθεί από τους ιθύνοντες και για το οποίο δε φαίνεται να υπάρχουν σημαντικές αντιδράσεις από την πλευρά των συμμετεχόντων. Η σχετική λίστα που διέρρευσε περιλαμβάνει αρκετά κομμάτια των μονοθέσιων που κάλλιστα μπορούν να γίνουν ενιαία για τη μείωση των εξόδων – και άλλα που ίσως δε χρειάζεται να περάσουν αυτό το «τσεκούρι», αλλά αυτό είναι μία διαφορετική συζήτηση.

Εκείνο που ενδιαφέρει τη Liberty στην καταπολέμηση του φαινομένου των ‘Β ομάδων’ είναι να τους δώσει την ευκαιρία να απαλλαχθούν από τον «ζυγό» τους – μόνο που, πολλές φορές, αυτός ο ζυγός μόνος ως τέτοιος δε λογίζεται από τις ίδιες.

Η οικονομική άνθηση που γνώρισε η Sauber με την έλευση της Alfa Romeo (λέγε με Ferrari) είναι χαράς ευαγγέλιον για την ίδια, και το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για την Haas, και για την Force India των περασμένων ετών.

Επομένως, εφόσον οι αλλαγές στο οικονομικό τοπίο θα είναι -στην καλύτερη περίπτωση- επιδερμικές, και στη χειρότερη ανύπαρκτες, ομάδες σαν την Alfa ή την Toro Rosso θα συνεχίσουν να υφίστανται, και πιθανόν θα συνεχίσουν να βελτιώνονται, ώστε να χαρίζουν θέαμα όταν οι ισχυροί δεν μπορούν να πράξουν το ίδιο.

 

Ακολουθήστε μας στο Twitter και στο Instagram.

No more articles