WRC| Αφιέρωμα στον Juha Kankkunen

Ο Juha Matti Pellervo Kankkunen γεννήθηκε στις 2 Απριλίου 1959 στην Laukaa Φινλανδίας,κοντά στην Jyvaskyla που είναι το κέντρο του Ράλι Φινλανδίας ή Ράλι 1000 Λιμνών,όπως ήταν επί χρόνια γνωστός ο αγώνας.
Ο Timo Makinen(πρώην οδηγός ράλι,δεν έχει σχέση με τον Tommi Makinen)ήταν προσωπικός φίλος του πατέρα του Juha και έτσι τον έθεσε από νωρίς υπό την προστασία του και τον καθοδήγησε στα πρώτα του αγωνιστικά βήματα.
Χάρη στις επιτυχίες του στο φινλανδικό πρωτάθλημα με την Toyota,τον προσέλαβε ο Ove Andersson της Toyota Team Europe για να τρέξει σε 3 αγώνες του WRC το 1983 και με την όχι και τόσο ανταγωνιστική Celica TCT ο Juha κατάφερε να τερματίσει 6ος στον αγώνα της πατρίδας του.
Το 1984,πάλι με περιορισμένο πρόγραμμα,κατάφερε μια 5η θέση στο Ράλι Φινλανδίας και το 1985,στην 3η του πλέον χρονιά,κατάφερε να πάρει την πρώτη του νίκη στο απαιτητικό Ράλι Σαφάρι,στην πρώτη του μάλιστα συμμετοχή στον εν λόγω αγώνα.Το ρεκόρ αυτό το επανέλαβε το 1996 και ο Tommi Makinen κερδίζοντας κι αυτός με τη σειρά του το Ράλι Σαφάρι στην πρώτη του προσπάθεια.Ο Juha την ίδια χρονιά(1985) κέρδισε και το Ράλι Ακτής Ελεφαντοστού.
Οι εμφανίσεις του αυτές δεν πέρασαν απαρατήρητες απ΄τον Jean Todt ο οποίος τον προσέλαβε το 1986 στην ομάδα της Peugeot για να αντικαταστήσει τον τραυματία απ΄την Αργεντινή του ΄85 Ari Vatanen.

To 1986 και οδηγώντας το 205 T16 Evo2 αποδείχτηκε ταχύτατος και με 3 νίκες και αρκετά ακόμα καλά πλασαρίσματα στους βαθμούς,πήρε το πρωτάθλημα στην τελευταία χρονιά των Group B.O τίτλος βέβαια δεν ήρθε κατευθείαν αλλά άργησε 11 μέρες,όσες δηλαδή χρειάστηκε να εξεταστεί και τελικά να κερδηθεί η έφεση της Peugeot για τα γεγονότα του Σαν Ρέμο και την προσωρινή ακύρωση της ομάδας του Todt απ΄τα εκεί αποτελέσματα.
Την επόμενη χρονιά η Peugeot αποχώρησε απ΄το WRC και ο Juha πήγε στην Lancia.Η συνεργασία του με την ομάδα δεν ξεκίνησε με τον ιδανικό τρόπο καθώς στο Ράλι Μόντε Κάρλο του 1987 ο Juha δεν παραδέχτηκε ότι υπήρχε συμφωνία για το ποιος θα είναι ο νικητής του αγώνα και έτσι εξέθεσε τον Fiorio,τον team manager της ομάδας.Ωστόσο με 2 νίκες και ακόμα 3 βάθρα κατάφερε να κερδίσει τον 2ο σερί του τίτλο απ΄τον team mate του,Ιταλό Miki Biasion.Όμως ο Juha δεν ένοιωθε άνετα με το κλίμα στην ομάδα που έμοιαζε να ευνοεί τον Ιταλό team mate του και έτσι έφυγε υπογράφοντας 2 χρόνια συμβόλαιο με την Toyota.
To 1988 ήταν μια απ΄τις χειρότερες χρονιές του Juha στην καριέρα του.Η Celica GT-Four είχε πολλά προβλήματα αξιοπιστίας που τον ανάγκαζαν πολύ συχνά να εγκαταλείπει στους αγώνες ενώ διεκδικούσε κορυφαίες θέσεις.Τερμάτισε τελικά στην 37η θέση του πρωταθλήματος.
Το 1989 το αυτοκίνητο βελτιώθηκε με την βοήθεια και του Kankkunen και με μία νίκη στην Αυστραλία και άλλες 2 τρίτες θέσεις σε Κορσική και Μ.Βρετανία,ο Juha τερμάτισε 3ος στο πρωτάθλημα αλλά είχε πάρει ήδη την απόφαση να επιστρέψει στην σαφώς πιο ανταγωνιστική Lancia.

Στην 2η αυτή του θητεία στην ιταλική ομάδα παρέμεινε για 3 χρόνια.Το 1990 δεν κατάφερε να παλέψει με αξιώσεις για τον τίτλο αλλά το 1991 με 5 νίκες κατάφερε να τον πάρει στον τελευταίο αγώνα έπειτα από μια έντονη μονομαχία καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς με τον Sainz.
Αυτός ήταν ο 3ος τίτλος του Φινλανδού.Το 1992 είχαμε τριπλή μονομαχία για τον τίτλο μεταξύ Kankkunen,Auriol,Sainz αλλά κατέληξε πάλι στον Ισπανό της Toyota.
To 1993 η Martini Lancia αποχώρησε απ΄το WRC κι έτσι ο μυστακοφόρος Φινλανδός επέστρεψε ξανά στην Toyota για την 3η του πλέον θητεία στην ομάδα με την οποία ξεκίνησε την καριέρα του στο παγκόσμιο πρωτάθλημα.Η σεζόν ήταν έντονη για τον Juha με τον team mate του Auriol αλλά και τον Delecour της Ford να αποδεικνύονται οι μεγαλύτεροι του αντίπαλοι.Ωστόσο ξεπερνώντας και το προσωπικό του δράμα με τη σοβαρή ασθένεια του συνοδηγού και φίλου του,Piironen,κατάφερε να επικρατήσει και να γίνει ο πρώτος οδηγός που παίρνει 4 τίτλους.Αργότερα βέβαια ισοφαρίστηκε αυτό του το ρεκόρ απ΄τον Makinen και ξεπεράστηκε απ΄τον Loeb.

To 1994 παρέμεινε στην Toyota αλλά δεν κατάφερε να παλέψει για το πρωτάθλημα κερδίζοντας μόνο έναν αγώνα,το Ράλι Πορτογαλίας.
Το 1995 έτρεχε με την Celica GT-Four ST205,ένα αυτοκίνητο που δεν ήταν το ίδιο επιτυχημένο με τον προκάτοχο της,την Celica Turbo 4WD.Ο Juha βρισκόταν στην 3η θέση της βαθμολογίας αλλά στο Ράλι Καταλωνίας τα αυτοκίνητα της Toyota βρέθηκαν παράνομα λόγω του περιοριστικού στομίου στην εισαγωγή του turbo που ήταν εκτός κανονισμών και έτσι η ομάδα αποκλείστηκε απ΄το πρωτάθλημα εκείνης της χρονιάς και των επόμενων δύο.
To 1996 η Toyota δεν είχε το δικαίωμα να βαθμολογηθεί στους κατασκευαστές και έτσι ο Kankkunen αρκέστηκε σε σποραδικές εμφανίσεις με την Celica και καλύτερο αποτέλεσμα ήταν μια 2η θέση στην Φινλανδία.Παράλληλα δοκίμαζε μέρη που θα χρησιμοποιούνταν στο μελλοντικό αυτοκίνητο της Toyota,την Corolla WRC.
Την επόμενη χρονιά ο Juha καλέστηκε στα μέσα του πρωταθλήματος να αντικαταστήσει τον Schwarz στην Ford και να βοηθήσει την ομάδα αλλά και τον team mate του,τον Sainz,στη μάχη του πρωταθλήματος.Στο Ράλι Ακρόπολις ο Kankkunen ήταν καθ΄όλη τη διάρκεια του αγώνα πρωτοπόρος αλλά στο τέλος δέχτηκε εντολές να παραχωρήσει τη νίκη στον Sainz που πάλευε για τον τίτλο.
Το 1998 ο Juha παρέμεινε στη Ford ως ηγέτης οδηγός έπειτα απ΄την αποχώρηση του Carlos αλλά το Escort WRC ήταν ήδη πίσω σε εξέλιξη και το καλύτερο αποτέλεσμα του Φινλανδού ήταν 3 δεύτερες θέσεις σε Μόντε Κάρλο,Σαφάρι και Μ.Βρετανία.
Το 1999 πηγαίνει στη Subaru για 2 σεζόν.Στην 1η του χρονιά κερδίζει 2 αγώνες σε Αργεντινή(αγνοώντας μάλιστα τις εντολές της ομάδας του) και Φινλανδία,φτάνει τις 23 νίκες στην καριέρα του και τερματίζει 4ος στο πρωτάθλημα.Το 2000 δεν είναι το ίδιο ανταγωνιστικός,βέβαια έχει φτάσει πλέον 41 ετών και έτσι τερματίζει 8ος.
Το 2001 δεν έχει υπογράψει για κάποια ομάδα και κάνει μόνο μια εμφάνιση με την Hyundai.
To 2002 υπογράφει στην Hyundai,σε αυτήν που θα ήταν η τελευταία του χρονιά σαν εργοστασιακός οδηγός.Το αυτοκίνητο δεν ήταν ανταγωνιστικό και το καλύτερο αποτέλεσμα ήταν μια 5η θέση στη Νέα Ζηλανδία.
O Juha επανήλθε για μια μεμονωμένη εμφάνιση στο Ράλι Φινλανδίας του 2010 όπου με ένα Focus RS WRC κατάφερε να τερματίσει 8ος.

Η καριέρα του Kankkunen ήταν πλούσια.Κέρδισε 4 τίτλους με 3 διαφορετικές ομάδες,επικράτησε σε 23 αγώνες,είναι ο μόνος πρωταθλητής που έχει κερδίσει αγώνα με τριών διαφορετικών γενιών αυτοκίνητα(Group B,Group A και WRC) και οδήγησε για 6 διαφορετικές ομάδες.
Ο αγώνας που σημείωσε τις περισσότερες επιτυχίες ήταν το Ράλι Αυστραλίας που το κέρδισε 4 φορές.
Το μόνο ίσως αξιοσημείωτο μειονέκτημα του Juha ήταν οι επιδόσεις του στην άσφαλτο.Χαρακτηριστικό το ότι στις 23 νίκες του δεν περιλαμβάνεται κάποια σε ασφάλτινο αγώνα.
Είχε πολύ ψύχραιμο και άνετο στυλ οδήγησης και αρέσκονταν σε πλαγιολισθήσεις που ξεσήκωναν τους θεατές.
Αλλά ο Juha είχε επιτυχίες και εκτός WRC.Το 1988 κέρδισε το Ράλι Ντακάρ με την ομάδα της Peugeot,το 1988 και 1991 κέρδισε τον Αγώνα των Πρωταθλητών(ROC) ενώ το 2007 έκανε ρεκόρ ταχύτητας στον πάγο με μια Bentley Continental GT.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Previous Article

Με την MRF στο Ασίας-Ειρηνικού ο Atkinson

Next Article

Απονομές Ράλλυ, Ράλλυ Σπριντ και 4Χ4

Related Posts