H F1 ταξιδεύει στην άλλη όχθη του Ατλαντικού ωκεανού, για μια σειρά τριών αγώνων, εκ των οποίων, ο πρώτος και συνάμα 19ος σταθμός του φετινού προγράμματος, θα διεξαχθεί στο Ώστιν του Τέξας και πιο συγκεκριμένα στο Circuit of the Americas(COTA).
Γενικές πληροφορίες
Η πολύ μεγάλη δυναμική της αμερικανικής αγοράς πάντα προσέλκυε το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1, παρά τις διαρκείς αποτυχημένες προσπάθειες σταθερής διεξαγωγής ενός Grand Prix εντός των Ηνωμένων Πολιτειών. Μοναδική εξαίρεση αποτελούσε η πίστα του Watkins Glen, η οποία φιλοξενούσε αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος για είκοσι συναπτά έτη, από το 1961 έως και το 1980, όταν και αφαιρέθηκε από το καλεντάρι λόγω χρεών της πίστας.
Προηγουμένως, το νεοσύστατο πρωτάθλημα της F1 είχε συμπεριλάβει αγώνες των 500 μιλίων της Ινδιανάπολης και αγώνες στο επίσης ιστορικό σιρκουί του Σέμπρινγκ καθώς και του Ρίβερσάιντ. Οι Η.Π.Α. έχουν φιλοξενήσει επίσης αγώνες στο Ντάλας, το Ντιτρόιτ, το Λονγκ Μπιτς (με την επωνυμία του Grand Prix των Δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών) και του Σίζαρς Πάλας, το οποίο έγινε στο πάρκινγκ του διάσημου καζίνο στο Λας Βέγκας.
Ακολούθως, το GP των Η.Π.Α. μεταφέρθηκε στο Φοίνιξ για τρεις αγώνες από το 1989 έως το 1991, όταν και ο αγώνας αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα για λόγους ασφαλείας των θεατών. Μετά από εννέα χρόνια απουσίας, το 2000, ο αγώνας επέστρεψε στην Ινδιανάπολη, όπου παρέμεινε για οκτώ αγώνες, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται αρκετά ιστορικά γεγονότα, όπως η σημαντική νίκη του Μίκαελ Σουμάχερ εκείνη τη σεζόν, η τελευταία νίκη της καριέρας του Μίκα Χάκινεν το 2001, η ανατροπή του Σούμι κι η οριστική απώλεια του τίτλου για τον Χουάν-Πάμπλο Μοντόγια το 2003.
Ορόσημο αποτελεί φυσικά ο δραματικός αγώνας του 2005, όπου τα 14 μονοθέσια με ελαστικά της Μισελέν δεν εκκίνησαν τον αγώνα, εξαιτίας της αδυναμίας της γαλλικής εταιρείας να εγγυηθεί την ασφάλεια των οδηγών λόγω λάθους στην κατασκευή τοων εν λόγω ελαστικών. Στον αγώνα-παρωδία συμμετείχαν μόνο έξι μονοθέσια και η τελική εικόνα έφερε σε δυσχερή θέση την εικόνα του σπορ στις Η.Π.Α.. Με το τέλος του συμβολαίου της πίστας, το 2007, η Ινδιανάπολη απομακρύνθηκε από το καλεντάρι κι η χώρα έμεινε ξανά χωρίς αγώνα.
Έκτοτε, έγιναν πολλές προσπάθειες επιστροφής από τον τότε ιθύνων νου της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, με απόπειρες διεξαγωγής αγώνα στην περιοχή της Νέας Υόρκης, όλες όμως χωρίς επιτυχία. Το 2010, υπογράφηκε έξαφνα συμβόλαιο για αγώνα σε πίστα που ξεκινούσε να φτιάχνεται σε μία βαλτώδη έκταση στην ευρύτερη περιοχή της πρωτέυουσας της πολιτείας του Τέξας, το Όστιν.
Παρά τις καθυστερήσεις και αρκετά θέματα με την ηγεσία της πίστας, το Circuit of the Americas φιλοξένησε κανονικά τον πρώτο αγώνα του το φθινόπωρο του 2012 με άκρως θετικές εντυπώσεις. Ο αγώνας πλέον είναι σταθερά του προγράμματος, με μόνη εξαίρεση την πανδημική σεζόν του 2020 και επαναπροσδιόρισε τη σχέση του πρωταθλήματος με το αμερικανικό κοινό.
Το σιρκουί που εδρεύει στην πρωτεύουσα της πολιτείας του Texas, το Austin, αποτελεί σχέδιο και έμπνευση του διάσημου και περιβόητου σχεδιαστή, Hermann Tilke, στην τελευταία-κατά πολλούς- έμπνευση του Γερμανού. Το Circuit of the Americas περικλείει ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά από άλλες διάσημες χαράξεις της υφηλίου, όπως το Silverstone και η Suzuka ως προς το πρώτο κομμάτι της πίστας.
Ακολουθεί το τεχνικό μεσαίο κομμάτι, στο οποίο, πέραν της μεγάλης πίσω ευθείας, αναπτύσσονται χαμηλές ταχύτητες, παρά το μεγάλο σχετικά πλάτος της χάραξης, ενώ το τελευταίο sector παρομοιάζει με την διάσημη στροφή 8 του Istanbul Park, με την τριπλή κορυφή του συμπλέγματος στροφών 16-18. Χαρακτηριστικό επίσης αποτελεί η ανηφορική απόληξη της ευθείας εκκίνησης-τερματισμού, που δημιουργεί αρκετή ίντριγκα για τους οδηγούς.
Στην περσινή εκδοχή του GP των Η.Π.Α. ο Charles Leclerc κατέκτησε την πρώτη του νίκη επί Αμερικανικού εδάφους, με τον Carlos Sainz να συμπληρώνει το 1-2 της Ferrari. Ο αγώνας μνημονεύεται βέβαια για την έντονη μάχη ανάμεσα στους Max Verstappen και Lando Norris, της οποίας η κατάληξη είχε ως αποτέλεσμα να τιμωρηθεί ο Βρετανός με ποινή πέντε δευτερολέπτων, για προσπέρασμα εκτός πίστας, γεγονός που του στέρησε το τρίτο σκαλί του βάθρου από τον Ολλανδό τετράκις παγκόσμιο πρωταθλητή.
Ο Lewis Hamilton είναι ο πολυνίκης στο C.O.T.A με πέντε νίκες, με την πρώτη να έρχεται στην παρθενική επίσκεψη της F1 στο Texas το 2012, εκείνη του 2015 να του χαρίζει τον τρίτο του τίτλο, ενώ το 2019 αν και τερμάτισε δεύτερος κατάφερε να κλειδώσει και μαθηματικά το έκτο του προσωπικό πρωτάθλημα. Tρείς επιτυχίες έχει ο Max Verstappen, ενώ από μια νίκη στο Austin έχουν επίσης οι Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen, Valtteri Bottas και βέβαια ο Charles Leclerc.
H Pirelli θα διαθέσει την μεσαία επιλογή της γκάμας ελαστικών της, με μία ελαφρά διαφοροποίηση, που εμπίπτει στο σκαλοπάτι ανάμεσα στην σκληρή και την μέση γόμα στο Texas(C1-C3-C4).
Γύροι: 56
Μήκος γύρου πίστας: 5,513 χιλιόμετρα
Απόσταση αγώνα: 308,405 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:36,169, Charles Leclerc (2019)
Ακούστε το πιο πρόσφατο επεισόδιο του Undercut Redux για το Grand Prix Σιγκαπούρης:
Πρόγραμμα
Στις H.Π.Α. θα φιλοξενηθεί το τέταρτο εκ των έξι Sprint τριημέρων της φετινής σεζόν. Η δράση επεκτείνεται την Παρασκευή και το Σάββατο, σύμφωνα με τις αλλαγές που ισχύουν από φέτος στο πρόγραμμα τέτοιων Grand Prix. Η διαφορά ώρας όμως με την Πολιτεία του Τέξας, φέρνουν τις διαδικασίες σε νυχτερινές ως και μεταμεσονύκτιες ώρες για την χώρα μας, με τον αγώνα να ξεκινάει στις 22:00 το βράδυ της Κυριακής.
Παρασκευή 17 Οκτωβρίου
FP1: 20:30-21:30
Σάββατο 18 Οκτωβρίου
Sprint Shootout: 00:30-01:14
Sprint: 20:00
Κυριακή 19 Οκτωβρίου
Κατατακτήριες: 00:00-01:00
Αγώνας: 22:00
Kαι για το 2025, ο όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα του παγκοσμίου πρωταθλήματος της F1. Στον αγώνα των Η.Π.Α. θα υπάρξει επιστροφή στις μαγνητοσκοπημένες μεταδόσεις, καθώς ο αγώνας θα ξεκινήσει να προβάλλεται από τον ΑΝΤ1 στις 23:30, μιάμιση μετά την προγραμματισμένη έναρξή του. Όλο το πρόγραμμα του τριημέρου θα προβληθεί ζωντανά μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας ΑΝΤ1+. Φυσικά, υπάρχει κι η επιλογή της ΟΤΤ πλατφόρμας της Formula 1, το F1TV, το οποίο θα έχει, μέσω συνδρομής, κάθε session του τριημέρου, με αποκλειστικά onboard πλάνα και ξεχωριστές επιλογές μετάδοσης
Επόμενος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος είναι το Grand Prix της Πόλης του Μεξικού που θα διεξαχθεί στο Autodromo Hermanos Rodriguez το προσεχές τριήμερο 24-26 Οκτωβρίου.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify