Η ασφάλεια στο μηχανοκίνητο αθλητισμό δεν έχει φτάσει ακόμα στο επίπεδο να αποτρέπει 100% το χαμό ενός αθλητή – και ούτε πρόκειται· αλλά οφείλουμε να στηρίζουμε κάθε προσπάθεια για βελτίωσή της.
Ο θάνατος ενός οδηγού ή ενός αναβάτη δεν είναι ένα φαινόμενο που αποτελεί παρελθόν, και ο χαμός του Louis Salom σήμερα στη Βαρκελώνη το αποδεικνύει περίτρανα.
Ωστόσο, και με αφορμή κυρίως την εμφάνιση του Halo και του Aeroscreen, αλλά και την τελική απόφαση το πρώτο αν εισαχθεί από τη σεζόν του 2017 στην F1, πολλοί κάνουν λόγο για «υπερβολική ασφάλεια» ή ακόμα και «εξάλειψη του κινδύνου», με τέτοια σιγουριά και τέτοιο θράσος που απορείς γιατί ασχολούνται με το motorsport.
Όταν τον Οκτώβριο του 2014 ο Jules Bianchi προσέκρουσε σε έναν γερανό στο GP της Ιαπωνίας, και λίγους μήνες μετά, το καλοκαίρι του 2015, έχασε τη ζωή του, άπαντες οι φίλαθλοι της F1 μίλησαν για την σημασία της ασφάλειας, την ανάγκη για περαιτέρω μέτρα, με σκοπό να αποφευχθούν στο μέλλον αντίστοιχα περιστατικά.
Όταν, βέβαια, η FIA σε συνεργασία με τις ομάδες και μετά από χρόνια μελετών δοκιμάζει για πρώτη φορά μία αρχική μορφή του Halo για προστασία του cockpit και αποτροπή σοβαρών τραυματισμών στο κεφάλι, η πλειονότητα του φίλαθλου κοινού ενίσταται, κάνει λόγο για «αποστειρωμένη F1», σχολιάζει επικριτικά την αισθητική της εν λόγω κατασκευής, προφανώς ξεχνώντας πως 9 μήνες πριν έβγαζε πύρινους λόγους κατά της απερισκεψίας της FIA στο ατύχημα του Bianchi.
Υποκρισία, κύριοι.
Η ασφάλεια δεν αποστειρώνει το μηχανοκίνητο αθλητισμό, παρά τον ομορφαίνει. Είναι εδώ για να περιορίσει τα θανατηφόρα ατυχήματα στο ελάχιστο, όχι να τα εξαφανίσει. Το Halo δεν θα εφαρμοστεί με βάση το πώς φαίνεται, αλλά το πόσο λειτουργικό είναι.
Όταν η μηχανή και ο άνθρωπος ενώνονται, πολλά μπορούν να πάνε στραβά. Δεν ανήκει στο απώτατο παρελθόν ο θάνατος πίσω από το τιμόνι, ακόμα και στα πιο δημοφιλή αθλήματα.
Ο Marco Simoncelli, όταν έφυγε το 2011, προκάλεσε σοκ στην παγκόσμια κοινότητα του motorsport, αλλά δεν πρέπει να μας σοκάρει κάτι τέτοιο. Πρέπει να μας κάνει να σκεφτόμαστε τι μπορεί να γίνει στο μέλλον για να μην ξαναζήσουμε αυτές τις στιγμές, για να μην χαθούν άλλες ζωές.
Στις 24 Αυγούστου του 2015, ο Justin Wilson έχασε κι αυτός τη ζωή του, σε ατύχημα στο IndyCar. Άλλο ένα τρανό παράδειγμα, μία σαφής απόδειξη, ότι η ασφάλεια πρέπει να είναι προτεραιότητα.
Δεν πρέπει να είναι σημαντικό στοιχείο των αγώνων ταχύτητας ο κίνδυνος, γιατί αυτό θα θύμιζε τις αρένες στη Ρώμη, όπου λιοντάρια κατασπάραζαν μονομάχους για τη διασκέδαση του κοινού. Ο κίνδυνος πρέπει απλώς να είναι ένα κομμάτι τους, το κακώς κείμενο που η ασφάλεια, η πρόληψη, η μελέτη νέων τεχνολογιών θα μπορέσει να περιορίσει στο ελάχιστο.
Και, για όσους θεωρούν πως το Halo είναι κακό απλώς γιατί δεν σας… αρέσει, μπορείτε να μιλήσετε όταν θα συνειδητοποιήσετε πόσες ψυχές χάθηκαν από ένα χτύπημα στο κεφάλι.
Over and out.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify