Λίγες εβδομάδες απομένουν για την έναρξη του φετινού πρωταθλήματος. Όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στην απόδοση των ομάδων από τον πρώτο κιόλας αγώνα. Περισσότερο όμως στις «μεγάλες ομάδες». Ποιες όμως είναι οι μεγάλες ομάδες.
Η σίγουρη απάντηση είναι βεβαίως αυτές με τις περισσότερες επιτυχίες. Πρωταθλήματα, νίκες, βάθρα… Όλα αυτά χτίζουν φίλους και οπαδούς. Το πόσο μεγάλη υποστήριξη και αναγνώριση έχει μια ομάδα από το ευρύ κοινό την κάνει επίσης αυτομάτως «μεγάλη». Κάποιοι υποστηρίζουν πως το έτος ίδρυσης και η διαχρονικότητα είναι επίσης σημαντικά.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η ομάδα της McLaren βρίσκεται στο γκρουπ των δυνατών. Ένα γκρουπ που μόνο ομάδες όπως η Ferrari ή η Williams ανήκουν. Παρόλα αυτά, η τελευταία οκταετία χαρακτηρίζεται για τους Βρετανούς από σκαμπαναβέσματα και μειωμένη απόδοση, καθώς και από την έλλειψη κάποιου τίτλου. Φέτος με τις αλλαγές στους κανονισμούς φαίνεται να είναι μια από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες της ομάδας του Woking να βρεθεί στην κορυφή ή τουλάχιστον να αναπτύξει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο, κάτι που το θέλουν όλοι οι υποστηρικτές της.
Πώς όμως η McLaren έχει φτάσει από πρωταθλήτρια ομάδα με πρωταγωνιστικό ρόλο στο πρωτάθλημα να παλεύει για να μπει στην πρώτη 10άδα;
(2008 – 2012)
Η τελευταία φορά που η McLaren πανηγύρισε τίτλο ήταν το 2008, όταν ο Lewis Hamilton κατακτούσε το πρωτάθλημα οδηγών με μόλις έναν πόντο προβάδισμα από τον Felipe Massa στη Βραζιλία. Το 2009 είναι χρονιά μεγάλων αλλαγών στην F1. Πολλές οι αλλαγές των κανονισμών και στον σχεδιασμό των μονοθεσίων. Είναι η χρονιά για ένα “fresh start” για όλες τις ομάδες. Αυτό θα το εκμεταλλευτεί στο έπακρο η Brawn GP. Από την πλευρά της, η McLaren δεν θα είναι στη θέση που βρισκόταν στην 2ετία 2007-2008. Πασχίζει να βρει ρυθμό και ταχύτητα κατά τους πρώτους αγώνες. Ενδεικτική είναι και η βαθμολογική συγκομιδή. Μόλις 15 βαθμοί στους πρώτους 9 αγώνες. Η διακοπή στο πρωτάθλημα θα την ευνοήσει και θα πάρει νίκη στην Ουγγαρία με τον Lewis Hamilton. Θα είναι όμως αργά, διότι η Brawn έχοντας χτίσει διαφορά ασφαλείας θα «καθαρίσει» το πρωτάθλημα.
Περνώντας στο 2010, φαίνεται πως η McLaren θα είναι σε θέση να παλέψει για τον τίτλο, και πάλι όμως θα χάσει έναντι της Red Bull. Αν και είχε αρκετά επιτυχή αποτελέσματα στη σεζόν, όπως τερματισμούς 1-2 σε Τουρκία και Καναδά, δεν είχε την σταθερότητα μέχρι το τέλος. Κατά το 2011 η κατάσταση παρέμεινε περίπου ως έχει. Αν και εκείνη τη χρονιά φαινόταν ως η μόνη δύναμη που μπορούσε να αποσπάσει νίκες από τη Red Bull, η αεροδυναμική και η ταχύτητα των «κόκκινων ταύρων» ήταν ανώτερη. 6 νίκες συνολικός απολογισμός στη σεζόν, με τη Red Bull να έχει τις διπλάσιες.
Το 2012 ήταν αντικειμενικά μια πολύ καλή ευκαιρία για τη βρετανική ομάδα να επιστρέψει στην κορυφή. Αυτή τη φορά είχε το ταχύτερο μονοθέσιο την τελευταία 3ετία και μπορούσε να κοντράρει τη Red Bull στα ίσα. Η McLaren είχε τον κινητήρα της Mercedes, τον δυνατότερο από άπoψη ισχύος στο grid. Αρκετές νίκες, βάθρα και pole μέσα στη χρονιά. Αντικειμενικά το πρωτάθλημα χάθηκε στη Σιγκαπούρη για τον Lewis. Πήγαινε ολοταχώς για τη 2η συνεχόμενη νίκη και την πρωτοπορία στο πρωτάθλημα. Όμως ο κινητήρας της Mercedes τον εγκατέλειψε κάπου στα μισά του αγώνα. Ήταν το καίριο πλήγμα για τις ελπίδες τόσο του Βρετανού, όσο και της ομάδας. Με άλλα λόγια, η αναξιοπιστία έπαιξε το ρόλο της.
(2013 – 2014)
Με την αναχώρηση του Lewis για την ομάδα της Mercedes, άνοιξε μια θέση οδηγού στη McLaren. Δίπλα στον Button θα σταθούν οι Perez το 2013 και Magnussen το 2014. Αυτή η διετία χαρακτηρίζεται από την σταδιακή αγωνιστική πτώση της Βρετανικής ομάδας. Και τις δυο χρονιές κατετάγη 5η στη βαθμολογία των οδηγών, με μόλις 2 βάθρα σε διάστημα 2 ετών. Αναλογιζόμενοι πως η McLaren είναι μια ομάδα που θέλει να πρωταγωνιστεί στο άθλημα αυτή η περίοδος αποτελεί αγωνιστική καμπή. O επί σειρά πολλών ετών μεγάλο στέλεχος της McLaren και έπειτα τεχνικός διευθυντής Martin Whitmarsh απολύεται από τη θέση του μέσα στο 2014. Σε αυτό έπαιξαν ρόλο τα ατυχή αποτελέσματα και η έλλειψη τίτλων. Το τέλος εποχής της συνεργασίας με τη Mercedes ίσως έπαιξε και αυτό τον ρόλο του.
(2015 – )
Από το 2015 και μετά η McLaren εγκαινιάζει μια νέα περίοδο. Πραγματοποιεί συνεργασία με την Ιαπωνική εταιρεία Honda, με την οποία είχε τεράστιες επιτυχίες στο χώρο κατά τη δεκαετία του ’80 και ’90. Όλοι μιλούν για αυτή τη συνεργασία και αναμένουν να δουν «μεγάλα» πράγματα μέσα στις πίστες. Και όλο αυτό έρχεται να το ενισχύσει η παρουσία ενός παλιού γνώριμου, του δις Παγκόσμιου Πρωταθλητή Fernando Alonso. Πλέον το δίδυμο Alonso-Button κρίνεται το πλέον κατάλληλο, γρήγορο και έμπειρο στο grid.
Ένα γνωμικό όμως λέει «κάθε αρχή και δύσκολη». Φαίνεται να ταιριάζει απόλυτα στη περίπτωση της McLaren-Honda. Η πρώτη χρονιά θα περάσει χωρίς καν να ακουμπήσει. Πολλά προβλήματα αξιοπιστίας, μειωμένη ισχύς του κινητήρα, δυσκολία στη συγκομιδή βαθμών και έντονη εσωτερική δυσαρέσκεια. Αν μπορούμε να ξεχωρίσουμε κάτι αυτό θα ήταν ο διπλός τερματισμός στη βαθμολογούμενη 1οαδα στην Ουγγαρία. Η βελτίωση κρινόταν αναγκαία.
Βρίσκεται συχνά μέσα στους βαθμούς. Και πάλι όμως απέχει από τον πρωταγωνιστικό ρόλο με τον οποίο την έχουμε συνηθίσει. Παρ’ όλα αυτά η χρονιά κλείνει με θετικό πρόσημο, 6η θέση και ένα σύνολο 76 βαθμών. O άνθρωπος που θεμελίωσε τη McLaren τα τελευταία 35 χρόνια Ron Dennis, αποσύρεται μετά από πιέσεις μεγάλης μερίδας των μετόχων από επικεφαλής του group το Νοέμβριο του 2016 και ξεκινά μια διαδικασία εσωτερικών αλλαγών και ανακατατάξεων στην ομάδα. Φέτος η McLaren εισέρχεται στην 3η χρονιά συνεργασίας στης με τη Honda. Οι απαιτήσεις παραμένουν οι ίδιες για τον Βρετανικό κολλοσό. Προσωπικά θα την χαρακτήριζα «Make it or break it» season για τη McLaren. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως πως το 2017 είναι μια νέα εκκίνηση, ένα νέο restart / refresh σε ότι έχει να κάνει με τη δυναμική των ομάδων.
Το μόνο που έχει απομείνει είναι να δούμε έμπρακτα, εντός πίστας, αν θα πραγματοποιηθεί η αγωνιστική ανάκαμψη της McLaren. Οδηγικό δίδυμο οι Fernando Alonso και Stoffel Vandoorne. Πολλές οι προσδοκίες για την ομάδα με έδρα το Woking. Το μόνο σίγουρο είναι πως η McLaren έχει μακρά ιστορία και παράδοση στον χώρο της F1 και όλοι οι υποστηρικτές της επιθυμούν να την δουν και πάλι στην κορυφή.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify