O Charles Leclerc κατέκτησε την pole position στις κατατακτήριες δοκιμές του GP του Αζερμπαϊτζάν, σε μια μεγαλειώδη εμφάνιση του Μονεγάσκου και σε μία πίστα που μάλλον αναδεικνύει το ταλέντο του, περισσότερο από κάθε άλλη. Οι Verstappen και Perez τον ακολούθησαν στην κατάταξη.
Q1
Με τις συνθήκες να παραμένουν καλές και την θερμοκρασία στην άσφαλτο να σημειώνει άνοδο, οι οδηγοί παρατάχθηκαν στην πίστα για να αναμετρηθούν με το χρονόμετρο, ενόψει του μεγάλου αγώνα της Κυριακής, ελέω και των αλλαγών που ανέκυψαν στο χρονοδιάγραμμα επ’ αφορμή και του αυριανού αγώνα Sprint.
Η Alpine κατάφερε να επιδιορθώσει εγκαίρως το μονοθέσιο του Pierre Gasly, μετά τα προβλήματα που αντιμετώπισε ο Γάλλος στο FP1, αλλάζοντας την μονάδα ισχύος, καθώς και το κιβώτιο ταχυτήτων στην A521 του. Υπήρξε έντονη δράση ευθύς εξ αρχής στην διαδικασία, καθώς οι οδηγοί συνωστίστηκαν, προκειμένου να καταγράψουν όσο το δυνατόν περισσότερα περάσματα.
Στα πρώτα περάσματα ο Max Verstappen επιβεβαίωσε τον ρόλο του φαβορί, καθώς κινήθηκε ταχύτερα από κάθε άλλον οδηγό και με 1:41:887 έθεσε τον τόνο, βάσει ρυθμού. Ο Charles Leclerc με την Ferrari απέδειξε την δυναμική του μονοθεσίου του αφενός, αφετέρου το γεγονός ότι ευνοείται από τα χαρακτηριστικά της πίστας στο Μπακού, όντας ο μοναδικός εκ των οδηγών που κινούταν σε ρυθμό κοντινό σε εκείνο των Red Bull, σε μία διαφορά της τάξης των δύο δεκάτων του δευτερολέπτου.
Το πρώτο απρόοπτο των κατατακτήριων δοκιμών ήρθε λίγο πριν την συμπλήρωση του πρώτου μισού του Q1, όταν ο Nyck De Vries έχασε τον έλεγχο της AT04 του, στα φρένα της τρίτης στροφής της πίστας, στο τέλος της πίσω ευθείας, πέφτοντας στις μπαριέρες και καταστρέφοντας το μονοθέσιο του. Το ολέθριο λάθος του Ολλανδού, τον καταδικάζει να εκκινήσει από το πίσω μέρος του grid την Κυριακή. Φυσικά υπήρξε διακοπή με κόκκινη σημαία, ούτως ώστε να επιδιορθωθεί και η ζημιά που προκλήθηκε στις μπαριέρες.
Παρά το γεγονός ότι η πίστα στρώθηκε από γόμα, οι οδηγοί, σε μικρότερο βαθμό εν συγκρίσει με το FP1, είχαν μικροεξόδους ή και φλέρταραν με τον τοίχο, απόρροια της γλιστερής επιφάνειας του νέου οδοστρώματος, καθώς επίσης και της αδυναμίας εύρεσης των κατάλληλων θερμοκρασιών των ελαστικών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, το τετ α κε του Guanyu Zhou και η επαφή του Yuki Tsunoda στην 14η, πολύ τεχνική αριστερή στροφή της πίστας.
Η δωδεκάλεπτη διακοπή επέφερε φυσιολογικά κυκλοφοριακό κομφούζιο στην έξοδο του pitlane, μιας και το σύνολο των οδηγών αποζητούσαν την βελτίωση των χρόνων τους. Ο Pierre Gasly όμως συγκρούστηκε στο ίδιο ακριβώς σημείο με τον De Vries, προκαλώντας εκ νέου διακοπή με κόκκινη σημαία, σε ένα τριήμερο που εξελίσσεται καταστροφικά για τον Γάλλο οδηγό, επιδίδοντας επιπλέον δουλειά στους μηχανικούς της ομάδας του.
Το συμβάν αυτό συμπίεσε έτι περαιτέρω τα χρονικά περιθώρια για τους οδηγούς, με τον Carlos Sainz που είχε με την σειρά του έξοδο, δίχως να έχει προλάβει να καταγράψει κάποιο ανταγωνιστικό πέρασμα, να βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσμενή θέση. Στην επανέναρξη του Q1, οι οδηγοί κινήθηκαν ταχύτερα, με τον Leclerc να κάνει το ταχύτερο πέρασμα με 1:41:269, τις Red Bull να ακολουθούν από κοντά, όπως επίσης και ο Fernando Alonso.
Στο midfield οι δύο Williams προκάλεσαν αίσθηση με την απόδοση τους, που έφερε αμφότερα τα μονοθέσια της Βρετανικής ομάδας με άνεση στο Q2, όπως επίσης και ο Yuki Tsunoda με την αναβαθμισμένη Alpha Tauri. Την πεντάδα των αποκλεισμένων από την συνέχεια, πλην των De Vries, Gasly, συμπλήρωσαν οι Guanyu Zhou, Nico Hulkenberg και ο Κevin Magnussen που αντιμετώπισε πρόβλημα με τα ηλεκτρικά της Haas του, που δεν του επέτρεψαν να διεκδικήσει κάτι καλύτερο.
Q2
Τα πράγματα εξελίχθηκαν σαφώς πιο ομαλά στην δεύτερη φάση των κατατακτήριων, αν και οι θερμοκρασίες σε αέρα και άσφαλτο άρχισαν να πέφτουν, δυσχεραίνοντας τις προσπάθειες των οδηγών. Καμία αλλαγή σε επίπεδο κορυφής, όπου οι Red Bull και ο Leclerc αντάλλαζαν χτυπήματα, κινούμενοι σε εφάμιλλο ρυθμό και τον Fernando Alonso με χρησιμοποιημένο σετ μαλακής γόμας(C5), να ακολουθεί από κοντά.
Oι Verstappen, Leclerc βελτίωσαν ακόμα περισσότερο, με τον παγκόσμιο πρωταθλητή να πέφτει κάτω από το 1:41 και με 1:40:822 να ηγείται της κατάταξης.
Ο Carlos Sainz δυσκολευόταν αρκετά με την SF23 του, απέχοντας αρκετά από τον ομόσταβλο του, έχοντας και εκ νέου έξοδο στην τρίτη στροφή της πίστας. Οι δύο Mercedes των Hamilton και Russell φάνηκε ότι θα πάλευαν για την πρόκριση στο Q3, με την Mercedes να βρίσκεται μάλλον στο midfield, βάσει των στοιχείων που προκύπτουν.
Πράγματι, στα τελευταία δευτερόλεπτα δόθηκε σκληρή μάχη για την παρουσία στην πρώτη δεκάδα, με τις McLaren των Lando Norris και Oscar Piastri να κινούνται ταχύτατα και να προκρίνονται στο Q3, με σχετική άνεση μάλιστα στους τελευταίους τους γύρους, όπως και ο εξαιρετικός Yuki Tsunoda.
Αντίθετα, η Mercedes είδε τον Russell να μένει μόλις ενδέκατος και τον Hamilton να τα καταφέρνει οριακά, μόλις για τέσσερα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Βέβαια, ο νεαρός Βρετανός υπέπεσε σε λάθος στην είσοδο της μεγάλης ευθείας, αυτό δεν αναιρεί όμως την φανερή έλλειψη ρυθμού της W14 στο Μπακού.
Παρά την θετική τους εικόνα στο Q1, oι δύο Williams έμειναν επίσης εκτός, με τους Albon και Sargeant στην 13η και 15η θέση αντίστοιχα, ο Esteban Ocon ολοκλήρωσε την προσπάθεια του στην δωδέκατη θέση, που δεδομένων των συνθηκών, συνιστά μάλλον επιτυχία, ενώ την πεντάδα των αποκλεισμένων συμπλήρωσε ο Valtteri Bottas.
Q3
Η μάχη για την pole position ξεκίνησε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, καθώς τόσο ο Verstappen, όσο και ο Leclerc κατέγραψαν στα πρώτα τους περάσματα, πανομοιότυπο χρόνο και πιο συγκεκριμένα 1:40:445, με τον Ολλανδό να πλεονεκτεί ωστόσο, μιας και εκείνος πρώτος ολοκλήρωσε τον γύρο του.
Ο Sergio Perez απείχε μόλις ένα δέκατο του δευτερολέπτου από τους δύο τους, δείχνοντας επί της ουσίας ότι οι τρεις τους θα ήταν εκείνοι που διεκδικούσαν την πρωτιά, μέχρι το τέλος. Στις πιο πίσω θέσεις, οι Sainz και Hamilton βρίσκονταν σε έναν δικό τους ρυθμό, με τον Fernando Alonso να κάνει λάθος στην αρχική του προσπάθεια και εν πρώτοις να μένει λίγο πιο πίσω.
Η προσοχή εστιάστηκε στην κορυφή , με τον Charles Leclerc να κάνει έναν εντυπωσιακό γύρο στο τέλος και με χρόνο 1:40:203 να κατακτά την pole position. Ο Μονεγάσκος ήταν έξοχος, υπενθυμίζοντας την δυναμική του ιδίου σε μία πίστα που του ταιριάζει απόλυτα. Πρόκειται για την 19η pole της καριέρας του και την πρώτη μετά το περσινό GP Σιγκαπούρης.
Ο Max Verstappen τον ακολούθησε στην κατάταξη και θα βρίσκεται μαζί του στην πρώτη σειρά του grid στον μεγάλο αγώνα της Κυριακής. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής υπολειπόταν σχεδόν δύο δέκατα του δευτερολέπτου από τον ταχύτερο χρόνο(+0,188), με τον Sergio Perez ακριβώς πίσω του στην τρίτη θέση(+0,292).
Oι δύο Red Bull σύμφωνα με την τηλεμετρία απώλεσαν το προβάδισμα τους στον δεύτερο τομέα της πίστας, στον οποίο ο Leclerc με την σειρά του ήταν απλά ασυναγώνιστος.
Στην τέταρτη θέση ολοκλήρωσε τις κατατακτήριες δοκιμές η έτερη Ferrari του Carlos Sainz, αν και πολύ μακριά από τον ομόσταβλο του(+0,813), στην πρώτη φορά που το Αλογάκι έδειξε τόσο ανταγωνιστικό πρόσωπο μέσα στο 2023.
Πέμπτη θέση και υπέρβαση για τον Lewis Hamilton που κατάφερε να βρεθεί στο ίδιο δευτερόλεπτο με τους πρωτοπόρους(+0,974) και πιο σημαντικά μπροστά από τoν Fernando Alonso, που πραγματοποίησε ενδεχομένως τα χειρότερα χρονομετρημένα δοκιμαστικά του για φέτος, μένοντας έκτος και αρκετά μακριά από την διεκδίκηση ενός αποτελέσματος με αξιώσεις. Nα σημειωθεί ότι ο Ισπανός είχε πρόβλημα το DRS του, το οποίο δεν ενεργοποιήθηκε στην διάρκεια του Q3.
Στην έβδομη θέση βρέθηκε ο Lando Norris με την ΜcLaren σε μία εμφάνιση που ισοδυναμεί με τόνωση ηθικού για τον ίδιο και την ομάδα συνολικά, καθώς ο έτερος οδηγός της, Oscar Piastri, βρέθηκε στο Q3, αν και δεν κατάφερε κάτι καλύτερο από την δέκατη θέση.
Ανάμεσα τους στην όγδοη και ένατη θέση ήταν οι Yuki Tsunoda και Lance Stroll, με τον Καναδό να απογοητεύει μάλλον με την δική του απόδοση, αν και αντιμετώπισε όμοιο πρόβλημα με τον ομόσταβλο του, μιας και κατέγραψε χρόνο ίδιο με εκείνο του Aυστραλού rookie της McLaren.
Η συνέχεια στους δρόμους της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν δίνεται αύριο, με τις διαδικασίες του Sprint Shootout και του αγώνα Sprint, να αποτελούν πρακτικά μια ξεχωριστή οντότητα στο τριήμερο, στην οποία δεν προσμετράται οτιδήποτε συνέβη σήμερα. Το shootout ξεκινά στις 11:30 το πρωί ώρα Ελλάδος, ενώ ο αγώνας Sprint θα αρχίσει στις 16:30.
Αναλυτικά οι χρόνοι και η κατάταξη των κατατακτήριων δοκιμών:
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify