Κάθε χρόνο, το ίδιο τρυπάκι: οι χειμερινές δοκιμές στην Formula 1 λογίζονται ως ο απόλυτος δείκτης της επιτυχίας και της αποτυχίας μίας ομάδας, χωρίς να υπολογίζονται σημαντικές μεταβλητές. Η ανυπομονησία για την έναρξη της νέας σεζόν δικαιολογημένη, αλλά οφείλουμε να αποφύγουμε τα ίδια λάθη – ειδικά φέτος.
Οι δοκιμές πριν την έναρξη της αγωνιστικής χρονιάς στην F1 είναι μεγάλη υπόθεση. Μπορεί οι μέρες να μειώθηκαν από 12 σε 8 τα τελευταία χρόνια, όμως οι προετοιμασίες είναι πιο εντατικές από ποτέ. Κάθε νέο μονοθέσιο είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό για τις ομάδες και τους οδηγούς, μέχρι να πατήσει στην πίστα.
Αυτό το «ταξίδι στο άγνωστο» το κάνει ακόμα πιο δύσκολο και μία πιθανή αλλαγή στους κανονισμούς, η οποία αναγκάζει σχεδιαστές και μηχανικούς να προχωρήσουν σε λύσεις που ίσως και να μην είχαν ποτέ εφαρμόσει.
Τηλεοπτική κάλυψη δεν υπάρχει – κι αν υπάρχει, είναι μόνο για μία ώρα την 8η μέρα των δοκιμών (όπως έγινε το 2014 μέσω του βρετανικού Sky Sports). Επομένως, ακόμα και έμπειροι άνθρωποι στο χώρο βασίζονται καθ’ ολοκληρίαν στο τι θα μεταφέρουν απεσταλμένοι διάφορων Μέσων, τι θα γράψουν στο live σχολιασμό, τι θα φωτογραφήσουν. Εικόνα και ήχος μαζί: σπάνιο.
Ως εκ τούτου, προσφέρεται το έδαφος για εικασίες αβάσιμες εν πολλοίς, βγαίνουν συμπεράσματα που δεν στέκουν λογικά. Ο καθένας έχει μία άποψη, αλλά κανείς δεν μπορεί να τη στηρίξει. Βασίζεται σε χρόνους που έγραψε σε ένα διάστημα ο οδηγός, αγνοώντας (ή αδιαφορώντας;) για το τι μπορεί να ήθελε να εξετάσει τη δεδομένη στιγμή η ομάδα. Μην έχοντας ακριβή στοιχεία και δεδομένα, καταφεύγουμε σε λογικά (σφ)άλματα, σαν να είχαμε ιδέα του τι προσπαθεί να βρει το κάθε team.
Κι αυτό είναι λάθος να γίνεται και ειδικά τώρα που οι αλλαγές στο σχεδιασμό των μονοθέσιων μπορεί εν δυνάμει να μπερδέψει το grid. Το παρατηρήσαμε και το 2014, όταν τότε όλοι είχαν την αίσθηση πως η Red Bull δεν θα κατάφερνε να τερματίσω ούτε σε έναν αγώνα στην αρχή της σεζόν λόγω των προβλημάτων του κινητήρα της Renault, όμως τελικά αποδείχθηκε δεύτερη δύναμη, πίσω από τη Mercedes.
Ακόμα πιο λάθος είναι να καταφεύγουν σε επισφαλή συμπεράσματα άνθρωποι που ασκούν επιρροή στον Τύπο, που ο λόγος τους μετράει και μπορούν να πείσουν το κοινό μόνο με το κύρος τους. Ουκ ολίγες φορές έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο των analysis πριν καν ολοκληρωθεί το πρώτο τετραήμερο των δοκιμών. Η «βιασύνη» που υπάρχει για να πουλήσει το θέμα όσο ακόμα είναι καιρός διαστρεβλώνει την πραγματικότητα – και μόνο αυτή δε φαίνεται στα τεστ.
Μην ξεχνάμε πως οι δοκιμές υπάρχουν για να δίνουν την ευκαιρία στις ομάδες να ελέγχουν πώς συμπεριφέρεται το μονοθέσιό τους σε διάφορες συνθήκες, να βεβαιωθούν ότι λειτουργεί σωστά, όχι απαραίτητα για να κυνηγήσουν χρόνους.
Οι χειμερινές δοκιμές του 2017 ξεκινούν σε 26 μέρες και θα είναι η αρχή μίας -κατά τα φαινόμενα- πολύ ενδιαφέρουσας χρονιάς. Ας βάλουμε πρώτη τη λογική, ας ξεχάσουμε τι λένε οι χρόνοι, ας περιμένουμε την Αυστραλία. Θα κάνει καλό στο ίδιο το σπορ να μην το «χαλάμε» με ανοησίες και ευχολόγια.
Over and out.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify