Οι δοκιμές του MotoGP στην Sepang ολοκληρώθηκαν και φέτος, φανερώνοντας τεχνικές εξελίξεις και εν μέρει την δυναμική των μοτοσυκλετών. Εμφανείς επιρροές των αεροδυναμικών της F1, με το δεξί οι Ιταλοί.
Το ground effect ήρθε στο MotoGP
Από το 2016 και την Ducati, το MotoGP σταδιακά γέμιζε με νέες εφαρμογές γνωστών αεροδυναμικών φαινομένων. Εν έτει 2023, όλες οι ομάδες προσπαθούν να βρουν κέρδη όσον αφορά τα αεροδυναμικά βοηθήματα. Αυτά πλέον είναι απαραίτητα για να είναι ανταγωνιστική μια μοτοσυκλέτα, καθώς εκτός από το μειώνουν την τάση για σούζες, προσφέρουν πρόσφυση όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται στην μέγιστη κλίση, αυξάνοντας την ταχύτητα στο apex.
Το ground effect επέστρεψε πέρυσι στην Formula 1 και φέτος εμφανίστηκε σε όλες τις μοτοσυκλέτες ανεξαιρέτως. Όλοι οι αναβάτες, κάποιοι για πολλούς και άλλοι για λίγους γύρους, έτρεξαν με fairings τα οποία είχαν κανάλια venturi, αξιοποιώντας το φαινόμεντο του ground effect. Θα είναι αρκετά ενδιαφέρον να δούμε ποιοι κατασκευαστές θα προτιμήσουν τα απλούστερα ground effect fairings και ποιοι εκείνα με diffusers (μετ.: διαχύτες) πίσω από την μπροστινή ρόδα. Στα δεύτερα, η ροή από την περιστροφή του μπροστινού τροχού περνά από τους διαχύτες και κατευθύνεται κάτω από το fairing, προκειμένου να αυξηθεί η απόδοση (efficiency) του πακέτου, μειώνοντας την οπισθέλκουσα στις ευθείες.
Γενικότερα, εκτός από ένα, όλα τα εργοστάσια έχουν είτε πρώην εργαζόμενους της F1 στο ενεργητικό τους ή κάποια συσχέτιση με κάποια τρέχουσα ομάδα, όπως έχει η KTM με την Red Bull. Έτσι, ο αγώνας των αεροδυναμικών είναι σε πλήρη ισχύ. Η μοναδική ομάδα χωρίς τέτοιο προσωπικό ή διασύνδεση είναι η Yamaha, όμως και εκείνη έχει τα δικά της fairings και θα προσπαθήσει να εκμεταλευτεί τις εξελίξεις.
Οι πιο ενδιαφέρουσες αναβαθμίσεις παρατηρήθηκαν στην Aprilia. Φέτος η μοτοσυκλέτα από το Noale, εκτός από το προαναφερόμενο fairing, έχει έναν νέο αγωγό εκατέρωθεν του παρμπρίζ. Οι αεραγωγοί αυτοί δεν είναι τίποτα άλλο παρά οι έξοδοι δύο s-ducts. Η εν λόγω ιδέα έρχεται και αυτή από τον κόσμο της F1, έχοντας κάνει την εμφάνισή της στα τέλη της δεκαετίας του 2000. H Aprilia εξάλλου έχει ήδη αρκετούς πρώην μηχανικούς της Ferrari στο ρόστερ της – τον Massimo Rivola, επικεφαλής της ομάδας, τον Luca Marmorini και τον Marco De Luca.
Όπως και εκεί, ο ρόλος αυτών των αεραγωγών είναι η μεταφορά αέρα από το κάτω μέρος του fairing στο πάνω, αποφορτίζοντας την εισαγωγή του κινητήρα. Στην F1 αυτό γινόταν ώστε να μειωθούν οι στροβιλισμοί κάτω από το ρύγχος και η σωστή χρήση του s-duct πρόσφερε περίπου 5 χιλιόμετρα παραπάνω στην τελική ταχύτητα, αφού το μονοθέσιο μπορούσε να τρέχει με λιγότερο downforce στην μπροστινή πτέρυγα. Στην RS-GP, ο ρόλος του θα είναι αντίστοιχος, αφού η ροή μέσα στην εισαγωγή είναι πλέον ένα σημείο με αρκετό potential ώστε να μειωθεί η οπισθέλκουσα.
Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά
Η Ducati παραμένει πάλι το μεγάλο ψάρι, με τους Ιταλούς να κοιτούν να αποφύγουν τα λάθη που έκαναν πέρυσι αυτή την εποχή, προσπαθώντας να επανεφεύρουν τον τροχό. Έτσι, η εξέλιξη της Desmosedici 23 είναι μετρημένη, με τον Pecco Bagnaia να μιλά για βελτίωση στην επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας. Τόσο ο ίδιος ο πρωταθλητής, όσο και ο νέος ομόσταυλός του, Enea Bastianini, δήλωσαν ότι υπάρχει ακόμα κάτι που τους ενοχλεί και στο οποίο θα εστιάσουν στο Portimao.
Η Pramac φάνηκε σταθερή, έχοντας δοκιμάσει πολλά νέα μέρη και ο ειδικά ο Jorge Martin φάνηκε ταχύτατος. Κατά τα άλλα, οι Gresini και VR46 φαίνονται να έχουν πλέον βρει σταθερότητα με την ιταλική μοτοσυκλέτα και να έχουν ικανοποιητική εμπειρία, με τον Alex Marquez ταχύτερο από τον αδερφό του, Marc, τον Fabio Di Giannantonio βελτιωμένο και τους Marini και Bezzecchi πλήρως συγκεντρωμένους.
Η Aprilia σίγουρα θα έχει μια από τις καλύτερες σεζόν στην ιστορία της φέτος, δεδομένων των εξελίξεων της μοτοσυκλέτας της, αλλά και του ότι θα υπάρχουν τέσσερις RS-GP πλέον στο grid. Ο Maverick Vinales ήταν, όπως συνηθίζει σε δοκιμές, από τους καλύτερους, ενώ και ο Aleix Espargaro ήταν σταθερά μέσα στην δεκάδα. Καλό θα ήταν να κρατήσει κανείς την προσοχή του στην RNF, αφού οι Miguel Oliveira και Raul Fernandez φάνηκαν σε καλό ρυθμό και θα έχουν την πρώτη τους ευκαιρία να αποδείξουν τι μπορούν να κάνουν με την νεότερη νικητήρια μοτοσυκλέτα.
Η Yamaha φάνηκε βελτιωμένη όσον αφορά το χρόνιο πρόβλημα της τελικής ταχύτητας, όμως είτε αυτό θυσίασε τον ρυθμό των κατατακτήριων ή υπάρχουν άλλοι περιορισμοί σε σχέση με τον ανταγωνισμό φέτος. Όπως και η Pramac, τα μπλε διαπασών δοκίμασαν μια πληθώρα νέων μερών, όμως ο Fabio Quartararo – και οι χρόνοι γενικότερα και των δύο αναβατών – φανέρωσε ότι η μοτοσυκλέτα δεν τα πάει καλά με φρέσκα ελαστικά. Αν δεν υπάρξει λύση στο πρόβλημα, η Yamaha θα υποφέρει το 2023, με τις κατατακτήριες να λαμβάνουν όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στο MotoGP.
Ήταν ακόμα μια απογοητευτική δοκιμή για την Honda και την ΚΤΜ, με τις οκτώ μοτοσυκλέτες να μην έχουν δείξει εμφανή σημάδια βελτίωσης. Ο Marc Marquez δοκίμασε τέσσερις διαφορετικές RC213V, με την μια να είναι εκείνη του 2022, ως σημείο αναφοράς, ένδειξη ότι ο χαμένος χρόνος της HRC και του Ισπανού λόγω του τραυματισμού του είναι δύσκολο να καλυφθεί γρήγορα. Ο Joan Mir δήλωσε ότι έκανε πρόοδο, ειδικά ερχόμενος από το εν σειρά τετρακίλυνδρο της Suzuki, ενώ οι LCR των Alex Rins και Taka Nakagami ήταν από τις πιο αργές στην Sepang.
Όσο για τους Αυστριακούς, ο Binder δοκίμασε πολλά διαφορετικά μέρη και setups, ενώ ο Jack Miller χρειάζεται χρόνο για να προσαρμοστεί στην RC16. Έτσι, δεν είναι σίγουρο ότι η επίδοση της ΚΤΜ είναι αυτή που είναι, όμως σίγουρα δεν έχουν βρει μια συγκεκριμένη κατεύθυνση σε αυτό το χρονικό σημείο. Στην GasGas, γίνεται προσπάθεια για προσαρμογή και εκεί, με τον Pol Espargaro να επιστρέφει στην ΚΤΜ μετά από μια προβληματική περίοδο στην Honda και τον Augusto Fernandez να προσπαθεί να συγχρονιστεί με τις απαιτήσεις τις μεγάλης κατηγορίας, επομένως η ομάδα δεν έδειξε κάτι αξιοσημείωτο.
Μετά το Sepang test, ακολουθούν οι δοκιμές στο Portimao, στις 11 και 12 Μαρτίου. Θα είναι η τελευταία ευκαιρία των ομάδων να εξετάσουν μέρη και setups, πριν την νέα σεζόν. Ο εναρκτήριος αγώνας, επίσης επί Πορτογαλικού εδάφους, διεξάγεται δυο εβδομάδες αργότερα, στις 24 με 26 Μαρτίου.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify