Το MotoGP ξεκίνησε την πρώτη του σεζόν με το αναδιαμορφωμένο αγωνιστικό τριήμερο και ήδη τα sprints και οι ασυνέπειες όσον αφορά τις ποινές προβληματίζουν.
Την αρχή έκαναν τα ίδια τα sprint, τα οποία, όπως είχε προβλεφθεί από όλους, αύξησαν το ρίσκο και την πίεση που δέχονται οι ομάδες, αλλά κυριότερα οι αναβάτες. Πλέον όλο το τριήμερο είναι ένας συνεχής αγώνας, με ουσιαστικά κανένα χρονικό περιθώριο για… ξέρετε, δοκιμές setup και μερών, αφού μόνο οι δύο διαδικασίες της Παρασκευής καθορίζουν ποιοι θα προκριθούν στο Q2.
Αυτό θα ήταν μικρή αλλαγή σε σχέση με τις περασμένες δεκαετίες, όμως το γεγονός ότι οι κατατακτήριες καθορίζουν το grid του sprint και του Grand Prix, σημαίνει ότι το qualifying είναι ενδεχομένως το πιο σημαντικό μέρος του τριημέρου, ειδικά στην τρέχουσα εποχή του MotoGP, όπου η ευαισθησία των ελαστικών είναι τρομερό πρόβλημα όταν η μοτοσυκλέτα είναι «μέσα στο πλήθος», χωρίς καθαρό αέρα ή το ανάποδο, αναλόγως του setup.
Το ίδιο το sprint αποδίδει τους μισούς βαθμούς του Grand Prix, επομένως μια καλή επίδοση σε έναν γύρο του πρωταθλήματος δίνει πλέον ένα έξτρα 50% βαθμών. Καθώς μιλάμε για λίγους γύρους, οι περισσότεροι αναβάτες πιέζουν περισσότερο από όσο θα πίεζαν κανονικά. Αποτέλεσμα ήταν ο τραυματισμός του Enea Bastianini, ο οποίος χτυπήθηκε από τον Luca Marini στο sprint του Grand Prix Πορτογαλίας και κάνει αγώνα δρόμου για να προλάβει τις Η.Π.Α.
Στην τρέχουσα κατάσταση έρχεται να προστεθεί η συνεχής ασυνέπεια όσον αφορά την απόδοση ποινών στους αναβάτες για παραβίαση διαφόρων κανονισμών. Ο Celestino Vietti κλήθηκε να κάνει ένα long lap σε αγώνα της επόμενης σεζόν (!) του Moto2, δεδομένου του ότι οδήγησε απρόσεκτα στον τελευταίο αγώνα της προηγούμενης σεζόν. Όσον αφορά την ποινή διπλού long lap για την σύγκρουση που προκάλεσε ο Marc Marquez την Κυριακή, η αρχική απόφαση της FIM ήταν πως θα την εκτίσει στην Αργεντινή, είτε συμμετάσχει, είτε όχι.
Ο Ισπανός πολυπρωταθλητής ανακοινώθηκε πως τελικά δεν θα συμμετάσχει στον δεύτερο γύρο του πρωταθλήματος, λόγω του τραυματισμού του, άρα δεν θα επηρεαζόταν από την ποινή. Η ποινή τελικά… αναδιατυπώθηκε, ώστε να εφαρμοστεί στον επόμενο αγώνα στον οποίο θα συμμετάσχει ο Marquez, όποιος θα είναι αυτός τέλος πάντων.
I mean, I said so… https://t.co/ugGJ6U9LWi
— Panagiotis Dakos (@ptdakos) March 28, 2023
Η απάντηση εκ μέρους της Honda ήταν να εφεσιβάλλει την αλλαγή αυτή. Η αλήθεια είναι ότι αν παραθέσει κανείς παρόμοιες αλλαγές σε αποφάσεις της FIM ή διαφορές μεταξύ ενός συμβάντος και ενός άλλου παρομοίου, όπου οι υπεύθυνοι αναβάτες έλαβαν διαφορετικές ποινές, θα μπορούσε να γράψει ένα σύντομο βιβλίο. Το πρόβλημα είναι πως στο ruleset υπάρχει αρκετή «αοριστολογία». Έτσι, οι αγωνοδίκες έχουν ένα αδικαιολόγητο περιθώριο και οι ομάδες μπορούν να δηλώνουν αδικημένες σχεδόν σε κάθε περίσταση.
Η ασυνέπεια στην απόδοση των ποινών, εκτός από επικίνδυνη για την ασφάλεια των αναβατών, είναι επικίνδυνη και για την ακεραιότητα του πρωταθλήματος. Κανείς δεν θέλει να επιστρέψει στην κατάσταση του 2015, όπου η τοξικότητα ήταν τέτοια που σχεδόν δεν ήθελες να παρακολουθήσεις το άθλημα. Η αναδιάρθωση του συστήματος ποινών είναι ύψιστης σημασίας και πρέπει να γίνει το συντομότερο, λόγω και των sprints.
Το MotoGP, όπως και κάθε πρωτάθλημα μοτοσυκλετών, είναι εκ φύσης επικίνδυνο, παρά την μεγάλη πρόοδο στην τεχνολογία των κρανών και των αερόσακων. Η FIM, μαζί με την Dorna, πρέπει να κοιτάξουν την κατάσταση με νηφαλιότητα και να δουν ότι στο χάος απαντάς με αποφασιστικότητα και οργάνωση. Άλλα πρωταθλήματα, όπως η Formula 1, έχουν ήδη δεχθεί χτυπήματα στην εικόνα τους μετά από λανθασμένες αποφάσεις των αγωνοδικών, είτε από το race control, είτε μετά την εκάστοτε αγωνιστική δράση.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify