Περί halo…

Kimi Raikkonen (FIN) Ferrari SF16-H, running the Hola cockpit cover, locks up under braking. 03.03.2016. Formula One Testing, Day Three, Barcelona, Spain. Thursday. – www.xpbimages.com, EMail: requests@xpbimages.com – copy of publication required for printed pictures. Every used picture is fee-liable. © Copyright: Dungan / XPB Images

Τον τελευταίο καιρό, στο χώρο της F1, έχει ανοίξει μια μεγάλη συζήτηση με αφορμή την πιθανότητα εισαγωγής του συστήματος halo στα μονοθέσια. Το εν λόγω σύστημα αποτελεί μια μορφή επιπλέον προστασίας για τον οδηγό και συγκεκριμένα για την περιοχή του κεφαλιού του.

Εδώ το σύστημα halo, στην εκδοχή που δοκίμασε η Ferrari κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών στην πίστα της Βαρκελώνης.
Tο σύστημα halo, στην εκδοχή που δοκίμασε η Ferrari κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών στην πίστα της Βαρκελώνης.

Η αλήθεια είναι πως, όσον αφορά την αισθητική, δεν είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει τα τελευταία χρόνια. Σίγουρα ένα «στρογγυλό πράγμα» που προεξέχει από το μονοθέσιο δεν μπορεί να αποτελέσει οπτικό αριστούργημα. Ο Lewis Hamilton απογοητευμένος από την εκδοχή του συστήματος που είδε στη Ferrari, κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών, δήλωσε πως ελπίζει να μην προχωρήσει η εφαρμογή του και πως αν τελικά προχωρήσει ελπίζει να έχει τη δυνατότητα να μην το χρησιμοποιήσει.

Όμως ο προορισμός του δεν είναι να είναι αισθητικά ευχάριστο. Σκοπός της, μελλοντικής, ύπαρξής του είναι η ασφάλεια. Δηλαδή να σώσει ζωές. Παραθέτω τα λόγια του Sebastian Vettel για το εν λόγω σύστημα: «Συμφωνώ πως δεν δείχνει όμορφο, δεν είναι αυτό που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε ένα μονοθέσιο της Formula 1, αλλά θα αυξήσει την ασφάλεια και θα σώσει ζωές, θα μπορούσαμε τώρα να είχαμε τουλάχιστον δύο οδηγούς κοντά μας, τον Henry Surtees και τον Justin Wilson, αν είχαμε αυτό το σύστημα. Ας είναι όσο άσχημο θέλει, τίποτα δε δικαιολογεί το χαμό αυτών των δύο».

Στον πρώτο αγώνα της σεζόν είχαμε και το πρώτο ατύχημα, το οποίο μάλιστα ήταν ιδιαίτερα βίαιο. Ο Fernando Alonso ακολουθούσε τον Esteban Gutierrez. Στα φρένα για τη στροφή 3 ο Ισπανός οδηγός της McLaren εμβόλισε τον Gutierrez, χτύπησε στον τοίχο, βγαίνοντας στην αμμοπαγίδα απογειώθηκε και μετά από δυο περιστροφές στον αέρα, η MP4-31 κατέληξε αναποδογυρισμένη στον τοίχο της στροφής 3. Ο Alonso, μιλώντας στους δημοσιογράφους δήλωσε πως ήταν το σοβαρότερο ατύχημα της καριέρας του, περιγράφοντας με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες την ξέφρενη πορεία του μονοθεσίου: «Είσαι φοβισμένος μετά την πρώτη επαφή και όταν βλέπεις ότι βρίσκεσαι στον αέρα, ελπίζεις να προσγειωθείς ομαλά και όχι πάνω σε κάποιον τοίχο ή συγκρουόμενος μετωπικά. Όταν στη συνέχεια το μονοθέσιο περιστρέφεται, αισθάνεσαι ότι δε θα σταματήσει ποτέ. Τελικά όταν σταμάτησε είδα μια μικρή τρύπα και βγήκα γρήγορα γιατί αυτό θα ήθελαν να δουν πίσω στο σπίτι», προσθέτοντας ότι αισθάνεται ιδιαίτερα τυχερός που είναι καλά και δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει γι’ αυτό την FIA, για τους κανονισμούς ασφαλείας που έχει θεσπίσει μέσα στα χρόνια, αλλά και την ομάδα του, που τους εφάρμοσε στο ακέραιο, παρέχοντάς του ένα επαρκώς ασφαλές μονοθέσιο.

alo aus crs
O Fernando Alonso βγαίνει σώος από την ολοκληρωτικά κατεστραμμένη MP4-31.

Όμως το σοβαρό αυτό ατύχημα προκάλεσε μια νέα θύελλα συζητήσεων με επίκεντρο το σύστημα halo. Συγκεκριμένα, υπάρχει σοβαρός σκεπτικισμός για το κατά πόσο θα μπορούσε να βγει ο Fernando Alonso από το μονοθέσιό του αν είχε προσαρμοσμένο το σύστημα halo. Υπάρχουν δηλαδή αμφιβολίες για το κατά πόσο θα μπορεί να απομακρυνθεί εγκαίρως  ο οδηγός, σε περίπτωση που ανατραπεί το αυτοκίνητό του.  Μήπως εκτός από άσχημο, το halo μπορεί να γίνει και επικίνδυνο, κάτω από πολύ συγκεκριμένες συνθήκες; Ο Jenson Button διαφωνεί με τα προηγούμενα επιχειρήματα και δήλωσε σχετικά: «Υπάρχουν περισσότερα ρίσκα όταν αντικείμενα χτυπούν το κεφάλι σου παρά όταν είσαι αναποδογυρισμένος στο αυτοκίνητο. Είναι ιδιαίτερα ασύνηθες να υπάρξει κάτι. Μια διαρροή καυσίμου ή οτιδήποτε τέτοιο με τον κλωβό ασφαλείας και τη μορφή που έχουν τα δοχεία των καυσίμων, δεν θα συμβεί».

Επιτρέψτε μου να συμφωνήσω με τους Vettel και Button. Αφενός το αισθητικό κομμάτι δεν μπορεί να ευσταθεί σαν επιχείρημα από τη στιγμή που μιλάμε για ανθρώπινες ζωές. Είναι αδιανόητο να απορρίπτουμε την επιπλέον ασφάλεια που μπορεί να προσφέρει το σύστημα halo, επειδή δεν είναι «όμορφο». Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην F1, παρά τις ασύλληπτες προόδους που έχει κάνει στα θέματα ασφαλείας, ελλοχεύουν ακόμη κίνδυνοι και πως οι οδηγοί δεν είναι εκεί για να αγωνίζονται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Ενδεχομένως το halo να μην μπορούσε να σώσει τον Jules Bianchi, μα ενδεχομένως να σώσει κάποιον άλλο στο μέλλον.  Όσον αφορά το επιχείρημα ότι θα κάνει την απομάκρυνση των πιλότων πιο δύσκολη, θα μείνω στα λόγια του Jenson Button, ενός οδηγού με χιλιάδες αγωνιστικά χιλιόμετρα εμπειρίας. Εξάλλου είμαι σίγουρος πως η FIA θα εξελίξει το σύστημα και θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα ώστε το halo να μην εγκλωβίζει τους οδηγούς στο μονοθέσιο και προφανώς να ανθίσταται στις τεράστιες δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων. Εξάλλου γνώμονας της FIA ήταν, είναι και θα είναι η μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τους οδηγούς.

Έτσι θεωρώ πως θα πρέπει να σκεφτούμε και εμείς. Ως οπαδοί της F1, αλλά και του μηχανοκίνητου αθλητισμού γενικότερα, θα πρέπει εκτός από θέαμα να απαιτούμε οι αγωνιζόμενοι να είναι όσο πιο ασφαλείς γίνεται. «Έφυγαν» ήδη αρκετοί, δεν χρειάζεται να χαθούν περισσότεροι.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

Δεν ενδιαφέρεται για τα team orders ο Verstappen

Next Article

Ενστάσεις της Pirelli για την αλλαγή των κατατακτήριων

Related Posts