Υπάρχουν τομείς στους οποίους η F1 υστερεί και η Formula Ε καινοτομεί – και δεν είναι αποκλειστικά αγωνιστικοί. Τι μπορεί να υιοθετήσει το κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ από την ανερχόμενη δύναμη των τεσσάρων τροχών;
Στην εποχή του Διαδικτύου, της δικτύωσης και της πληροφορίας, τα πρωταθλήματα ανά τον κόσμο, από το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ ως το ράγκμπι, προσπαθούν να έχουν όσο πιο ενεργή παρουσία γίνεται στα social media, ούτως ώστε να διαφημίζουν το «προϊόν» τους σχεδόν ανέξοδα.
Παρόλα αυτά, είναι γνωστό πως η F1 απουσιάζε μέχρι το 2015 από τα social media, ενώ και το επίσημο site της διέθετε φτωχό user inteface – τόσο φτωχό, που δεν το συμβουλευόμασταν ούτε για τις ώρες των αγώνων.
Πλέον, αυτό λύθηκε, η TATA Communications «έδωσε τα φώτα» της και το f1.com είναι ένας ιστότοπος που μπορείς να επισκεφθείς χωρίς να χρειάζεται να λύσεις γρίφο. Παράλληλα, δημιούργησε λογαριασμό στο Twitter, το Instagram και το YouTube κι αργότερα στο Facebook – τόσο αργότερα, που νομίζαμε ότι είναι fake page και διστακτικά πατήσαμε like μέχρι να δούμε το «verified» δίπλα στο όνομα.
Καθυστέρησαν όμως πολύ στη FOM να πάρουν αυτήν την απόφαση. Ένα σπορ που έχει φανατικό κοινό σε όλον τον πλανήτη θα έπρεπε να βρίσκεται στον κυβερνοχώρο εδώ και μία πενταετία τουλάχιστον. Όταν ξεκίνησε η άνθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κοντά στο 2010-2011, ο Bernie Ecclestone είχε τονίσει πως δεν ενδιαφέρεται για νεανικό κοινό. Και οι marketers γέλασαν, γιατί οι marketers ξέρουν.
Τελικά, άλλαξε γραμμή και αποφάσισε (ή μάλλον άλλοι αποφάσισαν για αυτόν) η F1 να προσεγγίσει τους νέους, αν θέλει να σωθεί.
Όλα όμως έγιναν αργά, έγιναν πολύ αργά. Την ώρα που το MotoGP είχε 9 εκ. likes στο Facebook, η Formula 1 δεν υπήρχε καν στον χάρτη.
Εδώ ακριβώς έρχεται να δείξει η Formula E τον δρόμο στον ανταγωνισμό και ειδικά στην F1. Η FE εξ αρχής στόχευσε στο νέο κοινό, στους ανθρώπους κάτω των 30, που αγαπούν το motorsport, αλλά δεν είναι μονολιθικοί. Επιθυμούν να ενημερώνονται για τα τεκταινόμενα ενός πολλά υποσχόμενου αθλήματος, να έχουν τη δυνατότητα να ψηφίσουν για τους τρεις οδηγούς που θα έχουν το λεγόμενο «Fanboost», να συμμετέχουν. Αυτό λείπει από τη Formula 1: η συμμετοχή.
Η μόνη μορφή άτυπης συμμετοχής και έκφρασης γνώμης είναι η ψηφοφορία για τον οδηγό της ημέρας, που τις περισσότερες φορές είναι ο καλύτερος μέσα στον αγώνα, οπότε και πάλι αποτελεί ένα poll διαδικαστικού χαρακτήρα.
Εν ολίγοις, έχουμε έτοιμες ιδέες, καθυστερημένη αντίληψη της δυναμικής του κοινού, ένα αφεντικό που ζει στο 1974 και ένα σπορ που δεν πείθει με την διαδικτυακή πολιτική του. Πώς να κερδίσεις τον κόσμο και πώς να ανταγωνιστείς το ποδόσφαιρο, ή ακόμα και άλλες μορφές μηχανοκίνητου αθλητισμού, όταν δεν μπορείς να πείσεις τον ίδιο σου τον εαυτό για τις προσπάθειες που κάνεις;
Το μόνο που μας κάνει να ελπίζουμε (εμάς τους… ρομαντικούς) είναι το γεγονός ότι προς το τέλος της σεζόν ξεκίνησαν οι live μεταδόσεις, τα έξυπνα quiz με πρωταγωνιστές τους οδηγούς (που κι αυτά ήταν ξαναζεσταμένο φαγητό) και τα κάπως ευφυή tweets. Ναι, ακούγομαι σαν 70άρης που του φτάινε όλα, αλλά, διάολε, ζούμε στο 2016 – προσεχώς 2017. Η εποχή επιτάσσει την ισχυρή ιντερνετική παρουσία, ειδικά όταν αυτό που πραγματεύεσαι έχει να κάνει με τον αθλητισμό, την -ίσως- πιο διαδεδομένη μορφή ψυχαγωγίας στον κόσμο.
Over and out.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify