Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 φθάνει αισίως τα 1000 Grand Prix, ένα μεγάλο ορόσημο στην ιστορία του σπορ, αλλά και του μηχανοκίνητου αθλητισμού γενικότερα. Νωρίτερα, όμως, είχαν πραγματοποιηθεί άλλοι εννέα «επετειακοί» αγώνες, όπου ο αριθμός διεξαγωγής τους ήταν επίσης «στρογγυλός».
Το TotalRacing.gr σας προσκαλεί σε ένα ταξίδι στο χρόνο για να δούμε μαζί τι συνέβη κάθε φορά που η διοργάνωση γιόρταζε έναν αιώνα αγώνων:
Το 100ο Grand Prix – Γερμανία, 1961
To 23o Γερμανικό (γνωστό και ως το 21ο Ευρωπαϊκό) GP ήταν και ο 100ος αγώνας από καταβολής του Πρωταθλήματος (1950). Ο Stirling Moss με Lotus-Climax αναδείχθηκε νικητής μετά από μόλις 15 γύρους στο σιρκουί μήκους 22.8 χιλιομέτρων του Nürburgring, με τον αμερικανό Phil Hill να κατακτά νωρίτερα την pole position με χρόνο 8’55’’2’’’. Συμπτωματικά, το νικητήριο μονοθέσιο είχε τοποθετημένο τον κινητήρα στο πίσω μέρος του αμαξώματος, γεγονός που αποτέλεσε και το εναρκτήριο λάκτισμα μιας νέας εποχης, που θα έβλεπε τα μονοθέσια με εμπρόσθιο κινητήρα σταδιακά να εγκαταλείπονται. Παράλληλα ήταν και ένα τέλος εποχής, τόσο για το νικητή Sterling Moss (τελευταία νίκη, βάθρο, βαθμοί και τερματισμός στους βαθμούς) όσο και για τον τοπικό ήρωα Wolfgang von Trips που, αν και η 2η θέση του απέφερε στη Ferrari το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, θα έχανε τη ζωή του ελάχιστα αργότερα, στο Ιταλικό GP του ίδιου έτους.
Το 200ο Grand Prix – Μονακό, 1971
To 200ο GP ήταν και το τελευταίο που διεξήχθη επί της αυθεντικής διαδρομής στους δρόμους του Πριγκηπάτου, καθώς από την επόμενη χρονιά θα κατασκευαστεί αποκλειστικό pit lane κατά μήκος του λιμανιού και πρίν την Tabac. Επρόκειτο για έναν μονόλογο του Jackie Stewart που με την Tyrell-Ford του κατέκτησε την pole, τον ταχύτερο γύρο και φυσικά τη νίκη. Ο κύριος αντίπαλος, όντας δεύτερος στην κατάταξη πριν την εκκίνηση, Mario Andretti (Ferrari), δεν κατάφερε καν να προκριθεί στον αγώνα. Αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι έμεινε εκτός της πρώτης εκ των δύο ημερών των κατατακτήριων δοκιμών (Παρασκευή) και έκανε κάκιστο χρόνο ελέω βροχής το Σάββατο. Θυμίζουμε πως μόλις στα μέσα της δεκαετίας του 1990 καθιερώθηκε μονοήμερο session κατατακτήριων.
Το 300ο Grand Prix – Νότια Αφρική, 1978
Το Κυαλάμι της Νοτίου Αφρικής φιλοξένησε τον αγώνα. Ήταν το ντεμπούτο για το μελλοντικό πρωταθλητή Keke Rosberg, όσο και η απαρχή της επανεμπλοκής της Renault στα του σπορ, με έναν οδηγό, τον Jean-Pierre Jabouille που, παρά την 6η θέση στο grid, εγκατέλειψε λόγω κινητήρα στον 15ο γύρο. Την pole position είχε ο Niki Lauda στην πρώτη του χρονιά με την Brabham-Alfa Romeo, όμως τη νίκη κατέκτησε ο Ronnie Peterson με Lotus-Ford. Στη σειρα εκκίνησης, εκείνο το Σαββατοκύριακο, βρέθηκαν και οι James Hunt (McLaren) και Gilles Villeneuve (Ferrari) που αμφότεροι εγκατέλειψαν.
Το 400ο Grand Prix– Αυστρία, 1984
Ένας περιπετειώδης αγώνας έλαβε χώρα στο Österreichring τον Αύγουστο του 1984. Ο Nelson Piquet (Brabham-BMW) κατετάγη πρώτος στις δοκιμές, όμως ο Niki Lauda (McLaren) σημείωσε την 23η νίκη του. Ο αγώνας σταμάτησε αρχικά στον πρώτο γύρο, λόγω προβλημάτων στα φώτα εκκίνησης (ο Lauda δήλωσε αργότερα πως είδε να ανάβουν κατά σειρά κόκκινο, πράσινο, κίτρινο και ξανά κόκκινο φως). Παρά την αρχική αναταραχή όμως, η επανεκκίνηση έγινε κανονικά. Όμως στον 28ο γύρο, ο Elio de Angelis εγκαταλείπει, αφήνοντας πίσω λάδια, με τα οποία ήρθε σε επαφή ο Piquet επηρεάζοντας εν τέλει τον αγώνα του, δίνοντας αργότερα την ευκαιρία στο Lauda να τον προσπεράσει. Ο αγώνας αυτός αποτέλεσε το ντεμπούτο του Gerhard Berger με την ATS-BMW.
Το 500ο Grand Prix – Αυστραλία, 1990
O Ayrton Senna με McLaren, κάνοντας ρεκόρ πίστας που δεν καταρρίφθηκε από τότε, βρέθηκε στην pole στο σιρκουί της Αδελαΐδας. Ήταν ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς, αλλά μιας και ήταν και ο 500ος, αποφασίστηκε στην αναμνηστική φωτογράφιση των οδηγών να παρεβρεθούν και παλαιότεροι πρωταθλητές και θρύλοι του αθλήματος, όπως ήταν ο Juan Manuel Fangio. Ηχηρή ήταν η απουσία του Alain Prost, που όντας εμφανώς εκνευρισμένος με τα συμβάντα στο Ιαπωνικό GP στη Σουζούκα έναν αγώνα νωρίτερα, δε θέλησε να φωτογραφηθεί μαζί με τον Ayrton Senna. Ο αγώνας στο τέλος βρήκε νικητή το Nelson Piquet με Benetton. Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή ήταν και η 208η συμμετοχή για το Riccardo Patrese, ή με άλλα λόγια ότι ο Ιταλός είχε οδηγήσει στο 41.6% όλων των αγώνων της Formula ένα μέχρι τότε, με την πρώτη συμμετοχή του να είναι το 1977 στο Μονακό.
Το 600ο Grand Prix – Αργεντινή, 1997
Ο Jacques Villeneuve μετέτρεψε την pole του σε νίκη στο Μπουένος Άιρες. Στο πόντιουμ βρέθηκε και ο Ralf Schumacher (Jordan), που ήταν και ο νεότερος οδηγός που κατάφερνε κάτι τέτοιο ως τότε. Στο στρατόπεδο της Jordan όμως, που ήταν και η 100η συμμετοχή για την ομάδα, υπήρχε δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι αμφότερα τα μονοθέσια είχαν συγκρουστεί κατά τη διάρκεια του αγώνα, που είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη του Giancarlo Fisichella, και δεν πήγαν στο pit wall να συγχαρούν το Schumacher. Η επίσημη δικαιολογία ήταν βέβαια ότι δεν πήγαν ελέω φόβου να μη φέρουν γρουσουζιά στο Ralf, όπως είχε συμβεί με το Rubens Barrichello που έχασε στο τέλος την 3η θέση στην Ουγγαρία το 1995. Στο 600ο GP επετεύχθησαν επίσης η 100η pole για τη Williams και o 20ος ταχύτερος γύρος για το Gerhard Berger (Benetton-Renault).
Το 700ο Grand Prix – Βραζιλία, 2003
Στο βροχερό Ιντερλάγκος, ο αγώνας διεκόπη στον 56ο από τους 71 γύρους, καθώς τόσο ο καιρός όσο και τα πολλαπλά ατυχήματα γέμισαν την πίστα θραύσματα, με την κόκκινη σημαία να κυματίζει. Αρχικά, ο Kimi Räikkönen (McLaren) ανακυρήχθηκε, με το Giancarlo Fisichella (Jordan-Ford), ενώ ο τρίτος Fernando Alonso (Renault) άφησε άδειο το τρίτο σκαλί του βάθρου καθώς δεχόταν ιατρική βοήθεια, έχοντας εμπλακεί νωρίτερα σε σύγκρουση. Κατόπιν ένστασης της Jordan, αναφορικά για το ποιος προηγείτο όταν βγήκε η κόκκινη σημαία, η νίκη αποδόθηκε στο Fisichella, με το Räikkönen δεύτερο πλέον και τον Alonso να παραμένει τρίτος. Το 200ο GP της Jordan ήταν και το κύκνειο άσμα των νικών της. Ήταν η πρώτη νίκη κινητήρα Ford μετά το 1999 και το Ευρωπαϊκό GP.
Το 800ο Grand Prix – Σιγκαπούρη, 2008
Το 800o αλλά και πρώτο νυκτερινό GP της Formula 1 είχε έντονες συγκινήσεις. Ο Felipe Massa πήρε την pole αλλά τερμάτισε εκτός βαθμών, εξαιτίας και του ‘Crashgate’, όπου ο Nelson Piquet Jr. (Renault) συγκρούστηκε εσκεμμένα (και κατόπιν συνεννόησης με την ομάδα) με τις μπαριέρες, δίνοντας ένα άδικο πλεονέκτημα στον ομόσταυλό του, Fernando Alonso, που μόλις είχε ανεφοδιαστεί, πρωτού ο αγώνας τεθεί υπο καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Ο Ισπανός οδηγός τελικά κέρδισε τον αγώνα. Η Ferrari δεν είχε κανέναν οδηγό στις βαθμολογούμενες θέσεις, πράγμα που είχε να συμβεί από την Αυστραλία το 2006. Ο Nick Heidfeld (BMW Sauber) έσπασε το ρεκόρ συνεχόμενων τερματισμών που μέχρι τότε κρατούσε ο Michael Schumacher, έχοντας πάρει πλέον 25 καρώ σημαίες. Ήταν οι τελευταίοι βαθμοί στην καριέρα των David Coulthard (Red Bull) και Kazuki Nakajima (Williams-Toyota).
Το 900ο Grand Prix– Μπαχρέιν, 2014
Όπως και 6 χρόνια νωρίτερα, έτσι και σε αυτόν τον επετειακό αγώνα, τα φώτα έλαμψαν τόσο εκτός όσο και εντός της πίστας, με την έναρξη να λαμβάνει χώρα το βράδυ της Κυριακής. Ο Nico Rosberg (Mercedes) βρέθηκε στην πρώτη σειρά της εκκίνησης, ακολουθούμενος από τον έταιρο οδηγό της ομάδας, Lewis Hamilton. Ο αγώνας ήταν ένας μονολογος μεταξύ των δύο, με τελικό νικητή το Hamilton. Το βάθρο συμπλήρωσε ο Sergio Perez με Force India, ένα αποτέλεσμα που έφερε την ομάδα προσωρινά στη 2η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών. Τρεις οδηγοί έκαναν ντεμπούτο εδώ, οι Felipe Nasr (Williams), Giedo van der Garde (Sauber), και Robin Frijns (Caterham). Αυτό ήταν και το 250o GP για τον Jenson Button (McLaren-Mercedes).
Τι μέλλει γενέσθαι:
Η δεκαετία 2010-2019 θα φιλοξενήσει συνολικά 198 αγώνες. Με δεδομένη την πρόθεση τής διοργανώτριας αρχής να αυξήσει τον αριθμό των αγώνων τα επόμενα χρόνια, τα GP #1100 και #1200 θα λάβουν χώρα στις δύο επόμενες πενταετίες. Είναι φανερή η εξέλιξη και απήχηση του σπορ, ειδικά αν γίνει σύγκριση με τα 11 χρόνια που έπρεπε να μεσολαβήσουν από το πρώτο GP το 1950 έως το εκατοστό το 1961. Με 71 διαφορετικές πίστες να έχουν φιλοξενήσει αγώνα σε σχεδόν 70 χρόνια ύπαρξης της Formula 1, πόσο διαφορετικό θα είναι το άθλημα στο Grand Prix #2000, εκεί κάπου στη δεκαετία του 2060;
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify