Η Michele Mouton είναι η μόνη γυναίκα που αγωνίστηκε στο WRC και κατάφερε να φτάσει μία ανάσα από τον παγκόσμιο τίτλο. Κατάφερε να κερδίσει 4 αγώνες και να πάρει 9 βάθρα και 162 νίκες σε ειδικές διαδρομές. Και είναι ζωντανή απόδειξη ότι το φύλο δεν παίζει κανένα ρόλο πίσω από το τιμόνι.
Τα πρώτα χρόνια
H Michele Mouton γεννήθηκε στις 23 Ιουνίου του 1951 στην πόλη Grasse της Γαλλικής Ριβιέρας. Αφού αποφοίτησε από το λύκειο, ξεκίνησε σπουδές στη Νομική, αλλά σύντομα τις παράτησε και ξεκίνησε την καριέρα της ως οδηγός. Η Mouton ξεκίνησε να οδηγάει από την ηλικία των 14 το Citroen 2CV του πατέρα της, αλλά δεν είχε δείξει κάποιο ενδιαφέρον για τα rally μέχρι το 1972, όταν ο φίλος της, Jean Taibi, της ζήτησε να αγωνιστούν μαζί στο Rally Κορσικής. Η Mouton ήταν συνοδηγός του στο Rally Μόντε Κάρλο το 1973, τον πρώτο επίσημο αγώνα του WRC. Μετά από μερικούς αγώνες, ο πατέρας της τής πρότεινε να αλλάξει θέση, και να γίνει οδηγός, αν ήθελε να συνεχίσει στους αγώνες, και τις υποσχέθηκε ότι θα της αγοράσει αμάξι και θα τις δώσει χρήματα για να αγωνιστεί για έναν χρόνο. Οδηγώντας μία Alpine-Renault A110, έκανε το ντεμπούτο της στο Critérium Féminin Paris-Saint-Raphaël και στην συνέχεια έλαβε μέρος στο Tour de France Automobile. Στο Île de Beauté, ένα συμπληρωματικό αγώνα του Rally Κορσικής η Mouton τερμάτισε στην 8η θέση της γενικής κατάταξης.
Το οδηγικό της ντεμπούτο στο WRC το έκανε το 1974, τερματίζοντας στην 12η θέση του Rally Κορσικής με την Alpine A110. Είχε κυκλοφορήσει η φήμη ότι αυτό το καλό αποτέλεσμα οφειλόταν σε έναν παράνομο κινητήρα, αλλά το αυτοκίνητο πέρασε τους ελέγχους από την FIA και αποδείχθηκε νόμιμο. Στο τέλος της χρονιάς ανακηρύχθηκε πρωταθλήτρια Γαλλίας και κέρδισε και τον τίτλο του πρωταθλήματος γυναικών της FIA. Το 1975 αγωνίστηκε και στις 24 ώρες του Le Mans με πλήρως γυναικεία ομάδα, με teammates τις Christine Dacremont και Marianne Hoepfner, κερδίζοντας μάλιστα την κατηγορία των δίλιτρων πρωτότυπων. Το αποτέλεσμα αυτό της έφερε την χορηγία της Γαλλικής εταιρίας λιπαντικών Elf.
FIAT
Το 1977 η Fiat υπέγραψε με την Mouton και έτσι βρέθηκε στο πλάι του Jean-Claude Andruet. Η Mouton δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένη με το 131 Abarth, δηλώνοντας ότι είναι «σαν μεγάλο φορτηγό, όχι σαν αυτοκίνητο» και «άθλιο στην οδήγηση». Ωστόσο, το αμάξι αποδείχθηκε αρκετά επιτυχημένο και, με την σταθερότητα της, ο Mouton κατάφερε να βρεθεί στην 8η θέση του Rally Κορσικής και τρεις συνεχόμενες χρονιές στην 5η (1978, 1979 και 1980), ενώ την τελευταία χρόνια ήταν στην 2η θέση μέχρι που παρουσίασε πρόβλημα ο κινητήρας.
Πέρα από το WRC συμμετείχε και σε άλλους αγώνες, καθώς οδήγησε μία Porsche Carrera RS στο RACE Rallye de España του 1977 παίρνοντας την νίκη και μία δεύτερη θέση στο Tour de France Automobile την ίδια χρονιά. Επίσης, τερμάτισε στην δεύτερη θέση του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος πίσω από τον Bernard Darniche.
AUDI
Το 1980, η Audi, όντας νέα ομάδα στον θεσμό, κάλεσε την Michele Mouton και υπέγραψαν συμβόλαιο για την σεζόν του 1981. Η Mouton χαρακτήρισε την κίνηση της Audi ως «εντελώς ξαφνική». Η απόφαση της Γερμανικής εταιρίας να επιλέξει αυτή παρά κάποιον άντρα και με πιο πολλές εμπειρίες έγινε θέμα συζήτησης. Το Audi Quattro, το πρώτο rallycar που είχε πάνω από 300 άλογα, τούρμπο και τετρακίνηση, δεν είχε πάρει ακόμα την ομολογκασιόν από την FIA, με την Audi να μπορεί να λάβει μέρος στους αγώνες μόνο σαν το αυτοκίνητο 0 (μηδέν). Η Mouton αγωνίστηκε πρώτη φορά με το αυτοκίνητο στον τελευταίο αγώνα του Φινλανδικού πρωταθλήματος, στο Northen Lights, και έδειξε καλό ρυθμό παρά τις γλιστερές συνθήκες που υπήρχαν. Η Mouton βρήκε το αμάξι αρκετά υποστροφικό, αλλά έγινε καλύτερο μόλις άρχισε να φρενάρει με το αριστερό πόδι, όπως την συμβούλεψε ο Hannu Mikkola που ήταν επικεφαλής της εξέλιξης του αυτοκινήτου. Η Audi ανακοίνωσε ότι η Mouton θα συμμετάσχει σε 8 αγώνες, αλλά όχι στο Rally Σουηδίας, καθώς δεν είχε εμπειρία στον χιόνι και στον πάγο.
1981
Η σεζόν του 1981 δεν ξεκίνησε καλά για την Γαλλίδα, αφού αναγκάστηκε να εγκαταλείψει στον πρώτο αγώνα πριν ακόμα αυτός ξεκινήσει λόγω βλάβης στον κινητήρα, με την ομάδα να βρίσκει μετά ότι είχε μπει χώμα στο σύστημα καυσίμου. Στο Rally Πορτογαλίας ξεκίνησε η μακρά συνεργασία της με την συνοδηγό Fabrizia Pons. Στον αγώνα η Mouton κέρδισε 7 ειδικές διαδρομές και τερμάτισε στην 4η θέση -η υψηλότερη της μέχρι τότε- παρά τα ηλεκτρικά προβλήματα. Στο Rally Κορσικής, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει, αφού έσπασε ο εκκεντροφόρος. Στο Ακρόπολις, η Mouton βρισκόταν στην 5η θέση, αλλά οι αγωνοδίκες απέκλεισαν τα Audi λόγο παράβασης της ομολογκασιόν. Στην πρώτη της εμφάνιση στο «Rally των 1000 λιμνών» δεν μπορούσε να συνηθίσει τον ρυθμό και τερμάτισε στην 13η θέση. Ωστόσο, στο Rally Σαν Ρέμο, η Mouton έμελλε να πάρει την πρώτη της νίκη, αφού κατάφερε να κρατήσει πίσω της τους Henri Toivonen και Ari Vatanen. Με αυτόν τον τρόπο έγινε η πρώτη γυναίκα που κέρδισε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Στον τελευταίο αγώνα της σεζόν το Rally RAC βρισκόταν στην 3η θέση μέχρι που την πρόδωσε το κιβώτιο ταχυτήτων του Quattro.
1982
Στον πρώτο αγώνα της σεζόν, το Rally Μόντε Κάρλο, η Mouton είχε ένα τρομερό ατύχημα, καθώς στην 12η ειδική διαδρομή, που πέρναγε μέσα από το χωριό Briançonnet, δεν είδε τον πάγο κάτω και έπεσε πάνω σε ένα πέτρινο τοίχο με 110 χιλιόμετρα! Η Mouton χτύπησε στο γόνατο και η συνοδηγός της υπέστη διάσειση. Βρισκόταν στην 3η θέση, ενώ είχε σημειώσει και τον ταχύτερο χρόνο στην θρυλική Col de Turini. Στο Rally Σουηδίας έλαβε κανονικά μέρος, αλλά ακούμπησε στο συσσωρευμέμο χιόνι στην άκρη της ειδικές και είχε σύγκρουση με το Audi του teammate της, Hannu Mikkola, ο οποίος είχε βγει εκτός στο ίδιο σημείο. Ωστόσο, η Γαλλίδα κατάφερε να τερματίσει στην 5η θέση. Στην Πορτογαλία κέρδισε 18 ειδικές και πήρε την νίκη από τον Per Eklund της Toyota. Βέβαια, στην Κορσική δεν ήταν τόσο ανταγωνιστική και τερμάτισε στην 7η θέση. Στο δικό μας Rally Ακρόπολις κέρδισε κρατώντας πίσω της τους οδηγούς της Opel Walter Rohrl και Henri Toivonen. Στο Rally Νέας Ζηλανδίας πάλευε για την πρωτοπορία με τους Mikkola, Röhrl και Björn Waldegård, που κατάφερε να την πάρει στην 12η ειδική διαδρομή, αλλά εγκατέλειψε στην επόμενη αφού έσπασε η αντλία λαδιού. Στο χαοτικό Rally Βραζιλίας, αφού η οργάνωση του ήταν εντελώς μπάχαλο, η Mouton τερμάτισε μπροστά από τον Rohrl, αφού ο Γερμανός έχασε έναν τροχό την τρίτη ημέρα, έτσι πλησίασε κι άλλο στο πρωτάθλημα. Στη Φινλανδία εγκατέλειψε, αφού πήγε πολύ γρήγορα σε ένα άλμα πληγώνοντας το Audi, και στο επόμενο μπλόκαραν οι μπροστά τροχοί της με αποτέλεσμα να τουμπάρει. Στο Rally Σαν Ρέμο πάλευε για την νίκη, κερδίζοντας 9 ειδικές διαδρομές, με την Audi να κάνει το 1-2, αλλά με την ίδια να τερματίζει 4η πίσω από τον Rohrl.
Η Audi δεν είχε προγραμματίσει να λάβει μέρος στον αγώνα αντοχής της Αφρικής, το Rallye Côte d’Ivoire, αλλά δήλωσε συμμετοχή εξαιτίας της κόντρας της για τον τίτλο με την Opel. Λίγο πριν την εκκίνηση, η Mouton έμαθε ότι ο πατέρας πέθανε από καρκίνο, με την τελευταία του επιθυμία να είναι να λάβει μέρος στον αγώνα. Η Mouton ξεκίνησε πολύ δυναμικά, αφού στο τέλος την πρώτης ημέρας είχε 8 λεπτά διαφορά από τον Mikkola και περίπου μισή ώρα από τον Rohl. Την δεύτερη μέρα η Mouton άνοιξε την διαφορά της από τον Rohl στην πάνω από μία ώρα, παρά τα 25 λεπτά που έχασε λόγο προβλήματος στο κιβώτιο. Την τελευταία μέρα η διαφορά είχε μειωθεί στα 8 λεπτά λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας, αλλά κατάφερε να κρατηθεί μπροστά. Τα προβλήματα συνεχίστηκαν και την τρίτη ημέρα, μέχρι που αναγκάστηκε να αλλάξει όλο το σύστημα καυσίμου, κι ο Rohrl την έφτασε. Στα τελευταία 600 χιλιόμετρα, η Mouton βγήκε εκτός δρόμου και ντελαπάρισε το Audi, αλλά συνέχισε για ακόμα 5 χιλιόμετρα πριν τα παρατήσει. Ο Rohrl πήρε την νίκη και έγινε δύο φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής.
1983
Το 1983 ήταν η αρχή των Group B, με την Mouton να οδηγεί το Audi Quattro A1. Όπως και το 1982, έτσι και την επόμενη χρονιά εγκατέλειψε στο Μόντε Κάρλο με παρόμοιο τρόπο, μιας κι έπεσε σε έναν πέτρινο τοίχο με 100 χιλιόμετρα διαλύοντας το αμάξι. Για καλή τους τύχη, αυτή και η συνοδηγός της δεν τραυματίστηκαν. Μάλιστα, η ειδική που συνέβη το ατύχημα ήταν λίγα χιλιόμετρα από το πατρικό της σπίτι. Η Mouton εξήγησε ότι αναγκάστηκε να αποφύγει έναν φωτογράφο. Στην συνέχεια είχε συνεχείς τερματισμούς στους βαθμούς, τερματίζοντας 4η στην Σουηδία, 2η στην Πορτογαλία, στο Rally Σαφάρι κατάφερε να πάρει την 3η θέση. Έτσι στα μέσα στην σεζόν ο Mikkola και η Mouton ήταν στις πρώτες θέσεις της βαθμολογίας.
Στην Κορσική έγινε το ντεμπούτο του Audi Quattro A2, που ήταν 70 κιλά πιο ελαφρύ και είχε 30 άλογα περισσότερα. Ωστόσο, η Mouton εγκατέλειψε, αφού ο κινητήρας της πήρε φωτιά. Και στο Ακρόπολις εγκατέλειψε, αφού ντελαπάρισε μόλις 18 χιλιόμετρα μετά την εκκίνηση της πρώτη ειδικής. Στην Νέα Ζηλανδία η Γαλλίδα είχε πάρει την πρωτοπορία, αλλά την πρόδωσε και πάλι ο κινητήρας του A2, μόλις 6 ειδικές πριν το τέλος. Στην Αργεντινή τερμάτισε στην 3η θέση. Στην Φινλανδία ήταν στην 7η θέση μέχρι που πήρε φωτιά το A2, και το έσωσε αφού άκουσε τον Mikkola και έπεσε σε μία λίμνη, ωστόσο, κατάφερε να τερματίσει στην 16η θέση. Στο Σαν Ρέμο κατάφερε να τερματίσει μόλις στην 7η θέση , λόγω προβλήματος στον ψεκασμό καυσίμου του κινητήρα., ενώ στο Rally RAC ήταν στην δεύτερη θέση μέχρι που ένας μηχανικός αντί να της βάλει βενζίνη της έβαλε νερό, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει.
1984
Το 1984 η Audi υπέγραψε με τον Walter Rohrl, και η Mouton υποχρεώθηκε να λάβει μέρος σε μόλις πέντε αγώνες. Η σεζόν της ξεκίνησε στην Σουηδία, όπου πήρε την 2η θέση, πίσω από τον Stig Blomqvist. Αυτό ήταν και το τελευταίο βάθρο της καριέρας της στο WRC. Στο Rally Σαφάρι αντιμετώπισε πρόβλημα στο turbo και την ανάγκασαν να εγκαταλείψει για να πάρουν εξαρτήματα για το Audi του Blomqvist που ήταν στην πρώτη θέση. Έκανε το ντεμπούτο του Sport Quattro στο Ακρόπολις, αλλά εγκατέλειψε αφού ανέβασε θερμοκρασία ο κινητήρας της. Στην Φινλανδία βρισκόταν στην 9η θέση μέχρι που τούμπαρε με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει. Στην συνέχεια υπέγραψε επέκταση του συμβολαίου της με την Audi. Στο Rally RAC ένα κλατάρισμα την έριξε από την 3η θέση στην 5η, όπου και τερμάτισε. Στην συνέχεια της χρονιάς έκανε το ντεμπούτο της στο Pikes Peak, όπου οδήγησε το Audi Sport Quattro μαζί με την συνοδηγό της. Κατάφερε να κερδίσει στην κατηγορία της και να σημειώσει ρεκόρ χρόνου!
1985
Η Audi θα έκανε λίγους αγώνες το 1985, εξαιτίας της τρομερής εμφάνισης των Peugeot. Η Peugeot, υπό την ηγεσία του Jean Todt, υπέγραψε με τους Mikkola και Mouton για να εξελίξουν το 205. Οδηγούσε και το Sport Quattro και στην συνέχεια το Quattro S1 Sport E2. Η Mouton θεωρεί το S1 ως το δυσκολότερο αμάξι που έχει οδηγήσει ποτέ. Ο μόνος αγώνας του WRC που έλαβε μέρος ήταν το Rallye Côte d’Ivoire που ήταν αγώνας αντοχής, με συνοδηγό την Arne Hertz, αφού η Pons ήταν άρρωστη. Ενώ βρισκόταν στην 2η θέση, ένα από τα φορτηγά της ομάδας αντιμετώπισε πρόβλημα κι ανάγκασαν την Mouton να εγκαταλείψει. Παρά την απογοητευτική της σεζόν στο WRC επέστρεψε στο Pikes Pikes όπου πέρα από την κατηγορία της κέρδισε και στην γενική κατάταξη. Επίσης παρά την χαλαζόπτωση, κατάφερε να σπάσει το ρεκόρ του Al Unser Jr που κατείχε από το 1982, κατά 30 δευτερόλεπτα.
Peugeot
Στο τέλος του 1985 η Mouton «έσπασε» το συμβόλαιο της με την Audi για να πάει στην Peugeot την επόμενη σεζόν. Έλαβε μέρος στο Γερμανικό Πρωτάθλημα με ένα Peugeot 205 T16, με το οποίο η ομάδα πήρε το πρωτάθλημα το 1985. Η συνοδηγός της Fabriaza Pons παντρεύτηκε, έτσι την θέση της πήρε ο Terry Harriman. Η Mouton κέρδισε 6 από τους 8 αγώνες, συμπεριλαμβανομένου και του Rallye Deutschland, και απέκτησε το ψευδώνυμο «Το μαύρο ηφαίστειο» λόγω του ταπεραμέντου της και των μαύρων μαλλιών της. Έτσι, κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο και να γίνει η πρώτη γυναίκα που κατακτά κάποιο μεγάλο πρωτάθλημα!
Οι μόνες εμφανίσεις στο WRC ήταν στους αγώνες τις πατρίδας της, στο Rally Μόντε Κάρλο και Rally Κορσικής. Στο Μόντε Κάρλο, ήταν στην 8η θέση, αλλά εγκατέλειψε λόγω προβλήματος στην αντλία λαδιού. Στο Rally Κορσικής οδήγησε το Peugeot 205 T16 Evo 2. Βρισκόταν στην 3η θέση, όμως αντιμετώπισε πρόβλημα με το κιβώτιο ταχυτήτων και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει. Την επόμενη μέρα είχε το θανάσιμο ατύχημα το Henry Toivonen και ο συνοδηγός του Sergio Cresto. Η Mouton ήταν ακόμα εκεί και δήλωσε στον σύντροφό της ότι αν σταματήσουν τα Group B θα σταματήσει και αυτή. Έτσι τον Οκτώβριο, δύο βδομάδες αφού στέφθηκε πρωταθλήτρια Γερμανίας ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τους αγώνες.
Μετά το τέλος της καριέρας της, η Mouton αφοσιώθηκε στην οικογένεια που έχει με τον αθλητικογράφο Claude Guarnieri, με τον οποίο και απέκτησαν μία κόρη το 1987. Το 2010 έγινε πρόεδρος του FIA Women & Motor Sport Commission, προάγοντας την συμμετοχή των γυναικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, όπως έκανε κι η ίδια.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify