Αφιέρωμα: Tommi Makinen – Νικητής εντός κι εκτός bucket

PHOTO: FRANCOIS FLAMAND / DPPI WRC 2000 – AUSTRALIA RALLY 001112 – PHOTO: DPPI TOMMI MAKINEN (FIN)/MITSUBISHI LANCER EVOLUTION 6 RISTO MANNISENMAKI (FIN) MITSUBISHI LANCER EVOLUTION 6

Τέσσερα πρωταθλήματα, 24 νίκες ως οδηγός, μία ως επικεφαλής ομάδας. Ο «Turbo» τα έχει κάνει όλα στην καριέρα του. Όλα αλά Ιαπωνικά.

Ο Tommi Makinen γεννήθηκε στις 26 Ιουνίου του 1964 στην πόλη Puuppola της Φινλανδίας. Από το 1999 και έπειτα ζει στο Μονακό, αλλά και στην Jyvaskyla και είναι παντρεμένος με δύο παιδιά. 

Ο Makinen κέρδισε το Φιλανδικό πρωτάθλημα της κατηγορίας Group N με μία Lancia Delta HF 4WD το 1988. Η πρώτη νίκη του  στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα ήρθε στον αγώνα της πατρίδας του, τον Rallt των 1000 Λιμνών, το 1994 με ένα Ford Escort RS Cosworth. Το πρώτο συμβόλαιο για να αγωνιστεί σε ολόκληρο το πρωτάθλημα ήρθε από την Mitsubishi το 1995, όπου αγωνίστηκε δίπλα στον Σουηδό Kenneth Eriksson, πρωταθλητή της Group A το 1986.

Με τη νίκη του στο Rally Σαφάρι το 1996 απέδειξε ότι μπορεί να κατακτήσει το πρωτάθλημα, κάτι που κατάφερε στην Αυστραλία, μπροστά από τον Colin McRae που αγωνιζόταν με την Subaru. Μάλιστα, κατάφερε να κατακτήσει όλα τα πρωταθλήματα οδηγών με την Mitsubishi από το 1996 μέχρι το 1999. 

Το 1998 μαζί με τον Richard Burns κατάφεραν να κατακτήσουν το μοναδικό πρωτάθλημα κατασκευαστών για την Mitsubishi, ενώ αργότερα μέσα στην χρονιά βγήκε και το βιντεοπαιχνίδι Tommi Makinen Rally.

Εκείνη η χρονιά όμως έκρυβε και μία μάχη· μία μάχη με τον Carlos Sainz, που κρίθηκε στο νήμα. 

Στον τελευταίο αγώνα της σεζόν του 1998, ο Makinen βρισκόταν 2 βαθμούς μπροστά από τον οδηγό της Toyota, και ήθελε απλά να τερματίσει τον αγώνα. Ωστόσο, μία έξοδος στην υπερειδική του κόστισε τον πίσω δεξί τροχό, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψει. Έτσι, ο Sainz έπρεπε να τερματίσει στην τέταρτη θέση η πιο πάνω για να στεφθεί πρωταθλητής. Προς μεγάλη ατυχία του, ο κινητήρας του Toyota Corolla «παρέδωσε πνεύμα» 500 μέτρα πριν το τέλος της τελευταίας ειδικής διαδρομή, με την ελπίδα του Ισπανού για τον 3ο τίτλο να γίνεται στάχτη. Η ανακοίνωση ότι ο Φινλανδός είναι πρωταθλητής ήρθε την ώρα που του έπαιρναν συνέντευξη στο ξενοδοχείο που διέμενε.

 

Το 2000, παρόλο που ξεκίνησε με νίκη στον αγώνα του Μόντε Κάρλo, εγκατέλειψε κάθε ελπίδα για τον τίτλο, αφού νικήθηκε από τον νέο πρωταθλητή, επίσης Φινλανδό, Marcus Gronholm. Την ίδια χρονιά, η Mitsubishi έβγαλε το Mitsubushu Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition, τιμώντας τον κατά αυτό τον τρόπο για τις επιτυχίες του.

Το αυτοκίνητο είχε διαφορετικό μπροστά προφυλακτήρα από το απλό Evolution VI, ενώ μερικά αυτοκίνητα ήταν βαμμένα κόκκινα με άσπρες ρίγες για να θυμίζουν πιο πολύ το αγωνιστικό αυτοκίνητο του Φινλανδού οδηγού.

Ο Makinen παρέμεινε στην Mitsubishi μέχρι το τέλος της σεζόν του 2001, έχοντας τερματίσει στην 3η θέση στο πρωτάθλημα των οδηγών πίσω από τον Richard Burns και τον Colin McRae, με Subaru και Ford αντίστοιχα. Ωστόσο, κατάφερε πριν φύγει να δώσει στην ομάδα την μοναδική νίκη της στον αγώνα του Σαν Ρέμο.

Ο «Turbo», μαζί με τον teammate του, Freddy Loix, δεν ένιωθαν άνετα με το αυτοκίνητο, προτού ο Φινλανδός εγκαταλείψει στον επόμενο αγώνα της Κορσικής. Μάλιστα, στην έξοδο αυτή, ο συνοδηγός του, Risto Mannisenmaki, έσπασε την μέση του, δίνοντας τέλος στην καριέρα του. Ως εκ τούτου, αναγκάστηκε να τρέξει του εναπομείναντες αγώνες της Αυστραλίας και την Μεγάλης Βρετανίας με συνοδηγό τον Timo Hantunen, ενώ στον τελευταίο αγώνα εγκατέλειψαν δίνοντας την ευκαιρία στον Burns να πάρει το πρωτάθλημα.

Η μετακίνηση του στην ομάδα της Subaru το 2002 ως αντικαταστάτης του Burns, που πήγε στην Peugeot, του χάρισε την τελευταία του νίκη, καθώς η ομάδα της Citroen έκανε μία παρατυπία με το Xsara του πρωτοπόρου του αγώνα, και τότε πρωτοεμφανιζόμενου, Sebastian Loeb, δίνοντας την ευκαιρία στον Makinen να περάσει τον Γάλλο. Ωστόσο, η απόδοση του από κει και έπειτα έπεσε και δεν κατάφερε να σημειώσει άλλη νίκη.

Εγκατάλειψε την ενεργό δράση στο τέλος του 2003 με μία τρίτη θέση στον αγώνα της Μεγάλης Βρετανίας.

Πλέον, ο Φινλανδός έχει αναλάβει επικεφαλής της Toyota στην επιστροφή της ομάδας στο WRC το 2017 με το Yaris και ήδη μετρά μία νίκη. Μοιάζει να είναι ένας ικανός ηγέτης, ειδικά στο πώς διαχειρίζεται τους οδηγούς του. Και ίσως πανηγυρίσει ακόμα κι έναν τίτλο από αυτό το νέο του πόστο.

 

Τα στατιστικά της καριέρας του:

  • Rally: 139
  • Νίκες: 24
  • Βάθρα: 45
  • Νίκες σε Ε.Δ.: 362

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

Πανευτυχής μετά τη νίκη του Latvala ο Makinen

Next Article

Williams - Θα μας βόλευε «πλαφόν» στο budget των ομάδων

Related Posts