Από τότε που θεσπίστηκε ο θεσμός των χειμερινών δοκιμών, πολλοί βιάζονται να εξάγουν τα συμπεράσματά τους για την έκβαση όλης της επικείμενης σεζόν από τα αποτελέσματα των ολιγοήμερων αυτών τεστ. Αυτή η συνήθεια, όχι μόνο έχει αποδειχθεί ότι οδηγεί σε λανθασμένες προβλέψεις, αλλά είναι και στον πυρήνα της αβάσιμη και ανούσια.
Αρχικά, οι χειμερινές δοκιμές πραγματοποιούνται για τις ίδιες τις ομάδες, ώστε τα πρώτα Grand Prix της κάθε σεζόν να μην αποτελούν τα ίδια περίοδο δοκιμών. Μέσω των δοκιμών στην πίστα της Καταλωνίας, οι ομάδες μπορούν να τεστάρουν κάποια βασικά setups, αλλά και αεροδυναμικά βοηθήματα, η επίδοση των οποίων πρέπει να επιβεβαιωθεί μέσα στην πίστα και πάνω στο μονοθέσιο. Σε περίπτωση που αυτές οι δοκιμές δεν υπήρχαν, το θέαμα στα Grand Prix της Αυστραλίας, του Μπαχρέιν ίσως ακόμα και της Κίνας, θα ήταν αρκετά μειωμένο, καθώς όλες θα κινούνταν κάπως συντηρητικά, δοκιμάζοντας… τα νερά για το υπόλοιπο της σεζόν.
Έτσι, οι χρόνοι που καταγράφονται κάθε Φεβρουάριο δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική ταχύτητα του κάθε μονοθεσίου, εφόσον ο στόχος δεν είναι απαραίτητα το κάθε μονοθέσιο να γυρίζει με τον μικρότερο χρόνο, αλλά να καταγραφούν δεδομένα και να εξαλειφθούν διάφορα τεχνικά προβλήματα.
Ένας άλλος λόγος για τον οποίο οι χειμερινές δοκιμές δεν μπορούν να δώσουν μια αντικειμενική εικόνα για την επίδοση των μονοθεσίων, είναι ότι αυτά λαμβάνουν νέα εξαρτήματα συνεχώς κατά την διάρκεια της χρονιάς. Η μεγάλη βελτίωση της Sauber στο δεύτερο μισό της σεζόν του 2018, αποτελεί αδιάψευστη απόδειξη ότι με βάση τις δυνατότητες, αλλά και το πλάνο της κάθε ομάδας, η δυναμικότητα των μονοθεσίων μπορεί να αλλάξει δραματικά. Το ίδιο ισχύει και μεταξύ ομάδων οι οποίες βρίσκονται σε διαδοχικές θέσεις στην βαθμολογική κατάταξη. Η αδυναμία της Ferrari να ακολουθήσει την ανάπτυξη της Mercedes, εξανέμισε το όποιο προβάδισμα είχε στο αρχικό μέρος της σεζόν και ναι, στις χειμερινές δοκιμές.
Επιπλέον, τα τεστ διεξάγονται στην Καταλονία στα μέσα Φεβρουαρίου, κάτι που σημαίνει ότι οι θερμοκρασίες της ασφάλτου, αλλά και του περιβάλλοντος δεν είναι παρόμοιες με αυτές που θα επικρατούν τα Σαββατοκύριακα που θα ακολουθήσουν. Ως εκ τούτου, οι ομάδες είναι ακόμα πιο αμφίβολο να πιέσουν για έναν καλό χρόνο, δεδομένου ότι αυτός δεν θα είναι αντιπροσωπευτικός των δυνατοτήτων του μονοθεσίου.
Στην πραγματικότητα, οι χειμερινές δοκιμές αποτελούν μια ευκαιρία των ομάδων που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα να ετοιμαστούν όσο καλύτερα μπορούν για την παγκόσμια τουρνέ των 21 αγώνων που ακολουθεί. Ακόμα και εάν τα κατά παράδοση γρηγορότερα μονοθέσια βρίσκονται στην κορυφή των χρονομετρήσεων, μόνο μια γενική εικόνα μπορεί να εξαχθεί για την επίδοσή τους σε σχέση με τα πιο αργά μονοθέσια. Οι πραγματικές μεταξύ τους δυναμικότητες παραμένουν ένα μεγάλο ερωτηματικό και φυσικά, ο λόγος που θα παρακολουθήσει κανείς την ερχόμενη σεζόν της Formula 1.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify