Το φετινό Grand Prix Βελγίου έγινε ο πιο σύντομος αγώνας στην ιστορία του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1. Παρά το ότι τα αποτελέσματά του θα συνοδεύονται για πάντα από αστερίσκους, χωρίς να φέρουν την ίδια βαρύτητα με εκείνα των άλλων αγώνων, η προτεραιότητα της ασφάλειας δεν θα πρέπει να χάσει ποτέ την βαρύτητά της και αυτό είναι κάτι που πρέπει τουλάχιστον να αναγνωρίσουμε στην FIA.
Κανένα άθλημα δεν έχει νόημα ύπαρξης αν οι αθλητές και όλοι όσοι συμμετέχουν σε αυτό δεν παραμένουν ασφαλείς. Η FIA και οι εμπλεκόμενοι σε όλα τα πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού ανα τον κόσμο το έχουν κατανοήσει εδώ και πολλά χρόνια. Από μια κυνική οπτική γωνία, η προστασία των ατόμων αυτών, των οδηγών ειδικά, θα ήταν προς το απόλυτο οικονομικό συμφέρον της FIA και του εκάστοτε promoter, όμως ας μην εμπλακούμε σε δευτερεύουσες συζητήσεις. Οι προδιαγραφές ασφαλείας γίνονται πιο αυστηρές σχεδόν κάθε σεζόν, σε μια προσπάθεια να αυξηθεί η ασφάλεια για όλους, στον αέναο αγώνα απέναντι σε έναν άυλο αντίπαλο, την επικινδυνότητα.
Η Formula 1 έχει, όπως και κάθε πρωτάθλημα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, συγκεκριμένα «μαύρα» σημεία καμπής στην ιστορία της. Ένα σημείο καμπής ήταν ο σοβαρότατος τραυματισμός του Niki Lauda στο Grand Prix Γερμανίας το 1976. Σημείο καμπής αποτέλεσε και η 1η Μαΐου του 1994, όταν o Ayrton Senna έχασε την ζωή του στην Imola, με τον Roland Ratzenberger να σβήνει και εκείνος μια ημέρα πριν. Ειδικά ο θάνατος του Ratzenberger και του μεγαλύτερου ίσως αστέρα του πρωταθλήματος μέσα σε δύο ημέρες συγκλόνισε τους πάντες, αλλάζοντας τις προδιαγραφές των μονοθεσίων πάραυτα, των πιστών επίσης. Για είκοσι χρόνια κανένας οδηγός δεν είχε χάσει την ζωή του, παρά τα διάφορα μεγάλα και μικρά ατυχήματα που συνέβαιναν. Δεν είχε σημειωθεί σχεδόν κανένας σοβαρός τραυματισμός, αν εξαιρέσουμε το “freak accident” του Felipe Massa στην Ουγγαρία το 2009. Ο ατυχής θάνατος του Jules Bianchi το 2014 ώθησε στην υλοποίηση του Halo, το οποίο εισήλθε στην Formula 1 το 2018 και αμέσως έδειξε την αξία του στο Grand Prix Βελγίου της ίδιας χρονιάς, στο συμβάν του πρώτου γύρου. Επίσης, δεν χρειάζεται να θυμίσουμε το τρομακτικό ατύχημα του Romain Grosjean πέρυσι, το οποίο άλλαξε συγκεκριμένα πράγματα στα στάνταρ ασφαλείας των φετινών μονοθεσίων.
Μετά από αυτή την άβολα σύντομη ανασκόπηση -καθώς οι οδηγοί και stewards που χάθηκαν τα περασμένα 70 χρόνια κανονικά αξίζουν τουλάχιστον μια αναφορά- και δεδομένων των αλλαγών που κάθε απώλεια επέφερε στην ασφάλεια του αθλήματος, δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει την FIA ή την εκάστοτε FOM, πως σε οποιαδήποτε περίπτωση έβαλε πρώτη την δράση εντός πίστας, παραμερίζοντας την ασφάλεια. Το συμβάν του Σαββάτου θα μπορούσε πράγματι να είχε αποφευχθεί αν η απόφαση για διακοπή της διαδικασίας είχε παρθεί μόλις κάποια δευτερόλεπτα νωρίτερα, όμως από ό,τι φάνηκε η απόφαση για κόκκινη σημεία ήταν μόνο θέμα χρόνου.
Είναι εύκολο να γκρινιάξει κάποιος για την καθυστέρηση στην επανέναρξη του σημερινού αγώνα, εφόσον ο καιρός δεν μεταβλήθηκε ιδιαίτερα, αλλά αυτό το ξέρουν καλύτερα μόνο όσοι ήταν παρόντες στο Spa και οι υπεύθυνοι. Αντικειμενικά πράγματι χάθηκε αρκετός χρόνος χωρίς κανένα αποτέλεσμα, αφού ο αγώνας ουσιαστικά δεν πραγματοποιήθηκε. Είναι όμως προφανές ότι υπήρχε πλήρης θέληση να ξεκινήσει ξανά και να ολοκληρωθεί κανονικά, ώστε να αποφευχθεί μια επανάληψη του Grand Prix Ηνωμένων Πολιτειών 2005. Δεν χρειάζεται να γραφτούν περισσότερες λέξεις για τον εν λόγω αγώνα. Ακόμα και εκείνο το «φιάσκο», όπως έχει χαρακτηριστεί πολλάκις τα περασμένα αυτά δεκαέξι χρόνια, ουσιαστικά είχε ξεκινήσει από ένα θέμα ασφαλείας. Ο δισταγμός να επανεκκινήσει ο σημερινός αγώνας είχε ξεκάθαρα να κάνει με το ότι το Race Control και η FIA δεν ήθελε να ρισκάρει με την ζωή κανενός, ειδικά μετά το συμβάν του Norris το Σάββατο, του πολύπλευρου ατυχήματος στο WSeries την ίδια ημέρα, αλλά και των άλλων πρόσφατων ατυχημάτων στην πίστα του Spa, σε ένα εκ των οποίων έφυγε από την ζωή ο Anthoine Hubert.
Το θετικό που πρέπει να μείνει από το Grand Prix Βελγίου είναι ότι κανένας δεν τραυματίστηκε ούτε στο ελάχιστο, εκτός αν προσμετράται ο πόνος στον αγκώνα του Lando Norris. Όσες διαδικασίες μπόρεσαν να πραγματοποιηθούν, πραγματοποιήθηκαν, συμπεριλαμβανομένου και όλων της Formula 3, η οποία ήταν το «υποστηρικτικό» πρωτάθλημα σε αυτόν τον γύρο του πρωταθλήματος της Formula 1. Ο τρίτος αγώνας μάλιστα νωρίτερα την Κυριακή ήταν ένας καλός βρεγμένος αγώνας, που διεξήχθη με ασφάλεια, ενώ παράλληλα προσέφερε θέαμα.
Εν κατακλείδι, η FIA κάποιες φορές καλείται να βαδίσει πάνω στην λεπτή γραμμή μεταξύ θεάματος και απώλειας. Σε μια εποχή όπου το internet προσέφερε στην ανθρωπότητα το φαινόμενο των social media εκτός από τα άλλα, πολλοί είναι εκείνοι που έχουν κάνει λόγο για «φλωροποίηση» (sic) του μηχανοκίνητου, όμως η συνεχής προσπάθεια της FIA για περισσότερη ασφάλεια δεν απέτρεψε ποτέ το κοινό από το να ευχαριστηθεί ένα από τα σπουδαιότερα αθλητικά γεγονότα του πλανήτη. Οι μόνοι που θα μπορούσαν να πουν κάτι σήμερα ήταν οι θεατές που βρέθηκαν στην πίστα του Spa-Francorchamps και αυτό γιατί αναγκάστηκαν να υποστούν την βροχή για αρκετές ώρες. Θέλω να ελπίζω ότι και εκείνοι θα κατάλαβαν πως ό,τι έγινε, έγινε με στόχο την προστασία των οδηγών και των εθελοντών και ας πήγαν στράφι κάποιες ώρες λόγω της αναποφασιστικότητας του race control.
Εκτός αν κάποιοι θα ήθελαν να έπαιρναν την θέση κάποιου οδηγού σήμερα και να έπαιζαν την δική τους ζωή κορώνα-γράμματα…
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify