Όπως έγινε γνωστό εχθές, η Red Bull απειλεί με αποχώρηση από την Formula 1, εάν δεν «παγώσει» η ανάπτυξη των μονάδων ισχύος από το 2022 έως και το 2026. Η είδηση αυτή έρχεται φυσικά μετά από την ανακοίνωση της Honda ότι θα αποχωρήσει και πάλι από το πρωτάθλημα μετά το τέλος του 2021, αφήνοντας την Red Bull και την «αδερφή» ομάδα της, AlphaTauri. Το τελεσίγραφό αυτό όμως «κατασκευαζόταν» εδώ και 14 χρόνια.
Η Red Bull αποτελεί την πιο επιτυχημένη «ιδιωτική» ομάδα F1 των τελευταίων δεκαετιών. Όπως όμως όλες οι μη εργοστασιακές ομάδες, η Αυστριακή ομάδα δεν κατασκευάζει κινητήρες. Έχοντας περάσει ως πελάτης από την Cosworth, την Ferrari, την Renault και την Honda, η αποχώρηση της τελευταίας θα σήμαινε προβλήματα για την Red Bull και την AlphaTauri έτσι και αλλιώς. Η κατάσταση όμως έχει γίνει δυσκολότερη λόγω του τρόπου με τον οποίο η Red Bull σταμάτησε την συνεργασία της με την Renault το 2018, αλλά και λόγω των παλαιότερων αποφάσεών της και της τρέχουσας δυναμικής των ομάδων.
Οι Αυστριακοί είχαν εκφράσει παράπονα από την Renault για την επίδοση, αλλά και αξιοπιστία του κινητήρα της από το 2015, όμως πολύ απλά δεν υπήρχε άλλη επιλογή. Από το 2007, όταν και αποφάσισε να σταματήσει την συνεργασία της με την Ferrari και «μετέφερε» το συμβόλαιο με τους Ιταλούς στην Toro Rosso για να συνεργαστεί με τους Γάλλους, η Red Bull αποσκοπούσε στο να πρωταγωνιστήσει και αυτό σήμαινε ότι δεν θα υποστήριζε τους «μεγάλους», δηλαδή την Ferrari και την Mercedes. Με την Renault να μην καταφέρνει να ανταποκριθεί στα πρότυπα της ομάδας και μετά από άγαρμπα δημόσια σχόλια τόσο από τον Max Verstappen, όσο και από τον Christian Horner, η Red Bull ανακοίνωσε πριν το Γαλλικό Grand Prix του 2018 ότι η ομάδα θα συνεργαστεί με την Honda από το 2019 και έπειτα.
Ρόλο σε αυτή την απόφαση έπαιξε η ίδια η Honda και η κακή της εμπειρία με την McLaren. Οι Ιάπωνες επέστρεψαν νωρίτερα από όσο ήθελαν στην F1 το 2015 μετά από απαίτηση του Ron Denis και όλοι είδαμε τα αποτελέσματα αυτού του συνδυασμού. Καθώς όμως η μονάδα της Honda βελτιώθηκε χρονιά με την χρονιά και η Toro Rosso έπαιξε τον ρόλο του πειραματόζωου, τρέχοντας τις Μ.Ι. της Honda από το 2018, η Red Bull πήρε την μεγάλη απόφαση να συνεργαστεί και εκείνη με την Honda. Η συνεργασία αυτή ήταν φανερά σε καλύτερο κλίμα από ότι εκείνη με την McLaren και η ομάδα πήρε αποτελέσματα.
Η αποχώρηση της Honda επομένως δεν αφήνει τις δύο ομάδες με κάποια εύκολη διέξοδο. Η μετάβαση στην Mercedes ή την Ferrari αποκλείεται. Οι Γερμανοί έχουν ήδη πει το «όχι» ακόμα και στο άκουσμα της φήμης, καθώς το 2021 θα παρέχουν M.I. στις περισσότερες ομάδες του grid. Η Ferrari έχει πει «ίσως», αλλά δεδομένης της χαμηλής επίδοσής της αλλά κα για τους ίδιους λόγους με πριν 14 χρόνια, δεν φαντάζει ρεαλιστική επιλογή. Τέλος, η επιστροφή στην Renault δεν θα είναι εύκολη μετά τις τοποθετήσεις των περασμένων ετών, παρά το ότι ο Cyril Abiteboul έχει δηλώσει πως η Γαλλική ομάδα δεν θα είχε πρόβλημα να εκπληρώσει την υποχρέωσή της, σε περίπτωση που η Red Bull δεν βρει κάποιον κατασκευαστή, οπότε και οι κανονισμοί προβλέπουν την συνεργασία με τον κατασκευαστή που προμηθεύει τις λιγότερες ομάδες στο grid. Έτσι, η Red Bull έχει σκεφτεί την αγορά του IP (intellectual property, της πνευματικής ιδιοκτησίας) της Honda όσον αφορά την μονάδα ισχύος και την περαιτέρω εξέλιξή της από την ίδια την ομάδα ή τέλος πάντων ένα τρίτο γκρουπ μηχανικών που θα υπογράψει με την ομάδα.
Η ανάπτυξη ενός κινητήρα από τρίτους είναι μεγάλο ντισαντβαντάζ σε σχέση με τους άλλους κατασκευαστές. Το ανάλογο αυτή της ιδέας θα ήταν να έδινε κανείς την πιο τεχνολογικά προηγμένη ρακέτα σε έναν γορίλα και να περίμενε να κερδίσει τον Rafael Nadal. Ανεξαρτήτως των παραπάνω, το τελεσίγραφο που φαίνεται να έχει δώσει στην F1 η Red Bull βγάζει απόλυτη λογική. Με πάγωμα της ανάπτυξης των κινητήρων, υπάρχει πιθανότητα να μην μείνει τόσο πίσω σε σχέση με τους άλλους κατασκευαστές, οι οποίοι φυσικά έχουν τεράστια εμπειρία, αλλά και τους πραγματικά κατάλληλους εργαζόμενους, οι οποίοι αναπτύσσουν την Μ.Ι. in-house.
Οι Mercedes και Renault μάλλον θα είναι θετικές σε αυτό το πάγωμα, καθώς το τρέχον status quo των κινητήρων βολεύει και τους δύο. Η μια έχει τον καλύτερο κινητήρα της υβριδικής εποχής (εκτός από το 2019 όπου τα εύσημα πήγαν στην Ferrari) και η δεύτερη έχει κάνει μεγάλα βήματα για να ανέβει στο καλύτερο μισό του βαθμολογικού πίνακα στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών. Φυσικά, μόνο το Μαρανέλο θα ήταν αντίθετο στο πάγωμα, αφού έχει την χειρότερη Μ.Ι. από τους τέσσερις τρέχοντες κατασκευαστές και θα ήθελε πολύ να την βελτιώσει, σε μια προσπάθεια να επιστρέψει στις νίκες.
Η δύσκολη θέση της Red Bull είναι απόρροια των δικών της αποφάσεων, οι οποίες την στρίμωξαν στην γωνία, αλλά και έλλειψης τύχης. Οι Αυστριακοί έχουν υπάρξει αποδέκτες μιας γερής δόσης ατυχίας λόγω της αναπάντεχης αποχώρησης της Honda, όμως οι επιλογές τους επί των προηγουμένων 14 ετών έχουν περιορίσει αυτές που τους είναι διαθέσιμες τώρα. Έχοντας αυτά κατα νου, η προσπάθειά να παραμείνει ανταγωνιστική σταματώντας ταυτόχρονα να εξαρτάται από τους ανταγωνιστές της είναι αξιοσέβαστη. Δεν γίνεται όμως να μην σχολιαστεί το ότι οι όποιες ελπίδες θρέφει για την ανάπτυξη της Μ.Ι. της Honda ουσιαστικά βασίζονται σε έναν εκβιασμό. Στις 26 Οκτωβρίου οι τέσσερις κατασκευάστριες θα συναντηθούν για να συζητήσουν. Το εάν αυτός ο εκβιασμός στέκει ή εάν αποτελεί μπλόφα για μεγάλους παίκτες, μένει μόνο να το δούμε.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify