Ο Michael Masi έγινε μέσα σε μια νύχτα ένα από τα κόκκινα πανιά της Formula 1 για πολλούς φίλους του πρωταθλήματος ανα τον κόσμο. Μια απόφασή του ως αλυτάρχης του Race Control, η οποία δεν προβλέπεται από τους κανονισμούς, ήταν αρκετή ώστε να επισκιάσει όχι μόνο το Grand Prix του Abu Dhabi, αλλά και την έκβαση ολόκληρου του περσινού πρωταθλήματος. Ένα συγκεκριμένο όμως απόσπασμα από την επικοινωνία μεταξύ Masi και του Jonathan Wheatley, sporting director της Red Bull, ήρθε στην επιφάνεια πριν λίγες ημέρες και πλέον τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά.
Στο εν λόγω ηχητικό απόσπασμα, ο Wheatley συνομιλεί με τον Masi καθώς τα μονοθέσια κάνουν γύρους πίσω από το safety car, το οποίο βγήκε στην πίστα μετά την εγκατάλειψη του Nicholas Latifi. Ο κανονισμός σχετικά με τα μονοθέσια τα οποία έχουν δεχθεί γύρο, ή lapped cars όπως αποκαλούνται στα Αγγλικά, προβλέπει δύο περιπτώσεις. Στην πρώτη, όλα τα lapped μονοθέσια δέχονται εντολή να προσπεράσουν το safety car και να λάβουν την αντίστοιχη θέση τους στο πίσω μέρος της ουράς. Αυτό γίνεται για να «ξεμπλέξει» η σειρά των μονοθεσίων μέσα στην πίστα και να αποφευχθούν πιθανά προβλήματα με μπλε σημαίες. Στην δεύτερη περίπτωση, κανένα lapped μονοθέσιο δεν επιτρέπεται να φύγει από την θέση στην οποία βρίσκεται. Η επιλογή μεταξύ των δύο σεναρίων είναι στην ευχέρεια του Race Control και εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες, αλλά και το χρονικό σημείο του αγώνα. Ή τουλάχιστον, αυτό ισχύει κανονικά από το 2012, όταν και θεσπίστηκε ο εν λόγω κανονισμός, ο οποίος μάλιστα χρησιμοποιήθηκε και στον πρώτο αγώνα εκείνης της σεζόν, στο Albert Park.
Ο Wheatley, ως εργαζόμενος της Red Bull και όπως όλοι οι προκάτοχοί του σε κάθε ομάδα που πέρασε από την Formula 1, ακούγεται να προσπαθεί να πείσει τον Masi να πάρει την απόφαση που συμφέρει τον ίδιο και την ομάδα του. Στην προκειμένη, αυτό θα ήταν να περάσουν τα lapped μονοθέσια στο πίσω μέρος της ουράς, κυρίως αυτά που βρίσκονταν μεταξύ Hamilton και Verstappen. Οι ακριβείς λέξεις που χρησιμοποιεί είναι: «Προφανώς εκείνα τα lapped μονοθέσια, δεν χρειάζεται να τα αφήσεις να φύγουν αμέσως, να κάνουν τον γύρο και να περάσουν στο πίσω μέρος της ουράς,», με τον Masi να απαντά μονολεκτικά «Κατάλαβα.»
Το τι ακριβώς εννοούσε ο Wheatley εξαρτάται από την ερμηνεία που δίνει ο καθένας στα λεγόμενά του. Αν θέλουμε να κοιτάξουμε μόνο την πρόταση αυτή, τότε ο μηχανικός της Red Bull απλά προσπαθεί ευγενικά να πείσει τον Masi να επιτρέψει στα lapped μονοθέσια να περάσουν, λέγοντας ότι δεν χρειάζεται να το κάνει αμέσως, αλλά θα… το εκτιμούσε. Όταν αυτό δεν έγινε αμέσως, στενεύοντας τα χρονικά περιθώρια τα οποία είχε ο Verstappen στην διάθεσή του, ο Wheatley ξαναπάτησε το κουμπί και είπε στον Masi «Πρέπει να αφήσεις τα μονοθέσια να περάσουν και τότε θα έχουμε έναν [πραγματικό] αγώνα», στο οποίο και πάλι ο Masi απαντά «Κατάλαβα, δώσε μου ένα δευτερόλεπτο.»
Μέχρι εδώ τίποτα δεν ξεφεύγει από όλα όσα έχουμε δει ή ακούσει στην Formula 1. Ο Wheatley θα μπορούσε να ζητήσει από τον Masi ακόμα και να αποκλείσει όλους τους υπόλοιπους οδηγούς και ο Masi απλά θα έλεγε ευγενικά ότι καταλαβαίνει και ότι θα δει τι θα κάνει. Φυσικά, ο Masi πήρε την απόφαση να επιτρέψει την κίνηση μόνο για τα μονοθέσια μεταξύ των δύο διεκδικητών του πρωταθλήματος, ενώ μάλιστα το αυτοκίνητο ασφαλείας έπρεπε να παραμείνει για ακόμα έναν γύρο στην πίστα. Έτσι, παραβίασε τους ξεκάθαρους κανονισμούς που υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια. Το πιο ενδιαφέρον ίσως είναι η χρήση της έκφρασης “then we got a motor race” (μετ. «τότε θα έχουμε έναν [πραγματικό] αγώνα») από τον ίδιο τον Masi, όταν απάντησε στον Toto Wolff, ο οποίος προσπάθησε να μάθει την αιτία της απόφασης αυτής. Γίνεται έτσι εμφανές ότι ο Masi επηρεάστηκε από τον Wheatley ή τουλάχιστον επέτρεψε στον εαυτό του να επηρεαστεί.
Η απόφαση από μόνη της μπορεί κάλλιστα να τοποθετηθεί στην κορυφή της λίστας κακών αποφάσεων εκ μέρους των αγωνοδικών στην ιστορία της Formula 1. Λάθη κάνουν όλοι οι άνθρωποι. Στην προκειμένη όμως υπάρχει μια σημαντική διαφορά. Ο αλυτάρχης δεν επιτρέπεται να μεροληπτεί υπερ καμίας ομάδας και κανενός οδηγού και αν θέλουμε να δούμε τα πράγματα από μια νηφάλεια οπτική γωνία, εδώ δεν μπορούμε να πούμε ότι ο Masi πήρε ξεκάθαρα το μέρος της Red Bull. Η απόλυτη αλήθεια είναι ότι ο Masi επηρρεάστηκε από τον Wheatley, θέλοντας να κάνει τον αγώνα να προσφέρει θέαμα στον τελευταίο γύρο, αφήνοντας τους δύο οδηγούς να κάνουν ό,τι μπορούν και ας κερδίσει ο καλύτερος.
Όπως γράφεται παραπάνω, προσπάθειες να πείσουν κάποιο όργανο της FIA ότι ο ουρανός είναι πράσινος έχουν ξαναγίνει από στελέχη ομάδων στο παρελθόν και θα συνεχιστούν στο μέλλον. Θα ήταν ένα είδος στρουθοκαμιλισμού να μην αναφέρθεί για παράδειγμα το ότι ο ίδιος ο Wolff έστειλε ένα email στον Masi με κάποιο διάγραμμα για την «σωστή» θέση των μονοθεσίων όποτε επιχειρείται προσπέρασμα όταν ο Hamilton είχε επαφή με τον Verstappen στο Grand Prix Μ. Βρετανίας, η οποία είδε τον Ολλανδό να καταλήγει στα προστατευτικά και τον Βρετανό να δέχεται μια ποινή δέκα δευτερολέπτων. Μόνο φέτος έχουν γίνει αντίστοιχες προσπάθειες από όλες τις ομάδες, οπότε αν το επεκτύνουμε αυτό στο χρονικό διάστημα των 1000+ Grand Prix που έχουν διεξαχθεί, μπορεί ο οποιοσδήποτε να καταλάβει ότι οι εκάστοτε αγωνοδίκες έχουν ακούσει τα πάντα. Έτσι, οποιοσδήποτε ισχυρισμός για το αντίθετο από οποιαδήποτε τρέχουσα ομάδα είναι ο ορισμός της υποκρισίας.
Οι κανόνες όμως είναι κανόνες για κάποιον λόγο. Αν επιτρέπουμε να «λυγίζουν» αυτοί γιατί θέλουμε το πρωτάθλημα να είναι (πιο) εντυπωσιακό, τότε που τραβάμε την κόκκινη γραμμή; Οι κανονισμοί έτσι χάνουν το νόημά τους. Είτε τους τηρούμε στο απόλυτο, είτε το πρωτάθλημα, οποιοδήποτε πρωτάθλημα, χάνει κάθε νόημα ύπαρξης. Ο Masi και ο κάθε Masi δεν είναι το πρόβλημα, αλλά η Formula 1 γενικότερα. Αν δεν υπήρχε αυτή η συνεχής αναζήτηση για περισσότερο θέαμα, ενώ το πρόβλημα έχει ξεκάθαρα να κάνει με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μονοθεσίων, τότε δεν θα υπήρχε το κλίμα στις τάξεις του Race Control ώστε ο Masi να επηρεαστεί τόσο εύκολα και να χαρίσει το πρωτάθλημα στον Max Verstappen. Η συνεχής αναζήτηση αυτή είναι που έφερε τα ακραία αεροδυναμικά μονοθέσια το 2017, τα οποία έστριβαν απίστευτα, αλλά πρακτικά εκμηδένιζαν οποιοδήποτε πιθανότητα για close racing. Η αναζήτηση αυτή είναι που κάνει τα σιρκουί πόλης όλο και πιο συχνά, με τις ιστορικές, αγωνιστικά ποιοτικότερες και ασφαλέστερες πίστες ανα τον κόσμο να οδηγούνται σταδιακά εκτός καλενταριού.
Εν κατακλείδι, ο Masi με την απόφασή του θύμισε κάτι από Ελλάδα. Η υπόκυψή του στην πίεση από την Red Bull θύμισε ελληνικό ποδόσφαιρο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και η τελική απόφαση αυτή καθ’ αυτή μάλλον κάποιο χαζοreality show, όπου οι διαγωνιζόμενοι όλο κάπως τυχαίνει να τσακώνονται λες και είναι 10χρονα για το τζέρτζελο, ή το drama όπως το λένε τα παιδιά. Όπως και αν έχει, επειδή ένας οδηγός έχει επτά τίτλους δεν σημαίνει ότι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο μπορεί η ίδια η αρχή του πρωταθλήματος να τον κλέβει. Ενίοτε, ένα βασικό επίπεδο σεβασμού σε όσους αποτελούν τα πρόσωπα μιας ολόκληρης εποχής της Formula 1 επιβάλλεται και αυτό πλέον μπορεί να γίνει μόνο αν η FIA σοβαρευτεί και κάνει την Liberty Media να σοβαρευτεί και εκείνη με την σειρά της.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify