Μπαίνοντας στο τελευταίο τέταρτο του πρωταθλήματος, η F1 ταξιδεύει στην αμερικανική ήπειρο με το Grand Prix των Ηνωμένων Πολιτειών να ξεκινάει τη δράση για το πρώτο από τα δύο τριπλά τριήμερα που θα ολοκληρώσουν τη σεζόν.
Γενικές πληροφορίες
Η πολύ μεγάλη δυναμική της αμερικανικής αγοράς πάντα προσέλκυε το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1, παρά τις διαρκείς αποτυχημένες προσπάθειες σταθερής διεξαγωγής ενός Grand Prix εντός των Ηνωμένων Πολιτειών. Μοναδική εξαίρεση αποτελούσε η πίστα του Watkins Glen, η οποία φιλοξενούσε αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος για είκοσι συναπτά έτη, από το 1961 έως και το 1980, όταν και αφαιρέθηκε από το καλεντάρι λόγω χρεών της πίστας.
Προηγουμένως, το νεοσύστατο πρωτάθλημα της F1 είχε συμπεριλάβει αγώνες των 500 μιλίων της Ινδιανάπολης και αγώνες στο επίσης ιστορικό σιρκουί του Σέμπρινγκ καθώς και του Ρίβερσάιντ. Οι Η.Π.Α. έχουν φιλοξενήσει επίσης αγώνες στο Ντάλας, το Ντιτρόιτ, το Λονγκ Μπιτς (με την επωνυμία του Grand Prix των Δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών) και του Σίζαρς Πάλας, το οποίο έγινε στο πάρκινγκ του διάσημου καζίνο στο Λας Βέγκας.
Ακολούθως, το GP των Η.Π.Α. μεταφέρθηκε στο Φοίνιξ για τρεις αγώνες από το 1989 έως το 1991, όταν και ο αγώνας αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα για λόγους ασφαλείας των θεατών. Μετά από εννέα χρόνια απουσίας, το 2000, ο αγώνας επέστρεψε στην Ινδιανάπολη, όπου παρέμεινε για οκτώ αγώνες, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται αρκετά ιστορικά γεγονότα, όπως η σημαντική νίκη του Μίκαελ Σουμάχερ εκείνη τη σεζόν, η τελευταία νίκη της καριέρας του Μίκα Χάκινεν το 2001, η ανατροπή του Σούμι κι η οριστική απώλεια του τίτλου για τον Χουάν-Πάμπλο Μοντόγια το 2003 και φυσικά ο δραματικός αγώνας του 2005, όπου τα 14 μονοθέσια με ελαστικά της Μισελέν δεν εκκίνησαν τον αγώνα, εξαιτίας της αδυναμίας της γαλλικής εταιρείας να εγγυηθεί την ασφάλεια των οδηγών λόγω λάθους στην κατασκευή τοων εν λόγω ελαστικών. Στον αγώνα-παρωδία συμμετείχαν μόνο έξι μονοθέσια και η τελική εικόνα έφερε σε δυσχερή θέση την εικόνα του σπορ στις Η.Π.Α.. Με το τέλος του συμβολαίου της πίστας, το 2007, η Ινδιανάπολη απομακρύνθηκε από το καλεντάρι κι η χώρα έμεινε ξανά χωρίς αγώνα.
Έκτοτε, έγιναν πολλές προσπάθειες επιστροφής από τον τότε ιθύνων νου της F1, Μπέρνι Έκλεστοουν, με απόπειρες διεξαγωγής αγώνα στην περιοχή της Νέας Υόρκης, όλες όμως χωρίς επιτυχία. Το 2010, υπογράφηκε έξαφνα συμβόλαιο για αγώνα σε πίστα που ξεκινούσε να φτιάχνεται σε μία βαλτώδη έκταση στην ευρύτερη περιοχή της πρωτέυουσας της πολιτείας του Τέξας, το Όστιν. Παρά τις καθυστερήσεις και αρκετά θέματα με την ηγεσία της πίστας, το Circuit of the Americas φιλοξένησε κανονικά τον πρώτο αγώνα του το φθινόπωρο του 2012 με άκρως θετικές εντυπώσεις. Ο αγώνας πλέον είναι σταθερά του προγράμματος, με μόνη εξαίρεση την πανδημική σεζόν του 2020 και επαναπροσδιόρισε τη σχέση του πρωταθλήματος με το αμερικανικό κοινό.
Η χάραξη του μάγιστρου του σχεδιασμού πιστών, Χέρμαν Τίλκε, έχει εμπνευστεί από μερικές εκ των σπουδαιότερων κομματιών από πίστες και σε συνδυασμό με αυξομειώσεις στο υψόμετρο και τις πολλές αλλαγές κατεύθυνσης, αποτελεί μία από τις αγαπημένες των οδηγών και των θεατών. Με τον ερχομό της Liberty Media στο τιμόνι της F1, οι Η.Π.Α. απέκτησαν δύο επιπλέον αγώνες σε σιρκουί πόλης, στο Μαϊάμι και το Λας Βέγκας, όμως ο αγώνας στο Όστιν και το Circuit of the Americas έχει αποκτήσει πλέον ξεχωριστή αξία. Πρόσφατα μάλιστα, το συμβόλαιο της πίστας ανανεώθηκε μέχρι το 2026, το οποίο μάλιστα αναμένεται να επεκταθεί περαιτέρω μετά και τις τελευταίες εργασίες ανακαίνισης της πίστας.
Στον περσινό αγώνα, ο Μαξ Φερστάπεν κέρδισε με άνεση παρότι ξεκίνησε από την έκτη θέση, με τους Λάντο Νόρις και Κάρλος Σάινθ να εκμεταλλεύονται τον αποκλεισμό του Λιούις Χάμιλτον και να ανεβαίνουν στη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα. Ο Βρετανός της Μερσεντές όπως και ο poleman Σαρλ Λεκλέρκ που τερμάτισε έκτος, ακυρώθηκαν από τον αγώνα λόγω υπερβολικής φθοράς στην σανίδα του πατώματος των μονοθεσίων τους.
Ο εφτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής είναι ωστόσο ο πολυνίκης στο σιρκουί με πέντε νίκες, με την πρώτη να έρχεται στην παρθενική επίσκεψη της F1 στο Τέξας το 2012, εκείνη του 2015 να του χαρίζει τον τρίτο του τίτλο, ενώ το 2019 αν και τερμάτισε δεύτερος κατάφερε να κλειδώσει και μαθηματικά το έκτο του προσωπικό πρωτάθλημα. Τρεις επιτυχίες έχει ο Φερστάπεν, ενώ από μια νίκη στο Όστιν έχουν επίσης οι Σεμπάστιαν Φέτελ, Κίμι Ράικονεν και Βάλτερι Μπότας.
H Pirelli θα διαθέσει την μεσαία επιλογή της γκάμας ελαστικών της στο Τέξας(C2-C3-C4), ακολουθώντας όμοιο μονοπάτι με την προηγούμενη εκδοχή του αγώνα.
Γύροι: 56
Μήκος πίστας: 5,513 χιλιόμετρα
Απόσταση αγώνα: 308,405 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:36,169, Charles Leclerc (2019)
Πρόγραμμα
Στις H.Π.Α. θα φιλοξενηθεί το τέταρτο εκ των έξι Sprint τριημέρων της φετινής σεζόν. Η δράση επεκτείνεται την Παρασκευή και το Σάββατο, σύμφωνα με τις αλλαγές που ισχύουν από φέτος στο πρόγραμμα τέτοιων Grand Prix. Η διαφορά ώρας όμως με την Πολιτεία του Τέξας, φέρνουν τις διαδικασίες σε νυχτερινές ως και μεταμεσονύκτιες ώρες για την χώρα μας, με τον αγώνα να ξεκινάει στις 22:00 το βράδυ της Κυριακής.
Παρασκευή 18 Οκτωβρίου
FP1: 20:30-21:30
Σάββατο 19 Οκτωβρίου
Sprint Shootout: 00:30-01:14
Sprint: 21:00
Κυριακή 20 Οκτωβρίου
Κατατακτήριες: 01:00-02:00
Αγώνας: 22:00
Για το 2024, ο όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα του παγκοσμίου πρωταθλήματος της F1. Στον αγώνα των Η.Π.Α. θα συνεχιστούν οι μαγνητοσκοπημένες μεταδόσεις, καθώς ο αγώνας θα ξεκινήσει να προβάλλεται από τον ΑΝΤ1 στις 23:30, μιάμιση μετά την προγραμματισμένη έναρξή του. Όλο το πρόγραμμα του τριημέρου θα προβληθεί ζωντανά μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας ΑΝΤ1+. Φυσικά, υπάρχει κι η επιλογή της ΟΤΤ πλατφόρμας της Formula 1, το F1TV, το οποίο θα έχει, μέσω συνδρομής, κάθε session του τριημέρου, με αποκλειστικά onboard πλάνα και ξεχωριστές επιλογές μετάδοσης
Επόμενος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος είναι το Grand Prix της Πόλης του Μεξικού που θα διεξαχθεί στο Autodromo Hermanos Rodriguez το προσεχές τριήμερο 25-27 Οκτωβρίου.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify