Η καλοκαιρινή διακοπή της Formula 1 λαμβάνει τέλος με τους οδηγούς και τις ομάδες του παγκοσμίου πρωταθλήματος να ταξιδεύουν στην Ολλανδία και το σιρκουί του Ζάντβουρτ για το ξεκίνημα του δεύτερου μέρους της σεζόν.
Γενικές πληροφορίες
Το Grand Prix Ολλανδίας είναι διαχρονικά συνυφασμένο με το σιρκουί του Ζάντβουρτ στα δυτικά προάστια του Άμστερνταμ. Η πίστα είναι τοποθετημένοι στους αμμόλοφους που υπάρχουν πάνω από τα παράλια της Βόρειας Θάλασσας. Η ιστορία κατασκευής του σιρκουί είναι διανθισμένη μέσα στα χρόνια, με τους τοπικούς παράγοντες να χρησιμοποιούν κάθε δυνατο μέσο που είχαν στα χέρια τους για να φτάσουν στην ολική κατασκευή της πίστας το 1948.
Η μεγάλη ευθεία κατασκευάστηκε από στρατιώτες της ναζιστικής Γερμανίας, ως ένας διάδρομο παρέλασης και πανηγυρισμών για την κατάκτηση της περιοχής από την Βέρμαχτ κατά τη διάρκεια του αστραπιαίου πολέμου το 1939. Η υπόλοιπη πίστα δημιουργήθηκε μετά το πέρας του β’ παγκοσμίου πολέμου, με χρήση των τοπικών δρόμων που είχαν φιλοξενήσει έναν αγώνα το 1939, λίγες εβδομάδες πριν την εισβολή των Γερμανών στην χώρα.
Παρότι η πίστα φιλοξενούσε ήδη αγώνες με σπουδαίες συμμετοχές μεγάλων οδηγών κι ομάδων, ο αγώνας προστέθηκε στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος το 1952. Έκτοτε αποτελούσε σταθερό σταθμό της Formula 1 μέχρι και το 1985, με εξαίρεση το 1954 λόγω οικονομικών προβλημάτων, το 1956 και το 1957, λόγω προβλημάτων που προέκυψαν από τον Αραβοϊσραηλινό πόλεμο στο Σουέζ, καθώς και το 1972 όταν και η πίστα δέχθηκε την πρώτη ριζική ανακαίνισή της.
Τα ζητήματα ασφαλείας, με αποκορύφωμα τον χαμό του Roger Williamson το 1973, αλλά και η οικιστική επέκταση του Άμστερνταμ κοντά στην περιοχή της πίστας, έφεραν δυσεπίλυτα προβλήματα στους οργανωτές του αγώνα. Η σμίκρυνση της πίστας κοντά στη σημερινή της μορφή ήταν η μόνη βιώσιμη λύση, όμως η αργοπορία και η τελική άρνηση της ολλανδικής κυβέρνησης να στηρίξει τον αγώνα, έφερε το σιρκουί και τον αγώνα εκτός προγράμματος.
Η ανακαίνιση ολοκληρώθηκε τελικά το 1995, όταν η πίστα εξαγοράστηκε από τον τωρινό ιδιοκτήτη της κι έκτοτε φιλοξενούσε αγώνες χαμηλότερων κατηγοριών και πρωταθλημάτων, όπως η Formula 3, το DTM και τα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα GT. Το 2018 με την άνοδο του Max Verstappen και ταυτόχρονα της θεαματικότητας της F1 στην χώρα, η διοίκηση του Ζάντβουρτ συμφώνησε με την FOM για την επάνοδο της πίστας στο καλεντάρι. Η πίστα άλλαξε σε πολλά σημεία της, με αποκορύφωμα την αύξηση της κλίσης σε τρεις κλειστές στροφές της πίστας, που αποτελούν και το σήμα κατατεθέν της χάραξης, η οποία παραμένει αρκετά κλειστή και με συνεχόμενες αλλαγές κατεύθυνσης.
Η επιστροφή του αγώνα το 2021 συνοδεύτηκε με τρεις ισάριθμες νίκες του τοπικού ήρωα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, Max Verstappen. Η τελευταία εξ αυτών έγινε στον πιο επεισοδιακό αγώνα της τριετίας αυτής, όταν ο Verstappen πήρε μεν τη νίκη με άνετο τρόπο, όμως η διπλή εμφάνιση της βροχής προκάλεσε χάος και τη διακοπή του αγώνα, λίγους γύρους πριν το τέλος. Στο βάθρο ανέβηκαν οι Fernando Alonso και Pierre Gasly, ενώ ο Ολλανδός οδηγός ισοφάρισε το ρεκόρ του Sebastian Vettel, φτάνοντας τις εννέα συνεχόμενες νίκες, ρεκόρ που μετέπειτα έσπασε στην περσινή κυριαρχική σεζόν του.
Με πιθανή τέταρτη νίκη στην πατρίδα του φέτος, ο Verstappen θα πιάσει στην κορυφή της σχετικής λίστας τον Jim Clark, με τον Ολλανδό να μοιράζεται τη δεύτερη θέση με τους Jackie Stewart και Niki Lauda, ο οποίος το 1985 πήρε την τελευταία νίκη της καριέρας του. Η Ferrari έχει οκτώ νίκες στην πίστα, μπροστά από τις έξι της Lotus, ενώ McLaren και Red Bull ισοβαθμούν στην τρίτη θέση με τρεις νίκες και θα προσπαθήσουν φέτος να ξεχωρίσουν στην σχετική κατάταξη.
Η Pirelli θα φέρει στο Ζάντβουρτ τις τρεις σκληρότερες διαθέσιμες γόμες ελαστικών(C1-C2-C3) στην πίστα, ενώ για ακόμη μία φορά ο καιρός θα είναι ο αστάθμητος παράγοντας, καθώς υπάρχουν προγνώσεις για πιθανή βροχή και τις τρεις ημέρες του Grand Prix.
Γύροι: 72
Μήκος Πίστας: 4,259 χιλιόμετρα
Απόσταση Αγώνα: 306,587 χιλιόμετρα
Ρεκόρ Πίστας: 1:11,097, Lewis Hamilton (2021)
Πρόγραμμα
Το τυπικό οργανόγραμμα των Ευρωπαϊκών γύρων του πρωταθλήματος της F1 θα εφαρμοστεί και στο Zandvoort. Πρόγραμμα που περιλαμβάνει FP1 και FP3 σε μεσημεριανές ώρες της Παρασκευής και Σαββάτου, το FP2 το απόγευμα της πρώτης μέρας , με τις κατατακτήριες δοκιμές καθώς και τα κόκκινα φώτα που θα σημάνουν την εκκίνηση του μεγάλου αγώνα, να αναμένεται να σβήσουν στις 16:00 το απόγευμα του Σαββάτου και της Κυριακής.
Παρασκευή 23 Αυγούστου
FP1: 13:30-14:30
FP2: 17:00-18:00
Σάββατο 24 Αυγούστου
FP3: 12:30-13:30
Kατατακτήριες: 16:00-17:00
Κυριακή 25 Αυγούστου
Αγώνας: 16:00
Όπως και πέρσι, έτσι και για το 2024, ο όμιλος ΑΝΤΕΝΝΑ έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα του παγκοσμίου πρωταθλήματος της F1. Για τον αγώνα της Ολλανδίας, o ANT1 θα επιστρέψει στις ετεροχρονισμένες μεταδόσεις, με την προβολή του αγώνα να γίνεται με ημίωρη καθυστέρηση. Όλο το πρόγραμμα του τριημέρου θα προβληθεί ζωντανά μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας ΑΝΤ1+. Φυσικά, υπάρχει κι η επιλογή της ΟΤΤ πλατφόρμας της Formula 1, το F1TV, το οποίο θα έχει, μέσω συνδρομής, κάθε session του τριημέρου, με αποκλειστικά onboard πλάνα και ξεχωριστές επιλογές μετάδοσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Ζάντβουρτ θα γίνει ο τέταρτος γύρος του F1 Academy, επίσης με κάλυψη των αγώνων από το Ant1+ και όλου του προγράμματος από το F1 TV.
Επόμενος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος το Grand Prix Ιταλίας στην ιστορική πίστα της Μόντσα, το τριήμερο 30 Αυγούστου – 1 Σεπτεμβρίου.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify