Οι ομάδες της Formula 1 μαζί με την FIA ψάχνουν τρόπους να αποτρέπουν τους οδηγούς από το να παραβιάζουν τα όρια της πίστας.
Το φαινόμενο με τους οδηγούς να προσπαθούν να κερδίσουν χρόνο με το να βγαίνουν εκτός πίστας, παραβιάζοντας τα όριά της, ήρθε και πάλι στο προσκήνιο μετά τα κλαταρίσματα στο Βελγικό GP.
Έχει ειπωθεί πως κατεστραμμένα μέρη των kerbs ή debris εκτός πίστας προκάλεσαν τα κλαταρίσματα σε Rosberg και Vettel στο τριήμερο του αγώνα στο Spa.
Η F1 αντιμετωπίζει εδώ και καιρό αυτό το πρόβλημα, προσπαθώντας να περιορίσει τους οδηγούς που δεν τηρούν τα όρια της πίστας, με την FIA να έχει ξεκαθαρίσει πως ποινές θα δίνονται μόνο αν από αυτήν την παραβίαση ο οδηγός έχει κάποιο χρονικό πλεονέκτημα.
Παρόλα αυτά, τα κλαταρίσματα στο Spa απέδειξαν πως το πρόβλημα δεν έγκειται καθαρά στο πόσο χρόνο κερδίζει ο οδηγός, καθώς φάνηκε πως υπάρχουν και και κίνδυνοι από αυτήν την πρακτική.
Για αυτό και το ζήτημα πλέον έγινε αντικείμενο συζήτησης μεταξύ FIA και ομάδων.
Μία ασφαλής λύση
Η παραβίαση των ορίων της πίστας από τη μεριά των οδηγών προέκυψε λόγω των μεγάλων τμημάτων στρωμένων με άσφαλτο στις run-off περιοχές μετά τα kerb, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να μην κινδυνεύουν να εγκαταλείψουν αν περάσουν τα όρια, μιας και εκεί δεν έχει αμμοπαγίδες ή γρασίδι που να τους περιορίζει.
Αυτό που δεν αφήνει την FIA να κάνει χρήση μεγάλων, ψηλών kerbs ή μπαριέρων είναι γιατί, αν κάποιος οδηγός έχει όντως λόγω να βγει εκτός πίστας λόγω κάποιου προβλήματος, μπορεί να προκληθεί ατύχημα.
Στο Spa, για παράδειγμα, τοποθετήθηκε αρχικά ένα kerb παράλληλα της Raidillon για να μην την «ισιώνουν» οι οδηγοί. Ωστόσο, εκφράστηκαν ανησυχίες σχετικά με το ενδεχόμενο οι οδηγοί να πάνε πολύ κοντά σε αυτό και να το ξεπεράσουν με κίνδυνο να χάσουν τον έλεγχο του μονοθέσιου – ειδικά σε βρεγμένο οδόστρωμα – και τελικά αφαιρέθηκε.
Χωρίς εκείνο το kerb, όλοι οι οδηγοί έκοβαν την στροφή και πιθανότατα εκεί να συνέβη το σκίσιμο που οδήγησε στο κλατάρισμα του Vettel.
Δύσκολη δουλειά
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, παραδέχεται πως το να υπάρχουν οδηγοί που δεν τηρούν τα όρια της πίστας δεν είναι και το ιδανικό για ένα προμηθευτή ελαστικών: «Δεν είναι εύκολη δουλειά για την Pirelli. Κάθε πίστα είναι διαφορετική και κάθε kerb είναι διαφορετικό. Τώρα, οι οδηγοί προφανώς τηρούν τα όρια λιγότερο από όταν υπήρχαν και αμμοπαγίδες δίπλα στα kerb. Και ο οδηγός θα εκμεταλλευτεί ό,τι μπορεί. Η Eau Rouge είναι πολύ διαφορετική από αυτή που ήταν πριν 10 χρόνια.»
Ήδη γίνεται δουλειά ώστε να βρεθούν λύσεις. Μάλιστα, στο περιθώριο του GP Ιταλίας, έγιναν συζητήσεις μεταξύ FIA, ομάδων και οδηγών σε μία ανασκόπηση του τι έγινε στο Βέλγιο.
«Ανυψωμένες» γραμμές
Μία ιδέα που έπεσε το τραπέζι ήταν αυτή των «ανυψωμένων» γραμμών που θα σχεδιαστούν δίπλα από τα kerb.
Αυτές θα είναι τόσο ψηλές όσο χρειάζεται για να επιβραδύνουν τον οδηγό, αλλά όχι για να προκαλέσουν κάποιο ατύχημα.
Για παράδειγμα, στο Spa, μερικές τέτοιες γραμμές προκάλεσαν το ατύχημα του Pastor Maldonado όταν τα βρήκε με δύναμη της τάξεως των 17G.
Ο οδηγός από την Βενεζουέλα πιστεύει πως πιο σοφό θα ήταν να υπήρχαν πιο αυστηροί κανονισμοί, όπως π.χ. αν περάσει κάποιος οδηγός τα όρια δύο φορές, θα υπάρχει προειδοποίηση να μην επαναληφθεί: «Κανονικά αν βγεις εκτός χάνεις χρόνο αλλά σε άλλες περιπτώσεις κερδίζεις. Το καλύτερο είναι να διασφαλίσουν ότι δεν μπορούμε να κερδίσουμε χρόνο έτσι. Σαν οδηγός μπορεί να βγεις εκτός αν αργήσεις να φρενάρεις και μπλοκάρουν οι τροχοί – και σε αυτές τις περιπτώσεις αυτές οι περιοχές είναι για λόγους ασφαλείας. Κάποιοι οδηγοί, όμως, το κάνουν για να κερδίσουν χρόνο. Οπότε, στους αγώνες αν το κάνεις παραπάνω από μία ή δύο φορές και παλεύεις για θέση, θα πρέπει να σε προειδοποιεί η ομάδα να μην το ξανακάνεις. Στις κατατακτήριες μπορεί να μείνει ως έχει – να υπάρχουν πάντα δύο τροχοί στην πίστα.»
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify