F1|Blog:Δημήτρης Μπίζας|Να κρίνουμε εκ του αποτελέσματος

Έχουμε, πλέον, φτάσει στην τελική ευθεία του πρωταθλήματος για το 2014. Απομένουν άλλοι 5 αγώνες και το τσίρκο της Formula 1 θα μαζέψει τα μπαγκάζια του και θα μεταφερθεί στα εργοστάσια των ομάδων. Βλέπετε, στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού οι διακοπές και το να μένεις στο σπίτι σου είναι πράγματα που δεν συνηθίζονται και πολύ. Εδώ καλά καλά οι μηχανικοί των ομάδων δε βλέπουν τις οικογένειές τους για μήνες, ταξιδεύοντας παντού στην υφήλιο. Θα την έβλεπαν οι οδηγοί;

Δεν ξέρω αν το θυμάστε, αλλά στην αρχή της χρονιάς όλοι είχαν να πουν κάτι κακό για την νέα εποχή στην οποία έμπαινε το άθλημα και οι επικριτές πλήθαιναν με ρυθμούς γεωμετρικής προόδου. Εγώ δυστυχώς έχω πολύ καλή μνήμη και το θυμάμαι ξεκάθαρα. Επομένως, οι παρακάτω γραμμές δεν γράφονται για κανέναν άλλον λόγο από το να αποδομήσουμε εκ νέου τις θεωρίες περί κατάρρευσης του σπορ και άλλων τέτοιο καταστροφολογιών που έδιναν και έπαιρναν τον Μάρτη και τον Απρίλη.

Ας ξεκινήσουμε με το αισθητικό. Πιο συγκεκριμένα, με τον ήχο και την εμφάνιση. Δεν ξέρω αν είναι αλήθεια ή όχι, πάντως όλοι συνήθισαν και τον ήχο των V6 Turbo μονάδων ισχύος και την εμφάνιση των «άσχημων» ρύγχων. Σαφώς και είναι κάτι νέο, διαφορετικό, ίσως και περίεργο. Επιτρέψτε μου, όμως, να πω πως δεν έχει «ήχο κατατεθέντα» ή «εμφάνιση κατατεθείσα» η Formula 1. Πιο απλά: το σπορ έχει στη φύση του να μεταλλάσσεται, να εξελίσσεται και να διαφοροποιείται τόσο στο καθαρά αγωνιστικό κομμάτι όσο και σε τομείς που δεν σχετίζονται με την ταχύτητα ή την όψη (π.χ. ασφάλεια).  Ακόμη και αν αδυνατούμε να ενστερνιστούμε κάποιες αλλαγές και το βαθύτερο νόημα πίσω από αυτές να μας ξενίζει απίστευτα, οφείλουμε πρώτα να δούμε επί του πρακτέου τον αντίκτυπό τους. Αλλά, ως άνθρωποι έχουμε την συνήθεια να κρίνουμε πριν καν δούμε έστω και σε δοκιμαστικό επίπεδο κάτι. Δεν είναι τυχαίος ο α’ πληθυντικός, δεν εξαιρείται κανείς.

Έπειτα, πολύς ντόρος έγινε γύρω από την απόδοση των νέων μονοθέσιων. Σαφώς και αυτή είναι διαφορετική, και καμία σύγκριση δεν μπορεί να γίνει με το παρελθόν. Είναι εκ των πραγμάτων αβάσιμο να συγκρίνουμε μονάδες ισχύος ή κινητήρες διαφορετικών κυβικών, ιπποδύναμης και κυρίως κυλίνδρων. Ο καθένας από αυτούς έχει ένα άλλο ναδίρ και ζενίθ λειτουργίας, σε αλλιώτικες συνθήκες με άλλα «στάνταρ» απόδοσης. Αυτό που είμαστε σε θέση να κρίνουμε και με βάση το οποίο μπορούμε να συγκρίνουμε είναι μόνο αν κάνουν καλά τη δουλειά τους, με άλλα λόγια αν οι εκάστοτε κινητήρες απέδοσαν τα αναμενόμενα ή ήταν κατώτεροι των περιστάσεων. Αν θέλουμε να πάμε στους φετινούς κινητήρες-μονάδες ισχύος και να τους κρίνουμε, μπορεί να πει κανείς πως αν εξαιρεθούν 3-4 μεμονωμένα περιστατικά (π.χ. στην έναρξη του πρωταθλήματος με τις αστοχίες των Renault) το αποτέλεσμα δεν είναι απογοητευτικό και τα επίπεδα αξιοπιστίας είναι ενθαρρυντικά. Μην ξεχνάμε, κάθε χρόνο οι ομάδες και οι κατασκευάστριες εταρίες μαθαίνουν καλύτερα την δύναμη που κρύβουν και τα όρια των μονάδων ισχύος και δεν αργεί η στιγμή που θα τις δούμε να φτάνουν τις 14.000-15.000 στροφές ανά λεπτό.

Εδώ αρμόζει να μιλήσουμε λίγο πιο σύντομα για τους χρόνους που γράφουν τα μονοθέσια σε σχέση με πέρυσι (πάλι άστοχη σίγκριση αλλά ας μπούμε σε αυτό το «τρυπάκι».) Δεν μπορώ να μην παραδεχτώ ότι είναι πιο αργοί. Αυτό φάνηκε κυρίως στις κλειστές πίστες των πολλών στροφών και λίγων ευθείων. Αυτό δεν θα έπρεπε να μας προβληματίσει; Με δεδομένη την μείωση των αεροδυναμικών βοηθημάτων στα μονοθέσια και την μικρότερη ισχύ που αυτά διαθέτουν, είναι απόλυτα λογικό να γυρνάνε πιο αργά σε σχέση με το 2013, την σεζόν των εξαιρετικά περίπλοκων σασί με τους σχεδιαστές να πασχίζουν να εκμεταλλευτούν τον αέρα που κατευθύνεται στο μονοθέσιο με κάθε πιθανό τρόπο.

Εν κατακλείδι, είναι σίγουρο πως η F1 άλλαξε οριστικά. Αλλά, δεν είναι ούτε η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό ούτε η τελευταία. Ο κόσμος της αυτοκίνησης αλλάζει, οι καιροί αλλάζουν, οι ιδέες ανανεώνονται και όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Ας μην προτρέχουμε, ας απολαύσουμε το άθλημα που μας συναρπάσει όσο τίποτε άλλο και ας μπούμε στη διαδικασία να συλλάβουμε το βαθύτερο νόημα των μετατροπών. Όποιος ψάχνει τα επιφανιακά, πάντα κάτι θα του φταίει.

 

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

F1|O Verstappen είναι έτοιμος για τη Suzuka.

Next Article

F1|Το πρόγραμμα της Ιαπωνίας

Related Posts