Το τελευταίο διάστημα έχουν ξεκινήσει δειλά-δειλά οι συζητήσεις για τους νέους κανονισμούς του WRC, με τις ομάδες να έχουν αρχίσει να πιέζουν για χρήση υβριδικής ή ηλεκτρικής τεχνολογίας.
Οι δύο ομάδες που έχουν απειλήσει ανοιχτά για αποχώρηση είναι η Hyundai αλλά και η Citroen, μέσω του αγωνιστικού διευθυντή και την διευθύνοντα συμβούλου αντίστοιχα. Ο Andrea Adamo είχε δηλώσει στους 4Τροχούς στο περιθώριο του Rally Μόντε Κάρλο: «Είτε αλλάζουν οι κανονισμοί, είτε θα βρούμε κάποια μορφή αγώνων που μας εκφράζει αναφορικά με τις τεχνολογίες που θέλουμε να προωθήσουμε». Τώρα ήρθε και η σειρά της Citroen να με αποχώρηση από τον θεσμό, με τις δηλώσεις της CEO, Linda Jackson: «Όλα γύρω από την αυτοκίνηση αλλάζουν και δεν μπορώ να βρω το λόγο να υποστηρίζουμε κάτι το οποίο δεν ακολουθεί τις τάσεις της κοινωνίας. Όσο το WRC απομακρύνεται από τις τεχνολογίες που εμείς θέλουμε να προωθήσουμε, τόσο λιγότερο μπορούμε να το εκμεταλλευθούμε. Αυτό σημαίνει ότι πλέον δε θα ταιριάζει στη φιλοσοφία της μάρκας μας. Και αν δεν αλλάξει αυτό, δε θα έχουμε λόγο να συνεχίσουμε να αποτελούμε μέρος του θεσμού».
Η αυτοκίνηση πλέον οδεύει προς την ηλεκτρική εποχή, με τα υβριδικά συστήματα να είναι το μεσαίο βήμα πριν την ολική επικράτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Έτσι, τα τελευταία χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες ασχολούνται όλο και περισσότερο με την εξέλιξη και παραγωγή υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πέρα από τα αυτοκίνητα παραγωγής, σχεδόν κάθε όμιλος έχει παρουσία στο κορυφαίο πρωτάθλημα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την Formula E, όπου το ενδιαφέρον των κατασκευαστών έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.
Τι μπορεί να γίνει στο WRC ώστε να μην χάσει τον χαρακτήρα του, αλλά να κάνει το επόμενο βήμα;
Η Citroen το 2008 στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού, είχε παρουσιάσει το Citroen C4 WRC Hymotion4, το οποίο ήταν το C4 WRC αλλά και με σύστημα Kers, παρόμοιο με αυτό που παρουσιάστηκε στην Formula1 το 2009.
Τότε η Citroen είχε δηλώσει: «Το C4 HYmotion4 ταιριάζει απόλυτα με την μακροπρόθεσμη δέσμευση της Citroen στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και της επιπτώσεις που έχει στην περιβαλλοντική πολιτική.»
Εδώ και τρία χρόνια, παρακολουθούμε τα ταχύτερα WRCars που έχουν κατασκευαστεί ποτέ, αλλά αν από το 2021 γίνουν υβριδικά, αυτό μπορεί να τα κάνει ακόμα πιο γρήγορα, και εξηγώ: Αν οι κανονισμοί του 2021 επιβάλλουν στις ομάδες την χρήση υβριδικών μονάδων ισχύος, τότε η χρήση μπαταριών ή ηλεκτροκινητήρων θα βοηθήσει στο να γίνουν ακόμα πιο γρήγορα τα αυτοκίνητα, αφού θα έχουν όλη την ροπή διαθέσιμη μόλις πατήσουν το γκάζι.
Τα WRCars δεν στοχεύουν στην μεγάλη ιπποδύναμη και στις τελικές ταχύτητες, αλλά στην επιτάχυνση ανάμεσα στις στροφές, εκεί όπου χρειάζεται η ροπή, και όσο πιο πολύ ροπή έχει κάποιος κινητήρας τόσο πιο ευκολοδήγητο και γρηγορότερο γίνεται το αυτοκίνητο (βλ. αναβάθμιση Toyota πέρσι στο Rally Φινλανδίας).
Με την χρήση υβριδικής τεχνολογίας το WRC μπορεί να κάνει εύκολα το επόμενο βήμα, ικανοποιώντας τόσο τους κατασκευαστές, χωρίς οι θεατές να χάνουν κάτι από το θέαμα, με ό,τι αυτό περιλαμβάνει.
Επικίνδυνα τα πλήρως ηλεκτρικά WRCars;
Στις ειδικές διαδρομές τόσο οι θεατές όσο και οι κριτές καταλαβαίνουν ότι πλησιάζει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο στο σημείο όπου βρίσκονται. Αυτό μπορεί να γίνει άκρως επικίνδυνο αν γίνει ολική αλλαγή σε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, καθώς ανάμεσα στα περάσματα οι θεατές είτε αλλάζουν το σημείο στο οποίο κάθονται είτε πηγαίνουν προς το αυτοκίνητο τους για να πάνε και σε άλλη ειδική διαδρομή, έτσι η απουσία ήχου από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με την μετακίνηση των θεατών μπορεί να δημιουργήσουν ένα μεγάλο ατύχημα.
Η μετακίνηση του WRC ως προς τις πιο φιλικές τεχνολογίες για το περιβάλλον είναι σίγουρη, αλλά τόσο η FIA, όσο και ο Promoter του θεσμού θα πρέπει να φροντίσουν να θέσουν γρήγορα τους κανονισμούς και να επιβάλλουν κάποια όρια στο κόστος, γιατί ομάδες σαν την M-Sport θα είναι δύσκολο να ακολουθήσουν τις αλλαγές και κατά συνέπεια τον θεσμό.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify