Ο τυφώνας Hagibis χτύπησε βόρεια, δυστυχώς με πολλά θύματα και ζημιές, στη Σουζούκα χτύπησε η Mercedes…
Η Ιαπωνία για 3η φορά τα τελευταία χρόνια χτυπήθηκε από τυφώνα το Σαββατοκύριακο του Grand Prix. Οι οργανωτές αποφάσισαν να ακυρώσουν κάθε δραστηριότητα το Σάββατο λόγω της έντασης της βροχής και του ανέμου, οπότε οι κατατακτήριες δοκιμές και ο αγώνας διεξήχθησαν Κυριακή ενώ το FP3 ακυρώθηκε.
Ο πιο ισχυρός τυφώνας των τελευταίων δεκαετιών χτύπησε τελικά βόρεια του Τόκιο με πολλά θύματα και ζημιές.
Τούτων δοθέντων το Ιαπωνικό GP δεν ήταν ένας αγώνας υπό φυσιολογικές συνθήκες. Οι ομάδες έχασαν πολύτιμο χρόνο στην πίστα και η βροχή ξέπλυνε τη γόμα που είχε στρωθεί την Παρασκευή. Την Κυριακή φυσούσε δυνατά και είχε πολύ ζέστη με τη θερμοκρασία οδοστρώματος στους 39 βαθμούς Κελσίου και τη θερμοκρασία αέρα στους 26 βαθμούς Κελσίου. Οπότε το μόνο δεδομένο που είχαν στα χέρια τους οι υπεύθυνοι στρατηγικής ήταν ότι δεν υπήρχαν δεδομένα, στην πράξη προσάρμοζαν την τακτική τους στις συνθήκες του αγώνα και στις ενέργειες των αντιπάλων τους.
Νωρίς την Κυριακή το πρωί διεξήχθησαν οι κατατακτήριες δοκιμές. Ενδεικτικό του ότι τα μονοθέσια δεν είχαν βελτιστοποιημένο σετάρισμα είναι ότι δεν μπόρεσαν οι οδηγοί να κάνουν τη διαφορά και είχαμε ομοιομορφία στις τέσσερις πρώτες σειρές του grid: Δυο Ferrari στην 1η σειρά, δυο Mercedes στη 2η σειρά, δυο Red Bull στην 3η σειρά και δυο McLaren στην 4η σειρά.
Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε και τους δυο οδηγούς της Ferrari να κάνουν λάθος στην εκκίνηση. Απίθανο αλλά συνέβη. Ο Vettel βιάστηκε και για να μην πάρει ποινή σταμάτησε και εκκίνησε εκ νέου, ο Leclerc απλά άργησε.
Ο Vettel έχασε μια θέση από το Bottas που πετάχτηκε από πίσω του και έστριψε 3ος, ο Leclerc έχασε μια θέση από το Bottas και στην προσπάθειά του να κρατηθεί 3ος, χτύπησε με το Verstappen στην 1η στροφή. Ο αγώνας και των δυο οριοθετήθηκε μετά τη σύγκρουση. Ο μεν Verstappen εγκατέλειψε μετά από 15 γύρους, ο δε Leclerc αφού άργησε να μπει για αλλαγή αεροτομής, μετά έδωσε μάχη για ν’ ανέλθει από την τελευταία στην 6η θέση. Οι αγωνοδίκες όμως του έδωσαν δυο ποινές συνολικά 15 δευτερολέπτων και έτσι έπεσε 7ος. Επίσης πήρε 2 πόντους ποινής στην αγωνιστική του άδεια και επιβλήθηκε και πρόστιμο 75 χιλιάδων δολαρίων στη Ferrari. Αρχικά μάλιστα οι αγωνοδίκες είπαν πως δε χρήζει εξέτασης το συμβάν μετά όμως άλλαξαν γνώμη.
Η επίσημη εξήγηση που δίνουν είναι ότι περιήλθαν νέα στοιχεία στην κατοχή τους. Το ρεπορτάζ μου λέει ότι εκνευρίστηκαν από την άρνηση της Ferrari ν’ αλλάξει αεροτομή ο Leclerc, πράγμα που έθεσε σε κίνδυνο τον Ηαμιλτον που ακολουθούσε και τον χτύπησαν τα θραύσματα. Ο Leclerc υποχρεώθηκε τελικά να αλλάξει αεροτομή μετά από εντολή του αλυτάρχη Michael Masi στον 3ο γύρο. Ο Verstappen κατηγόρησε τον Leclerc για αχρείαστο ρίσκο.
Ο αγώνας των 53 γύρων ήταν μια μάχη τακτικής ανάμεσα στους τρεις διεκδικητές του βάθρου. Η πρόβλεψη ταχύτερης στρατηγικής, ήταν αυτή της μιας αλλαγής: Εκκίνηση με μαλακή γόμα και αλλαγή από τον 24ο – 27ο γύρο σε μέση ως το φινάλε. Η δεύτερη ταχύτερη στρατηγική, θεωρητικά ήταν αυτή των δυο αλλαγών: Δυο μέρη αγώνα 20 γύρων το καθένα, με μαλακή γόμα και ένα με μέση. Η πιο αργή θεωρητικά επιλογή ήταν αυτή της μιας αλλαγής στον 20ο – 23ο γύρο από μαλακή σε σκληρή γόμα. Στις δοκιμές η πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης ήταν μεγαλύτερη από το αναμενόμενο, πιθανόν λόγω των πιο ζεστών συνθηκών. Αυτό οδήγησε τους περισσότερους οδηγούς να υιοθετήσουν στρατηγική δυο αλλαγών, οπότε είχαμε ένα πολύ γρήγορο ρυθμό αγώνα. Ο Bottas ήταν μπροστά, ο Vettel ακολουθούσε και τρίτος ήταν ο Hamilton σ’ ένα τρενάκι αναμονής.
Πρώτος μπήκε ο Vettel στον 16ο γύρο, έβαλε πάλι μαλακή γόμα οπότε ήταν σαφές ότι πάει για 2 αλλαγές. Στη Mercedes αντέδρασαν βάζοντας στον επόμενο γύρο το Μπότας για να μην του βγει μπροστά ο Vettel που με φρέσκα λάστιχα ήταν ταχύτερος (undercut, παράκαμψη). Ο Bottas έβαλε μέση γόμα, αλλά ήταν πολύ νωρίς για να πάει για μια αλλαγή. Αυτό προσπάθησαν με το Hamilton οι ασημί που του έβαλαν τη μέση γόμα στον 21ο γύρο. Ο ίδιος ζήτησε μάλιστα τη σκληρή αλλά επειδή δεν την είχαν δοκιμάσει την Παρασκευή το απέφυγαν. Έτσι υποχρεώθηκαν να κάνουν και δεύτερη αλλαγή σε μαλακή γόμα 11 γύρους πριν το φινάλε. Ο Vette; έβαλε τη μέση γόμα στον 31ο γύρο, ο Bottas τη μαλακή στον 36ο γύρο. Ήταν σαφές από το ρυθμό πως δεν μπορούσε να πιέσει το Bottas , κάτι που ο Γερμανός προς τιμήν του παραδέχτηκε: «Ήταν ταχύτεροί μας σήμερα, ο Bottas πετούσε».
Ο Vettel στο φινάλε αναγκάστηκε να παίξει άμυνα, κρατώντας πίσω του το Hamilton σε μια επική μονομαχία. Ο πρωταθλητής τον πίεσε ασφυκτικά αλλά η αλάνθαστη οδήγηση του Vettel σε συνδυασμό με τη φύση της πίστας δεν του επέτρεψαν τελικά να περάσει. Παραταύτα ο ταχύτερος γύρος αγώνα που σημείωσε ο Hamilton με τη Mercedes (1:30.983) έσπασε το ρεκόρ γύρου που κρατούσε από το 2005, Raikkonen (1:31.540). Ο οδηγός της Red Bull, Alex Albon σημείωσε το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του τερματίζοντας 4ος. Ο οδηγός της McLaren, Carlos Sainz τερμάτισε πιο ψηλά (5ος) απ’ όσους υιοθέτησαν στρατηγική μιας αλλαγής από μαλακή σε μέση γόμα.
Τέλος, ενδεικτικές του πόσο δυσκολεύτηκαν να βρουν το σετάρισμά τους κάποιες ομάδες λόγω των περιορισμών που δημιούργησε ο τυφώνας ήταν οι δηλώσεις του νικητή στη Σουζούκα το 2005, Kimi Raikkonen που τερμάτισε τελικά 14ος:
«Ήταν ένα απογοητευτικό αποτέλεσμα. Πάντα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα και στο τέλος του αγώνα το μονοθέσιο ήταν πολύ καλό με τα μαλακά ελαστικά. Κινούμασταν 3 με 4 δευτερόλεπτα ταχύτερα σε σχέση με την αρχή του αγώνα, αλλά χάσαμε πολύ χρόνο και έτσι δεν είχαμε κάποια ελπίδα για ένα καλό αποτέλεσμα.
«Δεν μπορούσαμε να βρούμε την ισορροπία με τη μέση και τη σκληρή γόμα και το εμπρός μέρος δεν είχε καθόλου πρόσφυση. Πρέπει να δούμε τα δεδομένα και να καταλάβουμε τι έγινε, έτσι ώστε να διορθώσουμε το πρόβλημα και να έχουμε σταθερά την απόδοση που είδαμε στο τελευταίο μέρος του αγώνα.»
Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Hamilton με 338 βαθμούς και ακολουθούν: Bottas 274, Leclerc 221, Verstappen 212, Vettel 212.
Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 612 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 433, RBR 323, ΜcLaren 111, Renault 77.
Πρώτη δημοσίευση: banks.com.gr
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify