Ο άθλος της Sauber, της Manor και της Haas

Είναι έγκλημα τελικά να είσαι ιδιώτης στην Formula 1; Είναι τόσο αφιλόξενο πλέον το περιβάλλον για αυτές τις προσπάθειες;

Σε μία εποχή που η Formula 1 ομολογουμένως αντιμετωπίζει μία κρίση σε πολλαπλά επίπεδα, όπως είναι το οικονομικό και αυτό του θεάματος, μερικές ομάδες μένουν στο σπορ και επιμένουν να πορεύονται ιδιωτικά, με μόνη βοήθεια τις χορηγίες που εξασφαλίζουν και τη λιγοστή υποστήριξη από εταιρίες με μεγαλύτερη δύναμη στον χώρο.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων ομάδων μέσα στο χρόνο είναι η Minardi, η Jordan και η Sauber. Πλέον, από τις τρεις, μόνο η Sauber συνεχίζει την πορεία της, με νέους «συνοδοιπόρους» σε αυτό τον… Γολγοθά: την Haas F1 και την Manor.

Η μεν ομάδα του Peter Sauber έχει αποδείξει τα τελευταία 23 χρόνια που βρίσκεται στο grid ότι αντέχει στον χρόνο, με καλές και κακές σεζόν στην πορεία της, χωρίς όμως να τα παρατά. Πέρασε αρκετές οικονομικές δυσκολίες την εποχή που ξέσπασε η οικονομική κρίση (την ίδια εποχή που κολοσσοί όπως η Honda και η Toyota αποχωρούσαν από το άθλημα), αλλά άντεξε, επέμεινε και με γνώμονα την ανταγωνιστικότητα και την αγάπη για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό δεν έφυγε ποτέ.

Από την άλλη μεριά, βέβαια, η Manor, με παρουσία ως Virgin από το 2010, βρέθηκε από νωρίς σε δυσμενή θέση. Δεν εξέπληξε ποτέ με τις εμφανίσεις της, δεν έκανε την διαφορά, ήταν καταδικασμένη στις τελευταίες θέσεις σε κάθε αγώνα. Μόνη εξαίρεση η 9η θέση του Jules Bianchi, ο οποίος στο Μονακό το 2014 «χάρισε» – όπως θα αποδεικνυόταν αργότερα – την οικονομική σωτηρία της ομάδας  στο τέλος του ίδιου έτους, λίγο πριν δημοπρατηθούν όλα τα υπάρχοντά της.

Όσον αφορά την Haas F1, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε. Από όσα έχουμε δει ως τώρα σχετικά με τις υποδομές, το προσωπικό, τις συνεργασίες που έχει κάνει (με Ferrari και Dallara), καθώς και τους οδηγούς, έχουμε πολύ θετικές εντυπώσεις. Αν και όλα κρίνονται εκ του αποτελέσματος (δλδ μέσα στην πίστα), η αμερικανική ομάδα εισέρχεται στο σπορ με άριστες περγαμηνές. Έχει καλό παρελθόν στις Ηνωμένες Πολιτείες, μιας και ο Gene Haas είναι ιδιοκτήτης μίας από τις μεγαλύτερες εταιρίες κατασκευής εργαλείων, με ενεργό παρουσία στην αφρόκρεμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Επομένως, γιατί στον τίτλο χαρακτηρίζω «άθλο» αυτό που κάνουν οι τρεις αυτές ομάδες; Αφού όλες με τον τρόπο τους καταφέρνουν να επιβιώνουν, γιατί πραγματοποιούν άθλο;

Γιατί ακριβώς επιβιώνουν. Δεν έχουν μία αξιοπρεπή παρουσία, δεν μπορούν να την έχουν, όταν σε ορισμένες περιπτώσεις παλεύουν να βρουν χορηγούς και επενδυτές για να συνεχίζουν κάθε χρονιά να βρίσκονται εδώ. Σε κάποιο σημείο, όταν παλεύεις για την επιβίωση, αμελείς την εξέλιξη του μονοθέσιου, επιλέγεις οδηγούς με βάση τις χορηγίες τους και όχι με βάση τις ικανότητές τους.

Η αλήθεια είναι πως αυτό το φαινόμενο των pay drivers είναι σύνηθες πλέον στην Formula 1. Ωστόσο, δεν παύει να είναι επιζήμιο για την ποιότητά της.

Άρα, τι μπορεί να κάνει η FIA για να δώσει πνοή σε αυτές τις ομάδες; Ένας τρόπος θα ήταν η μείωση των εξόδων, έστω στις μονάδες ισχύος, κάτι που φυσικά οι προμηθευτές δεν επιθυμούν – το γιατί είναι ένα άρθρο μόνο του. Η καλύτερη διανομή των εσόδων της CVC από τα διαφημιστικά και τηλεοπτικά δικαιώματα θα ήταν επίσης μία καλή λύση, αλλά ποιος θα δεχτεί να πάρει 10 εκατομμύρια λιγότερα για να μοιραστούν στις μικρότερες ομάδες; Όπως και με το ανύπαρκτο στην ουσία cost cap, έτσι και με αυτήν την μοιρασιά των κερδών θα ακουστούν πολλά παράπονα από τους δυνατούς – τους ίδιους δυνατούς που εν μέρει ευθύνονται για πολλά στραβά που χαρακτηρίζουν την τελευταία 5ετία στο σπορ.

Το συμπέρασμα είναι ένα: με την… ξεροκεφαλιά των δυνατών (Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren) να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη των αδυνάτων, με τα κόστη να αυξάνονται αντί να μειώνονται και με τα έσοδα να ακολουθούν την αντίστροφη πορεία, το μέλλον των μικρών ομάδων προδιαγράφεται δύσκολο – αν όχι δυσκολότερο – από το παρόν.

Το μόνο που μπορεί να πει κανείς σε ανθρώπους όπως ο Peter Sauber ή ο Gene Haas είναι ένα «συγχαρητήρια» για τις προσπάθειές τους.

Over and out.

 

 

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

Το παρελθόν βοηθά τον Button να αντέχει τις δυσκολίες της McLaren

Next Article

Η Αργεντινή κυνηγάει την επιστροφή της στην F1

Related Posts