Στον κόσμο της F1, οι οδηγοί πρέπει να είναι πάντα στο peak της φυσικής κατάστασής τους. Ο Ανδρέας Λάμπρου γράφει για τις σωματικές απαιτήσεις των οδηγών, τις δυνάμεις G που τους ασκούνται, ακόμα και τη διατροφή τους!
Η F1 αποτελεί την κορωνίδα των μηχανοκίνητων αθλημάτων. Είναι το σημείο που ενώνεται ο άνθρωπος με τη μηχανή και δημιουργούν ένα σύνολο που λειτουργεί αρμονικά. Για να λειτουργεί το μονοθέσιο άψογα, εκτός από τις μηχανικές λειτουργίες, παίζει ρόλο και ο ανθρώπινος παράγοντας· στην προκειμένη περίπτωση οι πιλότοι. Ποιες είναι οι σωματικές απαιτήσεις στη σύγχρονη F1; Τι την κάνει να διαφοροποιείται από τα υπόλοιπα αθλήματα; Γιατί οι οδηγοί μπαίνουν σε επίπονες και πολύωρες προπονήσεις;
Η ειδοποιός διαφορά με τα υπόλοιπα αθλήματα είναι η δύναμη G. Ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά τι ακριβώς είναι η G δύναμη ή φυγόκεντρος δύναμη. Η δύναμη G αντιπροσωπεύει είτε τη δύναμη της βαρύτητας ή την αύξηση ή την μείωση της επιτάχυνσης ενός σώματος σε μια δεδομένη στιγμή. Είναι ιδιαίτερα διακριτή στη F1 λόγω της άμεσης επιτάχυνσης και επιβράδυνσης των μονοθέσιων. Επιταχύνοντας το μονοθέσιο από στάση, ο οδηγός δέχεται αυτόματα 2 G που τον «κολλάνε» στο καρμπόν κάθισμα του. Στην περίπτωση που μπει το μονοθέσιο σε μια στροφή τα G αυξάνονται, φυσικά κατ’ αναλογία με την καμπύλη της.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν τα G αυξηθούν σε 3, ο οδηγός την δεδομένη χρονική στιγμή θα δεχτεί δυνάμεις που ισοδυναμούν με τρεις φορές το βάρος του. Επομένως, όπως μπορούμε να διακρίνουμε ο οδηγός οφείλει να μπορεί να αντέξει το βάρος αυτό και ταυτόχρονα να είναι σε θέση να μπορεί να προσπεράσει και να μπορεί να επικοινωνεί με το pitwall.
Για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στην πίεση, οι οδηγοί περνούν πολλές ώρες κάνοντας ασκήσεις με βάρη κυρίως στοχεύοντας τον πάνω κορμό, καθώς εκεί οι πιέσεις ασκούνται εντονότερα. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι οι πιλότοι δεν στοχεύουν στην αύξηση της μυϊκής μάζας, επειδή ο όγκος προκαλεί αδράνεια στους μυς και μείωση της ταχύτητας των αντιδράσεων και στον κόσμο της F1 η ταχύτητα είναι ζωτική. Οι προπονήσεις στηρίζονται κυρίως στην ενδυνάμωση των μυών.
Επιπλέον, οι πιλότοι δουλεύουν σε μεγάλο βαθμό και την καρδιοαναπνευστική τους λειτουργία. Αυτό σημαίνει ότι συμπεριλαμβάνουν στο πρόγραμμά του οποιαδήποτε μορφή αερόβιας προπόνησης. Ο λόγος είναι ότι οι καρδιακοί σφυγμοί σε ένα Grand Prix μπορεί να πιάσουν τους 190, με αποτέλεσμα η καρδία να κινδυνεύει. Με την μορφή της αερόβιας προπόνησης επιτυγχάνεται η μείωση των παλμών, ώστε ο πιλότος να μπορεί να λειτουργήσει με υψηλότερη ένταση και μεγαλύτερη διάρκεια.
Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στο τομέα της διατροφής. Οι οδηγοί, σε συνεργασία με ιατρούς και διατροφολόγους, διαμορφώνουν την διατροφή ιδανικά για τον καθένα ξεχωριστά. Γνώμονας είναι η διατήρηση των κιλών των πιλότων σε χαμηλά επίπεδα, επειδή αυτό βοηθάει αρκετά στο κέντρο βάρους του μονοθέσιου. Τυπικά, στη διάρκεια του ελεύθερων δοκιμών και των κατακτητριών, οι οδηγοί καταναλώνουν κάποια μορφή κρέατος η ψαριού μαζί με ένα γαλακτοκομικό προϊόν και την Κυριακή την ημέρα του Grand Prix καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες ζυμαρικών ώστε να γεμίσουν τις ενεργειακές τους αποθήκες με υδατάνθρακες και ινσουλίνη.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify