Retro F1: Η Williams FW22, αυγή μίας νέας εποχής

Fifth place finisher Ralf Schumacher (GER) Williams FW22 leads team mate Jenson Button (GBR) who finished sixth in only his second Grand Prix. Brazilian Grand Prix, Interlagos , 26 March 2000.

Η Williams FW22 ήταν το πρώτο μονοθέσιο της ομάδας του Grove στη νέα χιλιετία, και μία νέα αρχή για τους Βρετανούς.

Η FW22 είναι το πρώτο αυτοκίνητο της Williams το οποίο δημιουργήθηκε μετά από την συνεργασία της Βρετανικής ομάδας με την BMW. Επίσης, είχε διαφορετικά χρώματα από τις προηγούμενες χρονιές όπως επίσης και νέους χορηγούς. Έχοντας ήδη χάσει τους κινητήρες του επίσημου προμηθευτή της, Renault στο τέλος του 1997, η ομάδα πάλευε να μείνει στην κορυφή με τους κινητήρες της Meachrome και της Supertec. H συνεργασία με την BMW σήμανε πως η ομάδα είχε περισσότερους πόρους για να επενδύσει στην εξέλιξη του αυτοκινήτου.

Ωστόσο, το 2000 έμελλε να είναι μια διδακτική χρονιά για την ομάδα, παρά τις εντατικές δοκιμές του κινητήρα που τις είχε αρχίσει η BMW απο το 1999. Ενώ αποδείχθηκε αρκετά αξιοπρεπής, ο κινητήρας ήταν μεγαλύτερος και βαρύτερος από τον Supertec του 1999. Ως εκ τούτου, το μεταξόνιο του αυτοκινήτου επεκτάθηκε κατά 7 εκατοστά, ενώ τα sidepods έγιναν υψηλότερα για να παράσχουν  στον κινητήρα περισσότερη ψύξη. Επομενώς, η ομάδα για την επίτευξη των τελευταίων αεροδυναμικών στόχων πρόσθεσε επιπλέον πτερύγια μπροστά από τους πίσω τροχούς. Στην Ουγγαρία η ομάδα χρησιμοποίησε ακόμη και ένα μικρό πτερύγιο στην κορυφή του καλύμματος του κινητήρα, πίσω ακριβώς από την εισαγωγή αέρα!

Παρά το γεγονός ότι ήταν ελεύθερη η επιλογή του αριθμού των κυλίνδρων για τους κινητήρες τους οποίους θα χρησιμοποιούσαν οι ομάδες, από το 1998 όλοι οι κατασκευαστές τελικά επέλεξαν τους V10 κινητήρες (η Ferrari είχε αρχικά καταλήξει σε V12 και η Ford σε V8). Ο κινητήρας της BMW με τον κωδικό ΒΜW E41/4 για τη σεζόν του 2000 ήταν επίσης V10. Εξελίχθηκε μέσα σε μια δύσκολη περίοδο, υπο την έννοια της πρόκλησης των καινούργιων αλλαγών στους κανονισμούς. Υπήρξε μια έντονη πίεση του χρόνου, η ομάδα ήταν ακόμη στην διαδικασία σύνθεσης της, τα πρότυπα ποιότητας ήταν ελλιπή, και ο αυτοσχεδιασμός ήταν ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα των τμημάτων logistics! Καθώς η νέα season άρχισε, ο Ε41/4 δεν ήταν ακόμη έτοιμος και το ποσοστό αποτυχιών ήταν υψηλό. Ο κινητήρας απέδιδε περίπου 750 ίππους στις 17.000 σ.α.λ.  Χρειάστηκε να ξεκινήσει η season για να αρχίσουν να αποδίδουν καρπούς οι προσπάθειες όλου του τμήματος του κινητήρα.  Όσο η season προχωρούσε η εξέλιξη του κινητήρα τον έκανε να αποδίδει 810 ίππους στις 17,500 σ.α.λ.

Σε ό,τι αφορούσε τον σχεδιασμό του, ο Ε41/4 ήταν ένας V10 της συμβατικές διαστάσεις με γωνία 72 °. Οι διαστάσεις και το βάρος του κινητήρα ήταν καλύτερες από τις αντίστοιχες των κορυφαίων αντιπάλών. Μέχρι το τέλος της season, ο Ε41/4 ήταν ένας ανταγωνιστικός κινητήρας όσον αφορά την απόδοση και την αξιοπιστία του.

Οι σημαντικότερες αλλαγές στην FW22 είναι αποτέλεσμα των αλλαγών που έγιναν στους κανονισμούς εκείνης της χρονιάς, συν το γεγονός πως η ομάδα είχε πλέον έναν νέο κινητήρα. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, η FIA αποφάσισε να αυξήσει το ελάχιστο ύψος του περιβάλλοντα χώρου του cockpit  για την καλύτερη προστασία του κεφαλιού του οδηγού, ενώ οι δοκιμές πλευρικής σύγκρουσης έγιναν πιο αυστηρές και το μέρος των μονοθεσίων στην αριστερή και δεξιά πλευρά του monocoque ενισχύθηκαν περισσότερο. Παρόμοια με όλες τις άλλες ομάδες, η Williams έκανε επέκταση τα sidepods περισσότερο προς τα εμπρός για να ενσωματώσει τις πλάγιες δομές πρόσκρουσης. Όπως η ψύξη του κινητήρα μπορεί να βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό από τον καθαρισμό της ροής του αέρα μπροστά από τις εισόδους των sidepods, έτσι και η ομάδα αποφάσισε να αφαιρέσει τα κύρια αεροδυναμικά στελέχη τους και επέλεξε να χρησιμοποιήσουν μικρά πτερύγια. Τέτοια πτερύγια αποφάσισε να τοποθετήσει η ομάδα και ανάμεσα στους βραχίονες της μπροστινής ανάρτησης.

Επιπλέον, η FW22 ήταν το πρώτο μονοθέσιο της Williams και γενικά στο sport,  που διέθετε κιβώτιο 7 σχέσεων του οποίου το περίβλημα ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο! Επτά σχέσεις είναι γενικά καλύτερες όταν η ροπή του κινητήρα είναι πολύ χαμηλή σε χαμηλότερες στροφές, ένα πρόβλημα που πολλοί νέοι κινητήρες στην F1 υποφέρουν. Το μεγαλύτερο κιβώτιο ταχυτήτων – σε σχέση με την έκδοση των 6 σχέσεων της FW21 – ολοκλήρωσε το ’μέγεθος’ του πίσω μέρους του μονοθεσίου και επέτρεψε μια πιο αποτελεσματική σχεδίαση του πίσω διαχύτη.

Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στις 24 Ιανουαρίου στην πίστα της Catalunya στη Βαρκελώνη μαζί με το οδηγικό δίδυμο που θα συμμετείχε στην season του 2000. Αυτοί ήταν ο Jenson Button και ο Ralf Schumacher, μαζί με τους οποίους η ομάδα παρουσίασε και τον επίσημο δοκιμαστή της, τον Bruno Junqueira. Νωρίτερα μέσα στο μήνα, στις 10 Ιανουαρίου, η ομάδα παρουσιάστηκε επίσημα στο Μόναχο από τον Dr.-Ing, Wolfgang Ziebart, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της BMW AG. Η νέα ομάδα ονομάστηκε “BMW Williams Formula One Team”. Eπίσης, αξίζει να αναφερθεί πως μαζί με την BMW στο sport, ήρθε και η χορηγία της εταιρίας ηλεκτρονικών υπολογιστών Companq, πράγμα που την έκανε την πρώτη βασική μη-καπνοβιομηχανική χορηγία σε ομάδας του πρωταθλήματος στα 50 χρόνια της ιστορίας της F1.

Η FW22 σχεδιάστηκε από μια ομάδα με επικεφαλή τον Διευθυντή Αεροδυναμικής Geoff Willis και τον Επικεφαλής Σχεδίασης Gavin Fisher, ο οποίος εξήγησε τις αρχές πίσω από το σχεδιασμό του: «Η φιλοσοφία πίσω από την FW22 υπήρξε μια έξυπνη σχεδιαστική εξέλιξη και όχι επανάσταση. Παρά το γεγονός ότι η τελική μας θέση στο πρωτάθλημα το περασμένο έτος ήταν χαμηλότερη από ότι ελπίζαμε, υπήρξαν συγκεκριμένες επιδόσεις , στις οποίες φάνηκαν πως οι βασικές αρχές του αυτοκινήτου βασίζονταν σε στέρεες βάσεις. Δεν υπάρχουν ουσιαστικές ρυθμίσεις στους φετινούς κανονισμούς  αλλά για εμάς αρχίζει μια νέα εποχή με την BMW. Ένας νέος κινητήρας φέρνει νέα προβλήματα που απαιτούν νέες λύσεις.»

Ο Geoff Willis εξηγεί  την ιστορία: «Το εξωτερικό σχήμα της FW22 αντικατοπτρίζει τα αποτελέσματα ενός συνεχούς προγράμματος πάνω στον σχεδιασμό και τις δοκιμές στην αεροδυναμική σήραγγα. Από αεροδυναμικής πλευράς  πέρυσι το μονοθέσιο ήταν πολύ ανταγωνιστικό σε συνθήκες χαμηλών έως και μεσαίων αεροδυναμικών ρυθμίσεων, αλλά υπέφερε από προβλήματα στις υψηλές σε απαιτήσεις κάθετης δύναμης πίστες. Έχουμε βελτιωθεί αρκετά στο συνολικό πακέτο αεροδυναμικής απόδοσης  μέχρι τώρα και έχουμε επικεντρωθεί στην επίλυση κάποιων άλλον προβλημάτων που μας απασχόλησαν  το περασμένο έτος.»

Έτσι και έγινε. Την season του 2000 η FW22 δεν πλησίασε πουθενά σε επιδόσεις την Ferrari και την McLaren, οι οποίες πάλευαν για το πρωτάθλημα. Στο τέλος της season η Ferrari συγκέντρωσε 170 βαθμούς και η McLaren 152. Η Williams βρισκόταν σε μια μακρινή τρίτη θέση με μόλις 36 βαθμούς. Τα καλύτερα αποτελέσματα κατά την διάρκεια της season ήταν μόλις τρείς τερματισμοί στο βάθρο, από τον Ralf Schumacher.

 

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

Διευκρίνιση της FIA αναφορικά με την χρήση λαδιού ως καύσιμο

Next Article

Κατά των shark fins ο Horner

Related Posts