Αρκετός λόγος έγινε τις τελευταίες μέρες για τα «λάθος» setups των δυο Ferrari στο Grand Prix Αυστραλίας. Το σύνολο των ρυθμίσεων των διαφόρων μερών ενός οχήματος σε κάθε πτυχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού δεν το καθιστά από μόνο του να κερδίζει αγώνες, πόσο μάλλον πρωταθλήματα. Ένα σωστό setup όμως μπορεί να κάνει την διαφορά μεταξύ δυο ισοδύναμων οχημάτων και οδηγών.
Αρχικά αξίζει να ξεκαθαρίσουμε την διαφορά μεταξύ του input των οδηγών στην ανάπτυξη ενός οχήματος και της εύρεσης ενός σωστού setup. Η συνεισφορά των εκάστοτε οδηγών, ακόμα και κατά τον σχεδιασμό του οχήματος, σκοπεύει ώστε τα διάφορα μέρη του να βρίσκονται εντός ενός λογικού εύρους συμπεριφοράς. Έτσι, το αυτοκίνητο ή η μηχανή θα μπορεί να έχει μια επιθυμητή επίδοση, πάντα με βάση τους ίδιους τους οδηγούς. Η κατασκευή ενός οχήματος το οποίο θα είναι στο… ballpark των θετικών χαρακτηριστικών σύμφωνα με τον οδηγό είναι το πρώτο βήμα και θεμελιώδης λίθος στο πόσο επιτυχημένη θα είναι η ερχόμενη σεζόν.
Το σωστό ή μάλλον καταλληλότερο setup έρχεται αργότερα και επιβάλλεται σε όσα χαρακτηρίζουν το όχημα μετά την παραγωγή του. Η ρύθμιση δεν στοχεύει στο να κάνει το μονοθέσιο ή το αυτοκίνητο WRC το καλύτερο δυνατό. Στοχεύει να το φέρει στα μέτρα όλων των οδηγών του και γι’ αυτό σχεδόν κανένα δίδυμο/τρίδυμο οδηγών/αναβατών δεν έχει ακριβώς το ίδιο setup. Άλλοι οδηγοί επιθυμούν περισσότερη υπερστροφή στα μονοθέσια της F1 για παράδειγμα, ώστε το αυτοκίνητο να «χαράζει» τις στροφές με λίγη είσοδο από το τιμόνι. Κάποιοι οδηγοί θέλουν μεγαλύτερη δύναμη από τα φρένα, ενώ άλλοι προτιμούν λιγότερη, αλλά περισσότερη κατανομή του φρένου (brake bias) στον μπροστινό άξονα. Η σύγκριση είναι μακροσκελής και καλύπτει κάθε υποσύστημα.
Επομένως ναι, η κακή επίδοση της Ferrari μπορεί κάλιστα να οφείλεται σε λάθος setup, είτε γιατί αυτό δεν ταίριαζε στους Vettel και Leclerc, είτε γιατί δεν ταίριαζε στις απαιτήσεις του Albert Park. Κάποιες πίστες ή τοποθεσίες στο καλεντάρι έχουν μεγάλες ιδιαιτερότητες και απαιτούν δραστικές αλλαγές στο setup, όπως είναι και το Albert Park, αλλά και η Monza ή το Α1 Ring. Πίστες με λίγες στροφές και πολλές ευθείες απαιτούν λίγο downforce, οπότε το setup θα πρέπει να είναι ανάλογο. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να αλλαχθούν και άλλες ρυθμίσεις προκειμένου οι οδηγοί να αισθάνονται άνετα και να μπορούν να προβλέψουν την συμπεριφορά του οχήματος.
Οι ομάδες χρειάζονται μηχανικούς οι οποίοι να είναι σε θέση να σχεδιάσουν και να παράξουν το καλύτερο δυνατό αυτοκίνητο ή την καλύτερη δυνατή μηχανή. Πρέπει όμως να υπάρχει ουσιαστική επικοινωνία, αλλά και εμπειρία, προκειμένου μαζί με τους εκάστοτε οδηγούς/αναβάτες να φέρνουν το όχημα στα μέτρα των αγωνιζόμενων, αλλά και στα μέτρα της εκάστοτε κατάστασης. Διαφορετικά, μπορεί ο πακτωλός χρημάτων που ξοδεύτηκαν κατά την ανάπτυξη να πάει χαμένος, με τους μηχανικούς να ρωτούν στο radio: «Πώς είναι το αμάξι;».
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify