Η ρήξη σε μία από τις πιο πετυχημένες αθλητικές συνεργασίες του 21ου αιώνα δεν ήρθε ξαφνικά. O Marc Marquez αποχωρεί από την Honda μετά από μία πολύ δύσκολη περίοδο και μία σειρά από προβλήματα.
6 Οκτωβρίου 2019. Μπουριράμ, Ταϊλάνδη
Η κυριαρχία είναι απόλυτη. Η τέταρτη θέση του Andrea Dovizioso και η μεγάλη διαφορά του από την πρώτη τριάδα του αγώνα στο Grand Prix Ταϊλάνδης έχει πρακτικά διασφαλίσει τον παγκόσμιο τίτλο της χρονιάς για τον Marc Marquez. Το προσπέρασμα στην τελευταία στροφή του αγώνα κόντρα στον Fabio Quartararo, ανεβάζει με ολοκληρωτικό στυλ τον Ισπανό στον θρόνο. Και πάλι.
Είναι ο έκτος τίτλος του Marquez στην μεγάλη κατηγορία. Έχει χάσει το πρωτάθλημα μόλις μία φορά τα τελευταία εννέα χρόνια και είναι ο απόλυτος σταρ του αθλήματος. Ο άσπονδος αντίπαλός του, Valentino Rossi μπορεί μόνο να παραδεχθεί την ανωτερότητα του αναβάτη της Honda αλλά και της μοτοσυκλέτας του. Στους τέσσερις επόμενους τελευταίους αγώνες ο Ισπανός θα πάρει άλλες τρεις νίκες. Η επόμενη νίκη του θα έρθει ενάμιση χρόνο μετά.
24 Φεβρουαρίου 2020, Λοσάιλ, Κατάρ
Η ολοκλήρωση του τριήμερου δοκιμών στο Κατάρ βρίσκει τον Marc Marquez χαμογελαστό αλλά προβληματισμένο. Το χειμερινό χειρουργείο στον αριστερό ώμο που τον τάραζε συνεχώς, είναι απολύτως πετυχημένο. Η RC213V έχει τροποποιηθεί σημαντικά για να ταιριάξει στις αεροδυναμικές επαναστάσεις που έχει φέρει τα τελευταία χρόνια η Ducati και το αποτέλεσμα είναι μία δύστροπη μοτοσυκλέτα, που μπορεί να μην είναι αργή, αλλά συμπεριφέρεται αναπάντεχα.
Ο επόμενος αγώνας απέχει δύο εβδομάδες, οπότε ο Marquez στο τελευταίο δίωρο των δοκιμών παίρνει την απόφαση. Όλα τα νέα αεροδυναμικά κομμάτια φεύγουν από τη μοτοσυκλέτα και χωρίς αυτά ο Ισπανός έχει στα χέρια του κάτι με το οποίο μπορεί να δουλέψει. Με τη δουλειά μηνών να έχει πεταχτεί στα σκουπίδια, ο έβδομος χρόνος του τριημέρου αποτελεί μία επίδοση που φέρνει χαμόγελα.
Ο πρώτος αγώνας όμως, δεν θα γίνει ποτέ. Η πανδημία του κορονοϊού χτυπά την ανθρωπότητα, τα πάντα κλείνουν και το MotoGP περνάει σε δεύτερη μοίρα για μήνες.
19 Ιουλίου 2020, Χερέθ ντε λα Φροντέρα, Ισπανία
Ο πρώτος αγώνας της χρονιάς, βρίσκει τον Fabio Quartararo στην pole position και τον Marquez στην πρώτη σειρά της εκκίνησης. Παρά την εμφανή υστέρηση της μοτοσυκλέτας, ο Ισπανός είναι πάλι εκεί μπροστά, για να πάρει κάθε ευκαιρία. Στο ντεμπούτο του στο MotoGP, ο αδερφός του Alex, είναι μόλις 19ος με την ίδια RC213V.
Ένα λάθος και μία παραλίγο πτώση στην δύσκολη αριστερή έβδομη στροφή της πίστας θα τον ρίξει εκτός δεκάδας. Ο ίδιος όμως δεν τα παρατά, κάνει έναν απίθανο αγώνα κι επιστρέφει εμφατικά. Είναι τρίτος πίσω από τον Maverick Vinales και παρότι ο Quartararo έχει ανοίξει διαφορά στην κορυφή, η δεύτερη θέση θα είναι ένα σπουδαίο ξεκίνημα δεδομένων των συνθηκών.
Το σημείο καμπής, ίσως αυτό που θα σημαδέψει για πάντα την καριέρα του Marquez και συνάμα όλο το MotoGP έρχεται τέσσερις γύρους πριν το τέλος. Στην ίδια στροφή με το ξεκίνημα του αγώνα, ο Marquez εκτοξεύεται αυτή τη φορά από τη σέλα χτυπάει με δύναμη στην άσφαλτο και φεύγει προς την αμμοπαγίδα. Η μοτοσυκλέτα τον ακολουθεί και ο μπροστινός τροχός τον χτυπά στο χέρι. Αμέσως έχει καταλάβει το μέγεθος της ζημιάς, ξεσπάει σε κλάματα πριν καν μπει στο ασθενοφόρο κι όταν τελικά ολοκληρώσει τις εξετάσεις το αποτέλεσμα είναι το προφανές. Συντριπτικό κάταγμα στο δεξί χέρι.
24 Ιουλίου 2020, Βαρκελώνη, Ισπανία
113 αγώνες. Τόσοι πέρασαν από την πρεμιέρα του πρωταθλήματος του 2013 στο Κατάρ μέχρι εκείνη την ημερομηνία. Σε όλους ανεξαιρέτως είχε πάρει εκκίνηση ο Marc Marquez. Πάντοτε μαχητικός, ακόμη κι αν υπέφερε από αρκετούς τραυματισμούς, όπως ο κάθε αναβάτης του MotoGP, προσπάθησε να επιστρέψει άμεσα στη δράση, έχοντας την έγκριση των ιατρών του και την άδεια του ιατρικού επιτελείου του πρωταθλήματος.
Το χέρι του όμως δεν είναι έτοιμο, δεν έχει αναρρώσει ούτε στο ελάχιστο. Οι λάμες σπάνε και η δικαιολογία πως το συμβάν έγινε όταν προσπάθησε να ανοίξει ένα παράθυρο στο δωμάτιο του κι όχι από τις εξωφρενικές δονήσεις που υπέστη όταν επέστρεψε σε μόλις έξι μέρες στην πίστα, δεν πείθουν ούτε τον ίδιο.
Θα ξαναπεράσει την πόρτα του χειρουργείου, όχι μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές. Με διαφορετικό ιατρικό επιτελείο, καθώς η εμπιστοσύνη που είχε στους ιατρούς του χάθηκε. Η Honda θα απαιτήσει και την παραίτηση του Angel Charte για την άδεια που του έδωσε να επιστρέψει, αλλά αυτό δεν θα γίνει ποτέ. Ο ίδιος ο Marquez θα αναφέρει πως εκείνη η απόφαση ήταν το μεγαλύτερο λάθος της ζωής του. Θα περάσουν δέκα μήνες για να ξαναμπεί σε πίστα του παγκοσμίου πρωταθλήματος.
20 Ιουνίου 2021, Χόχενσταιν-Έρνστθαλ , Γερμανία
Στη ζωή τα πιο πολλά πράγματα δεν λειτουργούν προς όφελος της ιστορίας, ούτε δημιουργούν μύθους. Εκτός από αυτά που όντως τους δημιουργούν.
Κάπως έτσι, το γεγονός ότι ο Marquez πανηγύρισε την πρώτη του νίκη μετά την περιπέτειά του στο Sachsenring, την μοναδική πίστα που μέχρι τότε δεν είχε χάσει ποτέ, σε έναν αγώνα που ξεκίνησε πέμπτος, μπορεί να αποτυπωθεί πλήρως μόνο σε κάποια φαντασιακή σφαίρα, όπου όσα έγιναν τους προηγούμενους 18 μήνες δεν έχουν γίνει ποτέ.
2 Νοεμβρίου 2021, Σερβέρα, Ισπανία
Ο Fabio Quartararo έχει εκπληρώσει την προφητεία του Lin Jarvis και κατακτά τον παγκόσμιο τίτλο του 2021. Λίγες στιγμές αργότερα, στις δηλώσεις του θα πει ότι τον περιμένει μία πολύ δύσκολη συνέχεια, γιατί η Ducati είναι πολύ δυνατή κι ο Marc έχει επιστρέψει.
Κι ο Marquez έχει όντως επιστρέψει. Η νίκη του στο Misano είναι η δεύτερη συνεχόμενη, έχει προηγηθεί μία ακόμη στην έτερη πίστα με την οποία έχει συνδεθεί με απόλυτες επιτυχίες, στο Όστιν και η ατμόσφαιρα δείχνει ότι το 2022 θα δούμε μία βιβλική κόντρα ανάμεσα στον Marquez και τους επίδοξους αντιπάλους του.
Εκείνη τη μέρα όμως, ο Marquez δεν θα σκεφτεί το μέλλον του. Χάνοντας τον έλεγχο σε μία ανύποπτη προπόνηση motocross στην γενέτειρά του, τη πόλη της Σερβέρα, πλάι στον τότε παγκόσμιο πρωταθλητή, Josep Garcia, o Marquez θα χάσει τον έλεγχο και θα έχει μία σοβαρή πτώση, χτυπώντας το κεφάλι του. Η διάσειση είναι το μικρότερο δυνατό κακό, αλλά φέρνει μαζί της κάτι που ο Marquez είχε χρόνια να πάθει.
Η διπλωπία εμφανίστηκε πρώτη φορά στον Marquez, κατά τη διάρκεια του 2011, όταν εκείνος διεκδικούσε τον παγκόσμιο τίτλο της Moto2. Η βαρβαρότητα της πτώσης του στην Σεπάνγκ, τον άφησε εκτός από τους δύο τελευταίους αγώνες της σεζόν κι έδωσε τον τίτλο στον Stefan Bradl.
Η επανεμφάνισή της θα του στερούσε τους τελευταίους αγώνες της σεζόν και καθοριστικά, τις δοκιμές και την εκκίνηση της επόμενης. Στη συνέντευξη τύπου που παρέθεσε, λίγες εβδομάδες μετά το ατύχημα, ο Marquez θα έλεγε ότι νιώθει ευγνώμων για την Honda και τα όσα έχουν κάνει οι άνθρωποι της ομάδας για να τον βοηθήσουν.
20 Μαρτίου 2022, Μανταλίκα, Ινδονησία
Έχοντας χάσει τις δοκιμές εξέλιξης της νέας του μοτοσυκλέτας και με την φιλοσογία των αεροδυναμικών βοηθημάτων να έχει εγκαθιδρυθεί στο MotoGP, ο Marquez μπορεί να βρίσκεται στις πρώτες θέσεις, αλλά η κατάσταση έχει αλλάξει, πέρα από τις σωματικές του αδυναμίες. H Honda δεν ανήκει πια στις μεγάλες δυνάμεις του grid.
Αντίθετα, προσπαθώντας να ταιριάξει και σε άλλους αναβάτες, η νέα φιλοσοφία της μοτοσυκλέτας έχει αφήσει πίσω και τον ίδιο τον Marquez που μοιάζει να έχει μπροστά του ένα βουνό. Οι ήπιες πτώσεις που μερικές φορές προκαλούσε κι ο ίδιος, προκειμένου να εντοπίσει τα όρια της μοτοσυκλέτας, έχουν μετατραπεί, αργά αλλά σταθερά, σε βίαια highsides.
Το μεγαλύτερο εξ αυτών έρχεται το πρωί του δεύτερου Grand Prix της σεζόν στην Ινδονησία. Στο ζέσταμα, χωρίς να πιέζει ιδιαίτερα, λίγα λεπτά πριν το πέσιμο της καρό σημαίας. Το highside είναι από αυτά που κόβουν το αίμα όσες φορές κι αν το δει κανείς. Ο Marquez χάνει τον αγώνα, μένει εκτός κι από τον επόμενο, η διπλωπία επιστρέφει και όλα πλέον είναι και πάλι διαφορετικά.
29 Μαΐου 2022, Σκαρπερία, Ιταλία
Η δέκατη θέση του Marc Marquez στον αγώνα της Ιταλίας στο Μουτζέλο έχει επισκιαστεί από αυτά που προηγήθηκαν τις ημέρες πριν τον αγώνα. Σε επίσημη συνέντευξη τύπου, ο Ισπανός πλάι στον μέντορά του στην Honda, Alberto Puig θα αναφέρει ότι τα αποτελέσματα δεν είναι σε καμία περίπτωση, ικανοποιητικά, αλλά του δίνουν τη δυνατότητα να κάνει ένα βήμα πίσω.
Το τραυματισμένο του χέρι, δεν έχει επουλωθεί καλά και θα χρειαστεί να υποβληθεί σε νέα επέμβαση. Το χέρι του θα υποστεί τεχνητό κάταγμα, θα επανατοπθετηθεί στη θέση του και η διαδικασία της επούλωσης θα ξεκινήσει από την αρχή. Το ταξίδι θα είναι και πάλι μακρύ, με τον Ισπανό να τονίζει ότι στόχος του είναι η επόμενη σεζόν.
8 Νοεμβρίου 2022, Τσέστε, Ισπανία
Η εγκατάλειψη στον τελευταίο αγώνα της Βαλένθια και ο τερματισμός στην 13η θέση της βαθμολογίας του πρωταθλήματος αναβατών, βρίσκει τον Marquez να ανυπομονεί για τις δοκιμές των επόμενων ημερών, των πρώτων με τη νέα μοτοσυκλέτα της Honda για το 2023.
Το αποτέλεσμα είναι αποκαρδιωτικό. Η μοτοσυκλέτα είναι στην καλύτερη, εξίσου προβληματική με την προκάτοχό της. Δυσκολοδήγητη, επικίνδυνη και τλεικά αργή, η RC213V είναι απλά μία μοτοσυκλέτα που απλά επικυρώνει τις φοβίες που έχουν στο μεταξύ αναπτυχθεί στον ψυχισμό του Marquez.
Την ίδια στιγμή, λίγα γκαράζ πιο κάτω, ο Alex Marquez περνάει την πρώτη του μέρα με την Gresini Ducati. Και μπορείς να κάνεις πολλά για να κρύψεις τα μυστικά από τις αντίπαλες ομάδες, αλλά σίγουρα δεν μπορείς να κόψεις τους δεσμούς του αίματος.
26 Μαρτίου 2023, Πορτιμάο, Πορτογαλία
Η σκόνη που σήκωσε η εντυπωσιακή pole position το πρωί του Σαββάτου στην πίστα του Αλγκάρβε στο Πορτιμάο, κάθισε μετά από περίπου τριάντα ώρες. Στον αγώνα ο Marquez συμπλήρωσε μόλις έναν γύρο, χάνοντας τα φρένα προτού κοπανήσει στην μοτοσυκλέτα του σταθερά άτυχου Miguel Oliveira.
Παρότι φοβήθηκε για την υγεία του Πορτογάλου, τη ζημιά τελικά την έπαθε ο ίδιος, που προκάλεσε και τη σύγκρουση. Η ζημιά δεν ήταν μεγάλη, αλλά σίγουρα η απώλεια του αγώνα στο Όστιν, ο οποίος κατέληξε στα χέρια μίας άλλης Honda, αυτής του Alex Rins, σίγουρα τον πείραξε περισσότερο από την ευθύνη στο νέο κάταγμα του στο χέρι.
Μία ευθύνη για την οποία δεν εξέτισε ποτέ την ποινή της. Η Honda πιάστηκε από το λεξιλόγιο της ανακοίνωσης και κατόρθωσε να πείσει τους αγωνοδίκες να μην μεταφερθεί η ποινή όταν ο Ισπανός επέστρεψε στην ενεργό δράση τρεις αγώνες αργότερα. Αλλά δεν ήταν αυτό πια το βασικό πρόβλημα.
18 Ιουνίου 2023, Χόχενσταιν-Έρνστθαλ , Γερμανία
Ούτε δύο χρόνια, από ίσως την πιο συναισθηματική μέρα του στο MotoGP, ο Marc Marquez βίωσε ίσως τα ακριβώς αντίθετα συναισθήματα. Έχοντας δει τον Joan Mir να σπάει το χέρι του και τον Alex Rins να θρυμματίζει το πόδι του στο Μουτζέλο, η εικόνα είναι δύσκολη για τον Ισπανό. Η άσχημη πτώση του Nakagami με την μόνη έτερη Honda στη στροφή του καταρράκτη είναι μία ένδειξη ότι το άλλοτε σημείο δόξας της ιαπωνικής εταιρείας, αποτελεί πια σημείο τρόμου.
Όχι μία, ούτε δύο, ούτε καν τρεις, αλλά πέντε πτώσεις έφεραν τον Marquez στο όριο. Ο εκνευρισμός κι οι χειρονομίες του μετά από ένα σώσιμο έκαναν τον γύρο του κόσμου και ξανά στο ζέσταμα γράφτηκε ο επικήδειος. Χτύπημα στο δάκτυλο και νοκ-άουτ από τον αγώνα. Ο ίδιος άνθρωπος που κάποτε ανέβαινε στην μοτοσυκλέτα, έξι μέρες μετά τον χειρότερο τραυματισμό της ζωής του, αρνούταν πλέον να οδηγήσει για έναν μικροτραυματισμό.
10-11 Σεπτεμβρίου, Μιζάνο Αντριάτικο, Ιταλία
Μετά τα όσα έγιναν στη Γερμανία, ο Marquez προβάλλει έναν νέο τρόπο διαχείρισης των αγώνων. Λιγότερη επίθεση, περισσότερη συντήρηση, προάσπιση των όσων θέλει η ομάδα. Η καλή εμφάνιση στον δεδομένα συντηρητικό αγώνα του Σαν Μαρίνο, είναι ένα καλό βήμα κι ο Ισπανός στις δηλώσεις του κλείνει κάθε συζήτηση για μετακίνηση από την Honda.
Την επόμενη μέρα διεξάγονται οι καθιερωμένες δοκιμές στο Μιζάνο. Εκεί ντεμπουτάρουν παραδοσιακά οι κινητήρες και τα σασι της επόμενης χρονιάς, σε μία μεταβατική ημέρα για την κατασκευή της επόμενης μοτοσυκλέτας. Όλοι περιμένουν τον Quartararo που έχει διατρανώσει ότι απαιτεί αλλαγές από την Yamaha εάν θέλουν να παραμείνει μετά τη λήξη του συμβολαίου του.
Αλλά είναι ο Marquez αυτός που έχει μία τόσο άσχημη ημέρα, ώστε να ανοίξει ξανά την συζήτηση που έκλεισε ο ίδιος ένα 24ωρο νωρίτερα. Για πρώτη φορά, κάνει αναφορά σε μέλλον που δεν περιλαμβάνει την Honda κι είναι πλέον ξεκάθαρο ότι υπάρχει κάτι στον ορίζοντα.
H απόσταση της πίστας στο Μιζάνο από την Μπολόνια είναι κάτι παραπάνω από 100 χιλιόμετρα. Το εργοστάσιο της Gresini στην Φαέντζα είναι σχεδόν στη μέση της διαδρομής. Σε μία καθαρή ημέρα, από κάποιο αεροπλάνο που περνάει πάνω από την περιοχή και τα τρία φαίνονται στην ίδια ματιά. Ο ορίζοντας είναι πια ξεκάθαρος.
1 Οκτωβρίου 2023, Μοτέγκι, Ιαπωνία
Ο σεβασμός του Marquez προς την Honda δεν αμφισβητήθηκε ποτέ, ακόμη κι εάν στις τρεις εβδομάδες που μεσολάβησαν, είχε αρχίσει να γίνεται δεδομένο ότι ο Ισπανός θα φύγει και θα μετακομίσει στην Gresini. Το βάθρο του στον εντός έδρας αγώνα της ομάδας που έγραψε την δική του ιστορία, είναι σύμφωνα με τον ίδιο ρομαντικό.
Στους έξι υπόλοιπους αγώνες, ο Marquez, έχοντας πια διαλέξει τον δρόμο που θα πάρει και τον τρόπο που ακολουθήσει, φαίνεται ότι δεν έχει συνειδητοποιήσει ακόμη την επιλογή του. Το μέλλον του καθορίστηκε από μία πορεία που ξεκίνησε από το ζενίθ της τεράστιας καριέρας του και πέρασε από διαδοχικά ναδίρ. Το μόνο σίγουρο είναι ότι μετά τους έξι τελευταίους αγώνες, το MotoGP θα δει ένα ακόμη κεφάλαιο του να κλείνει. Κι όπως γίνεται συνήθως, το επόμενο κεφάλαιο είναι αυτό με τις περισσότερες προσδοκίες.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify