Μετά από είκοσι ολόκληρα χρόνια, το όνομα Solberg βρίσκεται και πάλι στην κορυφή καθώς ο γιος του πρωταθλητή του 2003, Oliver έγραψε ιστορία στην Εσθονία κατακτώντας τη πρώτη του νίκη στο WRC. Ο Χρήστος Κονδύλης σκιαγραφεί την πορεία του μέχρι σήμερα και αναρωτιέται το τι μπορεί να συμβεί τα επόμενα χρόνια.
Πριν από έναν χρόνο και κάποιες μέρες, o Kalle Rovanpera είχε κάνει κάτι που στα μάτια μας φάνταζε τότε αδιανόητο. Πήγε στην Πολωνία, έχοντας ως προετοιμασία τις αναγνωρίσεις των ειδικών του αγώνα και κατάφερε να ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου. Fast forward στον Ιούλιο του 2025 και ο Oliver Solberg, όντας το απόλυτο αουτσάιντερ και χωρίς να στοχεύει παρα μόνο σε μια καλή θέση ή απλά έναν τερματισμό στην κατάταξη στην Εσθονία και έγραψε ιστορία! Σε ηλικία 23 ετών και 297 ημερών έγινε ο τρίτος νεότερος νικητής στην ιστορία του σπορ στην επιστροφή του στο WRC από το Rally Νέας Ζηλανδίας το 2022, όταν βρέθηκε τελευταία φορά στο μπάκετ ενός αυτοκινήτου της μεγάλης κατηγορίας. Και οι δύο, έχουν ένα κοινό στοιχείο, πέραν από το ότι είναι πλέον αμφότεροι δύο από τους νεότερους νικητές στην ιστορία. Είναι οι γιοί δύο οδηγών, που άφησαν το δικό στους στίγμα στο motorsport και αμφότεροι έγραψαν ιστορία με τις ομάδες τους.
O Oliver Solberg μπήκε ουσιαστικά στο χώρο των Rally από μωρό! Πριν καν συμπληρώσει τα δύο του χρόνια, είδε τον πατέρα του, Petter να φεύγει με την πρωτιά στα χέρια του από την Κύπρο στην προσπάθειά του για την κατάκτηση του ενός και μοναδικού πρωταθλήματος στην καριέρα του. Ωστόσο για να καθίσει ο ίδιος σε μπάκετ κάθισμα ενός αυτοκινήτου, θα πρέπει να φτάσουμε στον Οκτώβριο του 2019 και το Rally Ουαλίας. Οδηγώντας ένα Volkswagen Polo R5, εξέπληξε άπαντες με τον ρυθμό του μέχρι που ένα ατύχημα στην Power Stage γκρέμισε σαν τραπουλόχαρτα όλα όσα είχε πετύχει το προηγούμενο τριήμερο. Το 2020, πραγματοποιεί μια εξαιρετική σεζόν στο WRC3, τερματίζοντας τέταρτος στο πρωτάθλημα κατακτώντας τη νίκη στην Εσθονία. Τα παραπάνω, ήταν και αυτά που του έδωσαν το εισιτήριο για ένα συμβόλαιο στο WRC. Να τονίσουμε στο σημείο αυτό, ότι στο WRC3 τότε συμμετείχαν αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally2 και R5, μέχρι την αναδιάρθρωση των χαμηλότερων κατηγοριών το 2022.
Το 2021, αρχίζει η εμπλοκή του τόσο στο WRC, όσο και στο WRC2, έχοντας ως καλύτερο αποτέλεσμα την έβδομη θέση στο Rally Αρκτικής σημειώνοντας τέσσερις φορές χρόνους εντός τετράδας. Τα αποτελέσματα δεν ήταν τελικά τα αναμενόμενα και στο μέσο της χρονιάς “υποβιβάστηκε” στην μεσαία κατηγορία. Επέστρεψε στο WRC για τον τελευταίο γύρο του πρωταθλήματος, το Rally Monza εκεί όπου κατέλαβε την πέμπτη θέση στην γενική κατάταξη. Την επόμενη σεζόν, μοιράστηκε με τον Dani Sordo το τρίτο i20 N Rally1 Hybrid, χωρίς ωστόσο να εντυπωσιάσει και κορυφαία στιγμή της χρονιάς, ήταν όταν τερμάτισε τέταρτος στο Βέλγιο. Πέντε μέρες μετά το τέλος του Rally Νέας Ζηλανδίας, στις 6 Οκτωβρίου του 2022, θα μπει άνω τελεία στην εμπλοκή του Solberg στην μεγάλη κατηγορία με την Hyundai Shell Mobis WRT να ανακοινώνει το τέλος της συνεργασίας της με τον Σουηδό. Λίγους μήνες αργότερα, θα ξεκινούσε το restart στην Toksport WRT πίσω από τιμόνι ενός Skoda Fabia RS Rally2.
Από εκείνο το σημείο και μετά δύο ήταν οι επιλογές. Είτε θα έβαζε το κεφάλι κάτω να δουλέψει σκληρά και να εκμεταλλευτεί την όποια ευκαιρία του παρουσιαζόταν για επιστροφή στην μεγάλη κατηγορία, είτε να έμενε στην ασφάλεια του WRC2 και να γίνει απλώς ο κορυφαίος οδηγός της κατηγορίας. Προς τιμή του, επέλεξε το πρώτο. Έκανε μία εξαιρετική προσπάθεια με ένα αξιόπιστο αυτοκίνητο για την κατηγορία αυτή και έφτασε πολύ κοντά στον πολυπόθητο τίτλο το 2024 χάνοντάς τον εν τέλει στις λεπτομέρειες από τον Sami Pajari. Λίγες εβδομάδες αργότερα, παίρνει μια απόφαση που λίγους μήνες αργότερα θα αποδεικύονταν σοφή. Αποχωρεί από την Toksport και την Skoda και μεταπηδά στο “πανεπιστήμιο” της Toyota, οδηγώντας ένα Toyota GR Yaris Rally2 ντυμένο στα χρώματα της Printsport.
Το ξεκίνημά του ήταν βγαλμένο από παραμύθι. Τρεις νίκες στους πρώτους τέσσερις αγώνες που έχει εγγραφεί για βαθμούς (Σουηδία,Πορτογαλία,Ελλάδα), πραγματοποιώντας μυθικές εμφανίσεις για το επίπεδο της δεύτερης κατηγορίας. Καθώς έμπαινε το καλοκαίρι, άπαντες έκαναν κρυφές σκέψεις για το ποιο από τα δύο γρήγορα Rally, σε Εσθονία και Φινλανδία, θα ήταν η μεγάλη ευκαιρία για επιστροφή του στο WRC. Το πρωί της 2ας Ιουλίου ήταν πια επίσημο. Ο Oliver Solberg, μαζί με τον Eliott Edmondson θα ήταν το τέταρτο GR Yaris Rally1 καθώς ο Sebastien Ogier δεν θα συμμετείχε στον όγδοο γύρο του φετινού πρωταθλήματος. Ακόμα και στις δηλώσεις του, ήταν ταπεινός. Δεν ανέφερε καν την λέξη νίκη η το ότι πάει για κάτι καλό. Την ίδια ακριβώς άποψη είχαν και οι στοιχηματικές εταιρείες, με τις αποδόσεις να πιάνουν τριψήφιο νούμερο. Κανείς δεν ήταν έτοιμος να δει αυτό που θα ακολοθούσε.
Λίγο μετά τις 10:00 το πρωί της Παρασκευής 18 Ιουλίου, ο Solberg θα έγραφε όπως αποδείχθηκε στην συνέχεια το πρώτο κεφάλαιο μιας όμορφης ιστορίας που εξελίχθηκε στα Εσθονικά χώματα. Κέρδισε την πρώτη του ειδική διαδρομή, στην επιστροφή του στο WRC μετά από τρία χρόνια απουσίας. Όμως δεν θα σταματούσε εκεί. Κράτησε μαεστρικά πίσω του δύο παγκόσμιους πρωταθλητές, τους Ott Tanak και Thierry Neuville, επιδεικνύοντας την δέουσα ψυχραιμία και διαχειρίστηκε άψογα την μεγάλη διαφορά που είχε χτίσει από τον Εσθονό. Εχέγγυο του εξαιρετικού του ρυθμού, είναι ότι ο Σουηδός το Σάββατο δε έπεσε ποτέ κάτω από την δεύτερη θέση, ενώ το πρωί λίγο έλειψε να κάνει το απόλυτο στις κερδισμένες ειδικές. Πέραν αυτού, δεν τον σταμάτησε ούτε και η βροχή που έπεσε κατά διαστήματα στις ειδικές διαδρομές. Όλα ήταν έτοιμα γι’αυτό που ο κάθε φίλαθλος, ουδέτερος η μη περίμενε να συμβεί. Ακόμα και ο πιο δύσπιστος.
Στον τερματισμό της Kaarikas εκτυλίχθηκαν στιγμές που έκαναν άπαντες να ανατριχιάσουν η να συγκινηθούν. O Oliver Solberg, 1.019 ημερολογιακές ημέρες μετά το διαζύγιό του με την Hyundai, έφτασε στο πρώτο του ορόσημο. Την κατάκτηση της πρώτης του νίκης στο WRC, κόντρα σε όλα τα προγνωστικά, ξεκινώντας χωρίς να έχει αντίστοιχες ελπίδες και ήταν το απόλυτο αουτσάιντερ. Μα πάνω απ’όλα πραγματοποίησε μια από τις κορυφαίες εμφανίσεις στην σύγχρονη ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος, εφάμιλλη ή και καλύτερη από αυτές που έφεραν τον πατέρα του στην κορυφή, στα μέσα της δεκαετίας του 2000, πηγαίνοντας στον… κουβά όλους τους bookmakers. Ωστόσο η νίκη του, αυτή είναι ένα πρώτο καμπανάκι για τον νεαρό Sami Pajari, καθώς πλέον θα πρέπει να φέρει ανάλογα αποτελέσματα αν θέλει να κρατήσει την θέση του στην ομάδα.
Το μόνο σίγουρο απ’όλα αυτά είναι ότι δεν περιμένουμε για να πέσει το μήλο κάτω από τη μηλιά. Από την Κυριακή, ο νόμος του Νεύτωνα επιβεβαιώθηκε και… το μήλο είναι πιο έτοιμο από πότε να γράψει την δική του ιστορία στο WRC, προαγωγή που είναι πια θέμα χρόνου να συμβεί.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify