Blog: Τι ισχύει για την φετινή Mercedes και τους πελάτες της

2022 Emilia Romagna Grand Prix, Friday – Steve Etherington

Μετά από οκτώ σεζόν σχεδόν απόλυτης επικράτησης, η Mercedes έρχεται μέχρι στιγμής φέτος αντιμέτωπη με μεγάλες δυσκολίες λόγω των νέων κανονισμών. Πού οφείλεται αυτό, ποιες οι πιθανότητες να αντιστραφεί η κατάσταση και τι βλέπουμε από τις ομάδες που αποτελούν πελάτες της;

Η πηγή του κακού

Η Mercedes μπορεί να αποδώσει την κακή επίδοσή της μέχρι στιγμής στο “sidepod-zero” concept της, όπου τα ανοίγματα των sidepods της W13 είναι όχι μόνο τα μικρότερα στο grid, αλλά και τα μικρότερα που έχουμε δει σε μονοθέσιο Formula 1. Η μορφολογία τους καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό εκείνη του πατώματος, το οποίο πλέον είναι το καθοριστικό μέρος του μονοθεσίου όσον αφορά την κάθετη δύναμη που παράγεται. Η μηχανολογική μου κλίση ήθελε πολύ το concept αυτό να δουλέψει, όμως από ό,τι έχουμε δει στην πίστα το αποτέλεσμα είναι πολύ porpoising, σε σημείο που ο George Russell έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει προβλήματα με την πλάτη του και τον αυχένα του. Παράλληλα, φυσικά το μονοθέσιο δεν είναι κοντά στην διεκδίκηση του πρωταθλήματος κατασκευαστών. Ας δούμε όμως κάθε αγώνα μέχρι αυτό το χρονικό σημείο, εξετάζοντας τι ισχύει για την Mercedes, ενώ ύστερα θα κοιτάξουμε τι έχουν καταφέρει οι άλλες ομάδες με μονάδες ισχύος από το Brackley.

1ος γύρος – Bahrain: Hamilton 3ος, Russell 4ος

Η σεζόν ξεκίνησε με ένα αποτέλεσμα που εξαπατά, ένα 3-4 το οποίο βασίστηκε σε λίγη τύχη. Καθ’ όλη την διάρκεια του τριημέρου οι δύο Mercedes βρίσκονταν εντός δεκάδας, αλλά το πολύ μέχρι την τέταρτη θέση, στην οποία βρέθηκε ο George Russell. Στις κατακτήριες, ο νεαρός νικήθηκε από τον Lewis Hamilton, με τον επτάκις να ξεκινά πέμπτος και τον Russell ένατο. Με τις εγκαταλείψεις και των δύο Red Bull λόγω αστοχιών, η Mercedes είχε το καλύτερο μονοθέσιο εκτός της Ferrari, με τις υπόλοιπες ομάδες να μην είναι στην ίδια σφαίρα με τις δύο μεγάλες αυτές ομάδες. Ο Kevin Magnussen τερμάτισε πέμπτος και ο Valtteri Bottas έκτος. Οι δύο αυτοί συνδυασμοί οδηγών και μονοθεσίων έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ο πρώτος έχει να κάνει με έναν οδηγό που ήρθε τελευταία στιγμή να αντικαταστήσει τον Nikita Mazepin, μην έχοντας ουσιαστική εμπειρία με το νέο στυλ μονοθεσίου, παρα μόνο για λίγους γύρους στο test της ίδιας πίστας, μια εβδομάδα πριν. Ακόμη, η Haas σίγουρα θεωρούσε και θεωρεί μια πέμπτη θέση ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, οπότε δεν θα υπήρχε κάποιος λόγος να πιέσουν για κάτι παραπάνω. Παρόμοιο story είναι και εκείνο του Bottas. Η Alfa Romeo πέρασε τις προηγούμενες σεζόν στο χαμηλότερο μέρος της κατάταξης και έχοντας αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα αξιοπιστίας και στο testing, αλλά και στις άλλες δύο ημέρες του Grand Prix, η έκτη θέση ήταν κάτι παραπάνω από καλοδεχούμενη. Έτσι, η Mercedes ήταν “on an island”, μην μπορώντας να φτάσει την Ferrari ή την Red Bull, αλλά και όντας πιο γρήγορη από τις υπόλοιπες ομάδες, οι οποίες όμως ως μικρότερες και με λιγότερο επιτυχές παρελθόν, είχαν άλλα σημεία εστίασης.

20ς γύρος – Σαουδική Αραβία: Russell 5ος, Hamilton 10ος

Εδώ ξεκινά να διαφαίνεται ένα pattern. Οι μικρότερες ομάδες αντιλήφθηκαν διάφορες λεπτομέρειες που αφορούσαν τα μονοθέσιά τους μετά τον πρώτο γύρο του πρωταθλήματος, ενώ είδαμε και κάποιες αναβαθμίσεις. Το αποτέλεσμα ήταν η πτώση της Mercedes, σε ένα τριήμερο όπου το porpoising της W13 ήταν παραπάνω από ορατό εντός πίστας. O Russell κέρδισε μια θέση, έχοντας καταταγεί έκτος, κυρίως λόγω της αναίτιας μάχης μεταξύ των δύο Alpine. Τα γαλλικά μονοθέσια είχαν τον ρυθμό να περάσουν τον Βρετανό πριν τον δέκατο γύρο σχεδόν, όμως κανείς δεν τους έδωσε εντολή να συμπεριφερθούν και να συνεργαστούν. Μέχρι να επικρατήσει ένας από τους δύο και να ξεκινήσει να κυνηγά τον Russell, ο οδηγός της Mercedes είχε ξεφύγει, ενώ η εγκατάλειψη του Alonso προς το τέλος είχε μικρή επιρροή στο τελικό αποτέλσμα. Ο Hamilton από την άλλη ξεκίνησε τον αγώνα μόλις από την 16η θέση, ένα αποτέλεσμα τόσο κακό, του οποίου παρόμοιο είχαμε να το δούμε πάνω από 10 χρόνια, όμως κατάφερε να πάρει τον τελευταίο βαθμό, τερματίζοντας δέκατος. Το αποτέλεσμα για τον Hamilton όμως εξαπατά και σε αυτή την περίπτωση, αφού έξι μονοθέσια δεν κατάφεραν να δουν την καρώ σημαία, πέντε αν εξαιρέσουμε τον Yuki Tsunoda, ο οποίος ουσιαστικά δεν συμμετείχε στον αγώνα.

3ος γύρος – Αυστραλία: Russell 3ος, Hamilton 4ος

Το πιο «προβλεπέ» τριήμερο για την ομάδα σε αυτό το χρονικό πλαίσιο. Οι μειωμένες ανάγκες σε κάθετη δύναμη που απαιτεί το Albert Park ήταν αναμενόμενο ότι θα βοηθούσαν την Mercedes δεδομένης της φετινής της κατάστασης και το τελικό αποτέλεσμα αντανακλά αυτή την πρόβλεψη. Και τα δύο μονοθέσια είχαν καλή επίδοση στις κατατακτήριες, ξεκινώντας τον αγώνα από την πέμπτη και έκτη θέση, με τον Hamilton να επικρατεί του Russell για πρώτη φορά. Ο αγώνας τους εξελίχθηκε χωρίς προβλήματα, ενώ η εγκατάλειψη του Verstappen, χάρισε από μια θέση στον καθένα οδηγό τους. Η Mercedes βρέθηκε σε μια κατηγορία από μόνη της και στην Αυστραλία, μην μπορώντας να συναγωνιστεί της Ferrari και Red Bull, αλλά μένοντας πολύ μπροστά από την επόμενη ομάδα, την McLaren, με τον Norris να τερματίζει πίσω από τον Hamilton με διαφορά σχεδόν διπλάσια από εκείνες μεταξύ όλων των οδηγών που είδαν την καρώ σημαία πριν τα πορτοκαλί μονοθέσια.

4ος γύρος – Ίμολα: Russell 4ος, Hamilton 13ος

Το χειρότερο τριήμερο μέχρι στιγμής για τα Ασημί Βέλη, είδε και τα δύο μονοθέσιά τους να μην προκρίνονται στο Q3, κάτι που είχε να συμβεί από το Grand Prix Ιαπωνίας το 2012! Είναι γνωστό ότι η φετινή Mercedes έχει υψηλότερο ride height σε σχέση με την Red Bull και ειδικά την Ferrari, προκειμένου να μειωθεί το porpoising, κάτι το οποίο μειώνει την παραγώμενη κάθετη δύναμη και επακόλουθα την πρόσφυση. Σε μια πίστα όπως η Ίμολα, η κάθετη δύναμη είναι μεγάλης σημασίας, κάτι που δεν ισχύει για το Albert Park. Εκτός από αυτό το… γηγενές χαρακτηριστικό της, η W13 εμφάνισε porpoising σε ταχύτητα χαμηλότερη του συνηθισμένου, κάτι που οι άνθρωποι της ομάδας «δεν μπορούν να εξηγήσουν», σύμφωνα με το The-Race.com. Σε αυτό ήρθε να προστεθεί η βροχή, η οποία αύξησε την απαίτηση σε κάθετη δύναμη και εύκολα καταλαβαίνει κανείς τον εφιάλτη των Γερμανών στην Ιταλία. Στο sprint δεν μπόρεσαν να αναρριχηθούν, ενώ οι πέντε κερδισμένες θέσεις του Russell στην εκκίνηση την επόμενη ημέρα, ήρθαν χάρη στο οδηγικό ταλέντο του Βρετανού, αλλά και ως επακόλουθο της σύγκρουσης Ricciardo και Sainz.

Οι υπόλοιποι

Οι υπόλοιπες ομάδες με μονάδες ισχύος Mercedes ξεκίνησαν απογοητευτικά την νέα εποχή, κάνοντας την εξαγωγή των όποιων συμπερασμάτων ένα δύσκολο εγχείρημα. Με την πάροδο των Grand Prix βέβαια τα πράγματα ξεκαθάρισαν. Η McLaren ξεκίνησε πολύ άσχημα, όμως πλέον είναι εμφανές ότι έχει το καλύτερο μονοθέσιο με κινητήρα Mercedes φέτος και η διαφορά 31 βαθμών που έχει από την ομάδα από το Brackley είναι απόρροια της τραγικής εμφάνισής της στην αρχή της σεζόν, σε αντίθεση με την μέτρια, αλλά σταθερή πορεία της Mercedes μέχρι στιγμής, η οποία έχει καταφέρει να πάρει αποτελέσματα εκεί που δεν το περίμενε ούτε η ίδια. Η βελτίωση της McLaren ιδιαίτερα υπογραμμίζει ότι βασική αιτία για τις δυσκολίες της Mercedes είναι τα αεροδυναμικά της και όχι ο κινητήρας της, όπως είχε αρχικά φανεί. Το παιδί του Bruce McLaren έχει πλέον πολύ ταλαντούχο προσωπικό, όπως και οδηγούς και οι αναβαθμίσεις που έφεραν φαίνεται να έχουν δουλέψει, σε αντίθεση με εκείνες της Mercedes.

Στα των υπολοίπων, Aston Martin και Williams βρίσκονται στο τέλος της κατάταξης, με μόλις έξι (6) βαθμούς μαζί, μην έχοντας βρει κάτι στον σχεδιασμό ώστε να επικρατήσουν του ανταγωνισμού. Μια ματιά στα speed traps και των τεσσάρων αγώνων δείχνει ότι οι ομάδες με μονάδες ισχύος Mercedes έχουν ενίοτε από τις υψηλότερες τελικές, όμως αυτές οι επιδόσεις δεν μεταφράζονται σε καλά αποτελέσματα για καμία από τις ομάδες-πελάτες της, εκτός από την McLaren.

Τι ισχύει τελικά με την μονάδα ισχύος

Σίγουρα το Brackley δεν έχει τον χειρότερο κινητήρα για φέτος, αλλά ούτε τον καλύτερο. Ενίοτε μονοθέσια με αυτή την μονάδα είναι πρώτα ή στις πρώτες θέσεις των speed traps, μόνο και μόνο για να μην έχουν πρόσφυση στον αγώνα, κάτι που προφανώς μαρτυρά χρήση setup με χαμηλή κάθετη δύναμη και επακόλουθα χαμηλή οπισθέλκουσα. Έτσι, κρίνοντας και από το γεγονός ότι το τρέχον ruleset βάζει μεγάλη βαρύτητα στο αεροδυναμικό πακέτο, η κατάπτωση των ομάδων αυτών οφείλεται στις ίδιες και τα concept τους, ειδικά από την στιγμή που η McLaren έχει βρει κάτι που την κάνει αν όχι ανταγωνιστική για τον τίτλο, την τρίτη καλύτερη ομάδα.

 

Δείτε ξανά το επεισόδιο του Undercut για το GP της Εμίλια Ρομάνια: 

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article
Adrien Fourmaux Rally Croatia M-Sport Ford

Άγνωστο αν θα τρέξει ο Fourmaux στην Πορτογαλία σύμφωνα με M-Sport

Next Article

WSSP300: Θετικό ξεκίνημα για τον Γιάννη Περιστερά στο Άσσεν

Related Posts