Η δημοσιοποίηση της πρόθεσης από τη FIA για στάνταρ κιβώτιο ταχυτήτων από το 2021 έχει διχάσει…
Του Τάκη Πουρναράκη, μηχανολόγου μηχανικού
Υπάρχουν υπέρμαχοι της άποψης να υιοθετηθεί ένα στάνταρ κιβώτιο απ’ όλες τις ομάδες. Η FIA προωθεί αυτή τη λύση στην αέναη προσπάθεια να μειωθεί το κόστος εξέλιξης και να βελτιωθούν τα περιθώρια ανταγωνιστικότητας των μικρών ομάδων. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά καθότι το κιβώτιο ταχυτήτων, κάνει σήμερα μεγάλη διαφορά σε απόδοση και κρύβει μέσα του δεκάδες εκατομμύρια σε βελτιστοποίηση.
Πρώτα απ’ όλα πρόκειται για δομικό στοιχείο του μονοθεσίου. Εδράζεται πάνω στην υβριδική μηχανή, για την ακρίβεια πίσω της και πάνω του εδράζεται η πίσω ανάρτηση. Το σχήμα του και η κατανομή του βάρους παίζουν κομβικό ρόλο στην αεροδυναμική απόδοση αλλά και στο ζύγισμα του μονοθεσίου. Η πρόταση της FIA εξαιρεί, γι’ αυτούς τους λόγους, το περίβλημα του κιβωτίου, επιτρέποντας κάθε ομάδα να φτιάχνει το δικό της: Ας γίνει στάνταρ μόνο το εσωτερικό. Παρότι η εποχή που άλλαζαν όλα τα γρανάζια από αγώνα σε αγώνα έχει περάσει ανεπιστρεπτί, η τελική σχέση μετάδοσης μεταβάλλεται από αγώνα σε αγώνα. Οι μηχανικοί ξοδεύουν ατελείωτες ώρες στον προσομοιωτή για να συνδυάσουν την κλίση στις πτέρυγες και το όριο περιστροφής της υβριδικής μηχανής που διαφέρει από σχέση σε σχέση, ανάλογα την πίστα. Στόχος οι αλλαγές ταχυτήτων να γίνονται με ίσιους τους τροχούς. Κοντολογίς στην έξοδο της στροφής αφού έχει ισιώσει το τιμόνι ο οδηγός ώστε να μην διαταράσσεται καθόλου η πρόσφυση.
Όλη αυτή η παραμετροποίηση γίνεται ηλεκτρονικά και βέβαια στο γρανάζωμα του κιβωτίου γίνονται συμβιβασμοί. Π.χ. η Red Bull στόχευε πέρυσι σε πίστες ειδικών συνθηκών όπως το Μονακό και η Σιγκαπούρη, οπότε πιθανόν αντίστοιχα βελτιστοποίησε την απόδοση του κιβωτίου και την κλιμάκωση με γνώμονα το απόλυτο σ’ αυτές τις πίστες.
Αν λοιπόν πάμε σε στάνταρ κιβώτια θα χαθεί ένα μεγάλο πεδίο ανταγωνισμού το οποίο κατανοώ πως είναι αθέατο στο ευρύ κοινό και εν μέρει έχει βάση η «αμερικάνικη» λογική της Liberty Media: Κοστίζει και δεν φαίνεται, οπότε γιατί να υπάρχει; Η απάντηση είναι γιατί αποτελεί μέρος του DNA της F1.
Αυτό το καταλαβαίνεις βλέποντας στην έξοδο της στροφής 10, στη Βαρκελώνη τα μονοθέσια στις δοκιμές εξέλιξης. Εκεί στην ανηφόρα τα κορυφαία μονοθέσια αλλάζουν από 2α σε 3η μόλις ισιώνουν οι τροχοί, χωρίς καμία αποσταθεροποίηση, ενώ τα υπόλοιπα λίγο πριν, με αποτέλεσμα να αποσταθεροποιούνται και να σπινάρουν στην έξοδο. Διαφορά ένα με δυο δέκατα, που προέρχονται από τη βελτιστοποίηση κιβωτίου, χαρτών και ορίου περιστροφής.
Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify