Η ψύξη και τα προβλήματα της Mercedes στην Αυστρία

Τα σύγχρονα μονοθέσια της Formula 1 είναι τα πιο αποδοτικά αυτοκίνητα που έχουν υπάρξει στο πρωτάθλημα και τα πιο αποδοτικά παγκοσμίως, εάν δεν λαμβάναμε υπόψιν τα μονοθέσια της Formula E. Καθώς όμως οι μονάδες ισχύος έγιναν υβριδικές και τα αεροδυναμικά βοηθήματα πιο σύνθετα, η ανάγκη για αποδοτικότερη ψύξη του powertrain απέκτησε μεγαλύτερη σημασία από το 2014 και έπειτα.

Η ψύξη του κινητήρα ήταν ανέκαθεν σημαντική, από την αρχή κάθε κατηγορίας μηχανοκίνητου αθλητισμού, αλλά και εκτός αυτού, στην καθημερινότητα και τα αυτοκίνητα παραγωγής κάθε είδους και μεγέθους. Οι μηχανές εσωτερικής καύσης θερμαίνονται κατά την λειτουργία τους, πόσο μάλλον κάποιοι V10 κινητήρες, η ισχύς των οποίων ξεπερνούσε τους 800 ίππους ακόμα και πίσω στο μακρινό πλέον 1980. Ο υπολογισμός των απαιτήσεων ενός συστήματος ψύξης γίνεται σήμερα μέσα από μια διαδικασία, όπου ανάλογα με την ταχύτητα του αυτοκινήτου, μπορούν να προσδιοριστούν οι απαιτούμενη στόχοι του συστήματος ψύξης και τα αντίστοιχα μεγέθη, όπως τα χαρακτηριστικά του ψυγείου, οι σωληνώσεις, η παροχή του ψυκτικού και η χωροταξία κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα. Η καλύτερη κατανόηση των θερμοδυναμικών φαινομένων, αλλά και η πρόοδος των σχετικών λογισμικών, έκαναν την διαδικασία αυτή να είναι μια επίδειξη ταλέντου και μηχανολογικής ικανότητας, παρά μια προσπάθεια εύρεσης μιας απλής λύσης και χρήσης των όποιων πόρων υπάρχουν, κάτι που ίσχυε παλαιότερα.

Η λέξη-κλειδί είναι η «ταχύτητα». Ο αέρας που ψύχει το μονοθέσιο έχει μια ταχύτητα η οποία είναι πάντα σχετική με την ταχύτητα του μονοθεσίου. Ένα αποδοτικό ή «καλό» σε γενικές γραμμές σύστημα, είναι αυτό που καταφέρνει να ψύχει την μονάδα ισχύος ικανοποιητικά, χωρίς να απαιτείται από το μονοθέσιο να κινείται με μια πολύ υψηλή ταχύτητα. Αυτό το χαρακτηριστικό αντισταθμίζεται από την αεροδυναμική απόδοση του αυτοκινήτου. Το «άνοιγμα» των αντίστοιχων πτερυγίων/κλείστρων προκειμένου η ροή αέρα μέσα από τα sidepods να είναι μεγαλύτερη, αυξάνει την αντίσταση του αέρα στην κίνηση του αυτοκινήτου. Έτσι, χάνει ταχύτητα εάν η αντίστοιχη πίστα έχει πολλές ευθείες και όχι τόσες πολλές στροφές, όπως το Red Bull Ring ή η Monza. Αντίθετα, σε πίστες όπως το Μονακό ή το Hungaroring, τα flaps πρέπει να είναι πιο ανοιχτά, καθώς η ταχύτητα του αέρα δεν θα είναι τόσο μεγάλη.

Σκεπτόμενοι την διαδικασία σχεδιασμού, αλλά και την επιλογή που καλούνται να κάνουν οι μηχανικοί επί πίστας όσον αφορά το setup, μια μονάδα ισχύος που είναι κοντά στην υπερθέρμανση, χάνει ισχύ, ενώ φυσικά μπορεί και να αστοχήσει πλήρως εάν η κατάσταση είναι πιο ακραία. Αυτό το πρόβλημα φαίνεται να είχε η Mercedes το περασμένο σαββατοκύριακο στην Αυστρία, επί του οποίου τοποθετήθηκε ο επικεφαλής της ομάδας, Toto Wolff:

«Ξέρουμε ότι αυτό είναι η Αχίλλειος πτέρνα μας και έχουμε το ίδιο πρόβλημα από την αρχή της σεζόν.

«Προσπαθήσαμε να δουλέψουμε στον περιορισμό της απώλειας απόδοσης, αλλά στο τέλος ήταν σκληρό να βλέπουμε να κάνουν βόλτα, να μην μπορούν να αμυνθούν ή να επιτεθούν. Το επόμενο βήμα είναι θα ήταν να αφαιρέσουμε όλο το bodywork. Αυτό δεν γινόταν, γιατί δεν θα άρεσε στους χορηγούς.

«Ήμασταν ακριβώς στο όριο. Δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα παραπάνω, και ήδη προκάλεσε αρκετή ζημιά στην απόδοση μας.»

Από ότι φαίνεται οι υψηλές θερμοκρασίες και επί της πίστας και στην ατμόσφαιρα δεν ταιριάζουν στο φετινό μονοθέσιο των Ασημί Βελών, καθώς από τις δηλώσεις του Wolff καταλαβαίνουμε ότι είχαν ρυθμίσει το μονοθέσιο ώστε να γίνεται η μέγιστη δυνατή ψύξη, κάτι που επηρέασε την ταχύτητά τους στην φτωχή από στροφές Αυστριακή πίστα. Μια ματιά στην τηλεμετρία δείχνει ότι οι Hamilton και Bottas άφηναν συνέχεια το γκάζι, προκειμένου ο κινητήρας να μην λειτουργεί τόσο έντονα μονίμως και να μην θερμαίνεται τόσο. Με τέτοιο σοβαρό πρόβλημα, το αποτέλεσμα θα πρέπει να θεωρείται επιτυχία.

Η ψύξη δεν είναι ο πρώτος παράγοντας που συχνά σκέφτεται κάποιος για να συγκρίνει την επίδοση ενός αυτοκινήτου σε συγκεκριμένες συνθήκες σε μια συγκεκριμένη πίστα. Όπως έδειξε, όμως, το προηγούμενο Grand Prix αποτελεί ένα σημαντικότατο χαρακτηριστικό των μονοθέσιων και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως αυτό θα επηρεάσει τις δυναμικότητες των ομάδων στους εναπομείναντες αγώνες μέχρι το καλοκαιρινό διάλειμμα.

Ακούστε επίσης:

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article

Το πλάνο της Εσθονίας για την είσοδό της στο WRC

Next Article

GP Γερμανίας - FP1: Quartararo οριακά μπροστά από τον Marquez

Related Posts