Γιατί η F1 έκλεισε την πόρτα στην Andretti

Andretti F1

Η F1 απέκλεισε το ενδεχόμενο άμεσης εισόδου της ομάδας του Andretti στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, με τους Αμερικανούς να αντιδρούν έντονα. Πως φτάσαμε όμως σε αυτήν την απόφαση και τι κρύβει το μέλλον;

Σάλος προκλήθηκε στον χώρο της Formula 1 με την ανακοίνωση που εκδόθηκε το βράδυ της Τετάρτης αναφορικά με το αποτέλεσμα των διεργασιών για πιθανή είσοδο της Andretti από το πρωτάθλημα του 2025 κι έπειτα. Η αίτηση της αμερικανικής ομάδας είχε εγκριθεί από την παγκόσμια ομοσπονδία, όμως έπρεπε να περάσει τόσο από τις ομάδες, όσο και από την κάτοχο των εμπορικών δικαιωμάτων του πρωταθλήματος.

Καθώς το 2025 είναι μία μεταβατική σεζόν για το παγκόσμιο πρωτάθλημα, όντας η τελευταία σεζόν στην οποία θα τεθούν σε ισχύ οι τρέχοντες κανονισμοί, πριν την είσοδο των νέων μονάδων ισχύος το 2026, η επιτροπή που ανέλαβε την αίτηση της Andretti έκρινε ότι το πρωτάθλημα του 2025 θα ήταν κακή περίοδος για οποιαδήποτε νέα ομάδα να εισέλθει στο πρωτάθλημα, αφού θα είχε να ανταγωνιστεί σε δύο ριζικά διαφορετικά μονοθέσια, έχοντας μάλιστα και το επιπρόσθετο βάρος να το κάνει χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικές, βάσει κανονισμών, μονάδες ισχύος ενός κατασκευαστή.

Σε συνδυασμό με την προοπτική εισόδου της GM ως κατασκευάστρια το 2028, η ομάδα της Andretti είναι άμεσα συνυφασμένη με την έτερη αμερικάνικη εταιρεία, με τις δύο πλευρές να έχουν ήδη υπογράψει συμφωνητικό συνεργασίας και την παροχή μονάδων ισχύος με την επωνυμία της Cadillac, εφόσον ευοδοθούν οι συνθήκες αυτές και τελεσφορήσει η παρουσία του αμερικανικού κολοσσού στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Με βάση αυτά η επιτροπή έκρινε πως η Andretti έχει διάφορα μειονεκτήματα για να μπει από το νέο έτος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα, ενώ πιθανή αποτυχία της, που κρίνεται εκ των προτέρων ως αρκετά πιθανή από τους ανθρώπους της F1, θα διαμορφώσει εμπορικές συνθήκες που θα ήταν δυσφημιστηκές για προϊόν αλλά και για τις υπόλοιπες ομάδες που θα χάσουν ένα σημαντικό μέρος από τα έσοδα τους, κάτι που βέβαια θα γινόταν ούτως ή άλλως με την παρουσία μίας ενδέκατης ομάδας στο grid.

Επιπλέον, στην F1 θεωρούν ότι μία πιθανή κοινή είσοδος Andretti-GM, από το πρωτάθλημα του 2028, θα ωφελούσε αρκετά το πρωτάθλημα, τόσο από αγωνιστική όσο κι από εμπορική σκοπία και ουσιαστικά κάλεσε τις δύο πλευρές να στραφούν μαζί, μπαίνοντας, είτε ως μία ομάδα, είτε ως συνεργάτες στην Formula 1.

Φυσικά, η ανακοίνωση προκάλεσε την έντονη αντίδραση της Andretti, η οποία εξέφρασε την λύπη αλλά και τις διαφωνίες της με το αποτέλεσμα που εξέδωσε η επιτροπή, ενώ ο θρυλικός Mario Andretti, του οποίου ο γιος και πρώην οδηγός της McLaren, Michael, αποτελεί τον επικεφαλής της ομάδας, μίλησε για μία καταστροφική ημέρα.

Οι λόγοι για τους οποίους η Formula 1 έκλεισε την πόρτα στην Andretti πάντως, μάλλον δεν μπορούν να αξιολογηθούν από αγωνιστική σκοπιά, τουλάχιστον εκ των προτέρων. Πέρα από τις προφανείς κυριαρχίες δύο ομάδων(Red Bull, Mercedes) την τελευταία δεκαετία και βάλε, το 2016, σε αντίστοιχες συνθήκες με σημαντικές (αν και όχι τόσο ριζικές) αλλαγές κανονισμών ενόψει, η μοναδική αμερικανική ομάδα του grid, η Haas μπήκε στο grid της Formula 1, με τις ευλογίες της τότε διοίκησης της FOM και την συνεργασία της με την Ferrari.

Παρουσιάζοντας ένα διαφορετικό μοντέλο διοίκησης, η ομάδα της Haas παρουσίασε κάποια καλά αποτελέσματα στα πρώτα της χρόνια, με αποκορύφωμα την πέμπτη θέση το 2018, όμως εν πολλοίς η παρουσία της έκτοτε είναι σταθερά μέτρια έως κακή, με επιμέρους εκλάμψεις και αρκετά προβλήματα. Μάλιστα, εσχάτως η Haas οδηγήθηκε στην αποπομπή του επικεφαλής της όλα αυτά τα χρόνια, Gunther Steiner, ενώ στις τελευταίες ανακοινώσεις γίνεται λόγος για σαφή αποτυχία του μοντέλου διοίκησης που είχε.

Επομένως, η παρουσία ή όχι της Andretti αφορά εμπορικούς σκοπούς, όχι τόσο του ίδιου του πρωταθλήματος, καθώς η εικόνα που φαίνεται προς τα έξω δύσκολα θα επηρεαστεί αρνητικά από την είσοδο 11ης ομάδας, όσο κυρίως των υπόλοιπων ομάδων που βρίσκονται στο σπορ. Εκτός από την Haas, σημαντικά οικονομικά προβλήματα στις προηγούμενες σεζόν είχαν αναδειχθεί και σε πιο κραταιές δυνάμεις του πρωταθλήματος, όπως η McLaren και φυσικά η Williams. Ειδικότερα οι ομάδες του δεύτερου μισού του grid, εξαρτώνται σημαντικά από τα έσοδα που έχουν από τα εμπορικά δικαιώματα που κρατούν ως ομάδες της Formula 1 και δεν έβλεπαν με καθόλου καλό μάτι την είσοδο μίας νέας, ενδέκατης ομάδας.

Εξαιτίας της κόντρας της με την παγκόσμια ομοσπονδία, η οποία ακόμη κρατάει σταθερά, η κάτοχος των εμπορικών δικαιωμάτων, Liberty Media, έχει αποφασίσει να εκμεταλλευτεί τη δυναμική των ομάδων, πηγαίνοντας με την πλευρά τους τόσο σε αυτό το θέμα, όσο και σε διάφορα εξίσου σημαντικά ζητήματα, όπως η εφαρμογή του budget cap, οι νέοι κανονισμοί και οι αλλαγές στο format των τριημέρων με sprint αγώνες. Με την FIA να προσπαθεί να ικανοποιήσει το αίτημα της Andretti (και συνάμα της GM), η Liberty Media, ήταν πρακτικά δεμένη με τις αποφάσεις των ομάδων, που φυσικά είναι κατά μίας νέας προσθήκης, τόσο για οικονομικούς, όσο και για αγωνιστικούς λόγους.

Οι λύσεις στον ορίζοντα είναι προφανείς. Η Andretti εφόσον δεν θα μπει ως αυτόνομη ομάδα από το 2025, είτε μπορεί να το κάνει πλαγίως, εξαγοράζοντας την ομάδα της Haas, το οποίο είναι και το ιδεατό σενάριο για τις υπόλοιπες ομάδες, αλλά και για τον ίδιο τον Gene Haas, που δεν φαίνεται να έχει βρει την ιδεατή χρυσή τομή στα πλάνα του, είτε να περιμένει το 2028, κάτι που φυσικά δεν επιθυμεί.

Το μεγαλύτερο κακό όμως συμβαίνει στην εικόνα της Formula 1. Τα πολιτικά παιχνίδια δεν είναι κάτι το πρωτοφανές και η εξέλιξη των όσων γίνονται με την Andretti δεν είναι καν η κορυφή του παγόβουνου, όσον αφορά τα επιμέρους ζητήματα που έχουν θαφτεί κάτω από το χαλί προς όφελος του θεάματος. Παρά τις δηλώσεις των πρωταγωνιστών και των αφεντικών της, η F1 θα τρέξει και πάλι σε χώρες με απολυταρχικά καθεστώτα, θα αντικαταστήσει ιστορικές πίστες για αμφιβόλου ποιότητας και ασφάλειας σιρκουί πόλης, θα συνεχίσει την σταθερή πορεία εξαγωγής του μεγαλύτερου δυνατού οικονομικού οφέλους ακόμη και σε βάρος του όποιου ανταγωνισμού.

Η άμεση και απόλυτα προβλέψιμη απόρριψη ενός πολύ σημαντικού μεγέθους του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με επιτυχίες σχεδόν σε κάθε μορφή και πρωτάθλημα που έχει αγωνιστεί (IndyCar, IMSA, Formula E, ακόμη και στα αυστραλιανά Supercars ή το Extreme E), κάνει κακό σε πολλαπλά περισσότερους τομείς από τον ανταγωνιστικό και μάλλον έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Αυτό γιατί με οποιονδήποτε τρόπο κι αν παρουσιαστεί, τα ζητήματα που προβάλλονται ως μειονεκτήματα της Andretti περισσότερο αφορούν την ίδια τη σύσταση του σπορ.

Μπλεγμένοι σε ένα πολιτικό παιχνίδι δίχως αύριο, η F1 ανέφερε με κάθε τρόπο την οικονομική ζημιά που θα προκαλέσει στις υπόλοιπες ομάδες και στους promoters των αγώνων, η προσθήκη μίας ενδέκατης ομάδας. Ίσως όχι ο καλύτερος τρόπος για να διατρανώσεις ότι το πρωτάθλημα σου πάσχει σε τέτοιο βαθμό που η προσθήκη μίας σταθερής ομάδας με τις ευλογίες μίας από τις πιο δυνατές αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου, θα επιφέρει οικονομικές κατααστροφές στο πρωτάθλημα και τις ομάδες του.

Ακολουθήστε μας στα Twitter, Instagram, Youtube, Discord και Spotify

Total
0
Shares
Previous Article
GP Αργεντινής MotoGP

Ακυρώθηκε το GP Αργεντινής

Next Article
Hamilton Ferrari

Σκάει η βόμβα - Κοντά στην Ferrari o Hamilton

Related Posts